سه شنبه 20 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه حضور ميرحسين موسوی در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری، ايلنا


* در جريان فعاليت‌های انتخاباتی، ستاد اينجانب حق چاپ و تکثير عکس مرا نخواهد داشت و از علاقمندانی که ممکن است به صورت خودجوش وارد صحنه تبليغات شوند نيز انتظار دارم که به اين خواسته خدمتگزار خود توجه کنند.

ايلنا: مهندس ميرحسين موسوی با صدور بيانيه‌ای حضور خود را در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری اعلام کرد.

متن کامل اين بيانيه که از سوی دفتر ميرحسين‌موسوی منتشر شده به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
انتخابات رياست جمهوری که بزرگترين جشنواره جمهوريت در نظام ماست نزديک می‌شود. در آستانه اين رويداد سرنوشت‌ساز جای آن است که هر جان شيفته عدالت و آزادی و استقلال و توسعه که به تحقق اين آرمان‌ها در چارچوب جمهوری اسلامی فکر می‌کند به وظائف و تعهدات خود از نو بينديشد و با هدف استقرار يک جامعه ارزشی مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) و متکی بر انديشه‌های حضرت امام خمينی مسئوليت خويش را بازشناسی کند. بر مردم شريف ايران پوشيده نيست که اينجانب طی ماه‌های گذشته با کمک و همفکری آنان در تکاپوی اين جستجو بوده‌ام؛ وضعيت کشور ، انتخاب‌های پيش‌رو ، حوادث ممکن، ظرفيت‌های موجود و بسياری نکات خرد و کلان ديگر را مورد دقت قرار دادم و هرچه پيشتر رفتم همان دلايل و عواملی که در وهله‌های گذشته به عدم حضور در صحنه انتخابات فرا می‌خواندند بيشتر مرا متقاعد کردند که اين زمان زمانی ديگر است و حضور را ايجاب می‌کند. اينک نه از روی خودپسندی تا ارزش‌ها و ارجمندی‌های همگنان را ناديده بگيرم، و نه از سر تجاهل تا مشکلات پيش رو را ناچيز و بضاعت اندکم را کافی از توکل به خداوند بدانم، بلکه به اميد ادای وظيفه قصد خويش را برای نامزد شدن در دوره دهم از انتخابات رياست جمهوری اعلام می‌نمايم.
مستضعفان اين مطمئن‌ترين پايگاه برای ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی و آماده‌ترين قشر برای اصلاحگری و پايبندترين پشتوانه برای اصول و اصول‌گرايی صبورانه به‌گوشند که آيا فرزندان مصدرنشين‌شان همچنان به جايگاه عزيز آنان اقرار می‌کنند و بر وظايف تخطی‌ناپذيرشان در حمايت از منافع محرومين اصرار می‌کنند. معنای اين انتظار را چگونه لمس کرده‌ است کسی که نداند در سفره‌های کوچک آنان اولی‌تر از نان اعتنای صادقانه به ارزش‌هايی است که جان جوانانشان را خرج آن کرده‌اند؟ اين اولويتی است که چشمه‌های برکت را از زمين می‌جوشاند. تنها نمونه‌ای از اين جوشش دست‌آوردهای برگشت‌ناپذير جوانان دانشمند ما در زمينه انرژی هسته‌ای است. اگر سرهای آنان در مقابل اجنبی خم بود و يا احساس می‌کردند که آزادی گفتن و شنيدن و انتخاب کردن ندارند هرگز چنين جوشش‌هايی از آنان سر نمی‌زد. ما اين کاميابی‌ها را با هزينه‌ کردن بودجه‌های نجومی به دست نياورده‌ايم، بلکه ارزش‌ها هستند که چنين ميوه داده‌اند و برکت آفريده‌اند.
به‌ويژه جا دارد که ارزش آزادی در اين عصر مورد توجه چندين‌باره قرار گيرد. اين آرمانی است که خرازی‌ها و باقری‌ها و باکری ها در پای آن جان داده‌اند، زيرا اگر آنان و يارانشان نمی‌ايستادند از جمله نخستين نعمت‌هايی که از ما سلب می‌شد آزادی بود. ما را چه می‌شود که به کمترين بهانه خانه آرزوهای همت را خراب می‌کنيم تا به جايش برج‌هايی از جاه‌طلبی خود بسازيم؟ بايد بدانيم که گشودگی در مقابل انتظار مستضعفان و بازگشت به ارزشها هرگز کوشش برای يافتن راه حل هايی که به نيرومند شدن اقتصاد کشور بيانجامد ، فضای کسب و کار را رونق دهد و از نيروهای مولد و توليد ملی حمايت همه جانبه کند از اهميت نخواهد انداخت .
شايد کسانی تصور کنند عجله برای عملی کردن چنين نيت خيری استفاده ازهر شيوه‌ای را مباح می‌کند، ولو اين که شامل قانون‌شکنی‌های گسترده باشد . اين کار صرفا نقض عهد با ملت نيست بلکه انکار خرد جمعی است. اينجانب صراحتا اعلام خطر می‌کنم که تداوم چنين رويه‌ای به آشفتگی‌های لاعلاج در نظام مديريتی منجر می‌شود، تا جايی که يک روز در کشور سنگی بر روی سنگ نماند. آيا فرصت هايی که تبعيت از قانون در اختيار قرار می‌دهد پيش از اين مستهلک شده است که دست به اين بازی خطرناک می‌زنيم؟ قانون اساسی ما برای رسيدن به همين اهداف دارای ظرفيت‌های عظيمی است که همچنان می‌توانند به فعليت برسند. به ويژه راهبردهای ارزشمندی که اصل‌های ۴۳ و ۴۴ از اين ميثاق ملی را شکل داده‌اند نياز به توجه بيش از پيش دارند و ما موظفيم منابع کمياب موجود را با تخصيص حداکثری در جهت تحقق هرچه کاملتر آنها به کار بنديم و از هدر دادن اين منابع در خدمت منافع کوتاه مدت و اغراض سياسی کم بها جلوگيری کنيم .
اينجانب ادعا نمی‌کنم که اهداف پيش رو به صرف انتخاب يک شخص قابل دستيابی است، بلکه خواست عمومی برای تجديد نظر در سياست‌ها و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی و تکيه بر ارزش‌های بنيادين زائيده از آن در سطح عموم است که می‌تواند ضامن چنين تحولی باشد. حتی در آن صورت نيز نبايد منتظر معجزه بود. به ياد داشته باشيم که يک قدم پيشرفت که واقعا محقق شود بر آرزوهای درازی که جامة عمل نمی پوشند برتری دارد.
به زودی شور مبارزات انتخاباتی فراگير می‌شود و درحرارت آن هر شخص و گروه جرعه‌هايی از آنچه که هست را به مردم می‌چشاند و نمونه‌ای از دولتی که برقرار خواهد کرد را در معرض ديدگان بينا قرار می‌دهد. شايد نتوان يک انتخابات جدی را در فضايی خالی از خرده‌گيری، به ويژه نسبت به دولتی که حاکم است در نظر آورد. با اين همه لازم است که احترام دولت قانونی جمهوری اسلامی به دقت رعايت شود و انتقادات به صورت روشنگرانه، مستدل، دلسوزانه و نه با قصد فريب ارائه گردد.
در جريان فعاليت‌های انتخاباتی، ستاد اينجانب حق چاپ و تکثير عکس مرا نخواهد داشت و از علاقمندانی که ممکن است به صورت خودجوش وارد صحنه تبليغات شوند نيز انتظار دارم که به اين خواسته خدمتگزار خود توجه کنند. از نظر من نوشته ساده يک شهروند علاقمند به سرنوشت کشور در پشت شيشه مغازه‌اش دلنشين‌ترين و موثرترين الگوی تبليغاتی است. اين نه بدان معناست که استفاده از تصوير را الزاما مسرفانه و يا فريبکارانه بدانم، بلکه می‌خواهم از کارهايی که شايعه شيوعشان را در فصول انتخابات شنيده‌ام، و اميدوارم هرگز واقع نشده باشند، به اکيدترين وجهی پيشگيری کنم. هرگونه عمل خلاف اخلاق حضور و نشاط مردم را در صحنه انتخابات خدشه‌دار می‌کند. چنانچه نام اينجانب در معرض اسائه قرار بگيرد انتظار از علاقمندان و حاميان، سکوت است، چه رسد به آن که خدای‌ناکرده خود مرتکب هتک حرمت و بی‌ادبی نسبت به کسی شوند و نوشته يا گفته ناحقی را اشاعه دهند. علاقمندان مطمئن باشند اگر مواردی رخ دهد که بر حسب موازين اخلاقی و قانونی نياز به پيگيری داشته باشد ستاد به وظيفه خود در اين زمينه عمل می‌کند. همچنين از همه عزيزان و دوستان تقاضا دارم به هيچ‌وجه از امکانات و اموال عمومی، چه به صورت مستقيم و يا غير مستقيم، در امور انتخاباتی استفاده نکنند.
و سرانجام وحدت؛ حل مسائل بزرگ نه فقط نياز به همفکری همه انديشه‌ها و گفتمان‌ها ، که به وحدت و انسجام تمامی نيروهای توانمند کشور نيز نيازمند است. اميدوارم با پختگی و حکمتی که در دلسوزان وجود دارد بتوانيم سرانجام به اين هر دو ضرورت پاسخی درخور بدهيم.
برای مردم ايران آرزوی بهروزی می‌کنم و از ايزد منان تقاضا دارم به بهترين وعده‌هايی که به برترين بندگان خويش داده است در مورد اين ملت بزرگوار وفا کند، که پيامبرانش گفته‌اند: فمن تبعنی فانه منی.

ميرحسين موسوی





















Copyright: gooya.com 2016