شنبه 24 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش نشست مربوط به کنوانسيون حقوق زنان در نيويورک، مجموعه فعالان حقوق بشر

نشست مربوط به کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان (CEDAW) در نيويورک به موازات اجلاس وضعيت زنان در سازمان ملل متحد برگزار شد. در اين نشست نمايندگان گروهها و سازمانهای مدافع حقوق بشر به نمايندگی از سازمانهای مطبوع خود به بيان مطالب پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دو هفتۀ اخير شهر نيويورک مقر سازمان ملل متحد، شاهد گردهمايی بزرگی از فعالان حقوق زن و تشکيلات دولتی و غير دولتی بود. اين نشستهای بزرگ هر ساله در مقر سازمان ملل متحد انجام می شود و هدف آن گرد هم آوری فعالان و انديشمندان مربوط به موقعيت و وضعيت زنان در سراسر گيتی است. کارشناسان و علاقمندان در يک فضا و در سازمان ملل متحد و دواير اطراف آن جمع می شوند و به بررسی وضعيت اجتماعی، سياسی، اقتصادی و بهداشت زنان می پردازند.

هر چند رايزنی ها و نشست امسال حول مساله بهداشت و پيرامون مراقبتهای ويژه خصوصا بيماری HIV) ( ايدز بود ولی موضوعات متنوع ديگری نيز درخصوص معضلات زنان در سراسر دنيا در اين نشستها مطرح شد. از ديگر جمله جنبه های جالب نشست های سال جاری، حضور فعالان حقوق زن از ايران بود که بسيار مورد توجه قرار گرفت.

در همين راستا يکی از کنفرانس ها به مناسبت ۸ مارچ روز جهانی زن در UN Plaza برقرار شد. اين نشست به بررسی کنوانسيون زنان اختصاص يافت (نام اصلی اين معاهده ، کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان است).

روشنگری و معرفی اين کنوانسيون که عهدنامه ای جهانی در راستای حقوق زن است از جمله فعاليتهای تشکل CEDAW-Iran در حوزه حقوق زن است. اين فعاليتها در ابعاد جهانی بسيار مهم و مفيد بوده و هم به کشورهای امضا کننده اجازه داده است که چارچوبی برای حقوق زن معرفی و پياده کنند و هم آگاهانه به کشورها اجازه می دهد که برخی از خواستهای کنوانسيون را تعديل کنند.

لازم به ذکر است کشور ايران از معدود کشورهايی است که تا کنون اين معاهده را امضاء ننموده است.

در اين جلسه سه سخنران بياناتی را به نمايندگی از سازمانهای مطبوع خود ايراد نمودند. خانم الهه هيکس فعال حقوق بشر از تشکل Partners for Rights¹ درخصوص جنبش زنان و کمپين يک ميليون امضا در ايران، خانم تارا نيازی از سازمان مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ²Human Rights Activists in Iran درباره پيشينه مبارزات ، جنبشها و حقوق زن در ايران از عصر مشروطه تا امروز و خانم ليلا ميلانی از تشکل Cedaw-Iran³ در خصوص معرفی و کارکرد کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان .

۱ www.partners-for-rights.org
۲ www.hra-iran.org
۳ www.cedaw-iran.org





















Copyright: gooya.com 2016