سه شنبه 4 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تازه‌ترين گزارش عفو بين‌الملل: رشد دو برابری اعدام در سال گذشته، ايران با دست‌کم ۳۴۶ مورد اعدام در رتبه دوم قرار دارد، دويچه وله

سازمان عفو بين‌الملل آخرين گزارش خود در زمينه مجازات اعدام در جهان را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش، چين، ايران و عربستان، از نظر تعداد اعدام در سال ۲۰۰۸، در صدر کشورهايی قرار دارند که اين مجازات در آنها اجرا می‌شود.

با وجود اين‌که انتظار می‌رفت برگزاری رقابت‌های المپيک ۲۰۰۸ در چين، بتواند تغييری در رفتار پکن در مورد مجازات اعدام ايجاد کند، اين اتفاق اما روی نداد و اين کشور همچنان رکورددار شمار اعدام‌ها در دنياست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس تازه‌ترين گزارش عفو بين‌الملل، در چين دست‌کم هزار و ۷۱۸ زن و مرد در سال ۲۰۰۸ در مقابل جوخه اعدام قرار گرفته يا با تزريق سم کشته شده‌اند. اين تعداد حدود دوسوم کل اعدام‌ها در سراسر جهان در سال گذشته است. به گزارش عفو بين‌الملل، شمار اعدام‌ها در چين، رشد هزار و ۲۴۸ نفری را نسبت به سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد. دادگاه‌های اين کشور در سال گذشته، در مجموع ۷ هزار حکم اعدام صادر کردند.

البته اعداد بالا تنها مربوط به شمار اعدام‌هايی است که آمارشان در دست است. سازمان عفو بين‌الملل اين تعداد را «بسيار بيشتر» می‌داند. مدافعان حقوق بشر شمار اعدام‌ها در چين را تا ۱۰ هزار نفر در سال برآورد می‌کنند.

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل، پس از چين، ايران با دست‌کم ۳۴۶ مورد اعدام، عربستان سعودی (دست‌کم ۱۰۲)، پاکستان (دست‌کم ۳۶) و ايالات متحده (دست‌کم ۳۴) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

روسيه سفيد نيز تنها کشور اروپايی است که در آن اعدام اجرا می‌شود. در اين کشور در سال گذشته ۴ نفر اعدام شدند. روسيه سفيد بر اساس آمار سازمان عفو بين‌الملل، از سال ۱۹۹۱ تا کنون دست‌کم ۴۰۰ نفر را اعدام کرده است.

رشد دو برابری تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۰۸

در سال گذشته دست‌کم دو هزار و ۳۹۰ نفر در کشورهای مختلف جهان اعدام شده‌اند که اين تعداد نزديک به دو برابر شمار اعدام‌شدگان (۱۲۵۲ نفر در ۲۴ کشور) در سال پيش از آن (۲۰۰۷) است. بر اساس آمار سازمان عفو بين‌الملل، مجازات اعدام در ۵۹ کشور جهان اجرا می‌شود، اما آمار روشنی از تعداد قربانيان در دست نيست. نکته مسلم اما اين است که نه تنها در چين بلکه در ديگر کشورها نيز به احتمال غريب به يقين، تعداد اعدام‌ها بسيار بيشتر از آمار موجود است.

در سال ۲۰۰۸ همچنين دست‌کم ۸ هزار و ۸۶۴ حکم اعدام در ۵۲ کشور جهان صادر شده که از اين تعداد حکم‌هايی در ۲۵ کشور اجرا شده‌اند. بسياری از "زيراعدامی"ها شرايطی غيرانسانی را تحمل کردند. در ژاپن، محکومان در روز اجرای حکم، از تاريخ مرگ خود با خبر می‌شدند و خانواده‌های آنان پس از مرگ اين افراد در جريان قرار می‌گرفتند.

در مقابل، در مجموع ۱۳۸ کشور جهان يا مجازات اعدام را از قوانين خود حذف کرده يا ديگر آن‌را اجرا نمی‌کنند. ازبکستان و آرژانتين آخرين کشورهايی هستند که در سال گذشته اعدام را برانداختند. هفته گذشته نيز "نيومکزيکو" به عنوان پانزدهمين ايالت آمريکا، مجازات اعدام را لغو کرد. آمريکا تنها کشور قاره آمريکاست که اعدام در آن اجرا می‌شود.

آخرين اعدام در آلمان غربی در سال ۱۹۴۹ و در آلمان شرقی در سال ۱۹۸۱ اجرا شد.

يکی هم زياد است

اُليور هِندريش، فعال ضداعدام سازمان عفو بين‌الملل در آلمان، بر اين عقيده است که جهان در مجموع در حال حرکت به سوی حذف کامل حکم اعدام است. به اعتقاد او، حتی يک اعدام هم زياد است و هنوز هم بسيارند کشورهايی که حکم اعدام - و اغلب در پی محاکمه‌های غيرمنصفانه - صادر می‌کنند.

هِندريش معتقد است، گردن‌زدن، به دار آويختن، تيرباران و سنگسار کردن يا با صندلی الکتريکی و تزريق سم کشتن، در قرن بيست‌ويکم جايی ندراند. به اعتقاد او، اعدام «يک شکنجه‌ی جسمی و روحیِ قانونی» است که به مرگی منتهی می‌شود که دولت‌ها آن‌را سازماندهی می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016