دوشنبه 10 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کميته حقوق بشر انجمن اسلامی اميرکبير: شکنجه ۹ دانشجوی دربند پلی تکنيک نقض کرامت بشری است

خبرنامه اميرکبير: کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنتعی اميرکبير با انتشار بيانيه ای نسبت به وضعيت سلامت دانشجويان بازداشت شده اين دانشگاه هشدار داد. تماس چند نفر از دانشجويان بازداشت شده با خانواده هايشان و اطلاع از فشارهای غيرانسانی بر دانشجويان بازداشت شده، باعث نگرانی شديد نسبت به وضعيت سلامت دانشجويان شده است. اين کميته از تمامی از تمامی افراد و سازمان های مدافع حقوق بشر خواسته است تا به نقض حقوق انسانی دانشجويان بازداشت شده رسيدگی کنند.

متن اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، کوروش دانشيار و اسماعيل سلمان پور در روز هفدهم بهمن ماه توسط نيروهای امنيتی، پيش از برگزاری مراسم سالگرد مهندس بازرگان، به شيوه ای غيرقانونی، بازداشت شدند. روز ششم اسفندماه و درست يک روز پس از دفن شهدا در دانشگاه پلی تکنيک نيز چهار دانشجوی ديگر دانشگاه پلی تکنيک، احمد قصابان، عباس حکيم زاده و نريمان مصطفوی و مهدی مشايخی، با تهاجم همزمان نيروهای امنيتی به غيرقانونی ترين شيوه بازداشت شده و در بند امنيتی ۲۰۹ اوين بسر می برند. روز ۲۲ اسفند ماه نيز يسر ترکمن ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير با همکاری نيروهای حراست و مديريت دانشگاه اميرکبير، همراه با ضرب و شتم بسيار به نيروهای امنيتی تحويل داده شد.

گذشته از آن که نفس بازداشت اين دانشجويان، چگونگی بازداشت آنان (يعنی تمامی اقدامات صورت گرفته در حين بازداشت دانشجويان، از ضرب و شتم تا تفتيش و بهم ريختگی کامل منازل اين دانشجويان) غيرقانونی است، اما انچه در اين مجال بررسی ان ضروری تر بنظر می رسد شکنجه ی روحی و جسمی دانشجويان دربند است که با توجه به تجربه تلخ شکنجه های وحشيانه دانشجويان دربند در پرونده جعل نشريات دانشجوئی، توجه به آن اهميتی دوچندان می يابد.

لازم به ذکر است که در ارديبهشت ۱۳۸۵، پس از وقوع سناريوی جعل نشريات دانشجوئی توسط نهادهای بسيجی و امنيتی، هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير باز داشت شدند. در اواسط مردادماه با آزادی ۵ دانشجو اخباری تلخ از چگونگی شکنجه و جزئيات شکنجه دانشجويان دربند پلی تکنيک و بويژه سه تن از آنان يعنی مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، منتشر شد. سرانجام شرح جزئيات تکان دهنده اين شکنجه های روحی و جسمی دانشجوين بازداشت شده، با اقدام شجاعانه سه خانواده ی دانشجويان دربند يعنی مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، در طی نامه ای سرگشاده به رئيس قوه قضائيه، فاش شد. اين نامه سرگشاده که توسط خانواده ی دانشجويان دربند منتشر شد تنها گوشه ای از ابعاد تکان دهنده نقض حقوق انسانی موجود در سيستم قضائی و امنيتی کشور بود.

اکنون بيش از ۵۰ روز از بازداشت غيرقانونی مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، کوروش دانشيار و اسماعيل سلمان پور، و بيش از يک ماه از بازداشت غيرقانونی احمد قصابان، عباس حکيم زاده و نريمان مصطفوی و مهدی مشايخی، و بيش از ۲۰ روز از بازداشت غيرقانونی ياسر ترکمن می گذرد. در اين مدت تنها ارتباط دانشجويان بازداشت شده، ۱ يا ۲ بار تماس و آن هم با حضور بازجويان است. هم چنين لازم به ذکر است که عباس حکيم زاده و ياسر ترکمن نيز دو دانشجوئی هستند که تا بحال هيچ تماسی با خانوداه خود نداشته اند. اين در حالی است که با توجه به بيماری مزمن عباس حکيم زاده، نگرانی های فراوانی در مورد سلامتی جسمانی وی وجود دارد.

دانشجويان بازداشت شده در تماس های کوتاه مدت خود، با حضور بازجويان وزارت اطلاعات بطور مبهم از سلامتی خود خبر داده اند اما نحوه صحبت کردن آنها، که به گواهی خانواده های آنان، که بصورت بريده و همراه با اضطراب و ترس شديد بوده، حکايت از وضعيت نامناسب دانشجويان دربند داشته است. بنا به گفته های خانواده های دانشجويان، صدای بازجويان که به دانشجويان حکم می کرده اند که بگويند “ما حالمان خوب است” و “ما در اعتصاب غذا نيستيم” براحتی قابل شنيدن بوده است. هم چنين يکی از دانشجويان از تداوم بازجوئی ها در تمامی ساعات شبانه روز همراه با آزارهای متعدد جسمی و روحی اطلاع داده است.

تجربه بازداشت دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک در ادوار متعدد نشان داده است که در اين دوران تمامی دانشجويان برای مدت طولانی در سلول انفردای بسر می برند. آنها در تمامی ساعات شبانه روز تحت بازجوئی های مداوم و حتی برای بيش از ۱۰ ساعت و تحت شديدترين و غيرانسانی ترين شکنجه های روحی و جسمی و شديد ترين توهين ها از سوی بازجويان قرار می گيرند. ميزان اين شکنجه ها و ضرب و شتم های فيزيکی گاه به حدی است که دانشجويان در طول بازجوئی از حال رفته و بيهوش می شوند.

همه اين اقدامات در حالی که قانون اساسی ايران در ماده ۳۸ و ۳۹، بر عدم هتک حرمت و حيثيت فرد بازداشت شده، و در ماده ۵ اعلاميه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی، بر ممنوعيت شکنجه و هرگونه رفتار غيرانسانی و توهين آميز و آزارهای روحی و جسمی تاکيد شده است. تمامی اسناد بين المللی که دولت ايران عضو آن است، شکنجه را اقدامی در مغايرت آشکار با حيثيت و کرامت بشری عنوان کرده و در هر شکلی آنرا ممنوع و قابل مجازات دانسته اند.

سازمان های غيردولتی مدافع حقوق بشر مانند ديده بانی حقوق بشر و عفو بين الملل نيز تاکنون با صدور بيانيه های متعدد نگرانی عميق خود را نسبت به شکنجه و آزار و اذيت روحی و جسمی دانشجويان دربند ابراز کرده و خواهان پايان دادن به اين اقدامات ضد بشری شده اند.

امروز دوباره تاريخ در حال تکرار است. اکنون تمامی شواهد حاکی از آن است که ۹ دانشجوی دربند پلی تکنيک، مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، کوروش دانشيار، اسماعيل سلمان پور، نريمان مصطفوی، احمد قصابان، مهدی مشايخی، عباس حکيم زاده و ياسر ترکمن، که هم اکنون در بازداشت بسر می برند، تحت شديدترين و غيرانسانی ترين شکنجه ها و آزارهای روحی و جسمی قرار دارند.

اينک بر تمامی سازمان های مدافع حقوق بشر در ايران و در سراسر دنياست که در راستای وظايف تعريف شده و آرمان ها و اهداف خود، در قالب اقدامات متعدد حمايتی و تبليغی توجه تمامی انسان های آزاديخواه و بشر دوست را به نقض های متعدد و سيستماتيک حقوق بشر در مورد دانشجويان در بند دانشگاه پلی تکنيک و همه ديگر دانشجويان دربند ايران، معطوف دارند و از اين طريق دولت ايران را بعنوان دولت مرتکب نقض حقوق بشر، به رعايت کامل و دقيق مفاد ميثاق های بين المللی مطابق با تعهدات خود وادار سازند.

کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلی تکنيک تهران)
۹ فروردين ۱۳۸۸





















Copyright: gooya.com 2016