جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اعدام عاملان انفجار شيراز اجرا شد، راديو فردا

سه متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری سال گذشته حسينيه سيدالشهدای شيراز که پيشتر در آذرماه به اعدام محکوم شده بودند، صبح امروز جمعه در حضور خانواده‌های جانباختگان اين حادثه اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ايران، بر اساس گفته‌های جابر بانشی دادستان شيراز، محسن اسلاميان، علی اصغر پشتر، و روزبه يحيی‌زاده، به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طريق عضويت و همکاری مؤثر در گروهک محارب و ملحد و ضد نظام اسلامی» يعنی «انجمن پادشاهی ايران» و نيز «تهيه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‏گذاری حسينيه سيدالشهدا شيراز» به دار آويخته شدند.

در انفجار حسينيه سيدالشهدا که ۲۴ فروردين ماه سال گذشته به هنگام مراسم مذهبی هفتگی کانون رهپويان وصال شيراز رخ داد، ۱۴ نفر از جمله ۲ کودک جان خود را از دست دادند و بيش از ۲۰۰ نفر نيز مجروح شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات جمهوری اسلامی ايران در ابتدا علت اين حادثه را «انفجار غيرعمد مهمات انبارشده در محل» اعلام کرده بودند اما پس از چندی در ارديبهشت ماه مصطفی پور محمدی، وزير کشور وقت ايران، علت حادثه را بمبگذاری خواند و گفت عاملان اين انفجار کسانی هستند که «به اسم سلطنت طلبی» به حمايت از «کشورهايی که داعيه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروريسم را دارند» دست به اين اقدام زده‌اند.

در همان زمان غلامحسين محسنی اژه‌ای وزير اطلاعات ايران نيز از دستگيری ۶ نفر در ارتباط با اين انفجار خبر داد و اضافه کرد که «فرد اصلی که در بمب‌گذاری مباشرت مستقيم داشت، در حالی که قصد خروج از کشور را داشت شناسايی و دستگير شد و در هنگام دستگيری نيز مسلح بود».

با اين حال دادستان شيراز به رسانه‌های گروهی گفته است، نفر اول اين گروه با نام محسن راستگو ارديبهشت ماه سال گذشته به هنگام آماده‌سازی بمبی جهت کار گذاشتن در نمايشگاه بين‏المللی تهران در هتل جهان تهران، با انفجار همين بمب جان خود را از دست داده است.

اين مقام قضايی درباره چگونگی بمب‏گذاری تهيه و ساخت بمب توسط اين گروه نيز گفت: «عوامل اين گروه از طريق سرويس‌های جاسوسی و از راه اينترنت و شبکه ماهواره‌ای «يو تی وی» با چگونگی ساخت بمب آشنا شده و بمب را از مواد «مايرولی» ساخته‌اند.»

تلاش برای بمبگذاری در حوزه علميه شاه قيس، مسجد دانشگاه شيراز، سد سيوند و اتوبوس حامل پاسداران شيراز و نيز ترور نماينده ولی فقيه در استان فارس از ديگر اقداماتی است که در به گفته دادستان شيراز اين گروه قصد اقدام به آن را داشته‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016