دوشنبه 14 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ششمين روز اعتصاب غذای گزارشگران بدون مرز: تظاهرات در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاريس

کارزار ادامه دارد

گزارشگران بدون مرز امروز ١٣ ارديبهشت روز جهانی آزادی مطبوعات طومار امضا شده برای آزادی رکسانا صابری را به سفارت جمهوری اسلامی در پاريس تسليم کرد. خبرنگار امريکايی ايرانی تبار همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد. رضا صابری پدر رکسانا اعلام کرده است که دخترش در روز جمعه در اعتراض به تکذيب اعتصاب غذا از نوشيدن آب خوداری کرده است و به درمانگاه زندان اوين انتقال يافته است. رکسانا صابری همچنين اعلام کرده است که به اعتصاب خود ادامه می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز در اين دباره اعلام کرد " ما کارزار دفاع از روزنامه نگاران زندانی را ادامه خواهيم داد. رکسانا صابری خبرنگار است و هيچ جرمی مرتکب نشده است و بايد آزاد شود . رئيس جمهور ايران از اين دختر جوان نبايد نه برای تبليغات انتخاباتی خود سو استفاده و نه او را وجه المصالحه روابط دولت خود با امريکا و اروپا کند."

از روز سه‌شنبه ٨ ارديبهشت ٤ تن از اعضای گزارشگران بدون مرز از جمله دبير اول سازمان ژان فرانسوا ژوليار در حمايت از خواست خبرنگار زندانی رکسانا صابری اعتصاب غذا کردند. " ما در همبستگی و برای حفظ سلامت رکسانا در حرکتی سمبليک به جای او اعتصاب غذا می کنيم تا به اعتصابش پايان دهد. او بايد بداند که تنها نيست. " " اين اعتصاب در مادريد، بروکسل، لندن، و نيويورک ادامه خواهد يافت. به مدت يک هفته کارزار گزارشگران بدون مرز نزديک به هزار نفر برای آزادی اين خبرنگار طوماری را امضا کردند. در پی اين کارزار گزارشگران بدون مرز از حمايت شخصيت های برجسته بهرمند شد. از جمله روبرت بدانتر وزير سابق دادگستری و الغاگر مجازات اعدام در فرانسه، روزنامه نگار و گروگان سابق فلورانس اوبانا، رضا دقتی عکاس مشهور و ... در تاريخ ١٢ ارديبهشت شيرين عبادی وکيل مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح حمايت خود را از تلاش مدافعان آزادی بيان و مطبوعات از جمله گزارشگران بدون مرز اعلام کرد.

گزارشگران بدون مرز يادآور می‌شود
ايران هم ‌اکنون با هفت روزنامه و دو وب‌نگار زندانی، بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در خاورميانه است. در رده‌بندی ٢٠٠٨ گزارشگران بدون مرز ايران در رده ١٦٦ در ميان ١٧٣ کشور جهان قرار دارد.
يادآوری
رکسانا صابری ٣٢ ساله در امريکا متولد و بزرگ شده است, و از شش سال پيش در ايران به‌ تحقيق و تحصيل مشغول بود. وی با شبکه راديويی ان پی آر و بخش جهان راديو و تلويزيون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است.
- ١٢ بهمن ماه ١٣٨٧ رکسانا صابر در تهران دستگير شد.
- ١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ بازداشت رکسانا صابری از سوی شبکه راديويی ان پی آر از قول پدرش رضا صابری اعلام شد. پدر اين روزنامه‌نگار گفته بود " دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاريخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است."
- ١١ اسفند ١٣٨٧حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که فعاليت رکسانا صابری در ايران " غير قانونی" بوده است.
- ١٢ اسفند ١٣٨٧ عليرضا جمشيدی سخنگوی دستگاه قضايی ايران اعلام کرد " وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است.
- ٢٠ فروردين ١٣٨٨ حسن زارع دهنوی معاون امنيتی دادستان تهران اعلام کرد که «وی بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعاليت های جاسوسی انجام می‌داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نيز تمام اتهامات را پذيرفته است.»
- ٢٥ فروردين ١٣٨٨ عليرضا جمشيدی اعلام کرد که محاکمه رکسانا صابری در يکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز و "اتهام" وی در کيفرخواست ارائه شده به دادگاه "جاسوسی به نفع اجانب" اعلام شده است.
- ٢٩ فروردين ١٣٨٨ اعلام شد که رکسانا صابری به هشت سال زندان محکوم شده است.
- ٣٠ فروردين ١٣٨٨ شيرين عبادی دفاع از رکسانا صابری را بر عهده گرفت.
- اول ارديبهشت ماه ١٣٨٨ رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زد
- ٥ ارديبهشت ١٣٨٨ عبدالصمد خرمشاهی لايحه اعتراضی را به دادگاه تجديد نظر ارائه کرد.





















Copyright: gooya.com 2016