سه شنبه 15 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو نوجوان ديگر در آستانه‌ اعدام، مجموعه فعالان حقوق بشر

امير خالقی و صفر انگوتی دو نوجوانی که در سن ۱۶ ساله‌گی به اتهام قتل عمد بازداشت شدند در آستانه اعدام قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد مصطفايی وکيل امير خالقی گفت: « امير خالقی در سن ۱۶ ساله‌گی در حالی که مسلوب الاختيار بوده دوست خود را بدون هيچ گونه اراده و قصد قبلی با ضربه چاقو به قتل می‌رساند. خالقی قرار بود در روز يکشنبه چهارم اسفند ماه در زندان اوين ، توسط دادسرای امور جنايی تهران اعدام شود که با دستور ريئس قوه قضاييه جهت کسب رضايت از اولياءدم اجرای حکم‌اش متوقف شده بود.»

هم‌چنين محمد مصطفايی در مورد صفر انگوتی ديگر نوجوان محکوم به اعدام که وکالت او را بر عهده دارد عنوان می دارد« صفر انگوتی انگيزه ارتکاب جرم را چنين گفته که عاشق فاطمه‌ی ۱۴ ساله بوده و در روز حادثه فقط به خاطر اينکه مقتول با دختر مورد علاقه‌ی وی در حال صحبت کردن بوده با او درگير شده است. فاطمه بيش از ۱۴ سال سن نداشته و صفر او را چندين بار در محله خود ديده و به وی علاقه مند شده بود. متاسفانه يک نزاع بچه‌گانه سرنوشت دو نوجوان را چنان تغيير می دهد که يکی دار فانی را وداع می گويد» و ديگری در انتظار اعدام است.

هر دو نفر آن‌ها در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته و قرار است در روز چهارشنبه ۱۶/۲/۱۳۸۸ در محوطه زندان اوين به دار آويخته شوند. اين در حالی است که اجرای حکم اعدام آن‌ها بر خلاف ماده ۳۷ کنوانسيون حقوق کودک است.

لازم به ذکر است ايران کنوانسيون حقوق کودک را به صورت مشروط پذيرفته ولی ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی را به صورت مطلق قبول کرده است؛ در بند ۶ ماده‌ی ۵ اين ميثاق صراحتا حکم به مجازات اعدام برای کودکان زير ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است .

فعالان حقوق‌بشر و کودک در حالی با نگرانی وضعيت اين دو نوجوان محکوم به اعدام را دنبال می‌کنند که در طی هفته‌ی گذشته شاهد اعدام دل‌آرا دارابی، دختری که در سن ۱۷ ساله‌گی متهم به ارتکاب قتل شده بود، در زندان رشت پای چوبه‌ی دار زنده‌گی‌اش را از دست داد.





















Copyright: gooya.com 2016