پنجشنبه 18 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگیری پلیس و نیروهای ضد شورش با هزاران معترض در تهران، راديو فردا و بی بی سی




تجمع و راهپيمايى هزاران نفر در تهران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۸ تير در روز پنجشنبه به درگيرى با پليس ضد شورش انجاميد و نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند.

گزارش هاى دريافتى از شاهدان عينى از تهران حاكى است كه تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» از مسيرهاى مختلف به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه تهران حركت كرده و با حضور گسترده نيروهاى امنيتى روبرو شده اند.

نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهر كنندگان با باتوم و سلاح های سرد دیگر به ضرب و شتم آنها پرداخته اند و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگى، گاز اشك آور به در بزرگ دانشگاه تهران شليك مى شود.

به رغم هشدارهاى امنيتى مقام هاى جمهورى اسلامى ايران مبنى بر برخورد شديد با هرگونه تجمع و راهپيمايى به مناسبت سالگرد حمله به كوى دانشگاه تهران، معترضان به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى در روزهاى اخير از تصميم براى برگزارى اعتراض خيابانى در روز پنجشنبه خبر دادند.

در فراخوان هاى صورت گرفته در سايت هاى اينترنتى، مسيرهاى ميدان ونك، قندى، امام حسين، توپخانه، راه آهن، آزادى، رودكى، صادقيه و كارگر به عنوان محل تجمع و آغاز راهپيمايى روز ۱۸ تير اعلام شده بود.

پليس تمام اين مسيرها را با حضور نيروهاى ضد شورش تحت كنترل شديد امنيتى خود در آورده است ولى به رغم اين حضور گسترده، راهپيمايى دسته هاى پراكنده معترضان به سمت دانشگاه تهران گزارش شده اند.

هلى كوپترهاى نظامى وابسته به سپاه پاسداران هم اكنون بر فراز شهر تهران در پرواز هستند و سيستم تلفن همراه در پايتخت ايران دچار اختلال شديدى شده است.

در روزهاى گذشته امكان ارسال پيام كوتاه از طريق موبايل براى دومين بار ظرف يك ماه گذشته به طور كامل قطع شد.

حركت هاى اعتراضى در ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى آغاز شد و به مدت دو هفته ادامه يافت. مخالفان خواستار ابطال نتيجه آن و برگزارى مجدد انتخابات شده اند.

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و نيروهاى نظامى به مخالفان هشدار داده اند كه با هر گونه راهپيمايى و تجمع آنها به شدت برخورد مى شود.

به دنبال اين هشدار تظاهرات مسالمت آميز معترضان در تهران به شدت سركوب شد و بيش از دو هزار و ۵۰ نفر از فعالان سياسى، مدنى، دانشجويان و مردم عادى از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شدند.

در شامگاه ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ گروهى از نيروهاى انتظامى و لباس شخصى هاى نزديك به ارگان هاى نظامى با حمله به كوى دانشگاه، دانشجويان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و اتاق هاى آنها را تخريب كردند.

در جريان اين حمله مرگ حداقل يك نفر تاييد شد و اعتراض هاى دانشجويان به آن، شش روز تهران را در آشوب هاى خيابانى فرو برد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

بی بی سی: در اطراف دانشگاه تهران درگيری رخ داد


با وجود تلاش نيروهای امنيتی برای ممانعت از برگزاری تجمعی به مناسبت دهمين سالگرد حوادث ۱۸ تير، اخباری درباره شليک گاز اشک آور به سمت معترضان در اطراف دانشگاه تهران منتشر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منابع مختلف خبری از حرکت چند صد نفر از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر ديکتاتور" سر داده بودند.

خبرگزارش آسوشيتدپرس معترضان را "صدها زن و مرد جوان" خوانده و در گزارش خود نوشته اعتراض در شرايطی انجام شد که شمار زيادی از نيروهای انتظامی در کنار لباس شخصی ها و بسيج در چهار راه های مختلف خيابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.

اين خبرگزاری عنوان کرده حدود ۳۰۰ نفر از تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پليس مواجه شد.

يک شاهد عينی از حمله نيروهای امنيتی به حاضران در خيابان کارگر خبر داد و علاوه بر تاييد ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی اين نيروها، گفت برخی از افرادی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند نيز دستگير شدند.

اين شاهد عينی همچنين از مسدود شدن کليه خيابان های منتهی به ميدان انقلاب از سوی نيروهای انتظامی خبر داد.

خبرگزاری رويترز هم گزارش داده که نيروهای لباس شخصی سوار بر موتورسيکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی هستند.

خبرگزاری فرانسه که پيش از بروز اين حادثه، فضای اين منطقه از شهر تهران را پر تنش و متاثر از حضور نيروهای ضدشورش توصيف کرده بود، از شليک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نيروهای امنيتی برای متفرق کردن معترضان خبر داده است.

خبرگزاری رويترز هم از زبان يک شاهد عينی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمايت از ميرحسين موسوی خبرداده است.

رويترز به نقل از ديگر شاهدان عينی اعلام کرد نيروهای امنيتی در برخی از ميادين ديگر شهر تهران هم حضوری گسترده دارند.

اين تجمع در شرايطی رخ داد که اسماعيل احمدی مقدم، رئيس نيروی انتظامی ايران يک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع يادبود حوادث ۱۸ تير ۱۳۷۸ دريافت نشده و هشدار داد پليس با هرگونه تجمعی مقابله خواهد کرد.

۱۰ سال پيش در روز هجدهم تير سال ۱۳۷۸ ، و در پی اعتراض دانشجويان دانشگاه تهران به تعطيلی روزنامه اصلاح طلب "سلام"، نيروهای امنيتی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که اين حمله حداقل يک کشته برجای گذاشت، و به پنج روز ناآرامی منجر شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016