پنجشنبه 25 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کوشنر برای به رسمیت شناختن احمدی نژاد شرط گذاشت، رادیو فرانسه

وزیرامور خارجۀ فرانسه، برنارد کوشنر، روز پنجشنبه در مجلس سنا فرانسه گفت که سفیر این کشور در تهران قرار است پس فردا شنبه برای دومین بار با دختر جوان فرانسوی، کولتید رایس، که در زندان اوین به سر می برد ملاقات کند.

برنارد کوشنر بازداشت این دانشگاهی جوان فرانسوی را در ایران غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت : "همۀ تلاش خود را برای به دست آوردن آزادی او به خرج خواهیم داد و در صورت ادامۀ این وضع تدابیر تلافی جویانه "شدیداً خشنی" اتخاذ خواهیم کرد".

با این حال، برنارد کوشنر فوراً اضافه کرد : "باید آثار و پی آمدهای اقدام هایمان را دقیقاً بسنجیم، زیرا نیازمند آزاد کردن این جوان فرانسوی هستیم."

وزیر امور خارجۀ فرانسه از زندان اوین، محل بازداشت جوان فرانسوی، به عنوان مکانی "وحشتناک" یاد کرد و گفت : "اما، کلوتیلد رایس همچنان مقاوم و سرزنده است و مایل است هر چه سریعتر آزادی خود را بازیابد."

وزیر خارجۀ فرانسه اتهام جوان فرانسوی را مضحک نامید و گفت : او را به خاطر گرفتن چند عکس با تلفن همراه و فرستادن آنها به دوست فرانسوی اش در تهران به جاسوسی متهم کرده اند و این واقعاً مضحک است."

وزیر امور خارجۀ فرانسه در جای دیگری از سخنانش اظهار داشت که فرانسه در صورتی محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران به رسمیت خواهد شناخت که او به همین عنوان "از سوی همه" و به ویژه از سوی دیگر نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران به رسمیت شناخته شود. با این شرط پرسیدنی است که آیا فرانسه حقیقتاً میلی به به رسمیت شناختن محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران دارد؟ این موضع چه تاثیری بر مواضع دیگر کشورها در قبال رئیس جمهوری ایران خواهد گذاشت؟ در هر حال وزیر امور خارجۀ فرانسه تصریح کرده که این کشور از جنبش دموکراسی خواهی ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد آغاز شده پشتیبانی می کند.

برنارد کوشنر با اشاره به خبر استعفای رضا آقازاده از سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران گفت : رضا آقازاده از مقام خود برکنار شده است و این رویداد بسیار مهمی است. زیرا او علناً از اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامۀ اتمی ایران پرده برداشته بود.

وزیر امور خارجۀ فرانسه از جنبش جاری دموکراسی خواهی در ایران به عنوان "حرکتی آینده دار" یاد کرد و افزود : "مهمترین نکته این است که در عالیترین سطح سلسله مراتب شیعه اختلافات مهمی روی داده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنارد کوشنر در پایان گفت : "آنچه در ایران می گذرد، مبارزۀ قدرت است و این مبارزه در کشورهای مختلف واکنش های گوناگون برمی انگیزد، اما در ایران این اولین بار است که در سی سال اخیر چنین سطحی از اختلاف در عالیترین مراجع قدرت مشاهده می شود".

روز پنجشنبه همچنین وزارت خارجۀ ایران با احضار سفیر فرانسه در تهران مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه "خشونت پلیس فرانسه" با تظاهرکنندگان در جشن ملی چهارده ژوئیه این کشور نامید اعلام کرد.

همزمان با احضار سفیر فرانسه در تهران وزارت خارجۀ ایران با انتشار بیانیه ای دستگیری چند تن در جریان جشن ملی فرانسه را "خشونت پلیس" نامید و از دستگیرشدگان به عنوان مخالفان سیاست دولت نیکلا سرکوزی یاد کرد.

در اواخر ژوئن گذشته دولت فرانسه سرکوب مخالفان و تظاهرکنندگان ایرانی را در اعتراض به نتیجۀ رسمی انتخابات ریاست جمهوری شدیداً محکوم کرد.

رادیو فرانسه: www.rfi.fr


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016