جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفت گزارشگر تصويری از جمله يک فرانسوی ايرانی‌تبار زندانی شده‌اند، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز نگرانی عميق خود را از بازداشت وسيع گزارشگران تصويری در روزهای اخير اعلام می‌دارد. دست کم هفت گزارشگر مطبوعات داخلی و همکاران رسانه‌های خارجی از جمله سعيد موحدی گزارشگر فرانسوی ايرانی تبار در زندان بسر می‌برند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " جمهوری اسلامی ايران از تصوير می‌ترسد. برای آنکه عکس و ويدئو از اعتراضات و سرکوب انتشار نيابد و يا از کشور خارج نشود، بازداشت گزارشگران تصويری را اغاز کرده است. بدون تصوير از اعتراضات و از سرکوب فزاينده دولتی صدای مخالفان پژواکی در ايران و در خارج نخواهد يافت و اين شکستی برای همه مدافعان آزادی بيان است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از اخراج خبرنگاران خارجی از ايران، از تاريخ ٢٣ خرداد دست‌کم هفت خبرنگار عکاس بازداشت شده‌اند. مهدی زابلی خبرنگار روزنامه همشهری در ٣٠ خرداد و همکارانش توحيد بيگی، مجيد سعيدی، ساتيار امامی، مرجان عبدالهيان و کورش جوان در تاريخ ١٨ تير بازداشت شده اند.

بنا بر اطلاعاتی که به دست گزارشگران بدون مرز رسيده است سعيد موحدی گزارشگر فرانسوی ايرانی‌تبار همکاری بسياری از رسانه‌های فرانسوی از جمله آژانس کاپا (CAPA) و ست ا ويت (7à8) شبکه يک تلويزيون فرانسه (TF1) احتمالا در همين تاريخ بازداشت شده است. اين گزارشگر تصويری سال هاست برای تهيه گزارش به ايران رفت و آمد داشته و به گفته همکارانش دارای روابطی خوب با مقامات ايرانی بوده است. علت دستگيری و اتهامات وی از سوی مقامات رسمی اعلام نشده است.

از سوی ديگر، دست کم ٥ عکاس خبری در طی يک ماه اعتراضات خيابانی در ايران مجروح شده اند. از جمله حامد بديعی و کيان امان که به هنگام انجام وظيفه خود مورد حمله قرار گرفته و با ضربات چاقو مجروح شده اند. بنا بر گزارشاتی که بدست ما رسيده است تعداد مجروح شدگان بيشتر از اين تعداد است، بسياری از وحشت دستگيری به بيمارستان ها مراجعه نکرده اند.

ببينيد: گزارشگران بدون مرز ويدئويی از علی زارع عکاس جوان که در تهران بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است در اختيار رسانه قرار داده است. اين گزارشگر جوان به مدت بيش از چهل ساعت از سوی بسيجيان و نيروی انتظامی در محل نامعلومی مورد شکنجه قرار گرفته است.

اسامی روزنامه نگاران و وب نگاران دستگير شده از تاريخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادی، احمد زيدآبادی ،کيوان صميمی بهبهانی، سميه توحيدلو ، شيوا نظر آهاری، محمد عطريانفر، سعيد حجاريان، محمد علی ابطحی، سعيد ليلاز، محمد قوچانی، ژيلا بنی يعقوب، بهمن احمدی امويی، مجتبا تهرانی، مازيار بهاری، اسماعيل حق پرست، مهدی زابلی، فريبرز سروش، عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، محمدرضا يزدان پناه، کاوه مظفری. توحيد بيگی، مجيد سعيدی، ساتيار امامی، هنگامه شهيدی، سميه نصرتی، سعيد متين پور، مرجان عبدالهيان و کورش جوان، سعيد موحدی

اسامی روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی پيش از تاريخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
عدنان حسن پور، محمدحسن فلاحيه‌زاده، محمد صديق کبودوند، کاوه جوانمرد، مجتبی لطفی، مسعودکرد پور، حسين درخشان، بهمن توتونچی ، سجاد خاکساری.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016