دوشنبه 26 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: اميدوارم آقای کروبی جزو ريزش‌های انقلاب نباشند، کروبی در همان دامی قرار گرفته که منتظری در آن قرار گرفت، ايسنا

امام ‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اظهارات اخير مهدی کروبی گفت: متاسفم از اين که جناب آقای کروبی با آن سوابقی که در طول پس از انقلاب داشته‌اند به مواضع اين چنين افتادند؛ مواضعی که با تحسين و تکريم دنيای استکبار و ناراحتی متدينان مواجه شده است.

آيت‌الله سيداحمد خاتمی، در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که « نامه ايشان موارد نقد فراوانی دارد» اظهار کرد: ليکن بنده به عنوان يک تکليف شرعی تنها به نکاتی که ايشان در رابطه با اين‌جانب بيان کرده‌اند برای تنوير افکار عمومی اشاره می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: شاکر خداوند هستم که گروه آقای کروبی تلاش کرده‌اند نقطه ضعفی از اين جانب پيدا کنند که مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بيندازند؛ ولی چيزی برای گفتن نيافتند و بنا بر مثل معروف « کفگيرشان به ته ديگ خورده است.»

سيداحمد خاتمی ادامه داد: آقای کروبی گفته‌اند آن‌قدر می‌دانند که بنده در درس آقای منتظری شرکت می‌کردم. مثل اين که آقای کروبی فراموش کرده‌اند آقای منتظری بعد از پيروزی انقلاب به عنوان قائم‌مقام رهبری معرفی شدند و شخص ايشان در تحکيم اين جايگاه بيشترين تلاش را کردند. آقای کروبی در مصاحبه‌ای که درمهرماه ۶۳ به عنوان سرپرست بنياد شهيد و نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی داشته‌اند و در کتاب فقيه عاليقدر جلد دوم از صفحه ۴۲۳ تا ۴۲۹ آقای منتظری را با بيش از ۲۰ وصف ستوده‌اند که بعضی از آن‌ها غلو نيز هست؛ مثلا ايشان گفته‌اند يکی از ويژگی‌های بی‌نظير آقای منتظری تقوا و بی‌پالايشی ايشان است و با اظهارنظرهای اين‌چنينی قائم‌مقامی آقای منتظری را تحکيم کرده‌اند. آقای کروبی در همان مصاحبه می‌گويند که از ويژگی‌های آقای منتظری اين است که وی، فقيه ، فيلسوف، صاحب‌نظر ، دارای استعداد بی‌نظير، حافظه و هوش بسيار خوبی است؛ اينها تعابيری است که آقای کروبی در مورد آقای منتظری به کار می‌گيرند. آقای کروبی هم‌چنين گفته‌اند آقای منتظری در پيروزی انقلاب بيشترين نقش را پس از امام داشتند و اگر بخواهيم جملات آقای کروبی در اين ارتباط بگوييم، نقل به درازا می‌کشد.

وی افزود: آنچه آقای کروبی از آقای منتظری می‌گويند به عنوان قائم‌مقام رهبری است و امام نيز آقای منتظری را فقيه عالی قدر می‌ناميدند؛ پس در اين دوره شرکت در درس ايشان همراهی با انقلاب محسوب می‌شود؛ پس آقای کروبی با اين سخن‌شان می‌خواستند من را نقد کنند؛ در حالی که مرا ستوده‌اند.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم‌چنين گفت: آقای کروبی در نامه خود گفته‌اند من از آقای منتظری حمايت می‌کردم ، از ايشان بايد پرسيد اين حمايت در چه زمانی بوده است، آيا در زمان قائم‌مقامی ايشان بوده يا بعد از آن. در زمان قائم‌مقامی نظام از ايشان دم می‌زد و من هم کوشيدم قطره‌ای از سيل خروشان مردم باشم. اگر منظور ايشان بعد از عزل آقای منتظری است که اين يک دروغ آشکار است، بنده دقيقا از آغاز سال ۶۷ ، يعنی شش ماه قبل از عزل آقای منتظری به علت اين که می‌دانستم امام از ايشان ناراضی است ديگر در درسشان شرکت نکردم و بعد از عزل نيز جزو اولين استادانی بودم که در حمايت از امام (ره) در ارتباط با اين اقدام صحبت کردم. همين قدر آقای کروبی بداند که از سال ۶۷ که بنده درس آقای منتظری را ترک کرده‌ام ديگر حتی برای يک بار هم نزديک بيت ايشان نشده‌ام.

سيداحمد خاتمی افزود: آقای کروبی گفته‌اند بنده بعد از ارتحال امام با آقای منتظری مخالف شدم؛ در حالی که اين نيز دروغ است، ای کاش آقای کروبی از افراد مطلعی در اين زمينه تحقيق می‌کردند تا به اين خلاف‌گويی‌ها نيفتند. موضع‌گيری‌های بنده را درباره عزل آقای منتظری عموم طلاب حوزه می‌دانند؛ البته از کسی که اين چنين با شايعات دروغين نظام را متهم می‌کند اين گونه رفتار، غيرمنتظره نيست.

عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم‌چنين گفت: در سال ۶۷ آقای کروبی به همراه آقای سيدحميد روحانی و آقای امام جمارانی نامه سرگشاده‌ای برای آقای منتظری نوشتند و ايشان را مورد نقد قرار دادند که در آن مقطع کاری درست محسوب می‌شد و متاسفم بگويم امروز آقای کروبی در همان دامی قرار گرفته که آقای منتظری در آن قرار گرفت، اما گويا نمی‌خواهند به خود بقبولانند که امروز جريان‌هايی که آقای کروبی در آن هستند از مروجان و تاييدکنندگان آقای منتظری هستند. من به آقای کروبی می‌گويم برداشت بسياری از دلسوزان از رفتار ايشان اين است که در آستانه پياده‌شدن از قطار خودی‌ها و سوار شدن بر قطار غيرخودی‌ها هستند که اميدوارم اين اتفاق نيفتد و اگر اين اتفاق بيفتد، ايشان دنيا و آخرت خود را تباه خواهند کرد؛ از اين رو از خداوند می‌خواهم تا دير نشده است ايشان را به صراط مستقيمی که مدت زيادی از عمرشان را در آن گذرانده‌اند، برگردانند.

وی هم‌چنين با بيان اين که اميدوارم ايشان جزو ريزش‌های انقلاب نباشند، اظهار کرد: اميدوارم همه در راه ولايت و تحکيم مبانی انقلاب حرکت کنيم و جزو رويش‌ها باشيم.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنين با بيان اين که « اينجانب هيچ گاه دوست نداشته و ندارم مجبور شوم با آقای کروبی که سوابق و پيشينه افتخارآميز مبارزاتی دارند اين‌چنين سخن بگويم» اظهار کرد: ولی از امام آموخته‌ام که مصلحت نظام برترين مصالح است و اين اشخاص هستند که بايد فدای نظام شوند نه اين که نظام خود را برای افراد هزينه کند. بنده خود را موظف می‌بينم از جايگاه نماز جمعه که جايگاه مقدسی است و مورد تهاجم قرار گرفته دفاع کنم. مبانی مستندبودن سخنانی که در نماز جمعه گفته شد نيز همانی است که سران دو قوه از سه قوه کشور می‌گويند و اين که مطالب گفته‌شده از سوی آقای کروبی دروغ است؛ بنابراين وجدان و دين من اجازه سکوت به بنده نمی‌دهد و من به تکليفم عمل کرده‌ام.

سيداحمد خاتمی اظهار کرد: آقای کروبی بدانند اگر بخواهند به اهانت‌ها چه در رابطه با نظام اسلامی و يا شخص بنده که قطره‌ای از اين اقيانوس خروشان مردمی هستم که برای آنها خطبه می‌خواند ادامه بدهند اين مسائل را بی‌جواب نخواهم گذاشت. اميدوارم آقای کروبی از التهاب‌آفرينی دست بردارند و در جهت جبران آسيب‌هايی که رسانده‌اند تلاش کنند.

وی در پايان گفت : هم‌چنين محض اطلاع جناب کروبی می‌گويم که آيت‌الله سيدمحمد سعيدی امام جمعه منصوب مقام معظم رهبری برای قم هستند و ۴ امام جمعه قم همگی امامان جمعه اصلی محسوب می‌شوند. ايشان اين امر را به گونه‌ای نادرست ترسيم کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016