جمعه 6 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در نماز جمعه: کارهايی که در کوی و برخی بازداشتگاه ها انجام شد از اجزای سناريوی دشمن بود، ايسنا

- بدخواهان ملت ايران رسوا شدند
- مجلس دربررسی کابينه به برادر خوداعتماد کند


رييس‌جمهور، ظهر جمعه به مناسبت هفته‌ دولت به عنوان سخنران پيش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی امروز تهران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، ‌دکتر محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش با گراميداشت فرارسيدن ماه مبارک رمضان گفت: اين ماه ولايت و امامت است و خدا را شاکريم که يک بار ديگر همگان را به ضيافت خود وارد کرد و ملت مومن ايران قدر اين ايام را به خوبی می‌دانند و همه حرمت اين ماه را به خوبی پاس می‌دارند و ذخيره‌های فراوانی می‌اندوزند که بالاترين ذخيره در اين ماه تقوای الهی است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که « در اينجا می‌خواهم در مورد چند مبحث صحبت کنم» ادامه داد: يکی از اين مباحث، مبحث انتخابات است . همه می‌دانند در ايران انتخابات يک امر اصيل است؛ بر خلاف دموکراسی‌های رايج دنيا که يک نمايش و يک طراحی از پيش تعيين‌شده‌ است.

وی با بيان اين که حضور‌، دخالت، نظارت مردم و احساس مسووليت عمومی مردم لازمه‌ استقرار ارزش‌های الهی است، گفت: ارزش‌های الهی فقط با خواست و پذيرش مردم حاکم می‌شود و مردم نيز فقط و فقط در سايه‌ ارزش‌های الهی و اسلام عزيز است که صاحب رای می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد با بيان اين‌که جمهوری اسلامی يک حقيقت واحد است و اين دو اصل، يعنی جمهوريت و اسلاميت از يکديگر تفکيک‌ناپذيرند، افزود: نقش مردم در سايه‌ اسلام است که موضوعيت پيدا می‌کند و تحقق اسلام نيز با حضور و اراده مردم.

وی با بيان اين‌که کسانی هستند که می‌خواهند جمهوريت و اسلاميت را از هم تفکيک کنند، گفت: اين دو از يکديگر تفکيک‌پذير نيستند و بدون يکديگر امکان تحقق ندارند و کسانی که می‌خواهند اين دو اصل را از يکديگر تفکيک کنند در واقع می‌خواهند هم نقش مردم را زير سوال ببرند و هم اسلاميت انقلاب را .

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين که در انتخابات اخير حدود ۸۵ درصد از مردم مشارکت کردند و فرد منتخب با آرای حدود ۲۵ ميليون برای خادمی مردم برگزيده شد، گفت: اين حضور باشکوه يک نقطه عطف در حرکت تکاملی ملت ايران است و نشان داد که انقلاب زنده و حرکت آن پايدار است.

وی افزود: ‌در هر انتخابات شاهد يک پرش به سکوی بالاتر هستيم و در اين انتخابات پرش بلندی توسط ملت ايران صورت گرفت و انقلاب و نظام الهی برآمده از خون‌های شهدا صد پله بالاتر رفت. در انتخابات اخير بسياری از معادلات و برنامه‌های دشمنان نقش بر آب شد و اين انتخابات استحکام و ظرفيت‌های عظيم نظامی مبتنی بر ولايت را در بهره‌برداری از ظرفيت‌ها و مهار بحران‌های گوناگون نشان داد.

احمدی‌نژاد با بيان اين که امروز دشمنان ما از دو موضوع عصبانی هستند، ادامه داد: عصبانيت اول آن‌ها به خاطر حضور باشکوه مردم در انتخابات است.

وی با بيان اين‌که ملت‌های جهان تشنه‌ الگوی جديدی هستند و الگويی از مشارکت همگانی و حرکت آرمانی و انقلابی و ملت ايران اين موضوع را در اين انتخابات در برابر چشم جهانيان قرار داد، اظهار کرد: در واقع مردم ما در اين انتخابات دموکراسی‌های مبتنی بر ثروت، فريب و رسانه‌های دروغگو را درهم شکستند و زير سوال بردند. متن ملت به صحنه آمد و قدرت خود را به رخ جهانيان کشاند و دشمن از اين موضوع عصبانی است؛ چرا که تمام طراحی‌های آن‌ها در هم کوبيده شد.

رييس‌جمهور ادامه داد: موضوع دومی که آن‌ها را حتی بيشتر از عامل اول عصبانی کرده اين است که بار ديگر ملت ايران راه نورانی انقلاب را برگزيد و با حضور ۴۰ ميليونی خود وفاداری‌اش را به آرمان‌های امام (ره) و رهبری تثبيت کرد.

وی با بيان اين‌که به رغم خواست دشمنان، ملت ايران راه روشن انقلاب و اهداف بلند آن را برگزيد، گفت: دشمنان هر چه داشتند اعم از پول، رسانه‌های مختلف و کارشناسانی که توانسته بودند براندازی سفيد و سرخ و سياه را در دنيا هدايت کنند، به صحنه آوردند. بدخواهان خود را در داخل و خارج سازماندهی کردند و اميد داشتند که کار را تمام کنند، ولی شکست خوردند. پس از اين که شکست خوردند تلاش کردند اين دستاورد را تضعيف کنند؛ تلاشی بی‌سابقه برای مشوه نشان دادن چهره‌ی نورانی جمهوری اسلامی ايران و ملت ايران. آنها در واقع می‌خواستند از ملت ايران انتقام بگيرند و نگذارند شکوه اين ملت و جمهوری اسلامی ايران در جهان بدرخشد. آنها می‌خواستند نگذارند موضع عزت‌آفرين و افتخارآفرين جمهوری اسلامی ايران در عرصه‌ی جهانی تداوم پيدا کند و فرياد ملت ايران در برپايی پاکی، ‌محبت و صداقت و عزت به گوش ديگران برسد. آنها می‌خواستند دولت در صحنه‌های داخلی و خارجی از آرمان‌های بلند امام و رهبری عقب‌نشينی کند؛ اما آنها يک بار ديگر در برابر عظمت ملت ايران و انقلاب اسلامی شکست خوردند. آن‌ها هم در انتخابات و هم در حوادث پس از انتخابات شکست خوردند. حوادث تلخی بعد از انتخابات رخ داد ولی نتيجه‌ آن شيرين بود، متاسفانه در حوادث پس از انتخابات عده‌ای از مردم بيگناه آسيب ديدند، ولی بدخواهان ملت ايران رسوا شدند.

وی گفت:‌ دنيا بداند دولت و نظام اسلامی برآمده از آرای مردم تمام حيثيت خود را در پيروی و پيشبرد آرمان‌های انقلاب و مردم می‌داند و ذره‌ای از خواسته‌ها و اهداف خود عقب‌نشينی نمی‌کند.

رييس‌جمهور افزود: ‌ملت و دولت ايران بر عهد خود در گسترش پاکی و عدالت ايستاده‌ و سر سوزنی عقب‌نشينی نمی‌کند.دشمنان می‌خواستند موضع اقتدار ملت ايران را از بين ببرند ولی شکست خوردند .

وی گفت: آنها بداند دولت پس از استقرار با اقتدار چند برابر در صحنه‌های جهانی حضور می‌يابد و از حقوق ملت ايران و استقرار عدالت در جهان حمايت می‌کند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که دشمنان بار ديگر در مورد ملت ايران اشتباه کردند گفت: آنها در واقع فريب وسوسه‌های شيطان و وابستگان بی‌مقدار خود را خوردند و حيثيت خود و آبروی خود را از دست دادند، هم‌چنين نشان دادند همچنان دارای خوی خودخواهی و استکباری هستند.

وی گفت: آنها بعد از اين اتفاقات گفتند انتخابات را قبول داريم و دولت را مشروع می‌دانيم ولی تبريک نمی‌گوييم؛ يعنی در واقع اگر خواسته‌ و انتخاب ملت با آنچه آنها می‌خواهند متفاوت باشد از اين انتخاب عصبانی می‌شوند و اکنون نيز عصبانی هستند؛ اما ما پاسخ‌مان به آنها يک چيز بيشتر نيست «عصبانی باشيد و از اين عصبانيت بميريد.»

وی با بيان اين که آنها اشتباهات زيادی مرتکب شدند، گفت: آنها در حال حاضر به ما پيغام می‌دهند و می‌گويند می‌خواهيم اصلاح کنيم، اميدواريم که رفتار و نيت خود را اصلاح و در واقع به سمت اصلاح حرکت کنند.

رييس‌جمهور گفت: ملت ايران اهل منطق و تعامل سازنده است و دشمنان بدانند که برخورد ملت ايران با بد‌انديشان و متجاوزان به حقوق ملت، سخت و پشيمان‌کننده خواهد بود.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه‌ سخنانش پيش از خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: متاسفانه عده‌ای فريب دشمن را خوردند و در سناريوی دشمن بازی کردند و به عده‌ای از مردم آسيب وارد شد و عده‌ای از مردم کشته شدند. اين ناجوانمردانه‌ترين نحوه‌ برخورد با ملت ايران و انتخابات پاک ملت ايران بود. معلوم بود و معلوم شد که انتخابات سالم‌ترين و پاک‌ترين بود و علی‌رغم همه‌ ادعاها هيچ سندی که نتايج انتخابات را مخدوش کند، ارائه نکردند. اين برای ملت ما معلوم بود که اين يک بازی است. در طراحی‌های توطئه در کشورهای ديگر هم از اين بازی‌ها استفاده می‌کنند؛ متهم‌کردن دولت و نظام به دروغ و تقلب، از ابزارهای شناخته‌شده‌ی جنگ روانی برای توطئه‌گران است.

احمدی‌نژاد افزود: امکان تقلب در انتخابات ايران در اين وسعت وجود ندارد. انتخابات را در ايران مردم اجرا می‌کنند؛ چند صد هزار معلم و کارمند و کسبه و معتمدان مردم انتخابات را اجرا و چندصد هزار از انسان‌های پاک مثل همين‌ها از متن مردم بر انتخابات نظارت می‌کنند و خود مردم نيز حاضر در صحنه هستند و برمی‌گزينند.

وی افزود: حوادث بدی اتفاق افتاد. جمعی از مردم آسيب ديدند و حوادث بسيار زشتی رخ داد. عده‌ای به کوی دانشگاه حمله و کارهای زشت کردند. در برخی بازداشتگاه‌ها اقدامات زشتی انجام شد. من می‌خواهم اعلام می‌کنم اين کارها که در کوی دانشگاه و برخی بازداشتگاه‌ها و امثال آن انجام شد، بدانيد که اين‌ها هم اجزای سناريوی دشمن بود. اين‌ها توسط وابستگان به جريان برانداز انجام شد. ما امروز اسناد و شواهد و دلايل روشنی داريم. ساحت نيروهای انقلاب و نيروهای امنيتی، نظامی و اطلاعاتی از اين کارهای شرم‌آور مبراست. بسيجيان ما در خيابان فداکارانه کتک خوردند و مراقب حقوق عمومی بودند تا مبادا به کسی تعرض شود، به مغازه‌ای، شخصی، ماشين‌ها و مردم آسيب وارد نشود. آنها کتک خوردند و دم نزدند. مطمئن باشيد که نفوذی‌های جريان برانداز در سناريوی دشمن، فساد و اقدام کردند.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنانش گفت: من دو خواسته از مسوولان دارم. با کسانی که در لباس دوست دست به اقدامات غيرانسانی زدند، بدون گذشت و قاطع برخورد شود؛ چرا که اينها دو خيانت کردند و دو ضربه زدند؛ اول به مردم آسيب زدند و در ثانی چهره‌ی پاک نظام اسلامی و نيروهای امنيتی، نظامی و اطلاعاتی را مشوه کردند.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: بايد با سران و عوامل اصلی ماجر برخورد جدی شود. کسانی که سازماندهی و تحريک و خط دشمن را پياده کردند بايد با برخورد قاطع مواجه شوند، اما با فريب‌خوردگان و عناصر دست چندم بايد با رأفت اسلامی و رحمت اسلامی برخورد شود. مبادا عناصر اصلی از مصونيت و امنيت برخوردار و عناصر دست چندم و فريب‌خورده مجازات شوند.

وی در ادامه بر ادامه راه دولت تاکيد کرد و گفت: بنده به عنوان کوچک‌ترين خادمان ملت و دولت قدر بزرگواری ملت و حماسه‌ای را که آفريدند می‌دانم. اساس کار دولت، خدمتگزاری و پی‌گيری آرمان‌های بلند ملت ايران و انقلاب اسلامی است. ما در دو محور کار خود را دنبال می‌کنيم؛ پيشرفت و تعالی همه‌جانبه‌ کشور و اجرای عدالت. امروز همه می‌دانند ظرفيت‌های ملت ايران عظيم و بی‌نظير است و شايستگی قرار گرفتن در بالاترين سکوهای جهانی را دارد. امروز همه بايد دست به دست هم دهيم و با کار مستمر و بی‌وقفه ايران را بسازيم.

احمدی‌نژاد افزود: در عرصه‌های علمی و فناوری، عمران و آبادانی، سرمايه‌گذاری و توليد، اصلاحات اساسی در اقتصاد و امور اداره کشور و در اصلاح سازمان اداری کشور، حل مشکل مسکن و اشتغال جوانان و آبادانی در همه نقاط کشور به‌خصوص مناطق محروم جزو اهداف دولت است. ما بايد در جامعه محيطی پرنشاط و اميدبخش و دارای امکانات تفريحی سالم برای بالندگی همگان ايجاد کنيم و دست به دست هم بدهيم که ايران قله‌ها را فتح کند که به فضل الهی فتح خواهد کرد؛ با اين ملت و فرهنگ و جوانان و رهبری عزيز، همه‌ی اهداف در دسترس است.

رييس‌جمهور گفت: دنيا بداند هيچ هدف متعالی از دسترس ملت ايران دور نخواهد بود و به فضل الهی، دولت با نشاط چند برابر گذشته در خدمت انقلاب و ملت خواهد بود. من از ملت عزيز ايران می‌خواهم بيش از گذشته با هم مهربان باشند و با انصاف با هم برخورد کنند. ما مثل يک خانواده هستيم. حقوق همديگر را بايد رعايت کنيم و نسبت به هم رحم داشته باشيم تا رحمت خدای متعال بيش از گذشته شامل حال ما شود. در همين روزها حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه شده است. کسبه و بازاريان مراعات کنند و از سوی ديگر کسانی هم که حقوقشان زياد شده مراعات کنند و به بازار زياد فشار نياورند و پول‌های خود را پس‌انداز کنند. در فضای صميمی، همه بايد به ساختن کشور کمک کنيم. امروز روز همدلی و همراهی است. دست به دست هم دهيم و ايران را بسازيم.

وی ادامه داد: فلسفه‌ ديگر حکومت اسلامی، اجرای عدالت است. اين ماموريت غيرقابل عدول است. اصل و محور حکومت اسلامی برپايی عدالت و مبارزه با تبعيض است. در سايه‌ عدالت است که استعدادها شکوفا و امنيت خاطر عمومی ايجاد و امنيت ملی مستقر می‌شود. رضايت خاطر و آرامش قلب مردم در اجرای عدالت است، اميد و نشاط با اجرای عدالت در جامعه‌ی انسانی زنده و کينه‌ها برطرف می‌شود. بدون اجرای عدالت، اشرار و زياده‌خواهان در جامعه حاکم و اکثريت قاطع ملت محروم می‌شوند.

رييس‌جمهور افزود: اجرای عدالت جزو سخت‌ترين ماموريت‌های دولت و حکومت اسلامی است. فشار می‌آورند، جوسازی می‌کنند، توهين می‌کنند و تهمت می‌زنند اما ضامن پايداری حکومت، اجرای عدالت در مقابل زورمندان و زرمندان است. اگر خدای نکرده در حکومتی اسباب نفوذ و قدرت از مجازات معاف و فقط ضعيفان مجازات شوند آن حکومت پايدار نمی‌ماند. ممکن است حکومتی با انحراف فکری و اخلاقی دوام بياورد اما با بی‌عدالتی دوام نمی‌آورد و اين يک سنت الهی است که قابل تبديل نيست.

احمدی‌نژاد گفت: ماموريت همه‌ی قوا اجرای عدالت است. هيچ‌کس نبايد تبار و گروه خود را ممتاز بداند و برای خود حقوق ويژه قائل باشد و از دايره‌ی اجرای عدالت خارج بماند. در نظام اسلامی هيچ‌کس نبايد احساس کند که حقی از او ضايع شده است. همه درجه اول هستند. ما شهروند درجه دو نداريم. ارزش دارد که کسی عدالت را اجرا کند و جان خود را در اين راه فدا نمايد. اين هزاران بار بهتر است تا کسی صد سال در منصبی باشد و مردم از او اميد اجرای عدالت نداشته باشند. دنيا بداند ما سينه‌های خود را برای پذيرش تيرهای زهرآگين تهمت و افترا آماده کرده‌ايم، ولی در اين دولت عدول از حقوق ملت و عدم اجرای عدالت هرگز اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانيم ببينيم عده‌ی قابل توجهی در فقر باشند و عده‌ای قليل با سوءاستفاده از فرصت‌ها در بهره‌مندی؛ البته اجرای عدالت نيازمند همگامی و همدلی همه‌ی قواست. انتخابات تمام شده است. بايد دست به دست هم دهيم و کشور را بسازيم. اگر طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اجرا شود ديگر فقيری باقی نمی‌ماند. منطق روشن است. ۷۰ درصد رايانه‌ها در اختيار ۳۰ درصدی است که بحمدالله وضعشان خوب است. اگر اين قاعده برعکس شود و بانک‌ها اصلاح شوند و کسی در نوبت وام ۳ و ۵ ميليون تومانی نماند و شيوه‌های اخذ ماليات درست شود، ريشه‌ی همه‌ی نابسامانی‌ها برطرف می‌شود. ما با توليد ثروت قانونی و شرعی مخالف نيستيم بلکه از آن حمايت می‌کنيم و دست آنان را می‌بوسيم، اما در مسير عدالت.

احمدی‌نژاد درباره‌ی انتخاب اعضای کابينه‌ی خود نيز گفت: انتخاب اعضای کابينه جزو سخت‌ترين کارهای رييس‌جمهور است. از بين هزاران انسان توانمند و صالح انتخاب ۲۱ نفر که دور يک ميز جمع شوند و خدمتگزاری کنند کار سختی است. اين‌طور نيست که اينها بهترين باشند و آنها که بيرون از کابينه مانده‌اند دچار مشکل و ضعف باشند، بلکه ما با تشخيص خود عمل می‌کنيم. مشورت می‌کنيم، نظرها را می‌خواهيم، بررسی می‌کنيم و با توکل به خدا عده‌ای را انتخاب کرده‌ايم.

رييس‌جمهور گفت: خدا شاهد است در انتخاب کابينه مطلقا نظر شخصی خود و اين را ‌که چه کسی نسبت به من چه نظری داشته باشد دخالت نداده‌ام و بر اساس صلاح و مشورت کشور انتخاب کرده‌ام و کابينه‌ای قوی، منسجم، پاک، متخصص و مردمی که هدفی جز خدمتگزاری ندارد برگزيده‌ام.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه در ارتباط با کابينه افزود: بحمدالله نمايندگان عزيز در مجلس شورای اسلامی کارهای خوب و بررسی‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند، وزرای پيشنهادی در کميسيون‌ها حضور پيدا کرده و به سوالات نمايندگان پاسخ داده‌اند.

وی در ادامه گفت: در اينجا می‌خواهم از نمايندگان عزيز خواهشی کنم و آن اين است که به دوست و برادر خود اعتماد کنند، ‌کارآمدی را به رييس‌جمهور بسپارند، ما همه می‌خواهيم کابينه‌ای قوی تشکيل شود و بايد در اين راستا اعضای دولت همدل باشند. شما صلاحيت عمومی را بررسی کنيد و اصل را بر اعتماد بگذاريد. من انتظار دارم در برابر توطئه‌های استکبار و مستکبران که با تبليغات و در اين مدت تلاش داشتند دولت را ضعيف نشان دهند، عرصه‌ جهانی را برای ما محدود کنند و در اين ارتباط تبليغات می‌کنند، ان‌شاءالله با رای قاطع به همه‌ی وزرا اجازه دهيد يک دولت منسجم و خدمتگزار سر کار بيايد و در برابر مستکبران بايستد.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ افرادی که معرفی شده‌اند، مومن، ‌انقلابی، ‌معتقد به آرمان‌های رهبری و عاشق اين نظام و انقلاب هستند . همدلی خوبی بين دولت و مجلس وجود دارد و در آينده ان‌شاءالله ملت ايران شاهد ثمرات آن خواهد بود .

رييس‌جمهور در بخشی ديگر از سخنانش گفت: لازم است از مردم نيز به خاطر تحمل بداخلاقی‌ها و کج‌رفتاری‌ها در اين چند ماه تشکر کنم .

وی گفت: می‌بينم که در گوشه و کنار برخی هنوز مرکب انتخابات دهم خشک نشده است در مورد انتخابات يازدهم شروع به بحث کرده‌اند . شما می‌دانيد که در هر انتخاباتی چند ماه در کشور کارها معطل می‌ماند . مثلا در گذشته چند ماه قبل و بعد از انتخابات کارها معطل می‌ماند که ما سعی کرديم اين دوره را کوتاه‌تر کنيم. تا آخر سفرهای استانی را ادامه داديم، ‌جلسات دولت به صورت مستمر ادامه داشت، ‌کارها را پی‌گيری کرديم و بعد از انتخابات نيز جلسات دولت ادامه پيدا کرد.

رييس‌جمهور افزود: چهار سال فرصت زيادی است و ما نبايد اين فرصت را از دست بدهيم. وقت برای اين مباحث زياد است، بايد اجازه بدهيم کارها انجام شود. ان‌شاءالله فرصت هست. می‌آييد در معرض انتخاب مردم قرار می‌گيرد و ان‌شاءالله مردم انتخاب می‌کنند، ولی چهار سال مانده است و نبايد فضای کشور را دچار بگو مگوهای بی‌حاصل کرد؛ ملت ايران هوشيار است.

رييس‌جمهور در ادامه ياد شهيدان رجايی و باهنر و ياران آن‌ها را گرامی داشت و گفت: دنيا بداند الگوی ما اين شهيدان عزيز هستند. الگوی جاودان مديريت در نظام اسلامی اين شهيدان هستند و راه رجايی و باهنر زنده و جاويد خواهد ماند .

وی در پايان به حجت‌الاسلام والمسلمين صديقی که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان پنجمين امام جمعه‌ موقت تهران انتخاب شده‌، تبريک گفت و افزود: به شما تبريک می‌گويم که مورد اعتماد رهبری عزيز قرار گرفتيد و در اين سمت حاضر شديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016