جمعه 20 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه: برخورد با نظام جواب تند دارد، جدايی دين از سياست باعث غيراخلاقی شدن سياست می شود، بی بی سی

برای دومين بار از زمان اعلام نتايج بحث برانگيز رياست جمهوری ايران، نماز جمعه تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد.

آيت الله علی خامنه ای در سخنان خود در نماز روز جمعه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهريور)، که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تاکيد بر ادامه حمايت مردم از حکومت و برخورد با مخالفان نظام، از ايرانيان خواست تا به نشانه حمايت از فلسطين به شکلی گسترده و به طور يکپارچه در راهپيمايی روز قدس، در آخرين جمعه ماه رمضان در هفته آينده، شرکت کنند و از شعارهای تفرقه برانگيز بپرهيزند.

در مراسم نماز جمعه اين هفته که همزمان با ايام شهادت حضرت علی برگزار شد روسای سه قوه، شماری از مقامات ارشد دولتی و همچنين محسن رضايی، يکی از نامزدهای انتخابات اخير، شرکت داشتند و به گزارش خبرگزاری ها، از ساعاتی قبل از حضور آيت الله خامنه ای، گروه های نماز گزار از نقاط مختلف در محل برگزاری نماز حاضر شده بودند.

رهبر جمهوری اسلامی نخستين خطبه نماز جمعه را به شرح خصوصيات حضرت علی اختصاص داد و با تاکيد بر اخلاقی بودن حکومت امام اول شيعيان، گفت که جدايی دين از سياست باعث "غيراخلاقی شدن" سياست می شود و افزود که اين خصوصيت را در نظام های سکولار می توان مشاهده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پايان اين خطبه، به ذکر مصيبت ايام شهادت حضرت علی پرداخت و برای رفع مشکلات کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان، از جمله فلسطين، افغانستان، پاکستان و ايران، و "قطع دست های تفرقه افکن" در جمهوری اسلامی دعا کرد.

آيت الله خامنه ای در خطبه دوم، پس از يادآوری سالگرد درگذشت آيت الله محمود طالقانی و آيت الله مدنی، گفت که مخاطب اصلی اين خطبه جريان ها، شخصيت ها و مسئولان سياسی سابق و فعلی هستند و آنان را کسانی توصيف کرد که تا کنون در درون نظام اسلامی مورد تاييد بوده و شخصيت های درون و جزء نظام محسوب می شده اند.

اختلاف در جمهوری اسلامی
رهبر جمهوری اسلامی گفت که مفاهيم درون و برون نظام، شعارهای تبليغاتی نيست بلکه بر اساس "شاخص های عقيدتی و علمی" مشخص شده و در مورد تفاوت نظرات در دوران پس از انقلاب، گفت که در خلال سی سال گذشته، گاه در داخل نظام انشعاب ها و تعارض هايی بروز کرده که برخی زيانبار بوده و برخی ديگر حل و فصل شده و "برای انقلاب و کشور باری درست نکرده است."

آيت الله خامنه ای بعضی از اين اختلافات را به تفاوت عقايد، برخی را به دنبال کردن منافع و برخی ديگر را به تفاوت سلايق و روش ها نسبت داد و اختلاف نظر آيت الله خمينی با نخست وزير دولت موقت، اولين رئيس جمهوری و بعدا افرادی در "رده های بالاتر" را يادآور شد و گفت که آيت الله خمينی، به روش های گوناگون با اين اختلافات برخورد می کرد.

وی گفت آيت الله خمينی با اين افراد نخست با مدارا رفتار می کرد اما در مواردی که اين اختلاف نظرها، به درگيری با نظام و انقلاب و پشت کردن به مبانی انقلاب منجر می شد، شدت عمل به خرج می داد.

رهبر جمهوری اسلامی اين نظر را رد کرد که حکومت ايران تاب تحمل دگرانديشی را ندارد و به عنوان نمونه گفت که اقليت های دينی به رسميت شناخته شده، که انديشه ای متفاوت دارند، در حفظ انديشه خود آزاد هستند و حتی در مجلس نماينده دارند.

آيت الله خامنه ای انتقاد از مسئولين دولتی "در چارچوب نظام" و با پذيرش اصول انقلاب، مانند قانون اساسی، رهنمودهای آيت الله خمينی و سياست های کلی نظام را که، براساس قانون اساسی توسط رهبر تعيين می شود، قابل قبول دانست و گفت که نظام با چنين اختلافات نظری برخورد نمی کند اما آنچه را که اخلال در امنيت مردم و ايجاد اختلاف و تبليغات منفی خواند مردود دانست و گفت نظام در برابر چنين اقداماتی می ايستد.

وی گفت که نظام جمهوری اسلامی هم مانند افراد، در برابر تهمت و مرزشکنی حق دفاع از خود را دارد و افزود که حتی در کشورهای دارای نظام های دموکراتيک هم، احزاب مختلف عليه مبانی نظام مبارزه نمی کنند و تاکيد کرد که "برخورد با نظام جواب تند دارد."

اعتماد مردم به نظام و راهپيمايی روز قدس

رهبر جمهوری اسلامی گفت که مسئولان نظام و صاحبان نفوذ و قدرت بايد متوجه انحراف و فسادپذيری باشند زيرا فساد به مرور زمان، به انحراف در عمل و حتی عقيده منجر می شود و گفت که گاه در برخی رفتارها و گفتارها اين نوع لغزش ها ديده می شود و اظهار داشت که حتی نظام حکومتی هم ممکن است گرفتار انحراف و فساد شود.

آيت الله خامنه ای در مورد ناآرامی های اخير در ايران گفت که تمام بلواهايی که در دوره بعد از انتخابات پيش آمد برای اين بود که پشتوانه مردمی را از انقلاب بگيرند و با اظهار اينکه شرکت گسترده مردم در انتخابات اخير نشانه حمايت آنان از نظام است، رسانه ها و دشمنان خارجی را متهم کرد که اين واقعيت را ناديده می گيرند و می گويند که حمايت مردمی از نظام سلب شده است.

رهبر جمهوری اسلامی با رد اين نظر که اعتماد مردم نسبت به نظام کم شده، پيش بينی کرد که برخلاف تبليغات دشمنان و "بيخبران داخلی" در انتخابات آينده هم مردم به طور گسترده شرکت خواهند کرد.

آيت الله خامنه ای گفت که نبايد از تبليغات خارجی و مخالفت های داخلی متوحش شد زيرا تمامی حکومت های جهان و از جمله جمهوری اسلامی، موافقان و مخالفانی دارند اما نکته مهم اين است که مخالفان جمهوری اسلامی را سرمايه داران و مستبدان، آمريکا و بريتانيا تشکيل می دهند و اظهار داشت که مردم مسلمان و غير مسلمان جهان، فلسطينيان و ملت های عرب دوستدار اين نظام هستند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنان خود، نظام جمهوری اسلامی را دارای اقتدار بين المللی و تامين کننده رفاه دنيوی و رستگاری اخروی خواند و از جوانان خواست که برای حفظ اين نظام تلاش کنند و افزود که در خلال ده سال اخير، تلاش هايی صورت گرفت تا شعارهای انقلاب را ناديده بگيرند اما مقاومت و اقدام مردم مانع از به ثمر رسيدن اين تلاش ها شد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که جمعه آينده روز قدس و ميراث آيت الله خمينی و نشانه دلبستگی ملت ايران به مساله فلسطين و مانع از فراموش شدن آن است و پيش بينی کرد که در روز قدس سال جاری هم ملت ايران در تهران و شهرستان ها راهپيمايی خواهند کرد و تاکيد کرد که روز قدس، خاص مساله فلسطين است و گفت که بايد مراقبت کرد که کسانی از راهپيمايی روز قدس برای اهداف ديگر و ايجاد تفرقه استفاده نکنند.

معترضان به آنچه که تقلب در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری می خوانند گفته اند که به دليل جلوگيری از تظاهرات اعتراضی و برخورد خشونت آميز با تظاهرات مخالفان دولت، از فرصت شرکت در راهپيمايی روز قدس برای اعتراض نسبت به نتيجه انتخابات و نحوه رفتار با معترضان استفاده خواهند کرد.

در هفته های اخير، دولت بسياری از مراسم مذهبی را ظاهرا به دليل نگرانی از تجمع معترضان لغو کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016