چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا: کهريزک بزرگنمايی شد و اتفاقات ديگر هم هيچ‌کدام صحت ندارد، هفت تا ۱۰ مامور پليس دستگير شدند، ايلنا

- اينکه بخواهيم سياسی برخورد کنيم و بگوييم حتما يکی از فرماندهان ناجا بازداشت شود درست نيست.
- در رابطه با موضوع ۱۸ تير نيز اگر عوامل غيرمسئول دخالت نکرده بودند شايد بسياری از اغتشاشات با مدارا حل می‌شد.


ايلنا: فرمانده نيروی انتظامی پس از پايان مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا درباره حوادث اخير و موضوع کهريزک گفت: در موضوع ايلنا: کهريزک بزرگنمايی شد و اتفاقات ديگر هم هيچ‌کدام صحت ندارد. در اين پرونده هفت تا ۱۰ مامور نيروی انتظامی که ارتباط مستقيم با پرونده داشته اند نيز دستگير شده‌اند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، فرمانده نيروی انتظامی با حضور در جمع خبرنگاران ادامه داد: در موضوع کهريزک حادثه‌ای که رخ داد بسيار بزرگنمايی شد و حوادث و اخبار ديگر رانيز ما قبول نداريم و هيچ‌ کدام صحت نداشت. البته نارسايی‌هايی را هم قبول داريم که در مورد آنها نيز بزرگنمايی شد.
فرمانده ناجا با بيان اينکه يک حادثه در يک نقطه دور دست رخ می‌دهد و کل نيروی انتظامی را زير سئوال می‌برند گفت: در مورد بسياری از مسائل بزرگنمايی می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مسير پرونده بايد کشف حقيقت و رسيدن به واقعيت باشد.
او در پاسخ به اين سئوال که آيا اين ماموران بازداشت شده از ماموران ارشد و درجه بالا هستند گفت: بالا و پايين بودن درجه اين افراد يعنی چه؟ اينکه بخواهيم سياسی برخورد کنيم و بگوييم حتما يکی از فرماندهان ناجا بازداشت شود درست نيست.
او ادامه داد: مانيز هيچ مداخله‌ای در رسيدگی به پرونده نکرديم و همکاری بسيار خوبی نيز با دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی داشتيم که پرونده رسيدگی شود. هيچ تلاشی هم نکرديم که پرونده بسته شود. عملکرد چند نفر در يک گوشه نبايد به کل نيروی انتظامی نسبت داده شود ما نيز تلاش می‌کنيم که پرونده رسيدگی شود.
وی افزود: در رابطه با موضوع دانشگاه‌ها اگر صرفا نيروی انتظامی، حراست دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاه‌ها وارد عمل شوند، مشکلات حل می‌شود. در رابطه با موضوع ۱۸ تير نيز اگر عوامل غيرمسئول دخالت نکرده بودند شايد بسياری از اغتشاشات را با مذاکره و مدارا و يک فرمانده که قدرت ارتباط اجتماعی داشته باشد، حل و فصل می‌کرديم. در حوادث اخير نيز دستگيری دانشجويی را از سوی نيروی انتظامی نداشته‌ايم.
فرمانده ناجا در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا در اين رابطه که «اشاره کرديد اتفاقاتی اصلا رخ نمی‌دهد و به پليس منتسب می‌شود» و اينکه اين اتفاقات چيست؟ گفت: شرايط رسانه در دنيا به اين صورت است که ديگر نمی‌شود هيچ مسئله‌ای را محلی قلمداد کرد و به دوستان خودمان گفته‌ايم که مراقب باشند.

ورزشگاه جای فعاليت سياسی نيست
احمدی‌مقدم در رابطه با مسابقه فوتبال بين پرسپوليس و استقلال که روز جمعه در ورزشگاه آزادی برگزاری می‌شود نيز گفت: اينگونه نخواهد شد که ورزشگاه جولانگاه اتفاقات سياسی شود. جو ورزشگاه نيز آماده چنين اتفاقاتی نيست و فضای متفاوتی دارد.
به گفته احمدی‌مقدم همت نيروی انتظامی با کمک شهرداری تهران همچون گذشته برقراری امنيت در ورزشگاه است که مزاحی رخ ندهد و يا شيشه‌ای شکسته نشود. البته اگر بليط‌ها مثل کشورهای ديگر پيش‌فروش شود با مشکل حضور تماشاچيان چند ساعت قبل از شروع بازی روبرو نيستيم.

حضور ۱۲۰هزار نيروی فعال در پليس پيشگيری
در همايش پليس پيشگيری سراسر کشور که بزرگترين واحد پليس در کشور است، اشاره کرد و گفت:‌ما بيش از ۱۰۰ هزار نيرو به جز عوامل نگهبان محله در پليس پيشگيری سراسر کشور داريم که با نگهبانان به حدود ۱۲۰ هزار نيرو می‌رسد.اين همايش به منظور ارزيابی اقدامات گذشته است و تشکيل پليس پيشگيری برکات زيادی داشته است و تاکيدمان در اين پليس بر اقدامات اجتماعی در حوزه کلانتری‌ها است.
سردار اسماعيل احمدی‌مقدم با بيان‌اينکه کلانتری‌ها بايد بار دستگاه قضايی را کاهش دهند گفت: ارزيابی‌مان از عملکرد پليس پيشگيری بسيار خوب بوده است. افزايش ايستگاه‌های پليس، نصب دوربين‌های مداربسته تلاش برای کاهش زمان رسيدگی به درخواست‌ها و .... در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در تماس‌های ۱۱۰ اگر بتوانيم ۱۱۰ را برای ماموريت‌هايی که فوريت دارند فعال کنيم می‌توانيم روند بهتری داشته باشيم.
فرمانده ناجا با بيان اين‌که عملکرد کلانتری‌ها رو به بهبود است، تصريح کرد: پيشگيری انتظامی بايد سمت پيشگيری اجتماعی برود و کلانتری‌ها محور پيشگيری از مشکلات باشند.
احمدی‌مقدم افزود: نگاه ما به کلانتری‌ها از زاويه آمار نيست و واحدها و تيم‌هايی را داريم که ارزيابی اجتماعی در محلات و کلانتری‌ها می‌کنند و اينکه ميزان رضايت مردم از کلانتری‌ها به چه شکل است و مشخص است که ۶۵ درصد شکايات مردم از نيروی انتظامی مربوط به کلانتری‌ها است که بيشترين برخورد و تعامل را با مردم دارند.
احمدی‌مقدم با بيان اينکه سرقت خودرو پنج تا ۱۰ درصد افزايش يافته است گفت: آماری مبنی بر ۴۰ تا ۵۰ درصد درست نيست چرا که پيش از اين ما سرقت‌های خودرو را يک يا دو روز پس از وقوع ثبت می‌کرديم اما امروز وقوع سرقت خودرو پنج دقيقه پس از سرقت ثبت می‌شود کما اينکه يک ساعت بعد آن خودرو در خيابانی ديگر کشف شود.
فرمانده ناجا در رابطه با زمان رسيدن ماموران به محل وقوع حوادث گفت: ترافيک در کار ماموران اثر می‌گذارد و موضوع ترافيک کاری ماموران نيز مطرح است که البته اگر ترافيک کاری در يک کلانتری زيادباشد امکانات آن را افزايش می‌دهيم.
به گفته او به طور ميانگين برای هر کلانتری چهار ايستگاه پليس در نظر گرفته شده است تا واحدهای موتوری سريعتر به محل برسند.

منع فروشگاه‌ها از نصب مانکن در ويترين
فرمانده ناجا در پاسخ به سئوالی در رابطه با نامه اماکن ناجا به صنف فروشندگان لباس مبنی بر نگذاشتن مانکن‌های با سر پشت ويترين گفت: ترويج پوشش غربی، ترويج درستی نيست. بسياری از اقلام ممنوعيت ورود ندارد اما اخلاقی نيست که اين اقلام در ملاء عام فروخته شود.
وی افزود: اقتضائات اخلاقی و فرهنگی در جامعه ضروری است.
فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه هم‌اکنون يک ليتر هم قاچاق بنزين نداريم گفت: در رابطه با قاچاق گازوئيل هم آماری مبنی بر قاچاق روزانه ۴۰ميليون ليتر منطقی نيست و نمی‌دانم برادری که اين آمار را داده از کجا استخراج کرده است. هم‌اکنون روزانه هفت تا ۱۰ ميليون ليتر گازوئيل در کشور قاچاق می‌شود.
فرمانده ناجا در پاسخ به سئوالی در رابطه با مراکز درمان اعتياد نيز گفت: نيروی انتظامی قرار است ساز و کاری را برای تشکيل مراکز ترک اعتياد با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزيستی و ديگر نهادهای مرتبط ايجاد کند.
او با بيان اينکه بيشترين سرقت‌های خودرو سرقت خودروی پرايد است گفت: خودروی پرايد ضريب امنيتی بسيار پايينی دارد و هر چه ما گفته‌ايم اثر نداشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016