یکشنبه 12 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: بزرگ ترين انحراف، ايستادن مقابل حکومت مشروع است و موسوی بايد اين را علاج کند، ايسنا

گزارش ايسنا:

* به خاطر منافع ملی، از مذاکره با شيطان در قعر جهنم هم ابايی نداريم
* جنبش سبز يا چيزهای ديگری که در اين تشکل نماد است بايد در چارچوب قانون باشد و هيچ کدام از اين نمادها نمی‌تواند جای قانون بنشيند
* برخی کهريزک را علم کردند و از آن خيانت بزرگ که خود را يک طرفه رييس‌جمهور اعلام کردند، حرفی زده نشد
* ندا آقاسلطان قربانی يک توطئه خبيث و کثيف شد


نشستی با عنوان "گفت‌وگو با يک شريفی سابق" با سخنرانی محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه صنعتی شريف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجواد لاريجانی در اين نشست اظهار کرد: وقتی احساسات پاک کسانی که طرفدار موسوی بودند را می‌ديدم، خدا را شکر می‌کردم که کسانی از روی شوق به اين کشور اعلام نظر می‌کنند و به اين سرزمين عشق دارند.

وی با اشاره به آيه‌ای از قرآن که درباره نعمت‌های الهی توضيح می‌دهد، گفت: ما با توجه و ذکر نعمت‌های الهی می‌توانيم به شکل دقيق‌تر مسائل را بررسی کنيم. بالاترين و مهمترين نعمتی که خداوند به ما داده است نعمت هدايت است.

لاريجانی همچنين با اشاره به داستانی از پيامبر که به مردم گفته بود پس از من دوستی اهل بيت را داشته باشيد، گفت: اين امر چيزی جز پيروی از اهل بيت نيست؛ اما بايد گفت اهل بيت موتور خيزش دنيای اسلام است.

وی با بيان اينکه اسلام چهار پايه دارد و مکتب اهل بيت يک تئوری کلامی نيست، بلکه عملی است، اظهار داشت: معصوم (ع) برای ولايت چهار نکته بيان کردند اول اينکه شيعه بايد دغدغه مشروعيت داشته باشد يعنی بايد سوال کند تحت حاکميت چه حکومتی است و اين حکومت مشروع است يا نه، رکن دوم تشخيص به دانستن مشروعيت است يعنی ملاک اين مشروعيت را بداند، رکن سوم اينکه مصداق ولايت را بداند و رکن چهارم قيام برای انجام وظايف نسبت به ولی است که تولی و تبری است در واقع هيچ چيز بهتر از اين نيست که ما به امور دين‌مان آشنا باشيم و مسلمانانی که با بصيرت پيرو مکتب اهل بيت هستند کمتر گول می‌خورند و به همين دليل بايد برای بصيرت در دين نيز وقت صرف کنيم مانند امور ديگر و بايد ارکان ولايت را بدانيم.

وی با اشاره به شعار "ما اهل کوفه نيستيم علی تنها بماند"، گفت: اما برخی خواص علی را تنها گذاشتند ولی ملت ايران تنها نگذاشته‌اند و در واقع اين علت بعضی از لغزش‌ها است. در واقع ما بايد مبنا و استدلال داشته باشيم که البته ساير مبناها انحرافاتی دارد، ادامه داد: اولين انحراف اين است که دغدغه مشروعيت را درست درک کنيم برای مثال در زمان طاغوت کسانی بودند که نماز می‌خواندند ولی حاضر نبودند درباره حکومتی که در آن هستند صحبت کنند و منتظر حکومت امام زمان (عج) بودند در صورتی که ما بايد در مورد حکومتی که در آن هستيم دغدغه داشته باشيم و مورد دوم از انحرافات اين است که در مقابل رای ولی امر بايستيم که اين امر به دلايل مختلفی در تاريخ اتفاق افتاده است و می‌افتد و امروز ما در مقابل اين امر يعنی شاهد درجات مختلفی از ايستادن مقابل ولی امر هستيم. کسانی که ۲۲ خرداد ساعت ۱۱ شب خود را يک طرفه رييس‌جمهور اعلام کردند و آن کودتايی ـ که عزيزان ما شعار می‌دادند ـ کودتا آن بود، زيرا کودتا به اين معنی است که کسانی که در يک نظام هستند يک دفعه مقابل نظام قرار می‌گيرند که همين اتفاق هم افتاد يعنی کسانی که در نظام بودند و در داخل نظام شرکت داشتند ساعت ۱۱ شب برگشتند که خوشبختانه اين کودتا ناکام بود و کودتا چيزی بود که ميرحسين موسوی انجام داد ولی ناکام ماند.

وی افزود: به درجات مختلف در مقابل ولی امر ايستادند و در ادبيات خود حرف‌های تندی زدند مانند اينکه به دولت مشروع تهمت فحاشی، آدم‌کشی و غيره دادند.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه هنگامی که حق و باطل را تشخيص داديم بايد مقابل باطل بايستيم،‌ اظهار کرد: بايد آرام و با استدلال حرف حق را بزنيم. خواهران و برادرانی که در محيط دانشگاه آرای ديگری دارند بايد در اين مکان اختلاف نظر و مباحثه را تجربه کنند و کسانی هم که طرفدار اصول اهل بيت هستند مانند آن بحث کنند.

وی با بيان اينکه در مباحث سياسی بايد دو مورد را مورد توجه قرار دهيد، گفت: اول اينکه دل خود را از کينه نسبت به موسوی و کروبی خالی کنيم چون تا وقتی کينه داشته باشيد نمی‌توانيد بی‌طرف بحث کنيد و دوم اينکه با تمسک به اصول اهل بيت بحث کنيد. اين دو ما را به تبری و تولای درستی می‌رساند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: آقای موسوی گفتند که قصد دارند در داخل نظام فعاليت کنند و برخی از اشتباهات را تصحيح کنند اما بايد گفت بزرگترين انحراف ايستادن مقابل حکومت مشروع است که آقای موسوی بايد اين را علاج کنند. کسانی که به ايشان رای دادند به عنوان فرزند امام و راه امام به ايشان رای دادند. کسی که خود را در چارچوب امام می‌بيند، بايد در آن چارچوب کار کند و در چارچوب نظام باشد در واقع جنبش سبز يا چيزهای ديگری که در اين تشکل نماد است بايد در چارچوب قانون باشد و هيچ کدام از اين نمادها نمی‌تواند جای قانون بنشيند.

وی افزود: البته اين موردی هم که آقای احمدی‌نژاد گفت من کابينه‌ هفتاد ميليونی دارم به اين معنی نيست که وزرايش همه مردم باشند بلکه به اين معنی است که کابينه من بايد در خدمت هفتاد ميليون باشد.

وی افزود: ضرورت برای ايشان (آقای موسوی) اين است که در چارچوب قانونی يک حزب سياسی ثبت‌نام کنند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه درباره شعار "نه غزه،‌ نه لبنان، جانم فدای ايران‌" که از وی پرسيده شد، گفت: اين شعار چندان مهم نيست و ما بايد سر چيزهای مهم‌تر بحث کنيم هرگز مقابل ولی امر نايستيم و توجه کنيم که اين از انحرافات مهم است.

محمدجواد لاريجانی در ادامه حضورش در دانشگاه صنعتی شريف به سوالات حاضران نيز پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا مجری اين برنامه از لاريجانی درباره شعار "نه غزه، نه لبنان،‌ جانم فدای ايران" سوال کرد با توجه به اينکه موضوع غزه و لبنان در مکتب امام بوده است، نظر شما چيست؟ لاريجانی پاسخ گفت: انحرافات زياد است. سرچشمه‌ انحراف را بدانيد زيرا اگر آن درست شود اين موارد هم درست می‌شود. آيا می‌شود در حکومت مشروع جلوی ولی امر ايستاد. در واقع شما اين را حل کنيد بقيه موارد خود درست می‌شود.

دانشجوی ديگری از لاريجانی در مورد قضيه سلمان رشدی و نظر او درباره تعامل با غرب و رابطه با آمريکا پرسيد که وی در جواب گفت: در مورد تعامل با غرب و رابطه با آمريکا بايد بگويم اينجا بحث تعامل است نه گرايش.

وی درباره قضيه سلمان رشدی گفت: وقتی نظر امام راجع به کتاب سلمان رشدی درآمد، اين موضوع در غرب اينگونه مطرح شده بود که يک شخصی نظرياتش را مطرح کرده و رييس يک حکومت درباره آن نظر داده است که آن نويسنده را بکشيد. من در نامه‌ای به امام اين فضا را توضيح دادم که امام هم گفتند من به عنوان يک طلبه نظرم را راجع به سلمان رشدی گفتم و درواقع موضوع اين بود که امام حکم حکومتی صادر نکردند و فتوا صادر کردند و دليل آن موضوع هم اين بود که مساله به خوبی فهم نشده بود که بعدا همين مبنای کار قرار گرفت و در شورای عالی امنيت ملی تصويب شد. در اوايل دولت خاتمی هم مبنای تعامل با غرب قرار گرفت و مساله سلمان رشدی هم حل شد و سرانجام آن برای نظام خوب بود بنابراين مساله سلمان رشدی يک بحث محتوايی است.

لاريجانی با بيان اينکه در دولت آمريکا و سيستم حکومتی آمريکا نسبت به حکومت و خيزش اسلامی يک خصومت سازمان يافته و نهادينه وجود دارد، گفت: بحث من اين است که اگر منافع ملی لزوم بياورد که با شيطان هم در قعر جهنم مذاکره کنيم مثل بحث ما در ژنو، ما از مذاکره هيچ ابايی نداريم. صحبت ما اين است که چه کاری برای مملکت ما چه نفعی دارد؟

وی با بيان اينکه يکی از اشکالاتی که به آقای موسوی و دوستانشان وارد است، اين است که چرا مرز خود را با اين حمايت‌های خارجی جدا نمی‌کنند، گفت: اين امر بايد برای ملت ما هم روشن شود و ما در حوزه عمل بايد مقيد به مصوبات نظام باشيم.

لاريجانی با بيان اينکه بايد يک نظام مدنی بر اساس عقلانيت اسلامی برپا کنيم، گفت: بهترين فکرها بايد در علوم انسانی برود يعنی علومی که به سعادت ما مربوط است.

وی افزود: سياست نيز يکی از قديمی‌ترين حوزه‌های فکری بشر است که فلسفه، دانش، مهندسی و هنرمندی را درون خود دارد که ما در کشور خود به اين حرف‌ها قائل نيستيم و بخشی از عدم کارآمدی حکومت ما اين است که به اين امر قائل نيستيم که سياست دارای فلسفه، دانش، مهندسی و هنرمندی است درواقع مرکزيت و پايتخت علوم انسانی، سياست است.

لاريجانی در پاسخ به اين سوال که نظرات شما به مقام معظم رهبری نزديک‌تر است يا آقای هاشمی رفسنجانی، مخصوصا در مورد رابطه با آمريکا؟ گفت: بخش عمده‌ای از آرای آقای هاشمی رفسنجانی با مقام معظم رهبری يکی است و درواقع بنده يا آقای هاشمی بايد متعهد باشيم که در عمل نظر ولی امر‌مان را پياده کنيم البته مقام معظم رهبری هم می‌خواهند يک نوآوری و تنوعی در ايده‌هايمان باشد.

وی افزود: يک زمانی بنده گفتم الان زمان خوبی است که با آمريکا تعامل خوبی برقرار کنيم؛ اما رهبری تشخيص دادند که الان زمان مناسبی نيست.

وی با بيان اينکه در هشت سال رياست جمهوری ايشان هم در شورای سياستگذاری دولت فعال بودم که آقای موسوی هم حضور داشتند و موضع‌گيری‌های تندی عليه غرب و آمريکا داشتند، گفت: اما صحبت‌های امروز آقای موسوی نسبت به آن زمان زمين تا آسمان با هم فرق دارد.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه آنچه در ولايت اصل است، عمل به ولی امر است، گفت: در غالب موارد، نظرم به نظر مقام معظم رهبری نزديک‌تر است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در پاسخ به سوالی درباره ماجرای لری کينگ گفت: همه مذاکره‌ای يک نوع نيست؛ در مورد نيک براون هم يک مذاکره محرمانه نبود؛ اما در واقع نبايد رسانه‌ای هم می‌شد. محل مذاکره هم سفارت ما در لندن بود و دولت انگليس می‌خواست که پيامی را برای ايران بفرستد که اين پيام را به من دادند تا به دولت ايران بدهم و با توجه به اينکه زمان آن مذاکره در آستانه انتخابات دوم خرداد بود، من نظر نيک براون را درباره انتخابات دوم خرداد پرسيدم که او پاسخ داد ما به شدت مخالف آقای ناطق هستيم و بايد آقای خاتمی روی کار بيايد چون برای منافع ما هم بهتر است و شخصی که طرفدار آن جريان بود گزارشی از اين مذاکره به دفتر بهزاد نبوی فرستاد و تعداد زيادی از اين نامه در سرتاسر ايران پخش شد که در اين خصوص آقای هاشمی هم بسيار عصبانی شد و يک گروه را تشکيل داد تا بررسی کنند چه کسانی در امور حکومتی شيطنت کردند.

وی تاکيد کرد: ما بايد به دو مساله توجه کنيم، ابتدا اينکه نبايد به هيچ وجه در هيچ امری به بيگانگان اتکا داشته باشيم و نبايد به طرف آن‌ها دست دراز کنيم زيرا اين خلاف اصول مملکت ما و مکتب اهل بيت است. دومين مطلب هم اينکه هر وقت اجانب از ما تعريف می‌کنند حتما يک کاری کرده‌ايم که به دهن آمريکا، اسرائيل، گردون براون و ضدانقلاب شيرين آمده و به خاطر همين افرادی به دليل ايستادن در مقابل نظام و ولايت شکست خوردند.

لاريجانی با اشاره به ولايت و شان حکومتی مقام معظم رهبری و با بيان اين که وجود ايشان برکات عظيمی دارد، گفت: در واقع فهم و تيزبينی ايشان يک سرمايه عظيم نه تنها برای ملت ايران بلکه برای جهان اسلام است. در واقع بايد بگويم آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی رفسنجانی در تيزهوشی برجسته هستند.

وی با بيان اينکه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای از شخصيت‌های برجسته جهان اسلام هستند گفت: زمانی که آقای خاتمی در ايران رييس‌جمهور شدند، اربکان هم در ترکيه رييس‌جمهور شد که در ترکيه ظرف دو ساعت نيروهای مسلح او را پايين کشيدند و در ايران کسی که پشت اين نظام ايستاد آقای خامنه‌ای بود که اين از دورانديشی اين مرد بزرگ است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: اين هنر که کسی بيايد خود را رييس‌جمهور اعلام کند مخصوص ميرحسين موسوی نيست. در واقع بايد گفت اگر اين پروژه به توفيق می‌رسيد اسلام پيش‌کش، از دموکراسی هم چيزی باقی نمی‌ماند.

وی با تاکيد بر اينکه رهبری بزرگ‌ترين پشتوانه‌ی دموکراسی در ايران است، گفت: ما بايد علاقه خود را به ايشان با فهم درست همراه کنيم اگر کسی سيد را خوب بشناسد دلش هم پر از محبت او می‌شود و دولت، مجلس، قوه قضائيه، هنرمندان و افراد ديگر نيز بايد از وجود ايشان استفاده کنند.

وی با بيان اينکه مقام معظم رهبری در پيشبرد پروژه‌های درازمدت نقش داشتند، گفت:‌ قبل از اينکه اينترنت وارد ايران شود بنده در مورد ورود اين تکنولوژی به ايران با وزير وقت صحبت کردم که او نپذيرفت و من در مورد ورود اين تکنولوژی، موارد آن و حتی راجع به آلودگی‌هايی که اين تکنولوژی می‌آورد با مقام معظم رهبری صحبت کردم و ايشان در ورود اينترنت به کشور نقش داشتند و به اين دليل اينترنت وارد کشور شد و بايد گفت آقای خامنه‌ای برای مملکت ما يک ثروت بالايی است.

دانشجوی ديگری از لاريجانی پرسيد آيا شما هم جزء آن سه و چهار نفری هستيد که می‌گويند جام زهر را نوشيدند، که لاريجانی پاسخ داد: من کارگزار امام بودم و مذاکرات من در مورد قطعنامه ۵۹۸ زير نظر امام بود.

لاريجانی همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا می‌خواهيد مثل اخوی‌هايتان رييس قوه می‌شديد، گفت: من رييس قوه خانواده خودم هستم که خيلی هم هسته‌ای است اما بايد بگويم سن ما جوری است که بايد اجازه دهيم جوان‌ترها بيايند و من دو کار دارم که بايد انجام دهم يکی تاسيس رصدخانه ملی و ديگری شتابگر ملی.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا علی آقايتان را نصيحت می‌کنيد يا نه،‌ گفت: دکتر ما دارای هوش بسيار سرشاری است و از مريدان سرسخت ولی امر و فدايی رهبری است و برای مصالح نظام هم زير نظر رهبری عمل می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دانشجويی از لاريجانی سوال کرد، موسوی چرا آمد و چه کسی او را آورد و به چه علت؟ اغتشاشاتی که در کشور شد را ديديد، دانشجويان ناآگاهی که عليه نظام و دموکراسی اغتشاش برپا کردند را نيز ديديد، در کجای دنيا در تظاهرات بانک‌ها را آتش می‌زنند؟ کجای اين جريان را می‌شود تظاهرات مسالمت‌آميز گذاشت که لاريجانی در پاسخ به اين دانشجو گفت: من پيشنهاد می‌کنم شما دانشجويانی را که پيرو موسوی هستند نفهم خطاب نکنيد و دانشگاه بايد محيط تعامل آرا باشد و آنچه بايد توجه کنيد اين است که مبانی را بدانيد نه اينکه مبانی را ندانسته و به جايش جيغ بزنيد. با روحيه احترام به يکديگر با هم بحث کنيد.

لاريجانی با بيان اينکه فحش به نظام خلاف قانون، اخلاق و شرع است، اظهار کرد: دانشجويانی که به ميرحسين موسوی علاقه دارند نبايد مثل برخی از اين سايت‌ها حرف بزنند. بياييد بی‌شک طرفدار حق باشيم در شان آزادی‌خواهی و روشنفکری نيست که خود را درگير تک و رنگ کنيم.

وی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد اينکه شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران"‌ يک روش نافرمانی مدنی است يا تريبونی برای بی‌.‌بی‌.سی و امثالهم؟ ‌گفت: اين شعار بی‌تناسبی است چون روز قدس روز فلسطين است و اين خط انحراف بدی است. آن‌هايی که طرفدار موسوی هستند طرفدار اسرائيل که نيستند و خواستگاه اين شعار دل‌های مسلمان ايرانی نبود.

وی افزود: اينکه گفته شد دهات به احمدی‌نژاد رای دادند اين طور نيست در طول انتخابات فضای بسيار قشنگ و شور و شعفی در خيابان‌ها بود.

لاريجانی با بيان اينکه مردم رای ندادند که موسوی جلوی نظام بايستد، گفت: مردم در زمان انتخابات شور و نشاط دارند و اين سياستمداران هستند که نبايد اين احساسات را عليه نظام بکشانند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: ايشان با جوان‌های اين کشور چه کار کرد و احساسات اين جوان‌هايی که عاشق نظام بودند عليه نظام را به کار گرفت چون اين مسير انحرافی بود و انحراف از يک نقطه ترويج شد و به نقاط و مقابله با نظام کشيده شد و بچه‌های اين نظام قربانی دادند.

وی در ادامه تاکيد کرد: راه شرعی،‌ قانونی و اخلاقی اين است که می‌گفتند ما می‌خواهيم يک جنبش سبز برانداز راه بياندازيم تا افراد تکليف خود را بدانند نه اينکه بگويند می‌خواهيم در انتخابات در قالب نظام شرکت کنيم که اين کار خلاف شرع، قانون و اخلاق بود و عليه نظام حکومتی ما صورت گرفت.

لاريجانی با اشاره به اتفاقاتی که پس از انتخابات افتاد، گفت:‌ کسانی که مسئول امنيت بودند، ۲۰ شهيد دادند تا امنيت برگردد و کسانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند قربانی يک توطئه بودند. تخلفی هم که زندان‌بان‌ها کردند جدی است و در حدی است که مقام معظم رهبری پس از خواندن يک گزارش در مورد آن،‌ آن دستور را در مورد کهريزک صادر کردند؛ اما بايد گفت آنچه مهم است اين است که برخی کهريزک را علم کردند و از آن خيانت بزرگ که خود را يک طرفه رييس‌جمهور اعلام کردند، حرفی زده نشد. صحبت سر اين است که بايد از طريق قانون امنيت برقرار کنيم. هيچ چيز نمی‌تواند جلوی اين جرم بزرگ که از احساسات اين بچه‌های پاک استفاده کنيم و خود را رييس‌جمهور اعلام کنيم، بگيرد و خدا را بايد شکر کنيم که اين توطئه ناکام ماند و برکات اين امر نهايتا نصيب ملت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ندا آقاسلطان گفت: قطع نظر از اينکه چه کسی خانم ندا را کشته،‌ بايد متاثر باشيم و اين يک جنايت است که بايد پيگيری شود و دولت بايد به جد دنبال اين امر را بگيرد و ما نبايد از آسيب ديدن هم‌نوع خود خوشحال شويم. اين خانم يک شهروند بوده که قربانی يک توطئه خبيث و کثيف شد و من به عنوان يک ايرانی از اينکه شهروند ما قربانی يک توطئه شود، متاثرم.

***

گزارش ايلنا:
محمدجواد لاريجانی: دولت کودتا دولت موسوی بود که شکست خورد

- هاشمی رفسنجانی در سياست‌خارجی، قرابت و نزديکی با نظر رهبری دارد
- چنانچه منافع ايجاب کند در قعر جهنم نيز با دشمن رابطه برقرار می‌کنيم
- تخلف مسئولين و زندانبانان در رابطه با کهريزک خيلی جدی است.


ايلنا:‌ دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه معتقد است چنانچه منافع ايجاب کند در قعر جهنم نيز با دشمن رابطه برقرار می‌کنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدجواد لاريجانی ظهر امروز در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف در آغاز جلسه و پس از برخی بی‌نظمی‌ها و شعارها از سوی دانشجويان گفت: من نيز از قماش شما دانشجويان هستم و در همين دانشکده تحصيل کرده‌ام همين شلوغ‌بازی‌ها را نيز انجام می‌دادم البته در زمان جرم.
وی موتور خيزش جهان اسلام امروز را مکتب اهل‌بيت عنوان کرد و گفت: اسلام در رواياتی از ائمه معصوم پنج پايه دارد که يکی از آنها ولايت است؛ ولايت در بيان ائمه معصوم چهار رکن دارد.
لاريجانی در بيان اين ارکان اظهار داشت: دغدغه مشروعيت، تشخيص ملاک مشروعيت، مصداق ولايت و قيام برای انجام وظايف اين ارکان را تشکيل می‌دهد.
وی با اشاره به شعار «ما اهل کوفه نيستيم علی تنها بماند» که اخيرا نيز در کشور مطرح می‌شود، اظهار داشت: بعضی از خواص علی را تنها گذاشتند که آن به‌علت برخی لغزش‌ها بود.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه همچنين لغزش از مشروعيت ولايت را از انحرافات شايع در زمان طاغوت عنوان کرد و گفت: در آن زمان افراد همه اعمال لازم را انجام می‌دادند اما برايشان مهم نبود که زير پرچم چه کسی هستند.
لاريجانی انحراف ديگر را خروج از ولايت و يا به عبارتی ايستادن در برابر ولايت عنوان و با تاکيد بر اين‌که من صريح سخن خواهم گفت اضافه کرد: امروز شاهد درجات مختلفی از ايستادن در برابر ولی‌امر هستيم. کسانی بودند که در ساعت ۱۱ شب، ۲۲ خرداد ماه خود را يک‌طرفه رئيس‌جمهور اعلام کرده و در برابر ولی‌امر ايستادند و کسان ديگری نيز با سکوت خود در درجه ديگری از انحراف بودند که مقام معظم رهبری نيز به آن اشاره کردند، چرا که کسی که اشتباه را تشخيص می‌دهد بايد اعلام موضع کند.
وی همچنين با اشاره به شعارهايی نظير «دولت کودتا استعفا استعفا» که دانشجويان حاضر در محل سر می‌دادند، اظهار داشت: من با کسانی‌که شعار دولت کودتا سر دادند موافقم؛ اما آن کودتا شکست خورد و کودتا چيزی بود که موسوی انجام داد.
لاريجانی با بيان اين‌که افرادی که در انتخابات شرکت کردند در داخل نظام بوده‌اند اما ساعت ۱۱ شب ۲۲ خرداد از نظام روی گردان شده و اين اقدام کودتا بود، اضافه کرد: آنها در ادبيات خود حرف‌های تند زدند و به دولت تهمت‌های خيانت، آدم‌کشی، دزدی و دروغ نسبت دادند و ادبيات لمپن به‌کار بردند.
در ادامه اين نشست که قرار بود بحث درباره وضعيت علوم انسانی در کشور پرداخته شود و دانشجويان نيز صحبتی در اين زمينه مطرح می‌کردند، لاريجانی اظهار داشت: من نظر خود را در مورد علوم انسانی در دو کتاب به نام‌های نقد دينداری و مدرنيزم و تدين، حکومت و توسعه تدوين کرده‌ام که توصيه می‌کنم به آن مراجعه کنيد.
وی سپس در مقابل دانشجويانی که شعارهايی بر عليه جريان اصلاحات سر می‌دادند، اظهار داشت: بهتر است دل‌ها را نسبت به هر گونه کينه عليه آقای موسوی، کروبی و ... خالی کنيم چرا که در حالت کينه حق را از باطل تشخيص نخواهيم داد، حرکت بر مبنای اصول اهل‌بيت نيز از ديگر ضروريات در اين زمينه است.
لاريجانی همچنين به مصاحبه اخير آقای موسوی اشاره کرد و گفت: وی مطرح کرد که قصد دارد در داخل نظام فعاليت سياسی کند همچنين انحرافات را اصلاح کند که اين به نظر من مناسب و درست است.
وی تاکيد کرد: ايستادن در مقابل نظام بزرگ‌ترين انحراف بود که بايد آن را اصلاح کنند.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اظهاراتی همچون «هر کسی ستاد خود باشد و يا جنبش سبز» را به نوعی نماد دانست و گفت: تشکل بايد در چارچوب قانون باشد ما از آقای موسوی اين خواهش را داريم که اگر قصد تشکيل جنبشی را دارد بايد در چارچوب قانون باشد و يک حزب سياسی را در چارچوب‌ها ثبت کند.
وی همچنين سر دادن شعارهايی نظير «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران»‌ را مسائل حاشيه‌ای و کم‌اهميت عنوان و انحراف اخير را ايستادن در مقابل نظام دانست.
در ادامه اين نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، سئوالاتی نظير اين‌که آقای لاريجانی شما غرب ‌گرائيد و مواضعی درباره تعامل با غرب داريد، مطرح شد، که وی پاسخ داد: آنچه در مورد آمريکا مهم است، اين‌ است که اين دولت نسبت به حکومت اسلامی و نظام ما يک خصومت سازمان‌يافته و نهادينه دارد که هرگز نبايد فراموش کرد اما چنانچه منافع ايجاب کند در قعر جهنم نيز با دشمن رابطه برقرار می‌کنيم.
لاريجانی با بيان اين‌که در گذشته افراد باهوش به رشته علوم انسانی تمايلی نداشتند و اساتيد نامرتب و کتاب‌های نامناسب نيز وجود داشت، در حالی که امروز اين درس تغيير می‌کند، ادامه داد: بهترين فکرها بايد به سمت علوم انسانی برود چرا که سياست در امور مملکت‌داری يک امر جدی است. سياست يکی از قديمی‌ترين مبانی فکری بشر است که دارای بخش‌های مهندسی، علمی و هنری است.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که امروز بسيار ضرورت دارد که متون سياسی مطالعه شود، تصريح کرد: يکی از دلايل عدم کارآمدی حکومت ما اين است که به وجود فلسفه، دانش و مهندسی و هنرمندی در سياست قائل نيستيم و فقط به قسمت هنرمندی آن اهميت می‌دهيم و ظاهرا هر کسی هم که از مادر متولد می‌شود يک هنرمند درجه يک سياسی است.
وی با بيان اين‌که متاسفانه هيچ‌گاه نيز حاضر نيستيم که آن سياست را ياد بگيريم، اضافه کرد: اين امر در کشورمان بسيار است.
دانشجويی از لاريجانی سئوالی مبنی بر اين‌که آيا مواضع شما به مقام معظم رهبری نزديک است يا آيت‌الله هاشمی رفسنجانی پرسيد که وی پاسخ داد: اولا آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش عمده‌ای از مواضع خصوصا در سياست خارجی مسئله فلسطين و رابطه با آمريکا، قرابت و نزديکی با نظر رهبری دارد.
لاريجانی با بيان اين‌که هر کسی بايد در عمل پيرو نظر رهبری باشد، اظهار داشت: من در برخی موارد که بر اساس نظريات کارشناسی خودم موضعی را در مورد رابطه با آمريکا خوب يا بد تشخيص می‌دهم با آقای هاشمی يکی نبود.
وی همچنين با اشاره به مواضع صريح مهندس موسوی در اوايل انقلاب نسبت به آمريکا و غرب اظهار داشت: اما متاسفانه مواضع آقای موسوی امروز از آسمان تا زمين فرق کرده که ما هم شک می‌کنيم اين همان ميرحسين باشد.
لاريجانی درباره نزديکی نظرات شخصی‌اش به نظرات مقام معظم رهبری اظهار داشت: اين موضوع بستگی به مورد دارد اما در غالب موارد به تشخيص رهبری نزديک است و هر جا که نظر ديگری داشته باشم اعتماد من به نظر مقام معظم رهبری بيشتر است.
يکی ديگر از دانشجويان سئوالی درباره ديدار محرمانه لاريجانی در اوايل سال ۷۶ با نيک‌ بروان پرسيد که وی گفت: در حوزه سياست‌خارجی نزديک به سه هزار مذاکره از من توسط وزارت خارجه و وزارت اطلاعات به ثبت رسيده است؛ اما اين مذاکره، مذاکره محرمانه به معنای دقيق کلمه نبود زيرا در لندن با تقاضای وزارت امور خارجه و حضور کاردار ايران برگزار شد.
لاريجانی ضمن شرح برخی از ماوقع آن مذاکره اظهار داشت: طرف انگليسی در اين مذاکره مطرح کرد که انتخاب ناطق نوری به عنوان رئيس‌جمهور مخالف هستيم و آقای خاتمی بايد روی کار بيايد که اين با منافع ما همسوتر است تمام مناقشات ما نيز با جريان دوم خردادی از همين راه شروع شد.
لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اين‌که ما نبايد به هيچ وجه و در هيچ امری به بيگانگان اتکا داشته باشيم تصريح کرد: زمانی‌که اجانب از ما تعريف می‌کنند حتما به خاطر کاری است که به دهان آنها شيرينی می‌کند؛ آمريکا، اسرائيل ضد انقلاب و گوردن براون انگليسی، ايستادن در مقابل ولايت فقيه را می‌خواهند.
لاريجانی همچنين با اشاره به برخی از ويژگی‌ها و خصيصه‌های حضرت آيت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: اين سيد بزرگوار برکات عظيمی را برای نظام دارد گذشته از شان ولايت، فهم و تيزبينی ايشان نسبت به اهل بيت اهميت بالايی دارد.
وی حضرت آيت‌الله خامنه‌ای را يک سرمايه عظيم نه تنها برای ملت ايران بلکه برای جهان اسلام عنوان و اظهار کرد: البته در جهان اسلام دو نفر يکی حضرت آيت‌الله خامنه‌ای و ديگری آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در تيزهوشی بی‌نظيرند که بايد ارزش وجود آنها را در بين خود بدانيم.
لاريجانی مقام معظم رهبری را لنگر دموکراسی و بزرگ‌ترين پشتوانه دموکراسی در ايران ناميد و ادامه داد: پس از انتخاب آقای خاتمی در سال ۷۶ به رغم مخالفت‌ها با آن دولت، مقام معظم رهبری در کنار آن ايستاد و اجازه داد دولت نه تنها برای يک دوره بلکه در دور دوم نيز باقی بماند.
وی تاکيد کرد: مجلس، دولت، قوه‌قضائيه، هنرمندان و اهل‌ علم همگی بايد از وجود رهبری استفاده کنند.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه همچنين در برابر اين سئوال که آيا نمی‌خواهيد رئيس يکی از قوای حکومتی يا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شويد، اظهار داشت: من با آنچه اکنون هستم بيشتر تمايل دارم و هم‌اکنون نيز طرح‌هايی همچون تاسيس رصدخانه ملی و شتاب‌گر ملی را دنبال می‌کنم.
سئوال ديگری نيز درباره علی لاريجانی پرسيده شد که جواد لاريجانی پاسخ داد: اخوی من هوش سرشاری دارد و از مريدان سرسخت ولی‌امر است. اين علی که من می‌شناسم فدای رهبری است و اقدامات وی به هيچ وجه خارج از مصالح نظام نيست.
وی به دانشجويان طرفداران موسوی توصيه کرد: ادبيات رايج سايت‌های غربی را دنبال نکنيد، ادبيات و روش فاخر خود را داشته باشيد. اين روش که با رنگ سبز برچسب می‌زنند و مشخصه آن است يک زندان برای ذهن می‌باشد که آن را از آزادی خارج می‌کند.
لاريجانی استفاده موسوی از طرفدارانش را استفاده به سمت ايستادن در برابر نظام تعبير کرد و گفت: اين کار خيلی اشتباهی بود.
وی همچنين در خصوص کشته شدگان کهريزک گفت: در جريان حوادث پس از انتخابات ۲۰ نفر از مامورين امنيت شهيد شدند و کسانی نيز دستگير و قربانی توطئه‌های ديگری بودند البته آنها فرزندان ما بودند و در اين رابطه تخلف مسئولين و زندانبانان خيلی جدی است ولی متاسفانه برخی موضوع کهريزک را علم کردند تا خيانت بزرگ عليه نظام را در پشت آن پنهان کنند و سرپوش گذارند. آنها همان‌هايی بودند که يک‌طرفه خود را رئيس‌جمهور اعلام کردند.
لاريجانی تاکيد کرد: کهريزک سر جايش است و بايد پيگيری شود.
در پايان اين جلسه دانشجوی ديگری از قتل ندا آقاسلطان در حوادث پس از انتخابات ياد کرد و با اشاره به قول رئيس‌جمهوری مبنی بر اين‌که نامبرده توسط منافقين به قتل رسيده پرسيد که آيا ندا آقا سلطان شهيده محسوب می‌شود ياخير و جواد لاريجانی پاسخ داد البته من بنياد شهيد نيستم که اين موضوع را تشخيص دهم اما اين موضوع همه را متاثر کرد و بايد پيگيری شود. دولت بايد قاطعانه آن را پيگيری کند و وزارت اطلاعات نيز سرنخ‌های خوبی از آن به دست آورده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016