سه شنبه 14 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: حمله به بيت امام مقدمه‌ای است برای حمله به خود امام، ايلنا

امام گفته‌اند نظامی‌ها در اهداف سياسی وارد نشوند ولی برخی از اين حرف‌ها خوششان نمی‌آيد
- تکه تکه کردن جامعه سهم مهلک برای اتحاد ملی است
- نبايد بگوييم دنيا هرچه می‌گويد مهم نيست
- مانند برخی‌ها پيش‌گويی بلد نيستيم.


ايلنا:رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حمله به بيت امام مقدمه‌ای است برای حمله به خود امام و به انزوا کشيدن فکر ايشان در جامعه.
به گزارش خبرنگار ايلنا حسن روحانی که صبح امروز در همايش ملی آينده پژوهی هويت‌های جمعی در ايران سخن می‌گفت، گفت: هويت ايران با هويت امام يکی است.
وی افزود: افرادی نادانسته تلاش می‌کنند حضور امام را در جامعه کمرنگ کند زيرا دلشان نمی‌خواهد هويت امام با هويت ملت و جامعه يکی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مجلس خبرگان رهبری تصريح کرد: امام گفته است ميزان رای ملت است. برخی خوششان نمی‌آيد و می‌گويند رای ملت بايد تشريفاتی باشد. امام از پويايی فقه حرف زدند برخی که با تحجر بيشتر دمساز هستند از اين موضوع خوششان نمی‌آيد. امام گفته‌اند نظامی‌ها در اهداف سياسی وارد نشوند ولی برخی از اين حرف‌ها خوششان نمی‌آيد.
وی با اشاره به اينکه امام جزو ‌شناسنامه و هويت ملت ايران در سه دهه گذشته بوده است و بايد حفظ شود، تاکيد کرد: در حالی که غربی‌ها بر نقش ويژه امام و روحانيت در ايجاد انقلاب تاکيد کرده‌اند برخی تلاش می‌کنند از حوزه، علما و چهره‌های اصيل روحانی تصويری مشوش در جامعه ترسيم بکنند. کتاب‌های تاريخی منتشر شده توسط دانشگاه کمبريج و اظهارات غربی‌ها و حتی انگليسی‌ها که بدجنسی می‌کنند بر اهميت نقش روحانيت مبارز و چهره‌هايی چون آيت‌الله بهشتی در سازماندهی پيروزی انقلاب تاکيد شده است.
روحانی خاطر نشان کرد: چرا عليرغم تاکيد مقام معظم رهبری در روز عيد فطر مبنی بر پرهيز از اتهام‌زنی باز هم رسانه‌ها به فضای اتهام دامن می‌زدند؟ چرا اگر از ديد ما کسی خطايی کرد آن را فورا عليه انقلاب و اسلام می‌دانيم؟ بزرگ کردن برخی اشکالات کوچک دشمن شاد کن است.
وی تاکيد کرد: اگر دنبال هويت ملی هستيم قطب‌بندی نکنيد. تکه‌تکه کردن جامعه سهم مهلک برای اتحاد ملی است. بايد در پناه احترام به اصول اسلامی و ملی و بهره‌گيری از تجربيات جهانی پيگيری دستيابی به هويت توسعه‌ای پيشگام و الهام بخش براساس اهداف تسليم شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باشيم.
روحانی يادآور شد: پس از انقلاب ما علاوه بر هويت ملی و دينی واجد هويت انقلابی شديم و در دوران جنگ هويت مقاومت و جهاد نيز به آن افزوده شد. اکنون وقت آن است که براساس چشم‌انداز ۲۰ ساله هويت توسعه و الهام بخش پيدا کنيم برای اين امر برنامه‌ريزی و تغيير می‌خواهيم.
رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه در جهان مدرن مولفه‌هايی نيز مانند صنعتی بودن، وضعيت اقتصاد و توليد علم نيز با هويت جمعی و ملی معرفی شده به جهان گره خورده است، افزود: بر اين اساس اگر خواستار آن هستيم انعکاس هويت ما در افکار جهانی کارساز و مشروعيت بخش باشد بايد به تصحيح افکار عمومی جهانی اهميت بدهيم.
وی ادامه داد: نبايد بگوييم دنيا هرچه می‌گويد مهم نيست. برداشت افکار عمومی جهانی از اصولگرايی، اسلام‌گرايی و احترام به سنت‌های اصيل نبايد تحت عنوان بنيادگرايی فهميده شود. الان هويت مقاومت برخی ملت‌های آزاده را به عنوان هويت تروريستی معرفی کردند و اين باعث شده است تعامل و حتی کمک به اين ملت‌ها با دشواری روبرو شود.
زمانی هم تبليغ و فضاسازی می‌کردند که دولت يا ملت ما ياغی و متمرد است. در برنامه‌ريزی تعامل با دنيا بايد اين برداشت‌های نادرست را حل کنيم.
روحانی از جهانی شدن به عنوان يک موضوع مهم در مسير سهم جايگاه هويت جمعی نام برد و گفت: برخی اعتقاد دارند جهانی شدن برابر است با فرسايش و حتی هويت ملی، البته در حوزه‌هايی مانند سيستم آموزشی رسانه‌ها و هنجارهای اجتماعی بايد حواسمان جمع شود ولی در مجموع با تعامل مثبت و بهره‌گيری از تجربه ديگران فرسايش و حذف شدن اتفاق نمی‌افتد.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که حرف از تعامل می‌زنيم برخی می‌گويند تعامل همان تسليم است. رويتان نمی‌شود بگوييد تسليم، می‌گويند تعامل. در صورتی که ما اکنون در بسياری از رفتارهای اجتماعی، قانون‌گذاری، مراودات اقتصادی با بهره‌گيری از تجربه جهان غرب امور خويش را پيش می‌بريم و اين امر هم به اصول لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
نماينده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه اگر ما ملتی هوشمند و منطقه‌ای دارای ثبات سياسی داشته باشيم دنيا نگاه ديگری به ما خواهد داشت، افزود: دشمن اگر بخواهد هجمه داشته باشد جايگاه هويت ملی را در نظر می‌گيرد.
روحانی با اشاره به اينکه در ۳ دهه گذشته عده‌ای با افراط و تفريط می‌خواستند مولفه‌ها را روی هم قرار بدهند، مثلا عيد نوروز حذف شود و برگردد به دهه فجر و يا اينکه اظهار می‌داشتند که در دفاع مقدس انگيزه‌ها دينی بوده است نه ملی، گفت: مگر دفاع از خانه آبادانی خانه و اطلاع مردم جامعه وظيفه دينی نيست. عشق به سرزمين ملت چه تضادی با عشق به خدا و اسلام دارد. هيچ اشکالی ندارد که اين مناسبات در کنار هم قرار گيرد و موجب تعالی و وحدت جامعه شود.
وی در ادامه با اشاره به اينکه در توجه به جايگاه و آينده هويت جمعی با تکيه بر دادهای علمی قدرت پيش‌بينی خواهيم داشت، گفت: مانند برخی‌ها پيش‌گويی بلد نيستيم، ولی همان گونه وقتی حجم پول در جامعه زياد می‌شود می‌توان گفت تورم افزايش می‌يابد. زمانی هم که يک کشور تعامل با دنيا را خوب بلد نباشد مسلم است که در آينده نزديک به انزوا کشيده می‌شود.
روحانی در پايان به استناد نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال گذشته از تمايل مردم برای برقراری تعامل مثبت بين مولفه‌های قومی، ملی، دينی و جهانی خبر داد و گفت: اگر حکومت مردم را آزاد بگذارند خودشان رابطه تعاملی و مثبتی بين اين مسايل برقرار می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016