چهارشنبه 15 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: آمريکا يک تبعه ايرانی را در عربستان بازداشت کرده است، ايلنا

- بحث پذيرش پروتکل الحاقی از دستور کار ايران خارج است
- با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا ديدار نکردم
- اظهارات خالد مشعل در مورد خليج فارس درست نيست
- سفرم به واشنگتن برای پيگيری امور ايرانيان خارج از کشور بود


ايلنا: وزارت امور خارجه ايران در خصوص سرنوشت شهرام اميری، تبعه ايرانی مفقود شده در عربستان، ضمن خودداری از پاسخ به سوالاتی مبنی بر اينکه اميری دانشمند هسته ای بوده و يا درخواست پناهندگی کرده، اظهار داشت: در مورد شهرام اميری هم که برای مراسم حج عمره به عربستان سفر کرده بود، دولت عربستان را مسئول می‌دانيم و بر اساس برخی اسنادی که در اختيار داريم آمريکايی‌ها را مسئول بازداشت و دستگيری او می‌دانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا منوچهر متکی در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران افزود: وزارت امور خارجه پيگير بازداشت ايرانيان خارج از کشور و يا مشکلات ديگر آنان است. اخيرا هم در نيويورک و در ملاقاتی که با دبيرکل سازمان ملل داشته‌ام، بر اساس درخواست خانواده‌ افرادی که در آمريکا و يا در کشورهای ديگر بر اساس درخواست آمريکا بازداشت و مسترد شده‌اند، مثل مورد اردبيلی در گرجستان، مطالبات خويش را مطرح کرده ايم.
وی در پاسخ به سئوالی محتوای ديدارش با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا، گفت: وقتی چنين ديداری انجام نشده، علی‌القاعده نبايد منتظر خبری بود.
در ادامه خبرنگاری از متکی پرسيد که البرادعی در تهران بحث شفاف‌سازی و پروتکل را بيان کرده، نظر شما در اين خصوص چيست، متکی گفت: البرادعی از موضع تهران در برابر پروتکل الحاقی مطلع است و ما با توجه به مصوبه مجلس از يک سو و داوطلبانه‌بودن پروتکل، قاعدتا اين بحث را در دستور کار نداريم.
وزير امور خارجه ادامه داد: ازنظر شفافيت هم ايران در چارچوب قوانين و مقررات مربوط به آژانس و کاملا شفاف در زمينه استفاده صلح‌آميز عمل کرده و در همين مسير هم به فعاليت‌هايش ادامه می‌دهد.
متکی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه جليلی ديدار دو جانبه با برنز را تکذيب کرده، شما نظری درباره خبرهای منتشرشده مبنی بر انجام اين ديدار داريد، گفت:‌ ايشان در ژنو حضور داشته و نظرشان هم کاملا مشخص است. مجموعه ۱+۵ برای اين نشست در ژنو گرد هم آمده بودند و طبيعی بود که برای گفت‌وگو آمده‌اند. بحث پيرامون دستور کار اجلاس بوده ودر يک جمع پنج الی شش نفره که با هم گفت‌وگو می‌کنند ممکن است دو به دو و يا در يک مجموعه گفت‌وگو شود. بنابراين مذاکره در ژنو پيرامون مسائل هسته‌ای بوده و ما از اينکه همه طرف‌ها در اين گفت‌وگو مشارکت فعال داشته‌اند، آن را دريافت واقع‌بينانه ۱+۵ از شرايط جاری و همين‌طور بسته پيشنهادی ايران می‌دانيم.
در ادامه خبرنگاری از متکی پرسيد که واکنش دستگاه ديپلماسی به اظهارات اخير خالد مشعل مبنی بر اينکه خليج‌فارس را خليج عرب دانسته چيست، که وی گفت: خليج‌فارس هميشه و در طول تاريخ چند هزار ساله خليج فارس بوده است و هر کلام ديگری را در اين خصوص ما درست نمی‌دانيم و اين خلاف نام‌گذاری تحريف‌ شده‌ای است که حتی از سوی سازمان ملل بخشنامه شده است.
خبرنگاری به وی گفت سفر يک مقام رسمی به واشنگتن بعد از ۳۰ سال بی‌سابقه بوده اين را چگونه در روابط ديپلماتيک تعبير می‌کنيد که متکی در پاسخ اظهار داشت: بی‌سابقه بودن را بايد از سئوال حذف کرد چرا که قبلا وزير خارجه حدود ۱۰ سال پيش به واشنگتن سفر کرده بود.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه وظايفی بر عهده دارد که بايد آنها را پيگيری کند. يکی از وظايف پيگيری امور ايرانيان خارج از کشور است و همان‌گونه که در مصاحبه‌های ديگر گفته‌ام بيشترين ايرانيان مقيم خارج از کشور در ايالت متحده آمريکا سکونت دارند که بعد و قبل از انقلاب به آنجا سفر کرده‌اند. با توجه به قطع روابط بين ايران و آمريکا دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن تنها مرکزی است که به نيازهای ايرانيان در سراسر آمريکا پاسخ می‌دهند.
متکی با بيان اينکه بيشترين تعداد کارکنان در دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن وجود دارد، گفت: به جهت گستردگی خدماتی که بايد اين اشخاص به ايرانيان بدهند، اين دفتر از تعداد بالايی کارمند برخوردار است. تقريبا نه ساعت و نيم در دفتر حفاظت منافع پيگير مسائل ايرانيان هم در جلسه عمومی هم در گفت‌وگو با خانواده‌های همکاران وهم با تک‌تک کارکنان دفتر حفاظت از منافع بوديم.
وی تاکيد کرد:‌در چهار سال اخير بيش از ۲۵ درصد به حجم مراجعات ايرانيان به دفتر حفاظت منافع و پيگيری کارهای آنان افزوده شده است.
متکی گفت: در ۱۸ سال پيش زمانی که معاون وزير امور خارجه بودم، اين سفر را برای پيگيری مسائل ايرانيان انجام داده بودم.
در ادامه خبرنگاری به متکی گفت، آيا درست است که يکی از مسئولان و کارمندان دفتر حفاظت منافع از مخالفين احمدی‌نژاد بوده و در جريان سفر وی به نيويورک بخشی از تجمعات را ساماندهی می‌کردند که وزير امور خارجه پاسخ داد: کارمندان دفتر حفاظت منافع در خدمت و در راستای اهداف نظام حرکت می‌کنند و کسانی که اين حرف‌ها را می‌زنند، بايد ادعايشان را اثبات کنند.
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا اختلاف ايران و آژانس در مورد ۱/۳ جديد و قديم، جدی است گفت: اگر منظور مسئله اعلام است که بايد گفت جمهوری اسلامی در مورد فعاليت‌های هسته‌ای در چارچوب مقررات آژانس و بر اساس مصوبات داخلی در پيوستن به مقررات و مصوبات بين‌المللی عمل کرده است، اما اگر بحث فنی باشد بين سازمان انرژی اتمی و آژانس بايد مورد پيگيری قرار گيرد. اما آنچه که ما اقدام کرديم در چارچوب ضوابط بوده است.
متکی در پاسخ به اين پرسش که وزير خزانه‌داری آمريکا در اجلاس استانبول اعلام کرده که بانک‌های جهانی، بانک‌های ايرانی را تحريم کند و روز گذشته خبری منتشر شد که مذاکرات پيوستن ايران به تجارت جهانی با درخواست آمريکا متوقف شده و اگر اين رفتارادامه يابد چه تاثيری بر روند مذاکرات خواهد داشت گفت: آمريکايی‌ها شايد خيلی چيز‌ها بخواهند اما قاعدتا بايستی در يک چارچوب تعريف شده موضوع پيگيری شود. موضوع پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانی روند طبيعی خود را طی می‌کند.
متکی در خصوص قاچاق اشيای عتيقه توسط يکی از ديپلمات‌های آرژانتينی اظهار داشت: موضوع تخلفات ديپلمات‌های خارجی در هر کشوری از سوی اداره تشريفات وزارت خارجه آن کشور را و همکاری نهادهای نظارتی در آن کشورها مورد پيگيری قرار می‌دهد که در ايران نيز همين‌گونه است.
وی تاکيد کرد: انجام تخلفاتی از اين قبيل برای اولين بار نبوده و در گذشته نيز رخ داده است. اما دقت و تيزبينی نهادهای نظارتی موجب شده که اين‌گونه موارد کشف شود.
متکی از بررسی پرونده اين ديپلمات آرژانتينی در چارچوب کنوانسيون‌های ژنو خبر داد و گفت: اين موضوع هم در قالب دو جانبه و هم در قالب بين‌المللی در حال پيگيری است. اموال قاچاق ثبت و ضبط شده و در چارچوب قوانين و مقررات و با توجه به اينکه از بزرگترين موارد قاچاق کالای عتيقه بوده، با آن برخورد خواهد شد.
وی در پاسخ به اين پرسش که آيا بازرسی ديپلمات‌ها در حال خروج از کشور جايز است، اظهار داشت: در موارد خاصی که دولت ميزبان به مسئله خاصی محسوب شود، می‌تواند بر اساس قواعدی که وجود دارد موضوع را بررسی کند.
متکی تاکيد کرد: ديپلمات‌های مقيم يک شرايطی دارند و کسانی که دارنده گذرنامه ديپلمات بوده، اما مقيم آن کشور نيستند، شرايط ديگری دارند که کشورها می‌توانند بر اين اساس عمل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016