دوشنبه 27 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفار هرندی: موسوی بايد ممنون احمدی‌نژاد باشد، گزارش ايرنا از سخنرانی وزير سابق ارشاد در دانشکده فنی دانشگاه تهران و اعتراض سبزپوشان

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز که موسوی سکوت چند ساله خود را شکست بايد ممنون احمدی نژاد باشد که چنين شرايطی را برای او فراهم کرده است.

به گزارش ايرنا "محمد حسين صفارهرندی" در سلسله نشست های بسيج دانشجويی دانشکده فنی دانشگاه تهران با عنوان "سوءتفاهم بزرگ" در حالی حضور يافت که عده ای از طرفداران موسوی تلاش می کردند با شعارهايشان مانع سخنرانی وی شوند اما او از همان ابتدا تاکيد کرد که من با منطق جواب شما را می دهد.
وی در ادامه با اهانت های بسياری از سبزپوشان روبه روشد و در پاسخ به آنان گفت: من از اهانت های شما ناراحت نمی شوم زيرا شما به اين اهانت کردن ها عادت داريد و زمانی در همين دانشگاه به خاتمی هم اهانت می کرديد.
وی در ادامه وقتی با شعارهای طرفداران موسوی روبه رو شد، گفت: من هم در يک دوره ای نسبت به موسوی همين احساس را داشتم‌، و عده ای هم در اين انتخابات به همين دليل به سراغ موسوی رفتند ولی متاسفانه موسوی با اعمالش اين انديشه هايی که نسبت به او وجود داشت را زير سوال برد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسی مشکلی با خط امام ندارد، امروز مشکل بر سر مصاديق است، ‌همه می‌گويند که خط امام خوب است اما شما که دم از خط امام می‌زنيد چرا در مقابل مهاجرانی که همين چند روز پيش عليه امام موضع‌گيری کرده بود، اعتراضی نمی‌کنيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تبعيت از رای ۲۴ ميليونی کودتاست يا ۱۳ ميليون؟

صفارهرندی در پاسخ به شعار تعدادی ديگر که دولت فعلی را دولت کودتا می‌ناميدند، گفت: تبعيت از رای ۲۴ ميليونی کودتا است يا ۱۳ ميليون؟
وی گفت: سوال اصلی اين است که چرا موسوی عليرغم تمام دعوت‌های مکرر در دوره‌های قبلی در انتخابات شرکت نمی‌کرد اما در اين دوره حاضر شد به عرصه وارد شود.
وی افزود: موسوی خودش جواب اين سوال را داده و در دوره‌های قبل اعلام کرده بود که در شرايطی که جامعه پذيرش اين جريان را ندارد، من چرا وارد شوم، اما شاهديم که موسوی در سال ۸۷ عليرغم اين نظر وارد عرصه انتخابات شد و کانديداتوری خود را پذيرفت.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينکه موسوی قبلا اعلام کرده بود که تمام دوستان من در دهه ۶۰ تجديد نظرطلب شده‌اند، گفت: با توجه به اين موارد اين بار موسوی احساس کرد که شرايط برای تجديد يک دولت انقلابی مساعد شده است که احمدی‌نژاد اين شرايط را فراهم کرده بود.

موسوی فريب خورد

صفارهرندی گفت: به نظر بنده موسوی فريب خورد، در ايام انتخابات موسوی ديد که مردم با شعارهای انقلابی همراه شده‌اند و در اين شرايط حس کرد اداره کشور با انگيزه‌های انقلابی ممکن است و به همين دليل در انتخابات حاضر شد.
وی افزود: در ابتدا موسوی بدون مشارکت و مجاهدين وارد رقابت‌های انتخاباتی شده بود، بعد از چند سفر انتخاباتی و زمانی که ديد کسی با وی همراه نشده است، اعضای مشارکت به وی گفتند که احمدی‌نژاد نسخه اصلی انقلابی‌گری در شرايط کنونی است و شما نسخه بدلی هستيد که مردم به آن اعتنا نمی‌کنند.
صفارهرندی افزود: اگر نقش دولت نهم فقط همين باشد که اين اميدواری را برای موسوی ايجاد کرده که در سال ۸۸ نيز می‌تواند از گفتمان انقلاب استفاده کند، بايد به آن دست مريزاد گفت.
صفارهرندی در ادامه قسمتی از نامه کروبی خطاب به منتظری را بيان کرد و گفت: کروبی در اين نامه به منتظری در خصوص نفوذ عناصر ليبرال مانند نهضت آزادی در ميان اطرافيانش هشدار داده بود و از او انتقاد کرده بود.
وی با انتقاد از شعارهايی که ۲۴ ميليون رای‌دهنده به احمدی‌نژاد را فريب‌خورده می‌خواند،‌ تصريح کرد: من پيشنهاد می‌کنم دوستان بسيج با هزينه‌ شخصی بنده زمينه مسافرت اين دوستان به مناطقی در جنوب کرمان را فراهم کنند تا اينها نيز تفاوت دولت نهم را با دولت‌های قبلی درک کنند.

بسيجی ها مقتول صحنه حوادث اخير بودند

صفارهرندی در خصوص شايعاتی که پيرامون تعداد کشته‌شدگان حوادث اخير وجود دارد گفت: از ميان نزديک به ۴۰ نفر کشته شدگان حوادث اخير ۱۰ نفر بسيجی بودند،۲۰ نفر ديگر مردم مظلومی بودند که گرفتار حادثه‌سازی فتنه‌انگيزان شدند و ۱۰ نفر باقيمانده نيز افرادی هستند که معلوم نشده به دست چه کسانی کشته شده‌اند.
وی تاکيد کرد: اما من اينجا می‌گويم که در اين حوادث بسيجی‌ها مقتول صحنه بودند و شما بايد به دنبال قاتل باشيد.
وی تصريح کرد: در اوايل دهه ۸۰ کار يه جايی رسيد که همه به اين نتيجه رسيدند که بايد از شر اصلاحات راحت شوند.
صفارهرندی با بيان اينکه از سال ۸۲ اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها شکست خورده‌اند، افزود: ميانگين مشارکت مردمی در سال‌های اخير نسبت به گذشته بالا رفته و رکورد مشارکت نيز توسط دولتی شکسته شده است که مخالفان به آن اتهام کنار گذاشتن رای مردم را می‌زدند.
وی اظهار داشت: در انتخابات سال ۷۶ بعد از اعلام نتايج، رقيب شکست خورده نتيجه انتخابات را قبول کرد و به فرد پيروز تبريک گفت اما در سال ۸۸ اين اتفاق نيفتاد و جناح رقيب شکست خود را قبول نکرد.

موسوی به دنبال راهی است که از اين بن بست خارج شود

صفارهرندی خطاب به هواداران موسوی گفت: شما با اين اقداماتتان کار موسوی را سخت نکنيد چون اکنون خودش به دنبال فردی می‌گردد که از اين بن‌بست خارج شود پس شما به او کمک کنيد تا اين فضاحت را جمع کند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امروز برخی ريش‌سفيدان نيز که برای حل مشکل به ميدان آمده‌اند، به دنبال نجات موسوی هستند.
وی با بيان اينکه من بين نسل جوان دانشجو و تحريک‌کنندگان آنها تفاوت قائل می‌شوم ادامه داد: نسل جوان شرف دارد به کسانی که ذهن جوان را از آلودگی پر می‌کنند و خودشان آلوده هستند. ما با شما دانشجويان سرانجام روزی توافق خواهيم کرد اما هرگز با تحريک‌کنندگان شما کنار نمی‌آييم.
وی شعار "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ايران " را ايستادن در برابر امام دانست و تاکيد کرد: شما دانشجويان نبايد زير بار ذلت کسانی که شعار روز قدس را عوض کردند و اکنون نيز تلاش می‌کنند شعار ۱۳ آبان را تغيير دهند، برويد.
صفارهرندی همچنين در خصوص شعار مرگ بر ديکتاتور، اظهار داشت: سوال ما اين است که طرفداران آمريکا در دنيا چه کسانی را ديکتاتور می‌دانند؟، کاملا مشخص است که هر کسی که در مقابل آمريکا بايستد حتی اگر از جانب مردم انتخاب شده باشد از طرف حاميان آمريکا لقب ديکتاتور را می‌گيرد.
وی افزود: در آمريکا که بوش با اختلاف اندکی به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب می‌شود کسی او را ديکتاتور نمی‌نامد اما در ايران برخی اختلاف ۱۱ ميليونی آرا را ناديده می‌گيرد که بايد گوش و چشم خود را در مقابل اين بديهيات باز کنند.
وی در ادامه گفت: شما بايد پاسخگوی دوستان خودتان باشيد که شما را متهم به بی‌دينی می‌کنند خوب است که بدانيد عزت‌الله سحابی و بهاءالدين خرمشاهی هر دو اظهارات و مطالب سروش را شرک‌آميز خوانده‌اند،‌اما عبدالکريم سروش مرجع فکری تيم حامی کروبی در انتخابات اخير بود.
صفارهرندی در ادامه با اشاره به شعارهايی در خصوص شهدای بزرگواری مانند همت و باکری افزود: اين شهدا اسطوره‌های مقاومت و جهاد در کشور بودند اما آيا سردار شوشتری که ديروز در راه اسلام شهيد شد، همرزم باکری و همت نبود؟ بايد مراقب باشيد که با برخی شعارها همرزمان کنونی باکری و همت را به دشمنان لو ندهيد.
وی در پايان خاطرنشان کرد: آدرس پول نفت را نيز بايد در دهه‌های ۷۰،در دولت‌های گذشته و سوابق پتروپارس دنبال کنيد اما ای کاش اين پرونده باز نمی شد تا آبروی کشور در مقابل بيگانگان ريخته شود.

***
ايرنا:
اخلال هواداران موسوی در تريبون آزاد دانشگاه تهران

سلسسله نشست های بسيج دانشجويی دانشکده فنی دانشگاه تهران با عنوان "سوءتفاهم بزرگ" عصر روز دوشنبه به موضوع تبارشناسی احزاب حاضر در انتخابات و ريشه يابی حوادث پس از آن اختصاص داشت که حضور برخی دانشجويان هوادار ميرحسين موسوی سبب شد اين نشست با فراز و نشيب هايی همراه شود.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا در حالی نشست روز دوشنبه "سوء تفاهم بزرگ" در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز شد که برخی دانشجويان انجمن اسلامی اين دانشکده از روز قبل مطالبی را بر روی تابلوی برد انجمن خود عليه سخنرانان اين نشست از جمله محمدحسين صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم نصب کرده بودند.
همچنين برگه هايی درباره درخواست آزادی افرادی همچون محسن ميردامادی، بهزادنبوی، احمد زيدآبادی و عبدالله مومنی که پس از اغتشاشات اخير تهران دستگير شده اند، بر روی برد اين انجمن به چشم می خورد.
نشست بسيج دانشجويی مصادف با برنامه اعلام شده ساعت۱۳ با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. درحالی که تعدادی از حاضران که مچ بند، تسبيح و پارچه های سبز به دست داشتند، برخلاف ساير دانشجويان ترجيح دادند به احترام اين سرود بلند نشوند.

* توزيع مچ‌بندها و پارچه های سبز رنگ در زمان قرائت قرآن کريم ادامه داشت.

*تذکرهای مداوم مجری برنامه برای رعايت نظم نشست بارها با "هو" کردن اين افراد و اعتراض های آنان مواجه شد.
تريبون آزاد، نخستين بخش از اين نشست بود که طی آن چهار نفر به عنوان منتقد دولت و ۲ نفر به عنوان موافق دولت نظرات خود را بيان کردند.

*پويا امرالهی صاحب امتياز نشريه دانشجويی ۸۸ با اعلام اينکه "جوانان اصلاح طلب می خواهند روز هشتم آبان ماه را روزه سياسی بگيرند،" به انتقاد از فعاليت های دولت نهم پرداخت.
وی با بيان اينکه قبول دارم اتفاقات پس از انتخابات برنامه ريزی شده بود، افرادی همچون ميردامادی ،تاج زاده و نبوی را به عنوان "خط امامی" لقب داد و گفت: گروه‌هايی می خواهند محسن سازگارا را نماد جنبش سبز معرفی کنند، در حالی که اينچنين نيست.
وی با "اقليت خواندن" طيف متبوع خود اظهار داشت: بايد تريبونی در صدا و سيما به آنان اختصاص داده شود.
گفته های امرالهی در حالی اظهار می شد که صدای سوت و کف موافقان وی با "هو" کردن مخالفان او همراه بود به طوری که مجری تذکر داد دانشگاه را با استاديوم اشتباه نگيريد که اين حرف مجری با واکنش برخی دانشجويان همراه شد.

* اميرحسين ثابتی مسئول بسيج دانشجويی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بيان اينکه کسانی که در خيابان می ريزند اين جا هم سوت و کف می زنند، به افراد مخل نظم جلسه گفت: ما جامعه مدنی را با حرکات شما شناخته ايم.
ثابتی اقدام مير حسين موسوی را در اعلام برنده شدن در انتخابات پيش از پايان رای گيری، "ديکتاتوری اقليت" خواند و ادامه داد: چرا کسی بايد دارای مصونيت آهنين باشد و چرا فردی مانند مهدی هاشمی بايد در لبنان باشد و به کشور برنگردد؟ اگر او بی گناه است بايد از خود دفاع کند.
وی همچنين با اشاره به ادعای شکنجه شدن حجاريان برای اعتراف کردن گفت: چرا الان که حجاريان آزاد شده است، حرف خود را پس نمی گيرد؟ ديکتاتوری يعنی اينکه حجاريان به نتيجه ای می رسد اما شما قبول نمی کنيد. سخنان ثابتی با "هو" کشيدن افراد منتقد دولت همراه شد.

* محمد باقری دانشجويی که خود را بی طرف می خواند، در اين تريبون آزاد با طرح اين پرسش که بسيج و سپاه چه ارتباطی با يکديگر دارند؟ از مسئولان اين تشکل درخواست پاسخ کرد که مسوولان برگزاری اين نشست وی را به سخنان رهبر معظم انقلاب در ارديبهشت ۸۶ ارجاع دادند.
باقری همچنين مدعی شد که موج سبز در روزهای نخست پس از انتخابات شعار رای من کجاست را سرمی داد اما پس از آن می خواست رای خود را پس بگيرد.
همچنين وی برگزاری جلسات مباحثه رودررو پس از انتخابات را مانع از وقوع حوادث جاری دانست.

* روزبهان اميری ديگر منتقد دولت بود که با بيان اينکه هواداران جنبش سبز به دنبال اغتشاش نيستند، ايجاد فضای آرام را سبب طرح ديدگاه‌های اين گروه خواند.
وی همچنين با اشاره به اتفاقات پيش آمده در کوی دانشگاه خواستار رسيدگی و مجازات عاملان و آمران اين حادثه شد.
اميری همچنين به ذکر گفته يکی از افرادی پرداخت که گويا با حجاريان ملاقاتی داشته است. وی بدون اينکه نامی از فرد مورد نظر ببرد، اظهار داشت: آن فرد از حجاريان پرسيده است شنيده ايم از شورای مرکزی حزب مشارکت استعفا داديد؟ که حجاريان با خنده پاسخ می دهد می خواهم عضو شورای مرکزی سازمان شوم!
اين دانشجو با بيان اينکه جنبش سبز اعلام وفاداری به انقلاب ۵۷ است، در ادامه سخنان خود به بسيج توهين کرد.

*سخنگوی بعدی اشتری با اشاره به هياهوهای منتقدان حاضر در جلسه گفت: خاتمی موقع تحويل دادن رياست جمهوری گفته بود که با اين جماعت نمی توان به جامعه مدنی رسيد که وضع موجود نيز اين را ثابت می کند.
وی در پاسخ به صحبت های باقری درباره موج سبز گفت: مردم نبايد در خيابان می ريختند بلکه نماينده آنان می توانست به دنبال خواست آنان برود.
هنگامی که اشتری به حمايت حسنعلی منتظری از موسوی و جريان طرد شدن او از سوی امام خمينی اشاره داشت، تعدادی از دانشجويان که مچ بند های سبز رنگ به دست داشتند، شروع به فحاشی کردند که مجری برنامه قصد داشت برای حفظ نظم اين افراد را به بيرون سالن راهنمايی کند اما ساير طرفداران موسوی با فريادهای "دروغگو و ديکتاتور" قصد اخلال در جلسه و ترک محل را داشتند اما در بين آنان نيز دودستگی رخ داد که برخی می خواستند در جلسه بمانند.

*يکی ديگر از منتقدان دولت محمدحسين صفار هرندی را مخاطب قرار داد و از او درباره عملکرد برخی از اعضای دولت نهم پرسيد.
نشست "سوءتفاهم بزرگ" در دانشکده فنی دانشگاه تهران با سخنرانی ناصر قره باغی کارشناس سياسی در حال برگزاری است و قرار است محمد حسين صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به اين جمع اضافه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016