سه شنبه 15 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت امور خارجه ايران سفر يک هيئت پارلمانی اروپا به تهران را لغو کرد، راديو فردا

در حالی که جمهوری اسلامی ايران از تعويق سفر يک هيئت پارلمانی اروپايی به اين کشور خبر داده است، رييس اين هيئت گفته که مخالفت تهران با ديدار اعضای آن با چهره های مخالف در ايران علت لغو اين سفر است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گزارش داده که برنامه سفر اين هيئت پارلمانی برای روزهای هفتم تا يازدهم ژانويه برنامه ريزی شده بود ولی انجام آن به منظور آمادگی بيشتر به منظور تدارک مقدمات يک «سفر سازنده» به تعويق افتاده است.

رامين مهمانپرست گفته است: «در جهت بهره برداری حداکثری از همکاری ‌های پارلمانی متقابل و سازنده و ضرورت برنامه ريزی های لازم مقرر گرديد زمان سفر به فرصت ديگری که طرفين از طريق کانال‌های مربوطه هماهنگ خواهند کرد، موکول گردد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در طرف مقابل، باربارا لخ بيلر، رياست آلمانی اين هيئت اروپايی می گويد که از برگزاری نشست اعضای اين هيئت با مقام های ارشد مجلس ايران و همچنين سياستمداران مخالف دولت محمود احمدی نژاد جلوگيری به عمل آمده است و لذا انجام چنين سفری بی معنی است.

وی به خبرگزاری رويترز گفته است: «اين هيئت علاقمند است تا تعامل را تقويت کند ولی زمانی که انجام گفت و گو ميسر نيست چنين توقعی بی فايده است.»

به گفته خانم لخ بيلر، «هيئت اروپايی در نظر داشت تا همبستگی خود را با جنبش اعتراضی بيان کند، جنبشی که از سوی دولت ايران بسيار خطرناک تشخيص داده شده است.»

جمهوری اسلامی ايران بارها سفر هيئت پارلمانی اروپا به تهران را به تعويق انداخته است و اين نخستين بار ظرف يکسال گذشته بود که قرار بود يک هيئت غربی از ايران ديدار کند.

۱۵ عضو کنگره آمريکا روز ۲۲ دسامبر در نامه ای به همتايان اروپايی خود از آنها خواسته بودند تا سفر هيئت ياد شده به ايران لغو شود چرا که به گفته اين نمايندگان، انجام چنين سفری «به طور بالقوه زيانبار» است.

در اين نامه که به امضای اعضای کميته امور خارجی کنگره رسيده، تاکيد شده است: «ما بر اين اعتقاديم که ديدار هيئت اروپايی (از ايران) پيام نامناسبی را به حکومت ايران می فرستد و تلاش های بين المللی برای پايان دادن به برنامه هسته ای ايران را خنثی می کند.»

در صورتی که اين سفر لغو نمی شد انجام آن در يکی از بحرانی ترين شرايط سياسی ايران صورت می گرفت. به دنبال برگزاری انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران، معترضان به نتيجه آن در بيش از شش ماه گذشته بارها با ريختن به خيابان ها اعتراض های گسترده ای را صورت داده اند.

کشورهای اروپايی در موضعگيری های خود سرکوب خشونت بار اين تظاهرات را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی ايران خواسته اند تا آزادی بيان و اجتماعات را برای مردم خود به رسميت بشناسد.

اين در حالی است که مقام ها و رسانه های دولتی ايران کشورهای غربی را متهم کرده اند که در بر افروختن نا آرامی های داخلی دست دارند و هدف آنها مترلزل کردن پايه های جمهوری اسلامی ايران بوسيله ابزارهای «جنگ نرم» هستند. کشورهای غربی اين اتهام ها را رد کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016