سه شنبه 15 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه دفتر محسن رضايی در باره نامه وی: انتظار نبود عده‌ای از دوستان بدون تحقيق و با سوءظن مسائلی را به آقای رضايی نسبت دهند، ايسنا

دفتر محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اطلاعيه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) متن اين اطلاعيه به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسمه تعالی

فتح ديگری در پيش است به دريای ولايت و ملت بپيونديد

با سپاس از همه عزيزانی که از زوايای گوناگون نامه تبريک دکتر محسن رضايی را به محضر رهبر انقلاب اسلامی و تشکر از حضور باشکوه مردم ولايت‌مدار را در راهپيمايی نهم دی‌ماه را مورد توجه قرار دادند، برای تنوير افکارعمومی و پاسخ به برداشت‌های نادرست از نامه، توضيحات زير را تقديم می‌کنيم:

مدت‌هاست که آقای دکتر رضايی به دليل اطلاع از مقاصد جديد دشمنان ملت ايران ضمن آن‌که مقامات عالی کشور را در جريان آن مقاصد گذاشته بود خود درصدد برآمده بود که ازحوادث داخلی با کمک فعالان و جناح‌های سياسی و نخبگان کشور فرصتی بسازد که ضمن آن‌که خواب دشمنان را باطل سازد، يک سکوی پرشی برای ملت ايرن بسازد. آخرين اقدام ايشان قبل از نامه به مقام معظم رهبری، در حادثه پاره شدن عکس امام بود که از همه فعالان و جناح‌های سياسی تقاضا کردند که با شرکت در نماز جمعه، ضمن لبيک گفتن به رهبری انسجام و وحدت خود را نشان دهند تا دشمن علائم غلطی از ايران نگيرد و فکر نکند که ما ضعيف شده‌ايم.

حتی به صراحت به آقايان موسوی و کروبی گفتند که فرصت را از دست ندهيد. هرچند يکی از اين آقايان به شوخی پيامی دادند که فلانی می‌گويد بياييم در نماز جمعه بگوييم غلط کرديم و لذا آقای رضايی ضمن گله به آن‌ها از هر دو نااميد شده بود.

با وجود آن‌که تلاش‌های ايشان با محوريت رهبری، قانون و اخلاق در حوادث پس از انتخابات بسيار موثر بود ولی ايشان قانع به آن نبود دغدغه‌های آقای رضايی به حدی رسيده بود که در اطلاعيه‌ای که برای راهپيمايی روز چهارشنبه صادر کردند نگرانی خود را بر ملا ساختند. ايشان ضمن محکوم کردن حوادث روز عاشورای تهران گفتند از محضر حضرت اباعبدالله و ملت ايران و رهبر انقلاب عذر می‌خواهم که اولين بار است که کشور در يک وضعيت نامطلوبی است ولی من و دوستانم بيشتر از آن‌چه که تاکنون عمل کرده‌ايم به دليل محدوديت در اختيارات و اجرا نمی‌توانيم انجام دهيم و اين هم در پاسخ به درخواست‌های صدها نفری بود که در طی ماه‌های اخير از ايشان کتبی و شفاهی می‌خواستند که برای کنترل اوضاع کاری بکند.

در روز چهارشنبه که ايشان شخصا حضور ميليونی مردم و مشارکت بسياری از گروه‌های مردمی و سياسی و حتی برخی از معارضين را ديده و شنيده بود به فکرش رسيد که اين حماسه همان گم شده اوست؛ لذا از دغدغه اين‌که اين فرصت را افراط‌گرايان و دشمنان ملت ايران از بين ببرند و بنابر دلايل ديگری که نياز به ذکر آن نيست تصميم گرفت که ضمن تبريک اين پيروزی به رهبر انقلاب اسلامی و تشکر از مردم، از کليه فعالان و جناح‌های سياسی بخواهند که به ملت ايران و رهبر انقلاب بپيوندد و از مردم تشکر کنند و به صورت دسته جمعی به يک اقدام نمادين روی آورند و از معظم‌له هم تقاضای رهنمودی کردند که از دل حماسه روز چهارشنبه که وحدت و برادری و غيرت را به نمايش گذاشته بود که همان فرهنگ عاشوراست فرصتی برای شروع يک تحرک جديد ايجاد شود.

البته اين نوع تقاضاها در زمان امام راحل هم وجود داشته بود از جمله آن تقاضا برای تبديل کردن جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز قدس. حتی آقای رضايی به ما گفت که عنوانی مثل روز وحدت داخلی و يا برادری و يا وفا و يا ابوالفضل و يا عنوان ديگری به او پيشنهاد کنيم که خدمت معظم‌له تقديم کند، که به دليل فرصت کم و برخی ملاحظات ديگر از آن پرهيز کرد.

بنابراين تحليل‌ها وظن و گمان‌های چند روز اخير که در رابطه با نامه اقای رضايی مطرح شده صحت ندارد. لازم است نکاتی را عرض کنيم:

۱- مطالعه دقيق واژه‌ها و عبارات محتوای نامه بسياری از ابهامات و انتقادات غيرمرتبط با نامه را برطرف می‌کند. برداشت‌های خاص، گزينشی و غيرواقعی مثل " تطهير برخی از فتنه‌گران " ، " عدم رسيدگی به جرائم آنان " و " تعيين تکليف برای مقام معظم رهبری " به هيچ وجه با نامه آقای رضايی همخوانی ندارد. حتی ادبيات نامه که بيانگر سربازی ايشان است نيز با برداشت‌های فوق همخوانی ندارد.

۲- نامه در شرايط يک پيروزی از زبان يکی از پيروان رهبر که از صحنه آن فتح آمده بود و تقاضای فتح بالاتری را از رهبری خواسته، نوشته شده است. جدا کردن صف معترضين از اغتشاشگرايان و پيوستن آن‌ها به ساير اقشار جامعه و نظام، فتح دوم است. با اين کار سياست جذب حداکثری و دفع حداقلی تحقق می‌يابد. اگر ايشان از عقب‌نشينی يکی از نامزدهای انتخابات دهم از مباحث انتخاباتی برای جذب معترضين استفاده کرده است، اين نهايت درايت ايشان را می‌رساند نه آن‌که خواسته باشد در رابطه با آن فرد برای نظام تعيين تکليف کند. نظام وظيفه خود را می‌داند که چه بکند.

انتظار نبود که عده‌ای از دوستان بدون تحقيق و با سوءظن مسائلی را به آقای رضايی نسبت دهند که واقعيت نداشته است؛ چراکه اکثر آن‌ها می‌دانند که ايشان سرباز ولايت بوده و خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016