شنبه 19 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تغيير و تحولات جديد در ساختار بسيج از زبان سردار عراقی، فارس

خبرگزاری فارس: جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه با بيان اينکه زبده‌ترين و آموزش ديده‌ترين نيروهای بسيج در گردان‌های امام حسين(ع) سازماندهی می‌شوند، بکارگيری اين گردان‌ها در مباحث امنيتی را موثر دانست.

سردار عبدالله عراقی جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به تغيير و تحولات اخير در ساختار سازمان بسيج اظهار داشت: در اين تفکيک اخير به فرمان رهبر معظم انقلاب، بسيج تبديل به سازمانی شد که ديگر کار نظامی انجام نمی‌دهد بلکه آنها صرفا مسائل عمرانی و سازندگی،‌ مقابله با تهديدات نرم و نيز حضور در مباحث اجتماعی و فرهنگی که خود عرصه‌های مختلفی را شامل می‌شود، بر عهده می‌گيرند و اين بسيج، يک بسيج غيرنظامی است.
عراقی خاطرنشان کرد: در اين تفکيک، وظايف نظامی بسيج را به نيروی زمينی واگذار شده و همه آموزش‌ها و بکارگيری نيروها در تهديدات نيمه‌سخت و تهديدات سخت به عهده نيروی زمينی است و سازمان بسيج مستضعفين صرفا مسئوليت بکارگيری بسيجيان در مقابله با تهديدات نرم را بر عهده دارد.
جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه با بيان اينکه هر کس بخواهد عضو بسيج شود، به پايگاه‌های بسيج در محلات مراجعه می‌کند، بسيج را يک سازمان محله محور دانست و افزود: بستر اصلی جذب نيروهای بسيج در همين محلات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* زبده‌ترين نيروهای بسيج با گرايش نظامی در گردان‌های امام حسين(ع)

عراقی ادامه داد: بسياری از بسيجيان گرايش و علاقه نظامی ندارند و با توجه به نوع گرايش، پذيرفته شده و با توجه به علائق آنها در قالب‌های اقشاری و تخصصی بکار گرفته می‌شوند.
وی در خصوص جذب برخی بسيجيان با گرايش به فعاليت‌های نظامی نيز اظهار داشت: اين افراد در قالب گردان‌های عاشورا، الزهرا(س)، گردان‌های رزمی و امام حسين(ع) سازماندهی می‌شوند.
جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه در عين حال تصريح کرد: سازمان بسيج عمدتا کارهای تخصصی بسيج را انجام می‌دهد و نيروهای زمينی نيز مباحث نظامی، آموزشی، اجرای عمليات نظامی و رزمايش‌ها را که همه اينها در رابطه با تهديدات سخت است، بر عهده دارد.
عراقی خاطرنشان کرد: البته جذب اوليه و آموزش‌های اوليه بسيجيان وظيفه سازمان بسيج مستضعفين است و اين تفکيک‌ها در ادامه کار صورت می‌گيرد.
وی نيروهای گردان‌های امام حسين(ع) را شامل بسيجيان داوطلب نخبه‌ای دانست که در گذشته نيز در ايام دفاع مقدس تعداد محدودی از آنها در گردان‌ها حضور می‌يافتند و به دليل برخورداری از آموزش‌های ويژه به خط‌شکنی در عمليات‌ها می‌پرداختند.
جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه گفت: زبده‌ترين و آموزش ديده‌ترين نيروهای بسيج که دارای روحيه نظامی هستند، شناسايی و در گردان‌های امام حسين(ع) سازماندهی و آموزش ديده و در مواقع لزوم به‌ کارگيری خواهند شد.

* بکارگيری گردان‌های امام حسين(ع) در مباحث امنيتی موثر خواهد بود

عراقی در پاسخ به اين سوال که آيا بنای استفاده از اين نيروهای زبده بسيج در برقراری امنيت در نقاط ناامن مانند شمالغرب و جنوب شرق کشور را داريد، اظهار داشت: اين امر بنا بر تدبير فرمانده محترم کل سپاه انجام می‌شود و در اختيار ما نيست.
وی با بيان اينکه قطعا به کارگيری بسيج يکی از علل موفقيت‌ها در طول ۳۰ سال گذشته خصوصا در ايام دفاع مقدس بوده است، تاکيد کرد: اگر فرمانده کل سپاه موافقت کنند و اين موضوع به ما ابلاغ شود قطعا ما يکی از طرفداران به کارگيری گردان‌های امام حسين(ع) در مباحث امنيتی هستيم ضمن اينکه امروز نيز در شمالغرب و جنوب شرق کشور، عمدتا نيروهای بومی و بسيجيان همان مناطق برای برقراری امنيت به کار گرفته می‌شوند.

* برقرای امنيت در جنوب شرق و شمالغرب کشور از سياست‌های اصلی سپاه و نظام است

جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه در بخش ديگری از صحبت‌های خود درباره موضوع ناامنی در شمالغرب و جنوب شرق کشور مقابله با اين پديده را جزء استراتژی‌های اصلی سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: اين استراتژی توسط سيستم و نظام تعريف شده است و در گذشته نيز شاهد بوديم که سردار شهيد شوشتری اين سياست‌های کلی را دنبال می‌کرد اما با توجه به اشراف مناسب و تجربيات گذشته خود، موفق شد در کوتاه مدت امنيت مردمی و پايدار را در اين منطقه ايجاد کند.
عراقی با بيان اينکه امروز نيز سپاه پاسداران همان سياست‌ها را با قدرت ادامه خواهد داد، تصريح کرد: اميدواريم روز به روز به برکت خون شهدا و زحمات نيروهای مخلص و گمنام سپاه و دستگاه‌های امنيتی، شاهد زمين‌گير شدن دشمن در اين مناطق و ايجاد امنيت پايدار برای مردم باشيم.

* موظف به برقرای امنيت در داخل مرزهای خود هستيم

وی همچنين نوع همکاری با کشورهای همسايه و اتخاذ سياست‌های مختلف را متوجه دولت دانست و گفت: اين وظيفه سياسيون است که با همتايان خارجی خود به توافق برسند و نظاميان اين سياست‌های توافقی را اجرا می‌کنند.
جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه ادامه داد: اگر مسئولين وزارت خارجه و دولتمردان بر نحوه عملکرد و شيوه برخورد توافق کنند، اين امر از طريق شورايعالی امنيت ملی و ستاد فرماندهی کل قوا به سپاه پاسداران ابلاغ می‌شود و سپاه نيز بر اساس سياست‌های اتخاذ شده، وارد عمل خواهد شد.
عراقی در عين حال تصريح کرد: نبايد اين ناامنی‌ها را تنها متوجه چند نفر محدود مانند گروهک ريگی در جنوب شرق يا پژاک در شمالغرب بدانيم بلکه در حقيقت عقبه اينها به استکبار جهانی وصل است که همچون سالهای اول انقلاب می‌خواهند در هر نقطه‌ای به نظام اسلامی ضربه بزنند.
وی در پاسخ به اين سوال که گويا همکاری مناسبی از سوی کشور پاکستان برای برخورد با اين اشرار صورت نگرفته و وظيفه نيروهای امنيتی خصوصا سپاه پاسداران در اين صورت چه خواهد بود، گفت: اگر کشورهای همسايه همکاری نکنند ما در سرزمين خود و در مرزهای خود موظف هستيم تدابير ضروری را اتخاذ و طبق آن عمل کنيم.
جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه افزود: ما نبايد اجازه نفوذ گروهک‌های تروريستی به داخل کشور را بدهيم و اگر آنها توانستند به هر نحوی وارد مرزهايمان شوند، با اشراف اطلاعاتی مناسبی که داريم می‌توانيم يک به يک آنها را تعقيب و به سزای اعمالشان برسانيم.

* سپاه پاسداران تمامی رفتارهای دشمن در منطقه را به خوبی رصد می‌کند

عراقی ضمن تاکيد بر قدرت اشراف اطلاعاتی سپاه در منطقه، خاطرنشان کرد: اگر اين اشراف اطلاعاتی سپاه نبود، اتفاقات بزرگی رخ می‌داد و اين اقدامات مختصر در گوشه و کنار نيز نشان‌دهنده ضعف اطلاعاتی نيست بلکه نشان می‌دهد دشمن با گستردگی فراوان وارد عمل شده و سپاه و نيروهای امنيتی به صورت متناوب اين اقدامات آنها را خنثی می‌کنند که برخی اقدامات آنها نيز اجتناب‌ناپذير است.
وی ادامه داد: در همه نقاط دنيا علی‌رغم بکارگيری بهترين تجهيزات، گاهی اين اقدامات تروريستی صورت می‌گيرد که بخشی ازآنها طبيعی است اما ما از لحاظ اشراف اطلاعاتی در حدی هستيم که علاوه بر رصد کامل دشمن، در مواقع مناسب به آنها ضربه خواهيم زد.

* امنيت پايدار جنوب شرق کشور به دست نيروهای بومی برقرار می‌شود

جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه درخصوص سياست‌های سپاه پاسداران برای برقراری امنيت در جنوب شرق کشور، ضمن مثبت ارزيابی کردن سياست واگذاری امنيت به مردم بومی منطقه، اظهار داشت: هيچ گاه سابقه نداشته که بسيجيانی که مراحل بسيجی شدن خود را گذرانده و مسلح شده‌اند، به نظام خيانت کنند بلکه اينها همواره منشا خير و برکت بوده و دوست دارند خودشان مسئوليت برقراری امنيت در منطقه زندگی خود را بر عهده داشته باشند.
عراقی همچنين با اشاره به طرح موفق شهيد شوشتری در خصوص تقسيم مناطق و واگذاری آن به عشاير و طوايف مختلف گفت: اينکه ما بياييم برقراری امنيت را با بکارگيری نيروهای بومی به پيش ببريم يک سياست درست است چرا که با نيروهای نظامی نمی‌توان اين امنيت را در درازمدت حفظ کرد بلکه بايد اين موضوع به دست نيروهای بومی داده شود و اينها نيز در طول ۳۰ سال گذشته ثابت کردند که همواره به انقلاب، رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار هستند.

* نوع توانمندی‌های نيروی زمينی با توجه به ماهيت تهديدات تغيير می‌کند

جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه با اشاره به نقش تاثيرگذار اين نيرو در ساليان گذشته خصوصا ۸ سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به تغيير ماهيت تهديدات دشمن، قاعدتا استراتژی، دکترين دفاعی، تجهيزات و حتی نوع آموزش‌های نيروی زمينی تغيير کرده و اگر ما زمانی با لشکر، قرارگاه و تيپ به جنگ دشمن شناخته شده می‌رفتيم، امروز با يک دشمن ناهمطراز مواجهيم که بايد توانمندی‌های خود را بر اساس اين دشمن جديد تعريف کنيم تا اگر جنگی رخ داد بتوانيم در مقابل آنها بايستيم.
عراقی در پايان سطح آمادگی نيروی زمينی برای مقابله با تهديدات مختلف دشمن را قابل قبول ارزيابی کرد و گفت: نيروی زمينی همواره يک قدرت فوق‌العاده بازدارنده در مقابل دشمن محسوب می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016