یکشنبه 20 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت ۳۰ نفر از مادران عزادار و حاميان آن ها، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

مادران عزادار و حاميان آنها را آزاد و به خواسته های بر حق آن ها فورا پاسخ دهيد!

۱۹ ديماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در خبری فوری اعلام کرد که امروز غروب ۳۰ نفر از مادران عزادار و حاميان آنها در پارک لاله و خيابان های اطراف آن در حمله ای با حضور بيش از ۱۰۰ نفر از نيروهای انتظامی و لباس شخصی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:" در هيچ فرهنگی چنين برخوردی با مادران پذيرفتنی نيست چه برسد توسط مدعيان اخلاق با مادرانی که فرزندانشان را به ناحق از دست داده اند. جمهوری اسلامی ايران بايد بداند که پديده مادران عزاردار و حاميان آنها جز با پاسخگويی مناسب به خواسته های آنها به سامان نخواهد رسيد."

يک شاهد عينی چگونگی بازداشت مادران عزادار و حاميان آنها را چنين به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران شرح داد :

"امروز حدود ساعت ۴ بعداظهر در پارک لاله بودم. بيش از۱۰۰ نفر از نيروی انتظامی و لباس شخصی در پارک و خيابان های اطراف مستقر بودند.. نمی گذاشتند که کسی روی نيمکت ها بشيند و يا مانع جمع شدن مادران می شدند. هر هفته شنبه مادران عزادار و حاميان آنها بين ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر در پارک دور هم جمع می شوند. حدود ۷۰ نفر از مادران در پارک بودند که نيروهای امنيتی شروع کردند دنبال مادرها کردند و آنها را به خارج از پارک منتقل کردند. تعدادی فرار کردند و تعدادی را هم که ۳۰ نفر می شدند، بازداشت کردند و به زور سوار ون های انتظامی کردند و مادران موقع سوار شدن به ون مورد آزار و اذيت قرار گرفتند. يکی از مادران که ۷۵ سال سن دارد به بيمارستان منتقل شده است."

مادران عزادار و حاميان آنها پس از مرگ ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی در خرداد ما ۱۳۸۸ توسط مادرانی که فرزندان خود را از دست داده بودند، يا فرزندانشان ناپديد شده بودن،د تشکيل شد. بسياری از فعالان مدنی و حقوق زن و بويژه مادرانی که در سال های گذشته با پديده اعدام فرزندان و يا ناپديد شدن آنها مواجه شده بودند، و مادرانی که فرزندانشان به ناحق در بازداشت هستند، به اين مادران عزادار پيوستند. خواسته عمده مادران عزادار پاسخگويی مقامات در برابر کشته شدن، ناپديد شدن، و يا زندانی بودن به ناحق فرزندانشان است.

مادران عزادار و حاميان آنها از خرداد ماه تصميم گرفته اند که هر هفته شنبه در ساعت مشخصی با لباس مشکی تجمع کنند حتی با سکوت، تا به خواسته های آنها توجه شود. اما همواره تجمع آنها با حملات نيروهای امنيتی شکسته شده و بسياری از آنها بازداشت شده اند.

اين شاهد عينی در مورد وضعيت بازداشت شدگان در پارک لاله و خيابان های اطراف آن به کمپين گفت که " پس از بازداشت مادران عزادار و حاميان آنها، خانواده ها و بقيه مادران به بازداشتگاه وزرا رفتند و ماموران را مجبور کردند تا اسامی بازداشت شدگان را اعلام کنند. ماموران هم اسامی ۳۰ نفر را اعلام کردند. فردا صبح همه مادران و خانواده های بازداشت شدگان به بازداشتگاه وزرا می روند تا آزادی دوستانشان را از قاضی بخواهند."

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با تاکيد بر تامين فوری خواسته های مادران عزادار، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان بدون هيچ قيد وشرطی شد و از مقامات خواست که آمران و عاملان حمله و بازداشت مادران عزادار را شناسايی و محاکمه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016