دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: منتظر بازگشت حيدری به وزارت امور خارجه هستيم، کارکنان وزارت امور خارجه گول برخی فضاسازی‌ها را نمی خورند، ايلنا

ايلنا: وزير امور خارجه در رابطه با پناهندگی حيدری يکی از کارمندان کنسولگری ايران در نروژ اظهار داشت: اين فرد استعفای خود را تقديم مسوولين سفارت ايران در نروژ کرده بود اما با توجه به پذيرفته نشدن درخواستش قاعدتا بايد به کار و ماموريتش در اين کشور خاتمه می داد و به فعاليت خود در وزارت خارجه می پرداخت. اين تکليف اعلام شده اداری است و اميدواريم بر همين اساس وی را در ادامه خدمات در نروژ داشته باشيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، منوچهر متکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ”گريگول واشازده“ وزير امور خارجه گرجستان در رابطه با لغو شدن ميزبانی ايران برای بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: اقدام شورای داوری و هيات‌مديره بازی‌های کشورهای اسلامی امری خارج از مقررات و ضوابط بود به جهت آنکه تهيه آرم‌ها، نقشه‌ها و برگزاری اينچنين مسابقاتی منطبق بر موازين بين‌المللی است و هيات‌مديره اين بازی‌ها حق ورود به بحث مورد نظر را نداشت چه برسد به اينکه بخواهد تصميم‌گيری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: برخی اعمال نفوذ‌های نادرست در همگرايی فرهنگی کشورهای اسلامی تاثيرگذار شده است و اميدواريم نسبت به اين اقدام تجديدنظر شود.
متکی همچنين در رابطه با فضاسازی‌های شبکه العربيه نسبت به مخدوش کردن رسانه‌ای چهره ايران اظهار داشت: کشورهای منطقه در صورتی که دوستی مانند اين شبکه داشته باشند احتياج به دشمن ندارند. ماموريت شبکه الجزيره دميدن در اختلافات و واگرايی است.
وی تاکيد کرد: برای کشورهای منطقه اينگونه القاعات شناخته شده است و تاثير چندانی بر مناسبات ايران با دوستانش نخواهد داشت.
وزير امور خارجه همچنين در رابطه با توصيه پادشاه عربستان به رئيس‌جمهور سوريه مبنی بر ايجاد حد و مرز در روابط اين کشور با ايران گفت: ما از ديدارهای کشورهای دوست که به صورت دوجانبه و چندجانبه برگزار شود استقبال می‌کنيم؛ اما هنوز اظهارات پادشاه عربستان برای ما مشخص نيست و گمان نمی‌کنم بنايی بر دخالت وجود داشته باشد.
وی تاکيد کرد: ايران و سوريه روابط روبه رشد و استراتژيک خود را ۳۰ سال پيش در سايه رهنمودهای امام راحل و رئيس‌جمهور سوريه بنا نهادند و اين روابط مسير روبه رشدی داشته است.
متکی همچنين در رابطه با سياست مسوولين ايرانی برای اعزام زائران ايرانی به مکه و مدينه گفت:موضوع عمره سال جاری در دستور کار سازمان حج و زيارت و مسوولان وزارت خارجه قرار دارد و مذاکراتی با مسوولين سعودی برای خاتمه به مشکلات موجود صورت گرفته است.
وی همچنين در رابطه با نشست اخير گروه ۱+۵ و موضع ايران در رابطه با اين نشست اظهار داشت: با توجه به اينکه نتيجه‌ای از نشست نيويورک اعلام نشده است نمی‌توانيم اظهار نظر خاصی داشته باشيم اما در هر صورت رگه‌هايی از واقع‌بينی را مشاهده می‌کنيم و آماده هستيم که نتايج ملموسی را درک کنيم.
وزير امور خارجه تاکيد کرد: اما اينکه بگوييم تهديد خاصی مطرح شده است و اظهار نظر کنيم منتظر تحولات جاری در روی پرده و پشت پرده هستيم.
وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که موضع ايران برای تامين سوخت رآکتور تهران چيست و آيا پس از پايان ۱۸روز باقی مانده اين کشور شخصا اقدام به توليد اوارنيوم با غنای ۲۰درصد خواهد کرد گفت: گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است بنابراين بهتر است قدری تامل کنيم اما در هر صورت همانطور که گفته می‌شد برخی رگه‌های مبتنی بر واقع‌بينی از طرف مقابل بروز داده شده است بنابراين پس از هرگونه پيشرفت احتمالی اظهار نظر خواهيم کرد.
متکی در رابطه با اظهاراتی که مبنی بر پناهندگی تعدادی از کارمندان کنسولگری و سفارتخانه‌های ايرانی به کشورهای ديگر است نيز متذکر شد: معمولا برخی به دنبال فرصت‌طلبی هستند اما کارکنان وزارت امور خارجه و مامورين سياسی بخش‌های مختلف با نشاط و شادابی به وظايف خود در قريب به ۱۴۰ نمايندگی ادامه می‌دهند و گول اين صحنه‌سازی‌ها را نمی‌خورند.
براساس اين گزارش وزير امور خارجه در رابطه با مناسبات ايران و گرجستان نيز گفت: پس از استقلال گرجستان از شوروی سابق، ايران از جمله کشورهايی بود که استقلال آن را به رسميت شناخت و گام‌های خوبی هم برای ارتقاء مناسبات دو جانبه برداشت.
وی افزود: مبادلات تجاری دو کشور بالغ بر ۱۰۰ ميليون دلار است اما براساس رايزنی‌های صورت گرفته برای تشکيل ۵ کميسيون مشترک اقتصادی برنامه‌ريزی شده است.
متکی همچنين با عنوان اين مطلب که دو کشور برای تداوم مشورت‌های سياسی کميته مشترکی را سامان‌دهی خواهند کرد اظهار داشت: اين کميته به رياست معاونين وزرای خارجه ايران و گرجستان تشکيل می‌شود.
وی با اشاره به فراز و نشيب‌های رابطه ايران و گرجستان ادامه داد: ما به برخی از اقدامات مسوولين گرجی چون عملکرد اين کشور بر تحويل دادن” اردبيلی” تبعه ايرانی‌تبار به آمريکا اعتراضاتی داشتيم که در نشست دوجانبه با وزير امور خارجه گرجستان به آنها اشاره کرديم.
وزير امور خارجه تاکيد کرد: وزير امور خارجه گرجستان نيز با پذيرش اشتباه صورت گرفته اظهار داشت: اقدام مسوولين وقت گرجی با توجه به شرايط روز صورت گرفته بود.
وی همچنين با اشاره به ديدگاه مسوولين دو کشور برای افزايش تعاملات رسانه‌ای ايران و گرجستان گفت: در آينده نزديک هياتی رسانه‌ای به سرپرستی سخنگوی وزارت امور خارجه راهی گرجستان خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا گريگول واشازده وزير امور خارجه نيز در رابطه با اينکه موضع اين کشور در رابطه با حضور ايران برای مشارکت در خط لوله نوباکو چيست گفت: گرجستان از حضور ايران در تمامی پروژه‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.
وی همچنين در رابطه با موضع گرجی‌ها برای برخورداری ايران از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای تصريح کرد: گرجستان هم‌اعتقاد با تمام اعضای جامعه جهانی است و گمان می‌کند تمام اعضای ان‌پی‌تی می‌تواند براساس حق قانونی خود از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای استفاده کند اما اعتماد نيز گزينه مهمی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016