پنجشنبه 8 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: شعار برابری زن و مرد در تفکر مارکسيسم بزرگ ترين ضربه را به جايگاه زن وارد کرد، در کجای حاکميت ليبراليسم نقش زن برجسته است؟ ايسنا

رييس‌ جمهور در ديدار با اعضای شرکت کننده در اولين همايش بين‌المللی زنان دانشمند جهان اسلام گفت:‌ اين همايش می‌تواند سرآغاز يک حرکت پربرکت و پررنگ و تحول‌ آفرين باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد اظهار کرد: نظام مادی و انديشه مادی که غرب ۲۰۰ سال همه مناسبات خود را تحت تاثير آن قرار بوده است و بسياری از ارزش‌های الهی و انسانی را متلاشی کرد، به پايان راه رسيده است.

وی گفت: کسانی که با شعار آزادی و دموکراسی و ليبراليسم و با انديشه‌های اومانيستی و کمونيستی تمام عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی جهان را تحت سلطه قرار داده بودند، گرچه دستاوردهايی داشتند؛ اما آسيب‌های فراوانی در روابط اجتماعی وارد کردند و حاصل کار آن‌ها جنگ‌ها و کشمکش‌ها در سطح جهان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با انتقاد از سيستم‌های ديکتاتوری خاطرنشان کرد: در قرن بيستم و در جنگ جهانی اول، دوم، جنگ کره، ويتنام و ساير نبردها ۱۰۰ ميليون انسان کشته شدند و امروز به بهانه اثبات ديکتاتوری دست به کشتار جمعی می‌زنند و در عرض هفت سال يک ميليون کشته حاصل شعارهای ليبراليستی و دفاع از حقوق بشر آن‌هاست. در افغانستان مردم روزانه در خانه‌های خود کشته می‌شوند؛ در فلسطين ۶۰ سال است که يک ملت در اسارت عده‌ای اشغالگر آدم‌کش و اشغالگر قرار دارد. جنايات اين‌ها در غزه در تاريخ کم‌نظير است.

وی با بيان اين که اشغال سرزمين‌ها و کشتارها، تحميل‌ها، تبعيض و ظلم‌ها حاصل و خروجی اين نظام‌های ديکتاتوری است، به طرح اين سوال پرداخت که زمانی در جايی گفتند که چرا بايد همه‌ سياستمداران دروغ بگويند و اعتماد نباشد؛ آن‌ها در دانشگاه‌ها به ديپلمات‌های خود دروغ را ياد می‌دهند، اما بايد پرسيد آيا با دروغ و فريب می‌توان به صلح پايدار رسيد؟ در حالی که دروغ منشاء جنگ و کينه است. آيا با اين نگاه می‌توان شاهد صلح و امنيت پايدار در جهان بود؟

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنانش گفت: از نظر اقتصادی جهان به دو بلوک محروم و برخوردار تبديل شده است. در استعمار کهنه مستقيما ثروت ملت‌ها را می‌بردند. ۲۰۰ سال آمريکا، آسيا و آفريقا را چپاول کردند، اما در دوره‌ جديد با ظاهر قانونی باز هم ملت‌ها را به يغما می‌برند.

رييس جمهور همچنين با اشاره به آماری از آمريکا گفت: در بحران اقتصادی اخير در آمريکا اعلام شد که ۲۹ هزار ميليارد دلار دارايی اقتصاد آمريکا کاغذی و غيرواقعی بوده است؛ يعنی بانک مرکزی آمريکا و مقامات آمريکايی ضعف‌های خود را در قالب دارايی‌های کاغذی پوشانده بودند و به وسيله همين کاغذها ساير ملت‌های جهان را غارت می‌کردند. اين غارت مدرن حتی به مردم آمريکا نيز آسيب وارد کرده است؛ به طوری که ۹۵ درصد از مردم آمريکا زندگی معمولی دارند و همه غارت‌ها به جيب عده‌ای معدود می‌رود.

وی گفت: در دنيا بيش از يک ميليارد انسان در فقر شديد به سر می‌برند؛ يعنی روزانه حتی يک دلار نيز درآمد ندارند؛ سه ميليارد انسان نيز در فقر نسبی به سر می‌برند که اين نتيجه‌ اقتصاد و انديشه اومانيسم و ليبراليسم است.

او همچنين با انتقاد از تفکر مارکسيسم و اومانيسم گفت:‌ به لطف خدا تفکر مارکسيسم به تاريخ پيوسته است، اما يکی از شعارهای اين تفکر و ساير تفکرهای مادی، برابری زن و مرد است. به نظر من اين شعار بزرگترين ضربه را به زن زده است؛ با اين شعار ببينيد که زن را به کجا رسانده‌اند؟ غير از اين‌که از آنان برای تبليغ کالا استفاده کرده‌اند. يعنی مقام زن را حتی از کالا هم پايين‌تر آورده‌اند.

وی ادامه داد: در کجای حاکميت ليبراليسم نقش زن برجسته است؟ اگر می‌توانند چند زن برجسته و دانشمند را به ما معرفی کنند. در حالی که ما ۵۰ دانشمند زن جهان اسلام را به آنها معرفی کرده‌ايم.

احمدی‌نژاد درباره نظريه برابری حقوق زن و مرد گفت: ما هم به تعبيری معتقد به برابری حقوق زنان و مردان در حقوق اساسی هستيم، اما زن و مرد کارکردهايشان با هم متفاوت است. حتی زنان از مردها کارآمدتر هستند.

وی ظلم بر زنان در ۲۰۰ سال اخير را بی‌سابقه دانست و گفت: آنان شعارهای برابری زن و مرد را دادند تا اهداف نظام سرمايه‌داری را دنبال کنند، در حالی‌که زن مربی و معلم جامعه است. نقش زنان اين نيست که ابزار تبليغات کالا شوند يا اين‌که در فيلم‌ها در نقش پليس هفت‌تير بکشند؛ اين نابود کردن زن است.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: در دولت خودمان چند زن فعاليت می‌کنند که متخصص‌اند؛ مانند معاون علمی، معاون حقوقی، وزير بهداشت و مشاور رييس‌جمهور. من حتی فکر می‌کنم که کار آنان دقيق‌تر و موثرتر است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود گفت: انديشه اومانيستی به پايان راه سيده است، اما دنيا نمی‌تواند بدون تئوری و نظام ادامه دهد. ما نيازمند يک نظام جديد مبتنی بر فهم درست از انسان و روابط اجتماعی هستيم. کار اومانيست‌ها به پايان رسيده است و هرچه قدر هم تلاش کنند نمی‌توانند آن را عوض کنند.

وی گفت: ما يک نظام جديد می‌خواهيم که در آن تک تک انسان‌ها محترم باشند و زن و مرد جايگاه واقعی داشته باشند و روابط آنان بر اساس عشق و محبت و تعامل باشد و مکمل و يار همديگر باشند. ما به دنبال يک نظام اجتماعی هستيم که عدالت و صلح و امنيت در آن پايدار باشد، همه همديگر را دوست بدارند و برای تحقق اين هدف نيازمند علم هستيم. علم راه را نشان می‌دهد و مانند چراغی است در تاريکی.

او به برخی فعالان حقوق زنان اشاره کرد و گفت: اين‌که عده‌ای از خانم‌ها اعلام می‌کنند که به دنبال احقاق حقوق زنان هستند، حرکت در پلان قبلی است و تا وقتی زنان به دنبال حقوق زنان باشند، همين شرايط که بر زنان دنيا حاکم است، ادامه خواهد يافت. ما بايد به دنبال اصلاح جهان باشيم که با اصلاح جهان آن وقت جايگاه زنان نيز مشخص خواهد شد. من از زنان می‌خواهم که افق خود را بالاتر ببرند و به دنبال اصلاح جهان باشند.

رييس جمهور به حضار توصيه کرد که از زنان کشورهای غيراسلامی نيز حمايت کنند و گفت: درست است که شما از کشورهای اسلامی آمده‌ايد و دور هم جمع شده‌ايد، اما بدانيد که اسلام حد و مرزی ندارد و ماموريتش جهانی است. خيلی خوب است که هسته‌ مرکزی شما را دانشمندان جهان اسلام تشکيل دهند، اما بايد از بقيه هم دعوت کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016