سه شنبه 13 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون اول قوه قضائيه: ۹ نفر ديگر که در صورت قطعيت حکم به زودی اعدام خواهند شد، فارس

پرونده فرزندان هاشمی برای رسيدگی در وقت مقرر به دادسرای تهران ارجاع شد
خبرگزاری فارس: معاون اول قوه قضائيه گفت: اراده دستگاه قضايی امروز بر اين امر استوار شده است که به هيچ عنوان رسيدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نيز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جريان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسی دوشنبه شب در نشست سياسی بصيرت که در مسجد اهل البيت(ع) قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در دين مبين اسلام اصولا خواص را با بصيرت آنها می‌شناسند و در روايات آمده که نداشتن چشم سر بهتر از آن است که انسان از بينش کافی برخوردار نباشد و نتواند راه درست زندگی و طريقه حيات طيبه را تشخيص دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به جايگاه بلند حضرت آسيه همسر فرعون در آموزه‌های دينی خاطرنشان کرد: ايشان در ميان ظلمت و تاريکی ولی با بصيرت و آگاهی راه را از بيراهه تشخيص داده و الگوی زنان می‌شود و در طرف ديگر همسران هود و لوط در خانه‌های نورانی انبيای الهی با جهالت دچار گمراهی و ضلالت می‌شوند.
معاون اول قوه قضائيه گفت: در طول تاريخ اسلام و در زمان پيامبر اکرم(ص) و اميرالمؤمنين علی(ع) مکتب اسلام از گروه مؤمنان بی‌بصيرت لطمات جبران‌ناپذيری را تحمل کرده است.
حجت‌الاسلام رئيسی راهکار برون‌رفت از همه فتنه‌ها را بصيرت و آگاهی دانست و گفت: چشم و گوش و دل همه ابزار شناخت جهان پيرامون هستند، ولی اگر انسان را به سمت بينش، آگاهی و بصيرت پيش نبرند انسان با حيوان تفاوتی نخواهد داشت.
وی با بيان اينکه مهم‌ترين پيام عاشورا نجات انسان‌ها از جهالت و گمراهی است، اظهار داشت: اين جهالت در برابر نداشتن علم و سواد نيست، بلکه در برابر عدم تعقل و تفکر در حقايق زندگی است.
وی همچنين تصريح کرد: عاشورا تابلوی انسانيت، عبوديت، تسليم در برابر خداوند، بصيرت و دشمن‌شناسی است و هنگامی که امام راحل(ره) بر حفظ و احيای نهضت عاشورا تأکيد می‌کنند در حقيقت به دنبال صيانت از انقلاب اسلامی و دستيابی به راهکارهايی برای ادامه اين راه بالنده هستند.
معاون اول قوه قضائيه با اشاره به فرارسيدن ايام‌الله دهه فجر خاطرنشان کرد: مردم ايران بر خلاف اراده دشمنان می‌خواستند که آموزه‌های اسلامی را به متن زندگی بياورند زيرا تنها حکومتی دينی و الهی است که ولی‌فقيه در رأس آن بوده و همه امور جامعه بر اساس دين و احکام الهی اداره شود.
رئيسی در ادامه افزود: کسانی که نمی‌خواستند اسلام در جهان پرتوافکن باشد، دسيسه‌های بسياری عليه نظام اسلامی به کار بردند،‌ اما امروز پس از ۳۰ سال از پيروزی انقلاب اسلامی و بر خلاف توطئه‌های دشمنان، مردم و نظام بر دنباله‌روی از اهداف و آرمان‌های امام و انقلاب پافشاری می‌کنند.
وی تصريح کرد: دشمنان در سه دهه گذشته برای حرکت انقلاب اسلامی زحمت ايجاد کردند اما هيچگاه موفق به توقف آن نبوده و نخواهند بود، زيرا ملت ايران از نعمت بصيرت و راهبری حکيمانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی برخوردار بوده است.
وی با بيان اينکه دشمنان با راه‌اندازی فتنه پس از انتخابات به دنبال متوقف کردن نظام اسلامی بودند تصريح کرد: اين نخستين توطئه دشمنان بر عليه اسلام و انقلاب نبوده و آخرين آن هم نخواهد بود.
معاون اول قوه قضائيه با اشاره به شرايط سخت جنگ تحميلی و عدم ثبات کافی در کشور در آن زمان اظهار داشت: در آن شرايط و در برابر هجمه سخت دشمنان تنها آگاهی مردم و رهبری فرزانه امام خمينی(ره) کشور را نجات داد و دشمنان شکست خوردند، زيرا آنها هيچگاه ارتباط بين مردم و رهبری و تبعيت از ولايت‌فقيه را در محاسبات سياسی خود راه نداده بودند. نهم دی‌ماه تجلی قدرت لايزال الهی از غير مجاری طبيعی و از ايام‌الله بود و مردم در اين روز بزرگ با تمام وجود به نظام اسلامی و به ولايت فقيه اعلام وفاداری کرده و تکليف اغتشاشگران را مشخص کردند و حجت بر همگان تمام شد.
وی با بيان اينکه آرای دستگيرشدگان در جريان فتنه اخير پس از قطعی شدن به آگاهی مردم خواهد رسيد، خاطرنشان کرد: در جريان فتنه گام نخست برخورد قاطعانه بوده و تبيين ابعاد فتنه و روشنگری مردم و نيز ترميم جامعه گام‌های بعدی هستند و کسانی که امروز واژه رأفت اسلامی و عفو را به کار می‌‌برند بايد بدانند که ما راه برخورد با اغتشاشگران را تا انتها ادامه داده و ريشه فتنه را از ميان برمی‌داريم.
معاون اول قوه قضائيه ضمن اظهار اميدواری از ارائه کارنامه درخشان به مردم و در برابر قانون گفت: وظيفه مسلم دستگاه قضائی برخورد با مجرمان است و تمامی احکام صادره کاملا بر مبنای قانون و قابل دفاع خواهد بود.
حجت‌الاسلام رئيسی در خصوص رسيدگی به پرونده فرزندان هاشمی رفسنجانی نيز گفت: اراده دستگاه قضايی امروز بر اين امر استوار شده است که به هيچ عنوان رسيدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نيز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جريان قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود:‌ گذشت زمان بسياری از مسائل را برای سران فتنه و طرفداران آنها روشن ساخته و در اينکه بدانيم آنها تا کجا پای موضع باطل خود ايستاده‌اند بسيار نقش داشته است.
وی تأکيد کرد: دستگاه قضائی برای هيچ شخصيتی حاشيه امن قرار نخواهد داد و همه در برابر قانون پاسخگو خواهند بود و برای آنها به هيچ عنوان رويکرد اغماض و کوتاهی را پيش نخواهيم گرفت.
معاون اول قوه قضائيه درباره شايعه عدم حضور اعدام شدگان در اغتشاشات اخير نيز گفت: دو نفری که اعدام شده و ۹ نفر ديگر که در صورت قطعيت حکم به زودی اعدام خواهند شد قطعا در جريان آشوب‌های اخير دستگير شدند و هر کدام به يکی از جريان‌های ضد انقلاب مرتبط بوده و با انگيزه نفاق و براندازی نظام در اغتشاشات حضور يافته‌اند.
وی همچنين مسئله کهريزک را حاشيه‌ای دانست که از متن اصلی که همان جريان فتنه و ظلم بزرگ به نظام اسلامی است فراتر رفته و در ادامه گفت: امروز دستگاه قضائی با جديت پرونده متهمان کهريزک را پيگيری می‌کند.
رئيسی خاطرنشان کرد:‌ برای رسيدگی به جرم برخی خواص منتظر شکايت مردم نيستيم و قطعا با پيگيری مدعی‌العموم به پرونده اين آقايان رسيدگی می‌کنيم.
وی اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تکليف خواص و نخبگان جامعه را در موضع‌گيری صريح و روشن مشخص کردند، آنها بايد تولی و تبری خود را نسبت به ولايت فقيه و دشمنان اعلام کنند.
معاون اول قوه قضائيه در پايان خواستار حضور پرشور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن و خلق حماسه‌ای ديگر همچون نهم دی‌ماه شد و گفت: با حضور پرشور مردم فتنه‌گران جرأت ابراز وجود در ميان سيل خروشان مردم را نخواهند داشت، با اين حال اقدامات لازم برای جلوگيری از هرگونه اغتشاش به عمل آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016