دوشنبه 26 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی راه‌کارهای تازه جنبش سبز در ديدار موسوی و کروبی، هم‌ميهن

مهدی کروبی از تصميم خود و ميرحسين موسوی برای ديدار و رايزنی در باره وضعيت کنونی در آينده‌ای نزديک خبر داد و تاکيد کرد، چنانچه با درخواست برگزاری تظاهرات حاميان جنبش سبز موافقت نشود، «روش‌های ديگری» را برای ارتباط با مردم دنبال خواهد کرد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در گفت و گويی با نشريه بريتانيايی «ساندی‌تلگراف» ضمن تاکيد بر اين که از «حقوق مردم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد» از برنامه‌های رهبران جنبش سبز در آينده نزديک خبر داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی در نخستين اظهارنظر رسمی خود پس از تظاهرات ۲۲ بهمن با اشاره به سرکوب تظاهرات معترضان به نتايح انتخابات در اين روز، در باره برنامه‌های آينده مخالفان گفته است: «به موجب اصل بيست و هفتم قانون اساسی، برای برگزاری يک تظاهرات مسالمت‌آميز به منظور نشان دادن حمايت مردم از جنبش سبز تقاضای صدور مجوز خواهيم کرد.»

بر اساس قانون اساسی برگزاری تظاهرات مسالمت آميز بدون حمل سلاح آزاد است و نيازی به مجوز ندارد.

مهدی کروبی در ادامه تاکيد کرده است، چنانچه حاکميت اجازه برگزاری تظاهرات را به مخالفان ندهد، آنها برای آگاه ساختن مردم سراسر کشور از اهداف جنبش سبز «از روش‌های ديگری» استفاده خواهند کرد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه افزوده است همچنان خواسته‌های خود را در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، و نمی‌خواهد، مردم «هزينه بالايی» برای دستيابی به خواسته‌های خود بپردازند.

او همچنين با اشاره به بازداشت شمار زيادی از معترضان نتايج انتخابات و از جمله فعالان سياسی اصلاح‌طلب از تصميم خود و ميرحسين موسوی، ديگر رهبر معترضان برای ديدار و رايزنی در باره «برنامه‌های آينده» خبر داده است.

او افزوده است: «ما به زودی در باره برنامه‌های آينده با مردم صحبت خواهيم کرد. آقای موسوی و من به زودی باهم جلسه‌ای خواهيم داشت و پس از آن جلسه، راهکار خود را به اطلاع مردم خواهيم رساند. اين جلسه ممکن است در همين هفته برگزار شود.»

به گفته کروبی، مهم‌ترين خواسته‌های معترضان در شرايط کنونی «آزادی بی قيد و شرط زندانيان سياسی، برگزاری انتخابات آزاد بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان، آزادی مطبوعات و به رسميت شناختن حق انتقاد» است.

او همچنين خواستار پايان «فضای وحشت و نظارت پليسی» در کشور شده و افزوده است: «بايد شرايطی بوجود آيد که همه مردم بتوانند، آزادانه ديدگاه خود را درباره حکومت بيان کنند. انتخاب حق مردم است.»

مهدی کروبی با اشاره به سوابق خود در جريان انقلاب اسلامی و نزديکی‌اش به بنيانگذار فقيد جمهوری اسلامی گفته است، با وجود آن که در معرض خطر قرار دارد، اما هر آنچه لازم باشد، انجام خواهد داد.

مهدی کروبی در تشريح علل تمايل بخش‌هايی از حاکميت به اعمال خشونت عليه معترضان گفت: «زندگی سياسی برخی از جمله عده‌ای از افراد نظامی به بحران وابسته است. آنها حقوق مردم را انکار می کنند و سعی دارند، بر فضای سياسی و اقتصادی کشور مسلط شوند... آنها به دنبال حفظ شرايط بحرانی درکشور هستند و از اين رو نمی خواهند مردم به صورت مسالمت‌آميز و در فضايی آرام به دنبال احقاق حق خود باشند.»

او در بخش ديگری از گفت و گوی خود با «ساندی‌تلگراف» با بيان اين که برخی از مراجع عظام تقليد نگران اوضاع کنونی هستند، گفت: «آنها نگران حکومت و آينده جمهوری اسلامی ايران هستند و نمی‌خواهند خدشه‌ای به اعتقاد مردم به اسلام وارد شود.»

او در ادامه افزوده است: «به نظر بسياری از علما تضادی ميان اسلام و حقوق بشر وجود ندارد. اما به خاطر رفتار حکومت کنونی، بسياری از مردم فکر می‌کنند که چنين تضادی وجود دارد.»

مهدی کروبی در پاسخ به اين پرسش که آيا محمود احمدی‌نژاد را رييس دولت می‌داند، گفته است: «ميان مشروعيت و حقيقت تفاوت هست. واقعيت اين است که او رييس قوه مجريه است ..اما مشکل ما با مشروعيت وی همچنان به قوت خود باقی است. آنها را تنها قدرت حاکم می دانيم نه دولت مشروع.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016