سه شنبه 27 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ بروجردی به سفير انگليس: به اصلاح اشتباهات گذشته بپردازيد، راه‌اندازی بی بی سی فارسی جزو اقدامات بريتانيا عليه ايران است، ايلنا

ـ بروجردی در اين نامه ۱۲ محور را به عنوان سرفصل‌های سياست‌های بريتانيا عليه جمهوری اسلامی ايران نام برد از جمله ايفای نقش محوری در رابطه با تدوين و تصويب قطعنامه‌های ضدايرانی در شورای امنيت سازمان ملل متحد


ايلنا:رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای در پاسخ به نامه سفير انگليس به وی، خواستار اصلاح اشتباهات گذشته دولت انگليس نسبت به ملت ايران و اتخاذ رويکردی منطقی توام با درک واقعيات از سوی اين کشور در قبال جمهوری اسلامی ايران شد.
به گزارش ايلنا، علاء الدين بروجردی در اين نامه هم چنين فعاليت‌های سفارت انگليس در تهران را خارج از عرف ديپلماتيک و مخالف کنوانسيون‌های بين‌املللی به ويژه کنوانسيون وين دانست.
متن کامل نامه رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی به سفير انگليس به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای سايمون گس
سفير محترم بريتانيا در جمهوری اسلامی ايران
نامه سرگشاده جنابعالی دريافت شد. اگر چه عنوان رسمی اين نامه خطاب به اينجانب و نمايندگان محترمی بود که در خصوص کاهش سطح روابط با بريتانيا موضع گيری کرده‌اند اما ظاهرا مخاطب اصلی اين نامه افکار عمومی بوده است.
با اين وجود ذکر اين نکته را ضروری می‌دانم که به دليل مواضع خصمانه کشور متبوع جنابعالی عليه جمهوری اسلامی ايران، اکثريت نمايندگان ملت بزرگ ايران بر لزوم کاهش سطح روابط دو کشور و حتی قطع رابطه تاکيد داشته و خواستار واکنش به اقدامات دولت بريتانيا عليه ملت ايران هستند.
با کمال تاسف بايد به اطلاع جنابعالی برسانم پس از پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ايران، فرصت‌های زيادی برای اصلاح رفتار و روش‌های ظالمانه و مستکبرانه بريتانيا در قبال ملت ايران و درک واقعيات جديد نظام جمهوری اسلامی در اختيار دولت‌های مختلف کشور متبوع جنابعالی قرار گرفت تا بر اين اساس روابط جديدی مبتنی بر احترام متقابل و اصل عدم مداخله در امور داخلی ايران پايه‌ريزی شود. اما طرف بريتانيايی نه تنها از فرصت‌های پيش آمده بهره برداری لازم را ننموده، بلکه هر چه بيشتر از واقعيت موجود فاصله گرفته است.
جناب آقای سفير؛
تاريخ کشور ما طی چند صد سال اخير مملو از دخالت‌های کشور متبوع جنابعالی در امور داخلی ايران است که کالبد شکافی آن را به زمان ديگری موکول می‌نمايم. امروز به جای آنکه دولت بريتانيا به دليل سابقه دخالت‌های مکرر خود در امور داخلی ايران از پيشگاه ملت ايران عذرخواهی نمايد. شاهد استمرار سياست‌های گذشته هستيم، موضوعی که از ديد ملت ايران و نمايندگان آنها پنهان نيست. با استفاده از اين فرصت مايلم به برخی از مهم‌ترين سرفصل‌های سياست‌های بريتانيا عليه جمهوری اسلامی ايران طی سال‌های اخير اشاره نمايم تا مطمئن باشيد آنچه که گفته می‌شود واقعيت‌های کتمان ناپذيری هستند که تاريخ روابط معاصر دو کشور نسبت به آن شهادت می‌دهد.
۱-حمايت گسترده و غيرمنطقی بريتانيا از رژيم بعث عراق در جريان هشت سال جنگ تحميلی عليه جمهوری اسلامی ايران
۲-جلوگيری از محکوميت عراق در شورای امنيت سازمان ملل متحد بخاطر استفاده از تسليحات شيميايی عليه ايران و نقض کنوانسيون منع استفاده از سلاح‌های شيميايی لاهه و ساير کنوانسيون‌های بين‌المللی.
۳-مشارکت فعال در طراحی و تصويب قطعنامه‌های به اصطلاح حقوق بشر عليه ايران
۴-ايفای نقش بسيار منفی در رابطه با استيفای حقوق مسلم جمهوری اسلامی ايران برای استفاده‌ صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای که طبق اسناد مذاکرات، مواضع متخذه از سوی دولت بريتانيا کاملا مشهود است.
۵-ايفای نقش محوری در رابطه با تدوين و تصويب قطعنامه‌های ضدايرانی در شورای امنيت سازمان ملل متحد
۶-طراحی و پيشنهاد اقداماتی برای اعمال تحريم‌های فراقطعنامه‌ای عليه جمهوری اسلامی ايران در چارچوب اتحاديه‌ی اروپا و نيز اعمال تحريم‌ها و تضييقات دوجانبه عليه نهادها و موسسات ايرانی.
۷-دستگيری و نگهداری غيرقانونی آقای تاجيک و ايجاد جنگ روانی در خصوص تحويل وی به آمريکا
۸-آزادی فوری بداوی‌نژاد تنها تروريست بازمانده از حمله به سفارت جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۵۹ و خودداری بريتانيا از استرداد وی به جمهوری اسلامی ايران
۹-نقش محوری بريتانيا در رابطه با خروج گروهک منافقين از ليست گروه‌های تروريستی اتحاديه اروپايی که ابتدا از بريتانيا شروع و در ادامه به اتحاديه اروپا تسری يافت
۱۰-تداوم آزادی عمل و فعاليت اعضاء و هواداران گروهک تروريستی منافقين و عناصر ضدانقلاب در بريتانيا بر عليه جمهوری اسلامی ايران
۱۱-اظهارات مکرر مداخله‌جويانه مقامات بريتانيايی و تلاش برای نقض حاکميت ملی جمهوری اسلامی ايران
۱۲-دخالت‌های آشکار بريتانيا در تحولات انتخابات اخير رياست جمهوری ايران که چند ماه پيش از برگزاری انتخابات از طريق راه‌اندازی شبکه‌ بی بی سی فارسی که بودجه‌ آن از سوی دولت بريتانيا تامين می‌شود، صورت پذيرفته و بعد از انتخابات نيز ادامه يافته است.
البته می‌توان به ليست مذکور موارد متعدد ديگری را که هر کدام به تنهايی قادرند بستر تخريب روابط را فراهم آورند اضافه نمود که به جهت اختصار از ذکر آنها خودداری می‌نمايم. از آنجايی که در نامه خود به فعاليت‌های سفارت بريتانيا در چارچوب کنوانسيون وين اشاره نموده‌ايد بايد متذکر شوم که روح کلی کنوانسيون وين ناظر بر انجام فعاليت‌های عادی ديپلماتيک است و هر گونه اقدامات خارج از اين چارچوب مردود شناخته شده و حتی در ماده ۹ کنوانسيون مذکور راهکارهای لازم برای برخورد با فعاليت‌های غيرمتعارف و غيرديپلماتيک کارمندان سفارتخانه‌های خارجی پيش‌بينی شده است.
آقای سفير؛
بپذيريد که واقعيت‌ها را با تکذيب‌ها نمی‌توان تغيير داد. توصيه من به جنابعالی سفير بريتانيا در جمهوری اسلامی ايران اين است که اگر احساس مسووليت می‌نماييد که ارسال نامه را در تحليل خوشبينانه اينگونه تفسير می‌کنيم؛ به دولت‌تان پيشنهاد تغيير سياست‌هايش را در قبال جمهوری اسلامی ايران بنمائيد تا با اتخاذ رويکردی منطقی که توام با درک واقعيات باشد نسبت به تغيير سياست دولت بريتانيا اقدام و به اصلاح اشتباهات گذشته بپردازد و بدانيد که سياست جمهوری اسلامی ايران توسعه هر چه بيشتر رابطه با کشورهايی است که سياست‌های خود را بر اساس اصول شناخته شده بين‌المللی، احترام و منافع متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها تنظيم می‌نمايند.
با احترام
علاءالدين بروجردی
رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016