سه شنبه 10 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سالانه سازمان عفو بين‌الملل: هر روز دست‌کم يک اعدام در ايران! دويچه وله

بر پايه گزارش سازمان عفو بين‌الملل، در سال گذشته ميلادی، ۳۸۸ نفر در ايران اعدام شدند. به اين ترتيب، هر روز به‌طور متوسط بيش از يک نفر به دار آويخته شد و جمهوری اسلامی رکورد اجرای احکام اعدام را در سراسر جهان شکست.

گزارش تازه عفو بين‌الملل می‌گويد که در سال ۲۰۰۹ دست کم ۷۱۴ نفر در ۱۸ کشور جهان اعدام شدند و بيش از ۲ هزار نفر در ۵۶ کشور احکام اعدام خود را دريافت کردند. اين گزارش نشان می‌دهد که صرفنظر از چين، بيش از ۵۴ درصد از احکام اعدام جهان در جمهوری اسلامی ايران اجرا شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعدام‌های مخفی در چين

عفو بين‌الملل، برای نخستين بار، در اعتراض به سياست اطلاعاتی جمهوری خلق چين، از ذکر آمار اعدام‌های اين کشور در گزارش سال ۲۰۰۹ خودداری ورزيد. اين سازمان در گزارش سال ۲۰۰۸ خود تعداد اعدام‌های چين را ۱۷۱۸ مورد اعلام کرد. اين بيش از ۷۰ درصد اعدام‌های آن‌سال در سراسر جهان بود.

در گزارش سال ۲۰۰۹، چين، به خاطر مخفی نگه‌داشتن اطلاعات مربوط به اعدام‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. عفو بين‌الملل، با اشاره به اين که آمار مربوط به هزاران اعدام و تيرباران، هرسال در چين مخفی نگه‌داشته می‌شود، از دولت چين خواست که بيش از اين اعدام‌ها را "اسرار حکومتی" تلقی نکند.

همزمان با انتشار گزارش سال ۲۰۰۹، "اليور هندريش" کارشناس عفو بين‌الملل به خبرنگاران گفت: «دولت چين ادعا می‌کند که از تعداد اعدام شدگان اين کشور هر سال کم می‌شود. اگر اين ادعا واقعيت دارد، چرا مسئولان چينی از افشای آمار اعدام شدگان خودداری می‌کنند؟ آمارهای رسمی، به هيچ عنوان ابعاد واقعی اعدام‌ها را در چين بيان‌نمی‌کنند.»

عفو بين‌الملل، معتقد است که تعداد اعدام‌ها در چين از مجموع اعدام‌های تمام کشورهای ديگر جهان بيشتر است. با توجه به عدم ذکر آمار اعدام‌های چين در سال ۲۰۰۹، در فهرست عفو بين‌الملل، به ترتيب، ايران با ۳۸۸ مورد اعدام، عراق با ۱۲۰ مورد و عربستان سعودی با ۶۹ مورد به ترتيب جايگاه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

آمريکا عقب‌تر از توگو!

آمريکا، با ۵۲ مورد اعدام، در رديف چهارم قرار دارد. مدافعان حقوق‌بشر، ده‌ها سال است برای لغو مجازات اعدام در آمريکا مبارزه می‌کنند، اما اين مجازات همچنان در بسياری از ايالات اين کشور اجرا می‌شود.

عفو بين‌الملل از ايران و عربستان به عنوان تنها کشورهائی نام برده که افراد نابالغ را نيز اعدام می‌کنند. در ايران و سودان، مجازات اعدام بيش از همه کشورهای جهان، در مورد متهمان سياسی اعمال می‌شود تا مخالفان مجبور به سکوت شوند.

گزارش سال ۲۰۰۹ عفو بين‌الملل بر اين نکته نيز تاکيد دارد که حتی در مورد مجازات اعدام نيز تبعيض طبقاتی، قومی و مذهبی اعمال می‌شود. بيشترين قربانيان اعدام را، در سراسر جهان، تهی‌دستان و وابستگان اقليت‌های قومی، ملی و مذهبی تشکيل می‌دهند.

موفقيت جنبش لغو اعدام

تنها نکته اميدوارکننده، در گزارش تازه عفو بين‌الملل، اين است که در سال ۲۰۰۹ بازهم تعدادی از کشورها به جنبش لغو مجازات اعدام پيوستند. تعداد اين کشور‌ها اکنون به ۱۳۹ رسيده است. حتی کشورهای توگو و بروندی، مجازات اعدام را، در مورد همه جرائم لغو کرده‌اند.

اليور هندريش کارشناس عفو بين‌الملل، از مجازات اعدام به عنوان "شرم بشريت" نام می‌برد و می‌گويد:«خوشبختانه همواره از تعداد کشورهائی که اين نوع مجازات را اعمال می‌کنند، کاسته می‌شود. ما قدم به قدم به جهانی فارغ از مجازات اعدام نزديک می‌شويم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016