یکشنبه 22 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سايت الف از منتقدان اقتصادي دولت: دولت نئولیبرال قرقیزستان چرا سقوط کرد؟

سايت الف وابسته به احمد توكلي از منتقدان اقتصادي دولت در رابطه با تحولات قرقيزستان نوشته است،گمانه زنی های مختلفی در مورد ناآرامی های اخیر در قرقیزستان شنیده ایم اما آنچه که می دانیم این است که دولت تحت حمایت غرب «قربان بیک باقی اف» (مردی که با قول پایان فساد مالی و خودکامگی رژیم قبلی به قدرت رسید) دیگر وجود ندارد و سقوط کرده و باقی اف هم اکنون از قرقیزستان گریخته است. به نظر می رسد که مشکلات اقتصادی عامل اصلی اعتراضهای مردمی در قرقیزستان بود و زمانی این اعتراضها به اوج خود رسید که بهای جدید خدمات عمومی از جمله برق و سوخت اعلام شد. بهای امور انرژی در قرقیزستان طی یک روز در ژانویه به دو برابر تبدیل شد و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در میان بخش عظیمی از مردم قرقیزستان که اکثرا فقیر هستند، شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از دیگر نگرانی‌های فعلی در قرقیزستان می توان به خصوصی کردن شرکتهای دولتی، گسترش نفوذ غرب، روابط میان قومها و تروریسم یاد کرد. قرقیزستان همچنین در میان 20 کشوری در دنیا قرار دارد که بالاترین آمار فساد مالی- اداری در آنها ثبت شده است.

قرقیزستان در سال 1991 استقلال یافت. به رغم حمایتها از سوی رهبران غرب، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه آسیا، قرقیزستان پس از استقلال با مشکلات اقتصادی روبه رو شد. به این ترتیب دولت قرقیزستان مجبور شد که هزینه هایش را کاهش بدهد و اکثر یارانه را قطع کند.

در کل به نظر می رسید که دولت قرقیزستان نسبت به اجرای اصول اقتصاد بازار مد نظر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی متعهد شده است. از طریق ثبات اقتصادی و اصلاحات، دولت قرقیزستان به دنبال ایجاد الگویی از رشد تثبیت شده طولانی مدت بود. این اصلاحات باعث پیوستن قرقیزستان به سازمان تجارت جهانی در 20 دسامبر 1998 شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016