پنجشنبه 26 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه‌ صداوسيما به اتحاديه مخابرات جهانی: پارازيت روی شبکه‌های ما غيرقانونی است! بی‌بی‌سی مخل امنيت ما بود، چرا سکوت کرديد! پارلمان‌نيوز

پارلمان‌نيوز: امور بين الملل سازمان صداوسيما به دليل ايجاد پارازيت سيگنال‌های مزاحم برای شبکه‌های ايرانی روی ماهواره، خطاب به رئيس اتحاديه مخابرات جهانی نامه نوشت.

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس «پارلمان‌نيوز»، در نامه‌ای که امور بين الملل سازمان صداوسيما خطاب به رئيس اتحاديه مخابرات جهانی (ITU) نوشته، آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس محترم اتحاديه مخابرات جهانی (ITU)

با احترام همانگونه که مطلع هستيد جمهوری اسلامی ايران (از طريق سازمان تنظيم مقررات راديويی) يکی از اعضاء فعال، مهم و تأثيرگذار (ITU) است. سوابق بسيار روشن و درخشان کشور ما در رعايت قوانين و مقررات اتحاديه نشان دهنده آن است که قانون‌گرايی در سرلوحه اقدامات کشور قرار گرفته است و هيچ مورد از نقض قوانين و تخلف از مقررات توسط ما ثبت نشده است.

علی‌رغم اين سوابق درخشان، متأسفانه تاکنون در چندين نوبت سيگنال‌های مزاحم مشکلات عديده‌ای را برای شبکه‌های ما ايجاد کرده است. نمونه‌هايی از اين گونه اقدامات به شرح ذيل است:

۱- در ساعت ۲۱:۵ يکشنبه ۱۰/۳/۸۸ در شبکه‌های داخلی روی ماهواره «اينتل ست» که تا ساعت ۱ بامداد روز دوشنبه ۱۱/۳/۸۸ ادامه داشت و موجب قطع برنامه‌ها شد.

۲- ارسال سيگنال‌های مزاحم ساعت ۱۷:۱۰ روز دوشنبه ۱۱/۳/۸۸ در شبکه‌های داخلی بر روی ماهواره «اينتل ست» که تا ساعت ۱۰:۴۵ روز سه‌شنبه ۱۲/۳/۸۸ ادامه داشت و موجب قطع برنامه‌ها شد.

۳- در ساعت ۱۸:۴۰ روز چهارشنبه ۱۳/۳/۸۸ در شبکه‌های ملی بر روی ماهواره اينتل است که تا ساعت ۲۲:۴۱ همان روز ادامه داشت و موجب قطع برنامه‌ها شد.

۴- ارسال سيگنال‌های مزاحم روی ماهواره‌های «عرب ست» و «آسيا ست» در زمان‌های مختلف و...

در حاليکه اصول شناخته شده حقوق بين‌الملل و نيز اصل حق بيان آزاد اطلاعات که مبنا و اساس حق پخش مستقيم ماهواره‌ای است اين اقدامات را محکوم می‌کند و کنوانسيون‌ها و معاهدات مختلف، ايجاد سيگنال‌های مزاحم، ارسال پارازيت (Jamming) و اختلال در شبکه‌های پخش را ممنوع اعلام کرده‌اند، ولی متأسفانه اتحاديه شما هيچ‌گونه عکس‌العملی در اين زمينه‌ها نداشته است و به حمايت از يکی از اعضای فعال خود برنخواسته است در حاليکه حداقل انتظار از اتحاديه اين بود که اينگونه اقدامات را محکوم نمايد و مانع ادامه آن شود.

علاوه بر اين برخی شبکه‌ها همچون BBC و ... در يکسال اخير حقوق ما به عنوان يکی از اعضای اتحاديه شما را ناديده گرفتند و خلاف اصول شناخته شده حقوق مسلم ما محسوب می‌شود همانگونه که مستحضر هستيد ماده يک کنوانسيون ۱۹۳۶ ژنو، پخش برنامه‌ برای مردم هر سرزمين به منظور ترغيب آنها به اعمالی مغاير با نظم و امنيت داخلی‌شان را ممنوع کرده است. اين ممنوعيت تحريک به جنگ داخلی، شورش و اغتشاش را در برمی‌گيرد. همچنين معاهده ۱۹۶۷ فضای ماورای جو در مقدمه خود قطعنامه شماره ۱۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد را در فضای ماوراء جو قابل اجرا دانسته است براساس آن قطعنامه هرگونه تبليغاتی که هدف آن تحريک يا ترغيب به تهديد صلح، نقص صلح يا عمل تجاوز کارانه باشد يا محتملا چنين نتيجه‌ای را در پی داشته باشد. ممنوع است.

در حاليکه انتظار می‌رفت که شما به عنوان رئيس اتحاديه مخابرات جهانی در قبال اقداماتی از قبيل: پخش تصاوير مخل امنيت داخلی و حاکميت ملی، انجام اعمال خلاف موازين عرف بين‌المللی، تحريک به آشوب، تشويق به شورش و درگيری فيزيکی با مأموران پليس، حمايت از اقدامات تروريستی و حتی آموزش استفاده از مواد انفجاری و ترغيب به بکارگيری آنها برعليه کشورما موضع‌گيری نماييد ولی متأسفانه هيچ گونه عکس‌العملی نشان نداديد و به جای حمايت از يکی از اعضاء خود مسأله را با سکوت پشت سر گذاشتيد.

در شرايطی که اوضاع جهانی اقتضاء دارد که کشورها و سازمان‌ بين‌المللی در تعامل با يکديگر به دنبال جستجوی راه‌های مسالمت‌آميز برای حل اختلاف فيمابين خود باشند. انتظار از شما اين است که براساس اصول شناخته شده حقوق بين‌المللی و نيز اصل مهم حق جريان آزاد اطلاعات از ما به عنوان يک سازمان پخش راديو تلويزيونی که خود قربانی اقدامات غيرقانونی برخی موسسات و شرکت‌ها شده است حمايت کرده و زمينه بروز اختلافات بيشتر را از پيش برده و تلاش نمائيد تا براساس کنوانسيون‌ها و معاهدات معتبر بين‌المللی در حوزه پخش مستقيم ماهواره‌ای و استفاده صلح‌آميز از ماوراء ابهامات ايجاد شده را برطرف کرده و اجازه ندهيد که شرکت‌ها و مؤسساتی بخواهند با تهديد به قطع شبکه و ايجاد اختلال در سيستم پخش شبکه‌های ما به اختلافات دامن زده و آن را افزايش دهند.

در پايان اين سازمان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در چارچوب قوانين و مقررات اتحاديه اعلام می‌نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016