14 اردیبهشت >> گزارش سالانه سه نهاد حقوق بشری ايرانی به مناسبت روز جهانی مطبوعات - ۱۳۸۸، کميته گزارشگران حقوق بشر

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی
کميته دفاع از زندانيان سياسی
کميته گزارشگران حقوق بشر

سوم می ۲۰۱۰
۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹

مقدمه

در سال ۱۹۹۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوم می را به عنوان روز جهانی مطبوعات برگزيد. امسال در حالی به روز جهانی مطبوعات سال ۲۰۱۰ می‌رسيم که همچنان تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران، در زندان‌های ايران به سر می‌برند و تعدادی ديگر، با وثيقه‌های سنگين موقتا آزاد هستند.

در بهمن‌ماه سال گذشته، سازمان گزارشگران بدون مرز، در بيانيه‌ای، از ايران با عنوان بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران جهان ياد کرد. همچنين چندی پيش، خانه آزادی در آخرين رده‌بندی خود، ايران را در رتبه ۱۸۷ در زمينه آزادی مطبوعات قرار داد و در اين رده‌بندی، تنها چهار کشور ازبکستان، ترکمنستان، کره شمالی و برمه، در وضعيتی بدتر از ايران قرار داشتند.

تلاش حاکمان جمهوری اسلامی در سال ۸۸ برقراری سکوت مطلق بر جامعه ايران بود؛ دستگيری بيش از ۱۰۰ روزنامه نگار، بستن روزنامه‎ها و اعمال سانسور بيشتر از گذشته بر شبکه‎ی ارتباطی و موارد بسيار ديگر، شواهدی بر نقض حقوق مطبوعات است.

اين گزارش که با استفاده از منابع خبری در داخل ايران تهيه شده است، با توجه به نقض گسترده،مستمر و برنامه‎ريزی حقوق بشر در ايران و سانسور خبری موجود در ايران و آزادنبودن نهادهای مدنی و اطلاع رسانی، در برگيرنده تمامی موارد نقض حقوق مطبوعات در ايران نيست و تنها بخشی از ابعاد تضييع حقوق دست اندرکاران مطبوعات را در سال ۸۸ در بر می‎گيرد

۱ـ فروردين ۱۳۸۸

الف) احضار روزنامه نگاران

۱ـ رضا حقيقت نژاد، سردبير سابق روزنامه‎ی خاتم چاپ يزد، به اتهام توهين به مقدسات، توهين به مسئولين و اقدام عليه امنيت ملی، جهت محاکمه به دادگاه انقلاب يزد احضار شد. (يزد فردا ۱۵/۱/۸۸)
۲ ـ حبيب الله قليش‎لی مدير مسئول روزنامه‎ی اقتصاد پويا، جهت محاکمه به شعبه ۷۹ تجديد نظر استان تهران احضار شد. (فارس ۱۶/۱/۸۸)
۳ ـ فريدون وردی‎نژاد، مدير مسئول اسبق روزنامه‎ی ايران، جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد. (ايسنا ۱۶/۱/۸۸)

ب) بازجويی روزنامه نگاران

۱ ـ مهدی جليل خانی نويسندۀ «وبلاگ فرهنگی بوی کاغذ»، دبير بخش ادبيات و فرهنگ هفته‎نامه لغو امتياز شدۀ مهرزنجان، سردبير فصلنامه‎ی ادبی اشراق زنجان، در ستاد خبری ادارۀ اطلاعات زنجان مورد بازجويی قرار گرفت. اتهامات وی عبارتند از : امضای بيانيه‎ی حمايت از دانشجويان در سالگرد ۱۸ تير، انتشار بيانيه کانون نويسندگان بر ضد سانسور در فصلنامه‎ی توقيف شده اشراق، اطلاع رسانی پيرامون قتل عام زندانيان در سالهای دهه شصت، حمايت و پشتيبانی از حقوق زنان. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۷/۱/۸۸)
۲ ـ مسيح علی نژاد روزنامه‎نگار و يادداشت نويس روزنامه‎ی «اعتماد ملی» که در لندن مشغول به تحصيل است، هنگام ورود به ايران در فرودگاه بين‎المللی امام خمينی تهران، مورد بازجويی قرار گرفت‎. پاسپورت وی توسط مامورين امنيتی توقيف گرديد. (راديو زمانه ۲۹/۱/۸۸)

ج) احکام صادر شده توسط دادگاه‎ها

۱ ـ سيد محمود عليزاده طباطبائی وکيل مدافع کيوان صميمی مدير مسئول ماهنامه توقيف شدۀ «نامه» اعلام کرد: موکلم به صورت غيابی به پرداخت يک ميليون تومان جزای نقدی محکوم شده است. (ايلنا ۲۲/۱/۸۸)
۲ ـ سامان رسول پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به اتهام تبليغ عليه نظام و تشويش اذهان عمومی از طريق مصاحبه با رسانه‎های خارجی در شعبۀ يکم دادگاه انقلاب مهاباد به يکسال زندان تعزيری محکوم شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۸/۱/۸۸)
۳ ـ رکسانا صابری خبرنگار ۳۱ سالۀ امريکايی‎ـ‎ايرانی‎تبار به اتهام جاسوسی در شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزيری محکوم شد. نامبرده برای راديو «ان پی آر» و «بی‎‏بی‎سی» گزارش تهيه می‎کرد. (ايسنا ۲۹/۱/۸۸)

د) اخراج و بيکاری روزنامه نگاران

ـ بيش از ۳۰۰ نفر از روزنامه نگاران «نشريات فرهنگ آشتی»، «خورشيد» ، «همشهری عصر»، «اعتماد ملی» و «مشق آفتاب» از کار اخراج و يا در آستانه بيکاری قرار گرفتند. (سرمايه ۱۵/۱/۸۸)

۲ـ ارديبهشت ۱۳۸۸

الف) سانسور و توقيف کتاب

۱ ـ چاپ سوم کتاب «زنان خود سوخته» نوشته پروين بختيارنژاد به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف گرديد. اين کتاب تحقيقی است در خصوص پديده خودسوزی زنان در استانهای مختلف که در سال ۱۳۸۲ نوشته شده است. (مدرسه فمنيستی ۷/۲/۸۸)
۲ ـ به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از ناشران از حضور در بيست و دومين نمايشگاه بين المللی کتاب در تهران محروم شدند. ويستار، جامه دران، نسل نوانديش، ديگر، آگاه و اختران از جمله ناشرانی بودند که اجازه حضور در نمايشگاه به آنها داده نشد. هم چنين به کتابهايی که حتی دارای مجوز بودند، از جمله کتابهای هوشنگ گلشيری، صادق هدايت، صادق چوبک و چارلز بوکوفسکی نويسنده امريکايی اجازه توزيع ندادند. تعدادی از آثار عباس معروفی، ابراهيم گلستان، احمد محمود و حسين شناپور روز قبل از آغاز نمايشگاه کتاب لغو مجوز شدند. (راديو فردا ۲۲/۲/۸۸)
۳ ـ دکتر ابراهيم يزدی دبيرکل نهضت آزادی ايران طی نامه‎ای سرگشاده خطاب به صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: نزديک به ۳ سال است که وزارت ارشاد برای چاپ کتاب اينجناب تحت عنوان «بازرگان اسوه صداقت و تقوی» مجوز چاپ صادر نمی‎کند. اين کتاب توسط انتشار قلم برای دريافت مجوز به وزارت ارشاد داده شده است. اما مسئولان مربوطه نه تنها مجوز چاپ صادر نکرده‎اند، حتی علت خودداری از صدور مجوز را هم، نه کتبی و نه شفاهی به مسئولان انتشارات قلم، برغم مراجعات و مکاتبات مکرر، توضيح نداده اند. (ميزان نيوز ۲۲/۲/۸۸)
۴ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی توزيع کتاب قايق سواری در تهران نوشته محمدعلی سپانلو را به جرم چاپ عکس مولف در پشت جلد کتاب گرفته است. (اعتماد ملی ۲۹/۲/۸۸)
۵ ـ امير حسين زادگان مدير «انتشارات ققنوس» گفت: در ۴ سال اخير مميزی و سانسور به همراه اعمال سليقه به اوج خود رسيده است. در دولت نهم مميزی با احتساب اعمال سليقه در زمينه نشر دردسرهای بسياری را برای ناشران ايجاد کرده و بخش خصوصی نشر را به آستانه ورشکستگی رسانده است. برای نمونه در بخش رمان «بررسان کتاب» بيشترين مميزی و اعمال سليقه را به کار می برند، هيچ کتابی در اين حوزه ممکن نيست بدون اصلاحی و حذفی موفق به دريافت مجوز شود. (اعتماد ملی ۲۹/۲/۸۸)
۶ ـ محمد علی جعفريه مدير «نشر ثالث» گفت: همه ناشران اين روزها درگير مميزی، آن هم از نوع سليقه‎ای هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستگاه عريض و طويلی را برای کنترل و قيچی کردن عرصه فرهنگ دارد. بحث مميزی در تمام اين سال‎ها هرگز در چارچوب خاصی نگنجيده است و برای همين اين عرصه با روی کار آمدن دولت‎ها تنگ و فراخ می شود. اين روزها به مدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سايه مميزی بيش از هر روز گار ديگری بر سر حوزه فرهنگ سايه انداخته است. (اعتماد ملی ۲۹/۲/۸۸)

ب) احضار روزنامه نگاران

۱ ـ روزنامه «اعتماد» به دليل مصاحبه با ابراهيم نبوی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر شديد دريافت کرد. (ايرنا ۷/۲/۸۸)
۲ ـ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سايت «ياری نيوزی» به علت درج خبری با اين عنوان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مديران مسئول روزنامه‎ها تماس گرفته و از آنها خواسته شده که مطلبی در نقد حضور احمدی نژاد در ژنو منتشر نکنند، آخرين اخطار را داد. (فارس ۷/۲/۸۸)
۳ ـ محمد نعيمی‎پور مدير مسئول روزنامه‎های توقيف شده «ياس نو» و «روز نو» به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد. (ايسنا ۱۴/۲/۸۸)
۴ ـ احمد حسن نژاد ازريل مسئول سرويس اجتماعی و اقتصادی ماهنامه «تدبير فردا» و مسئول وبلاگ «مازار نيوز» جهت محاکمه به شعبه دوم خرداد کيفری تبريز احضار شد. (ساوالان سسی ۲۰/۲/۸۸)
۵ ـ امير بابکری مدير مسئول نشريه توقيف شده کردی– فارسی «ريوان» و معلم تبعيدی از پيرانشهر به شاهين دژ به همراه همسرش به ستاد خبری اداره اطلاعات احضار شدند. وی مدت ۱۶ ماه اخير را در زندان بسر برده بود. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۲/۸۸)

ج) بازجويی روزنامه نگاران

۱ ـ خانم صبا آذر پيک خبرنگار حوزه مجلس روزنامه «اعتماد» به جرم پوشيدن مانتو کوتاه (۴ انگشت بالای زانو) توسط مامورين گشت ارشاد زن در ميدان ونک تهران با ضرب و شتم بازداشت شد و به مدت ۴ ساعت در بازداشتگاه وزرا مورد بازجويی قرار گرفت. ( اعتماد ۲۷/۲/۸۸)
۲ ـ حامد عطائی مدير مسئول «آينانيوز» به اتهام نشر اکاذيب با شکايت «موسسه قرض الحسنه و پس انداز جوانان خير» در شعبه پنجم بازپرسی اروميه توسط قاضی حسينی مورد بازجويی قرار گرفت و با قرار کفالت ۶ ميليون تومانی آزاد شد. (ساوالان سسی ۲۸/۲/۸۸)

د) بازداشت روزنامه نگاران

۱ ـ سجاد خاکساری، خبرنگار هفته نامه توقيف شده «قلم معلم» که برای تهيه گزارش و عکس از اعتراض معلمان حق التدريسی به ميدان بهارستان رفته بود، توسط نيروهای امنيتی بازداشت گرديد. شعبه دوم دادگاه انقلاب برای آزادی نامبرده مبلغ ۵۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرده است. (کانون صنفی معلمان ايران ۸/۲/۸۸)

ه) محاکمه‎ی روزنامه نگاران

۱ ـ محمد صديق کبودند رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به اتهام انتشار مطالبی تحريک آميز بر عليه جمهوری اسلامی از طريق سايت «انسانيت» با شکايت اداره کل حفاظت اطلاعات ستاد مشتر سپاه پاسداران، در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه کيفری استان تهران محاکمه شد. لازم به يادآوری است که آقای کبودوند در دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال زندان محکوم شده و در زندان اوين بسر می برد، وی را بدون اطلاع قبلی از زندان به دادگاه بردند. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۸/۲/۸۸)

و) اخراج و بيکاری روزنامه نگاران

۱ ـ به دستور ملک زاده مدير عامل «ايسکانيوز» ۳۰ نفر از خبرنگاران پاره وقت و ۲۰ نفر از خبرنگاران تمام وقت با ۳ تا ۵ سال سابقه، از کار اخراج شدند. خبرنگاران اخراجی علت اين امر را بيمه نکردن خبرنگاران دانستند و اظهار داشتند: مديريت می خواهد در هنگام مراجعه بازرسان سازمان تامين اجتماعی کسی در تحريريه حضور نداشته باشد. (ايلنا ۱۳/۲/۸۸)

ز) توقيف مطبوعات

۱ ـ اعظم طالقانی مدير مسئول هفته نامه توقيف شده «پيام هاجر» اعلام کرد، از سال ۷۹ تا حالا بلاتکليفم هنوز منتظر دادگاه هستم. وی افزود تقاضای يک نشريه ديگر کردم به نام «رهرو» که پروانه آن صادر شده اما اجازه چاپ نداده‎اند. هر وقت به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می روم و تقاضای نشريه می‎کنم به من می گويند که شما مجوز داريد اما اجازه چاپ آن را ندارم. بازی خوبی را پيش می‎برند و ما را معلق نگه داشته‎اند. (ايران دخت ۱۲/۲/۸۸)
۲ ـ امتياز هفته‎نامه «مردم و جامعه» به مدير مسئولی رحيم حمزه به دستور هئيت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گرديد . (اعتماد ملی ۲۴/۲/۸۸)
۳ ـ روزنامه «ياس نو» به مدير مسئولی محمد نعيمی‎پور پس از انتشار يک شماره در دوره دوم، به درخواست قاضی سعيد مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران به حکم ملکيان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ودبير هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف گرديد. اين روزنامه ۵ سال قبل توقيف شده بود، در اسفند ماه سال گذشته در دادگاه محاکمه و به پرداخت جريمه نقدی محکوم شده بود و برای انتشار مجدد تمامی موانع حقوقی حل شده بود. (امروز ۲۷/۲/۸۸)

۴ ـ سايت تحليلی خبری «فرارو» به مدير مسئولی محمد حسين خوشوقت فيلتر شد. (تابناک ۳۰/۲/۸۸)

۳ ـ خرداد ۱۳۸۸

الف) سانسور و توقيف کتاب

۱ ـ کتاب «چه کسی شکست خوردگان را دوست دارد» دومين رمان شمس لنگرودی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع الچاپ اعلام شد. شمس لنگرودی شاعر، نويسنده و محقق ادبيات معاصر گفت: اين رمان طی ده سال نوشته شده و حدود ۲ سال پيش برای گرفتن مجوز به اداره بررسی کتاب سپرده شد که پس از ۴ بار بررسی اين کتاب ممنوع الچاپ شد. وی افزود: علت امر اين است که هيچکدام از کسانی که کتاب نويسندگان ما را بررسی می‎کنند صلاحيت اين کار را ندارند و بيشتر اعمال نظرها در اين حوزه سليقه‎ای است. (هم ميهن ۶/۳/۸۸)

ب) فيلترکردن سايت‎ها

۱ ـ سايت خبری «دانشگاه اميرکبير» برای هشتمين بار فيلتر شد. همزمان فيس بوک و توپيتر نير فيلتر شدند. (اميرکبير ۲/۳/۸۸)
۲ ـ پايگاه های اينترنتی «موج سوم» که حاميان موسوی آن را در اختيار داشتند و «موج چهارم» که تلويزيون اينترنتی حاميان موسوی است. به دستور شورای فيلترينگ کشور که زير نظر وزارت اطلاعات تشکيل می شود، فيلتر شدند. (جمهوريت ۱۹/۳/۸۸)
۳ ـ سايت‎های «تغيير برای برابری» وابسته به کمپين يک ميليون امضاء، سايت خبری «تربيون» حامی مهدی کروبی و سايت نوروز ارگان جبهه مشرکت ايران حامی مير حسين موسوی فيلتر شدند. (اميرکبير ۲۲/۳/۸۸)
۴ـ سايت خبری «جمهوريت» به دستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد. (عصر ايران ۲۲/۳/۸۸)
۵ ـ سايت خبری «انتخاب» يک روز مانده به انتخابات رياست جمهوری ايران، به دستور نهاد رياست جمهوری فيلتر شد. سايت انتخاب طی ۴ سال گذشته ۸ بار فيلتر شده است. (آينده ۲۲/۳/۸۸)
۶ ـ سايت خبری «آينده» از سايت‏‎های حامی موسوی به دستور دادستانی فيلتر شد و دفتر اين سايت توسط مامورين اداره اماکن پلمپ گرديد. (قلم آنلاين ۲۲/۳/۸۸)
۷ ـ سايت خبری «آفتاب» به دستور نهادهای امنيتی فيلتر شد. (آفتاب ۲۴/۳/۸۸)
۸ ـ سايت خبری «ياری نيوز» از سايت‎های حامی ميرحسين موسوی به دستور نهادهای امنيتی مجددا فيلتر شد. (سلام ۳۰/۳/۸۸)
۹ ـ سايت «انسانيت» پايگاه اطلاع رسانی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان برای دهمين بار از زمان آغاز به کار خود فيلتر شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۳۱/۳/۸۸)

ج) احضار روزنامه نگاران

ـ مديران مسئول نشريات «مردم سالاری»، «صبح آزادی»، «البرز ورزشی»، «گزارش» و «راسان» جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شدند. (ايسنا ۸/۳/۸۸)

د) بازجويی روزنامه نگاران

ـ خانم صبا آذر پيک خبرنگار روزنامه «اعتماد» در حوزه مجلس به اتهام توهين به مقام ارشد نظام سياسی تشويش اذهان عمومی، نشر اکاذيب، سيلی زدن به پليس، تمرد از دستور پليس و توهين به پليس مورد بازجويی قرار گرفت و با قرار وثيقه ۱۰ ميليون تومانی آزاد شد. نامبرده در ارديبهشت امسال گزارشی از ضرب و شتم و بازداشت خود از سوی گشت ارشاد در روزنامه اعتماد منتشر کرد و از نيروهای انتظامی شکايت کرد، اما به جای رسيدگی به اين شکايت، وی مورد بازجويی قرار گرفت. (خرداد ۱۰/۳/۸۸)

ه) بازداشت روزنامه نگاران

ـ مجتبی پور محسن سردبير روزنامه «گيلان امروز» مسئول وبلاگ « هفتها» شاعر و همکار راديو زمانه در روز ۲۵ خرداد توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل گرديد. (راديو زمانه ۲۹/۳/۸۸)

و) محاکمه روزنامه نگاران

ـ نادر کريمی جونی روزنامه نگار که از آذر سال ۸۷ در زندان بسر می برد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی محاکمه شد. نامبرده بدليل در صد بالای جانبازی در جنگ نيازمند رسيدگی مداوم پزشکی است. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۳/۸۸)

ز) ضرب و شتم روزنامه نگاران و عکاسان

۱ ـ کيان امانی عکاس و فتوژورناليست، عکاس «خبرگزاری ميراث فرهنگی» در روز سه شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۱ در محدوده خيابان گاندی تهران در حاليکه مشغول تصوير برادری از اعتراضات مردمی بود، توسط مامورين امنيتی لباس شخصی مورد ضرب وشتم قرار گرفت و زخمی شد. وی توسط مردم به بيمارستان منتقل گرديد. مامورين امنيتی دو دوربين و لنز حرفه ای او را شکسند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۹/۳/۸۸)

ح) توقيف مطبوعات

۱ـ روزنامه «ياس نو» به مدير مسئولی محمد نعيمی پور به دستور قاضی سعيد مرتضوی دادستان تهران مجدداً توقيف گرديد. (ايلنا ۱۹/۳/۸۸)
۲ـ نشريه «ولايت قزوين» به علت چاپ يک کاريکاتور به اتهام توهين به رئيس جمهوری با شکايت مدعی العموم بدستور شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب قزوين توقيف گرديد. (فارس ۲۴/۳/۸۸)
۳ـ روزنامه‎های «حيات نو»، «اسرار»، «همبستگی»، «خبر» و «آفتاب يزد» به علت فشار نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور برای تغيير برخی تيترها و جلوگيری از چاپ بعضی مطالب منتشر نشدند. (ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

۴ ـ تير ۱۳۸۸

الف) اخبار مطبوعات

۱ ـ انجمن صنفی روزنامه نگاران در باره دستگيری روزنامه نگاران و اعمال محدوديت برای مطبوعات در پی اعلام نتايج انتخابات دهمين دوره طی اطلاعيه‎ای اعلام کرد متاسفانه با توجه به اخبار و شواهد موجود در هفته پس از انتخابات موارد متعددی از اقدامات غير قانونی در مورد رسانه‎ها صورت گرفته:

الف) توقيف و ممنوعيت انتشار برخی روزنامه‎ها از جمله ياس نو و کلمه سبز
ب) دستگيری چندين تن از خبر نگاران و روزنامه نگاران در تهران و شهرستانها
ج) حضور ماموران امنيتی در چاپخانه‎ها برای اعمال سانسور در مورد برخی مطالب تيترها و عکسها
د) نامه‎های مکرر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خطاب به مديران مسئول نشريات برای اعمال خود سانسوری با توجه به شرايط حساس کشور.

اقدامات غير قانونی فوق به جز آنکه فضای نا امنی اطلاعاتی را در جامعه تشديد کند و بر بی اعتمادی مردم نسبت به دستگاههای اجرايی بيفزايد ثمری در پی نخواهد داشت. ( امير کبير۱/۴/۸۸)
۲ ـ جمعی از روزنامه نگاران اعلام کردند به دليل محدوديت های ايجاد شده از سوی دولت قادر به انجام وظايف خود نيستند. در اين بيانيه که به امضای ۱۸۰ روزنامه نگار ايرانی رسيده آمده است اقدام غير قانونی دولت بعد از پيروزی انقلاب اسلامی تا کنون سابفه نداشته است و حتی در دوران جنگ نيز چنين فشاری بر مطبوعات وجود نداشت . (مردمک ۳/۴/۸۸)
۳ ـ مادر مهسا امر آبادی خبر گزار روزنامه «اعتماد ملی» گفت پس از سه هفته بازداشت وی در تماس تلفنی اعلام کرد که در بند ۲۰۹ اوين قرار دارد. لازم به ذکر است که مهسا امر آبادی باردار بوده و وضعيت جسمانی مناسبی ندارد . (سحام نيوز ۱۸/۴/۸۸ )
۴ ـ محمد بزرگی مدير يک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفنی گفت: سرويس تلفن اينترنتی از تاريخ ۲۸ خرداد به طور کامل مسدود شده و مسئولان مخابراتی نيز علت آن را ملاحظات امنيتی ميدانند . (سحام نيوز ۲۲/۴/۸۸)

ب) اخراج خبرنگاران بين المللی از ايران

ـ رضا سياح خبرنگار «سی‎ان‎ان» گفت: وزارت اطلاعات ايران از تضمين امنيت جانی او در صورتی که از ايران گزارش مثبت مخابره نکند صلب مسئوليت کرده است‎. سه روز بعد از اين ملاقات وی به دستور وزارت ارشاد مجبور به ترک ايران می‎شود . قبل از وی خبرنگار ديگر سی‎ان‎ان کريستين امانپور مجبور به ترک ايران شده بود. (راديو فردا ۵/۴/۹ ۸۸)

ج) توقيف مطبوعات
۱ ـ به دنبال صدور بيانيه مهدی کروبی خطاب به ملت ايران و تاييد انتخابات توسط شورای نگهبان با حضور نمايندگان دادستان تهران و وزارت ارشاد از انتشار روزنامه «اعتماد ملی» جلوگيری به عمل آمد. اين نمايندگان خواستار سانسور و عدم چاپ اين بيانيه در روزنامه شدند .( سحام نيوز۱۰/۴/۸۸ )
۲ـ حميد قزوينی سردبير «حيات‎نو» اعلام کرد اين روزنامه به دليل درج بيانيه آيت الله طاهری اصفهانی، بيانيه مجمع روحانيون و بيانيه کميته صيانت از آراء مهندس مير حسين موسوی از سوی نماينده دادستان و وزارت ارشاد اجازه انتشار نيافت. همچنين به گفته سردبير روزنامه صدای عدالت اين روزنامه نيز به دليل درج بيانيه‎های مرتبط با کروبی و موسوی اجازه انتشار نيافت .( امير کبير ۱۲/۴/۸۸ )
۳ ـ نمايندگان دادستانی و وزارت ارشاد ساعاتی پيش از چاپ روزنامه «اعتماد ملی» با حضور در چاپخانه اين روزنامه خواهان عدم انتشار و حذف مصاحبه مدير مسئول اين روزنامه شدند. لازم به ذکر است که اين اقدام دادستانی و وزارت ارشاد در طی ماه گذشته به صورت مکرر تکرار و موجب تاخير در چاپ و ارسال آن به استانها شده است . (سحام نيوز ۱۲/۴/۸۸ )

د) مسدود کردن سايت های خبری

۱ ـ به دنبال اعتراضات مردمی بعد از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در روز ۲۹ خرداد بر اثر حملات بی سابقه بر روی سرور خبرگزاری «هرانا» سايت اين خبر گزاری هک شد . (مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۴/۸۸)
۲ ـ سايت «پارلمان نيوز» ارگان رسمی فراکسيون خط امام مجلس و پايگاه خبررسانی «عبرت» توسط مقامات امنيتی فيلتر شدند. اين فيلترينگ بعد از گذشت چند روز رفع گرديد. (تابناک ۱۲/۴/۸۸)
۳ ـ سايت «نوروز» پايگاه اطلاع رسانی جبهه مشارکت ايران اسلامی پس از انتخابات دهيمن دوره رياست جمهوری فيلتر شد. اين سايت مجبور به تغيير آدرس خود گرديد که اين آدرس نيز مجدداً فيلتر شد. (نوروز ۱۹/۴/۸۸)
۴ ـ مرکز مبارزه با جرائم سايبری طی گزارشی اعلام کرد هزينه‎ای برابر ۴ ميليون دلار برای فيلتر کردن ۱۰ ميليون سايت صرف شده است. در اين گزارش آمده است که مقابله با سايتها با خريد نرم افزارهايی از کشورهای خارجی صورت می‎گيرد. شمار بازديدکنندگان سايت‎های ممنوعه ۱۲ ميليون ذکر شده است. (شهرزاد نيوز ۲۲/۴/۸۸)
۵ ـ گروه ويژه‎ای از سوی مخابرات برای از بين بردن فايل‎های ويدئويی مراسم نماز جمعه که توسط کاربران اينترنتی در سايت يوتوب آپلود می‎شود‎، بسيج شده‎اند. به طرز مشکوکی با فاصله چند دقيقه اين فايل‎ها از صفحه ايترنت حذف شدند. (موج سبز آزادی ۲۶/۴/۸۸)
۶ ـ با حضور مامورين امنيتی در دفتر سايت «آينده» خبرنگاران و اعضای تحرير اين سايت از محل کار خود اخراج و سردبير اين سايت، سيد عمار کلانتری، توسط مامورين بازداشت شد. لازم به ذکر است چندی پيش نيز گروهی با پاپوشش امنيتی سايت «شهاب» را تصرف و اقدام به ارسال اخبار و تحليل‎هايی مغاير با خط رسانه‎ای آن کرده بودند. (کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۸/۴/۸۸)

ه) تهديد و ارعاب مطبوعات

ـ محمد رضا نسب عبداللهی روزنامه نگار در شيراز و عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران به دنبال انتشار خبر وجود چهار صندوق رای در کتابخانه مرکزی شيراز در وبلاگ شخصی خود از سوی مقامات امنيتی تحت فشار بوده تا خبر مذکور را از وبلاگ خود حذف و آن را تکذيب کند. (پيک ايران ـ وبلاگ ناسا بوند ليند ۱۲/۴/۸۸)

و) بازداشت اهالی مطبوعات

۱ـ نيروهای امنيتی با ورود به دفتر سايت «کلمه» و روزنامه «کلمه سبز»، ۲۵ نفر اعضای حاضر در تحريريه وکارکنان فنی آن را بازداشت کردند. سايت «کلمه» پيش از روزنامه «کلمه سبز» کار خود را آغاز کرده بود و همزمان با اعلام نامزدی مير حسين موسوی به انتشار مواضع وی پرداخت. سايت کلمه در پی اعتراضات مردمی بعد از انتخابات رياست جمهوری يکی از منابع اصلی و معتبر انتشار بيانيه‎های اعتراضی موسوی بوده است. (مردمک ۳/۴/۸۸ )
۲ـ عليرضا حسينی بهشتی سردبير روزنامه «کلمه سبز» توسط نيروی امنيتی بازداشت شد. وی از مشاورين ميرحسين موسوی در دوران انتخابات رياست جمهوری و از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی موسوی محسوب می‎شد. (مردمک ۳/۴/۸۸ )
۳ ـ مدير کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد خبر بازداشت خبر نگار يونانی الاصل روزنامه واشنگتن تايمز را تاييد کرد و گفت: از همه خبر نگاران خارجی ميخواهيم زمانی که برای تهيه خبر به کشور ايران سفر می‎کنند در چارچوب قوانين ما عمل کرده و صرفاً به کار حرفه‎ای خود بپردازند. زيرا در صورتی که اقدام عليه امنيت ملی و جاسوسی انجام دهند توسط نهادهای نظارتی و امنيتی دستگير و تحويل مقامات قضايی می‎شوند. ( ايران ۳/۴/۸۸ )
۴ ـ پدر و مادر ياسون اتانا سياديس خبر نگار يونانی تبار روزنامه «واشنگتن» که توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت شده است طی نامه ای از مقامات ايران خواستار آزادی فرزندشان شدند. ( راديو فردا ۴/۴/۸۸)
۵ ـ کامبيز نوروزی دبير حقوق انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران در مقابل مسجد قبا توسط نيروی انتظامی بازداشت شد. ( بی بی سی۷/۴/۸۸)
۶ ـ ابوالفضل عابدينی نصر، روزنامه نگار آزاد و مسئول روابط عمومی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، توسط نيروهای امنيتی در اهواز بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۴/۸۸)
۷ ـ عيسی سحرخيز روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در منزل پس از ضرب و شتم توسط مامورين امنيتی بازداشت شد. (روز آنلاين ۱۴/۴/۸۸)
۸ ـ مسعود باستانی سردبير سايت «جمهوريت» توسط نيروهای انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. (نوروز ۱۴/۴/۸۸)
۹ـ محمد رضا پناه روزنامه نگار و از اعضای جوان جبهه مشارکت توسط مامورين امنيتی بازداشت شد. (نوروز ۱۷/۴/۸۸)
۱۰ ـ توحيد بيگی عکاس ستاد انتخابات مهدی کروبی و سايت «مشروطه نيوز» توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. (سحام نيوز ۲۲/۴/۸۸)
۱۱ـ مهدی بوترابی مدير عامل سايت‎های «پرشين وبلاگ» و عضو ستاد ياران خاتمی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. (نوروز ۲۲/۴/۸۸)
۱۲ـ سايتار امامی عکاس خبری و همکار مطبوعات توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. (هرانا ۲۰/۴/۸۸)
۱۳ ـ مهدی مهدوی آزاد مدير مسئول پايگاه خبری «شهاب نيوز» و مدير مسئول سابق پايگاه خبری «آفتاب نيوز» توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. ( روز ۲۲/۴/۸۸)
۱۴ ـ مجيد سعيدی عکاس روزنامه «خبر» و از برجسته ترين عکاسان خبری جهان که شش دوره جايزه عکس خبری سال را به خود اختصاص داده توسط مامورين امنيتی در منزل خود بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. (عبرت ۲۳/۴/۸۸)
۱۵ـ مرجان عبداللهيان کارمند بخش فنی روزنامه «همشهری» و کورش جوان عکاس روزنامه «خورشيد» توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. ( روز ۲۴/۴/۸۸)

ز) احضار به دادگاه و يا نهادهای امنيتی

ـ محمد جواد حق شناس مدير مسئول روزنامه «اعتماد ملی» جهت بازجويی به دادسرای کارکنان دولت احضار شد.(اعتماد ۶/۴/۸۸)

ح) احکام صادرشده توسط دادگاهها

ـ قدرت الله رحمانی عضو هيئت منصفه دادگاه مطبوعات، مدير مسئول روزنامه «کارگزاران» را در ۶ مورد اتهام مبنی بر نشر مطالب خلاف واقع، نقل مطالب از گروه‎های منحرف به قصد تبليغ عليه نظام، عدم درج جوابيه وزارت بازرگانی و فتوا عليه رئيس دانشگاه علوم پزشکی مجرم شناخت و با اکثريت آرا وی را مستحق تخفيف ندانست. (کيهان ۱۲/۴/۸۸ )

ت) صدور قرار وثيقه

ـ محمد اسماعيل زاده وبلاگ نويس مازندرانی که به اتهام توهين به رهبری و دعوت به شورش عليه نظام توسط اطلاعات سپاه پاسداران در شهر بابل بازداشت شده بود با صدور قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی پس از يک ماه از زندان آزاد شد. (اميرکبير ۲۳/۴/۸۸)

ی) اخراج از کار

ـ زينب کريميان خبرنگار «ايرانا» به اتهام حمايت از مير حسين موسوی از کار اخراج شد. (عبرت ۲۳/۴/۸۸)

۵ ـ مرداد ۱۳۸۸

الف) فيلترکردن سايتها

۱ ـ «سايت خبری تحليلی دانشجويان اميرکبير» برای دهمين بار به دستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد. رياست اين کميته با دادستان کل کشور است. (اميرکبير ۱۸/۵/۸۸)
۲ ـ سايتهای «جنبش راه سبز (جرس)» و «موج سبز آزادی» توسط کميته فيلترينگ، فيلتر شدند. (موج سبز آزادی ۲۰/۵/۸۸)
۳ ـ «سايت خبری انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران» پس از درج بيانيه‎ی فدراسيون بين‎‏المللی روزنامه نگاران در اعتراض به پلمپ شدن دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران فيلتر شد. (اعتماد ملی ۲۶/۵/۸۸)

ب) احضار روزنامه نگاران

۱ـ محمد نعيمی پور مدير مسئول روزنامه‎های توقيف شده «ياس نو» و «روز نو» به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد. (۱۱/۵/۸۸)
۲ ـ رضا کفاش تهرانی مدير مسئول ماهنامه توقيف شده «کيان» به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و تبليغ عليه نظام، با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد. (ايسنا ۱۱/۵/۸۸)
۳ ـ پرويزی مدير کل مطبوعات و خبرگزاريهای داخلی به مدير مسئول روزنامه «اعتماد ملی» به اتهام درج مطالب خلاف واقع و زير سوال بردن انتخابات دهم رياست جمهوری تذکر کتبی داد. (ايسنا ۱۲/۵/۸۸)
۴ ـ ابوالقاسم گلباف مدير مسئول ماهنامه «گزارش» به اتهام تبليغ عليه نظام و ثريا عزيز پناه مدير مسئول ماهنامه توقيف شده «راسان» به اتهام تحريص و تشويق گروه پژاک با شکايت مدعی العموم به شعبه ۶۷ دادگاه کيفری استان تهران احضار شدند. (کيهان ۱۷/۵/۸۸)
۵ ـ محمدصادق جوادی حصار مدير مسئول روزنامه توقيف شده «توس» جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه مطبوعات در مجتمع قضائی خمينی احضار شد. (اعتماد ملی ۲۶/۵/۸۸)
۶ ـ محمد جواد حق شناس مدير مسئول روزنامه توقيف شده «اعتماد ملی» و حسين کروبی (فرزند مهدی کروبی) به شعبه ۱۳ بازپرسی کارکنان دولت احضار شدند. ( سحام نيوز ۳۱/۵/۸۸ )

ج) بازداشت روزنامه نگاران

۱ ـ ميرحميد حسن زاده مدير عامل سابق خبرگزاری «ايسنا» و مدير سايت «قلم نيوز» وابسته به ميرحسين موسوی، بدستور دادگاه انقلاب بازداشت شد. (پارلمان نيوز ۱۳/۵/۸۸)
۲ ـ رضا نوربخش سردبير روزنامه «فرهيختگان» توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت. (سرمايه ۱۴/۵/۸۸)
۳ ـ مهدی يزدانی خرم دبير سرويس ادب و هنر روزنامه «اعتماد ملی» مقابل نشر چشمه توسط ماموران امنيتی لباس شخصی بازداشت گرديد. وی سومين عضو روزنامه اعتماد ملی است که در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده است. (سحام نيوز ۱۵/۵/۸۸)

د) صدور حکم زندان

ـ سجاد خاکساری خبرنگار نشريه توقيف شده «قلم معلم» به اتهام تبليغ عليه نظام، تشويش و تحريک افکار عمومی در دادگاه انقلاب به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم شد. نامبرده از ۶ ارديبهشت در بازداشت به سر می‎برد. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۵/۸۸)

ه) توقيف مطبوعات

۱ ـ امتياز روزنامه «صدای عدالت» به مدير مسئولی مصطفی کزازی به اتهام اهانت به آيت الله خمينی و زير سوال بردن نظام، به دستور هیأت نظارت بر مطبوعات لغو گرديد. از اين روزنامه تا کنون ۲۲۲۹ شماره منتشر شده بود. (ايلنا ۵/۵/۸۸)
۲ ـ روزنامه «اعتماد ملی» به مدير مسئولی جواد حق شناس پس از انتشار ۹۹۶ شماره به اتهام چاپ مطالبی بر خلاف امنيت ملی و مصالح عمومی کشور به دستور بازپرس شعبه سيزده دادسرای کارکنان دولت بطور موقت توقيف گرديد. (ايسنا ۲۶/۵/۸۸)

۶ ـ شهريور ۱۳۸۸

الف) فيلترکردن سايتها

۱ ـ سايت خبری «سحام نيوز» وابسته به حزب اعتماد ملی به دستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد. همچنين سردبير اين سايت محمد داوری از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ايران چند روز پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت گرديد. (تغيير برای برابری ۲۲/۶/۸۸)
۲ ـ سايت «مدرسه فمنيستی» برای بار دوازدهم فيلتر شد. همزمان سايت «تغيير برای برابری»، «امير کبير» و تعدادی ديگر از سايتها فيلتر شدند. (مدرسه فمنيستی ۲۴/۶/۸۸)
۳ ـ «پرشين بلاگ» بزرگترين سرويس دهنده وبلاگ در ايران به دستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد و مديران پرشين بلاگ به مراجع قضائی احضار شدند. (پارلمان نيوز ۲۴/۶/۸۸)
۴ ـ پايگاه خبری «کرمان نما» متعلق به شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرمان به دليل انتشار نامه مجمع نمايندگان ادوار به هاشمی رفسنجانی درباره حوادث پس از انتخابات و لزوم پاسخگوئی قدرت، با تهديد سپاه پاسداران فيلتر شد. (جرس ۲۴/۶/۸۸)
۵ ـ «سايت اطلاع رسانی اميرکبير» برای يازدهمين بار فيلتر شد. طی روزهای گذشته سايت «نوروز» مورد حمله قرار گرفته و از دسترس خارج شده است. رياست کميته فيلترينگ بر عهده محسنی اژه‎ای است. (اميرکبير ۲۴/۶/۸۸)
۶ ـ پايگاه خبری «تغيير» که پس از فيلترينگ سايت «سحام نيوز» به عنوان پايگاه خبری حزب اعتماد ملی فعاليت می‎کرد، چند روز پس از آغاز فعاليت با اين عنوان، از روز گذشته فيلتر شد. (موج سبز آزادی ۲۶/۶/۸۸)
۷ ـ سايت خبری «پارلمان نيوز» ارگان فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی برای دومين بار به دستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد. (سلام نيوز ۲۷/۶/۸۸)

ب) احضار روزنامه نگاران

۱ـ ماشاالله شمس الواعظين سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی ۴۰ روز گذشته به وزارت اطلاعات احضار و تهديد شد که حق هيچ گونه مصاحبه‏ای ندارد‎. مامورين وزارت اطلاعات از وی خواسته‎اند با عدم مصاحبه و اطلاع رسانی به سهم خود در کاهش بحران نقش ايفا کند. (روز آنلاين ۸/۶/۸۸ )
۲ ـ اداره کل مطبوعات و خبرگزاريهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه‎های «اعتماد» و «آفتاب يزد» به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و تشويش اذهان عمومی تذکر داد. (آفتاب نيوز ۱۶/۶/۸۸)
۳ ـ به دنبال ارسال نامه ۳۳۰ روزنامه نگار به دادستان تهران و اعتراض به بازداشت روزنامه نگاران و توقيف مطبوعات، بيش از ۱۵ نفر از افراد شاخص اين فهرست توسط وزارت اطلاعات مورد بازجويی قرار گرفته‎اند. به اين روزنامه نگاران گفته‎اند حق ندارند از کشور خارج شوند و به برخی از آنها گفته شده که حتی حق خروج از تهران را هم ندارند. (موج سبز آزادی ۱۷/۶/۸۸)

ج) بازجويی روزنامه نگاران

۱ ـ محمد جواد حق شناس مدير مسئول روزنامه توقيف شده «اعتماد ملی» به اتهام پخش شايعه اشاعه فحشاء و افتراء عليه نظام و ارگان‎ها در خصوص تجاوز و آزار جنسی مورد بازجويی قرار گرفت و با قرار وثيقه ۱۰ ميليون تومانی آزاد شد. (سحام نيوز ۳/۶/۸۸ )
۲ ـ مهدی حسين زاده سردبير روزنامه «توسعه» و همکار سرويس اقتصادی روزنامه‎های «اعتماد» و «همبستگی» بيش از ۷۰ روز است که در بند ۲۰۹ زندان اوين در انفرادی بسر می‎برد و بازجويی‎های او هنوز تمام نشده است. (روز آنلاين ۱۱/۶/۸۸)

د) محاکمه روزنامه نگاران

۱ ـ مدير مسئول نشريه هنر آشپزی به اتهام نشر مطالب خلاف واقع در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی محاکمه شد. (ايسنا ۱/۶/۸۸ )
۲ ـ مدير مسئول روزنامه «ابتکار» به اتهام نشر مطالب خلاف موازين اسلامی در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی محاکمه شد. ( ايسنا ۱/۶/۸۸ )
۳ ـ مسعود باستانی ۳۰ ساله روزنامه نگار و از دبيران سايت «جمهوريت» در چهارمين جلسه دادگاه نمايشی محاکمه بازداشت‎شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری به اتهام تبليغ عليه نظام، اقدام عليه کشور، نشر اکاذيب و اخلال در نظم عمومی در دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی محاکمه شد. ( ايلنا ۳/۶/۸۸
۴ ـ حمزه کرمی سردبير سايت «جمهوريت» و از فعالين ستاد ميرحسين موسوی در چهارمين جلسه دادگاه نمايشی محاکمه بازداشت‎شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، تبليغ عليه نظام، نشر اکاذيب و اخلال در نظم عمومی در دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی محاکمه شد. (ايلنا ۳/۶/۸۸)
۵ ـ مدير مسئول روزنامه «سياست روز» به اتهام درج مطالب خلاف واقع و مدير مسئول نشريه «توليد» در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی محاکمه شدند. (ايلنا ۱۶/۶/۸۸)

ه) بازداشت روزنامه نگاران

ـ فريبا پژوه روزنامه نگار عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد نامبرده با خبرگزاری «ايلنا» و روزنامه توقيف شده «اعتماد ملی» همکاری داشته است. (نوروز ۳/۶/۸۸ )

و) صدور حکم زندان و جريمه نقدی

۱ ـ محمدرضا نسب عبدالهی روزنامه نگار، به دليل انتشار خبر کشف ۴ صندوق رای مهر و موم شده در کتابخانه در حال ساخت شيراز در وبلاگش، به اتهام تشويش اذهان عمومی و نشر اکاذيب با شکايت استانداری فارس در دادسرای انقلاب شيراز به رياست قاضی موسوی تبار محاکمه شد و با قرار کفالت ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد. (انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران ۲۴/۶/۸۸)
۲ ـ مهدی رحمانيان مدير مسئول روزنامه توقيف شده «شرق» به اتهام اشاعه فحشاء و منکرات و درج خلاف عفت عمومی در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی به پرداخت يک ميليون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. (ايسنا ۲۴/۶/۸۸)

ز) توقيف مطبوعات

ـ هفته نامه «ستاره گلستان» به اتهام تشويش اذهان عمومی، انتشار مقاله‎هايی در جهت ترويج تساهل و تسامح دينی و تحريک مردم در اغتشاشات بعد از انتخابات و توهين غير مستقيم به مسئولان نظام به دستور دادستان عمومی و انقلاب گرگان توقيف شد. (فارس ۱۶/۶/۸۸)

۷ ـ مهر ۱۳۸۸

الف) فيلترکردن سايتها

۱ ـ سايت خبری «اميرکبير» برای دوازدهمين بار فيلتر شد. طی ۱۰ روز گذشته برای دومين بار است که اين پايگاه اطلاع رسانی دانشجويی فيلتر می شود. (اميرکبير ۶/۷/۸۸)
۲ ـ علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی مجلس به خطر اطلاع رسانی توسط سايتهای اينترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن فيلترينگ سايتها سخن گفته است. طی مدت ۵ ماه اخير به بهانه مصلحت و امنيت کشور تا کنون بيش از ۱۰ ميليون سايت فيلتر شده است که هزينه ای بالغ بر ۷ ميليارد تومان را در بر گرفته است. همچنين طبق اعلام گروه گِرداب (وابسته به سپاه پاسداران) بيش از ۴ ميليون دلار برای انسداد سايتها هزينه شده است. (سرمايه ۸/۷/۸۸)
۳ ـ وبلاگ سهيل محمودی، شاعر و کارشناس ادبی به اتهام عدم رعايت قوانين فيلتر شد. (امروز ۹/۷/۸۸)

ب) اخبار مطبوعات

۱ ـ محمد مصطفائی وکيل هنگامه شهيدی که در پی حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری بازداشت شده بود، طی نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشت: از تاريخ نهم تير ماه سال هشتاد و هشت، هنگامه شهيدی، روزنامه نگاری فرهيخته که گناهش، فعاليت در تبليغات انتخاباتی حزب اعتماد ملی بود دستگير و برای اخذ اقرار، مدتها در انفردادی نگه داشته شد تا باز هم برخلاف متون قانونی، دليلی بر ادامه بازداشتش تحصيل گردد. ايشان پس از تفهيم اتهام به ارتکاب جرمی نامعلوم و با دلايلی نامعلوم، با قرار بازداشت موقت، به بند ۲۰۹ بازداشتگاه امنيتی زندان اوين اعزام گرديد. بدون اينکه مدافعی داشته باشد رنج ها و مصائب زندان را تحمل و هم اکنون نيز در اسارت است. قرار بازداشت موقت صادره به زيان خانم شهيدی، تنها به امضای وی رسيده و حقوق قانونی اش از جمله حق اعتراض اين قرار به وی تفهيم نگرديده و همچنان پرونده اتهامی ايشان معلق مانده است. بارها و بارها برای اخذ ملاقات و تنظيم وکالتنامه به مراجع مختلف قضايی مراجعه کردم. پس از مدتها بی خبری از محل بازداشت و مرجع رسيدگی کننده به پرونده ايشان، متوجه شدم بازپرس شعبه دوم امنيت دادسرای انقلاب، متصدی رسيدگی به پرونده اين روزنامه نگار می باشد. آنقدر به اين شعبه مراجعه کردم تا در نهايت توانستم دستور ملاقات هنگامه شهيدی را بگيرم. اين دستور طبق نامه شماره ۸۸/۱۴۸۹۷/ط د صادر و از اين تاريخ به بعد مراجعات مکرری به زندان اوين نمودم ليکن متاسفانه عليرغم اخذ دستور ملاقات از داديار ناظر زندان اوين، مسئولين بازداشتگاه ۲۰۹ امنيتی اين زندان، به دلايل نامعلومی اجازه ملاقات و تنظيم وکالتنامه را ندادند. به کرات به دفتر دادستانی مراجعه کردم و نامه های متعددی نوشتم و وکالتنامه‎ای نيز تنظيم و با الصاق تمبر مالياتی، به دفتر دادستانی ارائه دادم ولی هيچ خبری از نامه ها و درخواستهايم نشد. (ايران امروز ۷/۷/۸۸)
۲ ـ جهانگير هدايت برادر صادق هدايت اعلام کرد، تمام کتابهايی که در ۲۵ سال اخير با اجازه وزارت ارشاد چاپ شده اند در چهار سال گذشته اجازه تجديد چاپ نگرفته اند. وی افزود : آثار هدايت در کنار خيابان مثل مواد مخدر غيرقانونی به فروش می رسد. وی گفت: افرادی هستند که پنهانی تمام آثار را چاپ و تکثير می‎کنند و ما هرگز از آن با خبر نمی شويم. (ايلنا ۸/۷/۸۸)
۳ ـ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بيانيه ای اعلام کرد:جمعی از روزنامه نگاران در شرايطی سخت، در بازداشت غيرقانونی بسر می برند و از سوی ديگر بازداشت و تهديد و اعمال فشار عليه روزنامه نگاران منتقد و مستقل ايران، به بهانه های گوناگون ادامه دارد. عيسی سحرخيز، کيوان صميمی و احمد زيدآبادی از اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از جمله روزنامه نگارانی هستند که هفته هاست شرايط دشواری را در حبس و بند، به ناحق تحمل می کنند. اخبار نگران کننده ای درباره چگونگی برخورد با ايشان و نيز ديگر روزنامه نگاران شنيده و مطرح شده است. بهمن احمدی امويی، سعيد ليلاز، محمد قوچانی، مسعود باستانی، فياض زاهد، رضا نوربخش، علی پيرحسينلو، محسن آزموده، مهدی محموديان، حسين نورانی نژاد، مسعود لواسانی، هنگامه شهيدی و فريبا پژوه از جمله روزنامه نگارانی هستند که برخی از ايشان يکصد روز است در سلول انفرادی بسر می برند. (موج سبز آزادی ۸/۷/۸۸) ۴ ـ ژيلا بنی يعقوب همسر روزنامه نگار زندانی بهمن احمدی اموئی که پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری بازداشت شده بود، طی مصاحبه ای اعلام کرد: با گذشت نزديک به ۱۱۰ روز که از بازداشت وی می‎گذشت وهيچ پرونده ای برای ايشان تشکيل نشده بود، به تازگی پرونده ای ناقص برای او تشکيل و به شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب ارسال شده است که به همين دليل فعلا امکان قبول وثيقه و آزادی وی وجود ندارد. وی افزود: سيستم قضائی ما با اين روشها مطالبات ما را درباره زندانيان کاهش داده است و به جای اينکه ما بگوئيم چرا آنها را بی دليل در زندان نگه داشته ايد و بايد فوری آزاد شوند، يک روز بايد بگوئيم که پرونده اش کجاست، روز ديگر بايد بگوئيم پرونده اش چرا ناقص است. (روز ۱۶/۷/۸)
۵ ـ نسرين ستوده وکيل مدافع کيوان صميمی، مدير مسئول ماهنامه توقيف شده «نامه» که در روز ۲۴ خرداد بازداشت شده است اعلام نمود: آقای صميمی در آخرين تماسی که با خانواده خود داشته گفته است که به شدت برای اعتراف و مصاحبه تلوزيونی تحت فشار است اما تا کنون زير بار اين عمل غير قانونی نرفته است. (روز ۱۶/۷/۸۸

ج) صدور قرار وثيقه جهت آزادی از زندان

۱ ـ نقی احمدی آذر نويسنده آذربايجانی و از اعضای هيئت تحريريه نشريه توقيف شده «شمس تبريز» پس از تحمل ۱۴۶ روز بازداشت با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی از زندان تبريز آزاد شد. (ساوالان سسی ۱۲/۷/۸۸)
۲ـ هنگامه شهيدی روزنامه نگار زندانی به اتهام شرکت در اجتماعات غير قانونی، تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور، تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم عمومی مورد بازجوئی قرار گرفت و از سوی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای امنيت برای آزادی هنگامه شهيدی مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر شد. (ايلنا ۱۳/۷/۸۸)
۳ ـ مازيار بهاری خبرنگار ايرانی-کانادائی هفته نامه «نيوزويک» در ايران که در پی اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود با قرار وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی از زندان اوين تهران آزاد شد. (جرس ۲۵/۷/۸۸)

د) محاکمه روزنامه نگاران

۱ ـ محمد نعيمی پور مدير مسئول روزنامه توقيف شده «ياس نو» به اتهام طرح مطالب خلاف واقع، توهين وتبليغ عليه نظام با شکايت مدعی العموم و معاون وقت رئيس کل دادگستری استان تهران در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسينيان محاکمه شد. جرم اين نشريه چاپ نظرات حسين انصاری راد و محسن آرمين نمايندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. (ايسنا ۱۹/۷/۸۸)
۲ ـ نعمت احمدی وکيل مدافع فياض زاهد روزنامه نگار زندانی گفت: به دليل اينکه اتهام موکلم از سوی قاضی مقدمی امنيتی اعلام شده، به دستور دادستان پرونده، از بازپرس شعبه ۱۳ گرفته شده و به دادسرای امنيت ارجاع شده است. (ايلنا ۱۱/۷/۸۸)
۳ ـ مديران مسئول نشريات «موج» با شکايت فرماندار کرج و «ليان» با شکايت استانداری بوشهر در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مديرخراسانی محاکمه شدند. (ايسنا ۱۲/۷/۸۸)
۴ ـ محمدجواد حق شناس مدير مسئول روزنامه توقيف شده «اعتماد ملی» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با شکايت سازمان ميراث فرهنگی در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران محاکمه شد. (ايسنا ۱۲/۷/۸۸)
۵ ـ مديران مسئول روزنامه‎های ‎«مردم سالاری»‎ و نشريه ‎«دال»‎ در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی مديرخراسانی و با حضور اعضای هيات منصفه ی مطبوعات محاکمه و مجرم شناخته شدند. هيئت منصفه ی مطبوعات به اتفاق آرا هيچکدام را مستحق تخفيف در مجازات ندانست. (ايسنا ۲۸/۷/۸۸)

ه) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ ـ کامران احمدپور مدير مسئول روزنامه ورزشی «نود» به اتهام افترا، توهين و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی به حکم شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به پرداخت جريمه نقدی محکوم شد. (ايسنا ۸/۷/۸۸)
۲ ـ مسعود باستانی روزنامه نگار و فعال سياسی که پس از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده بود به حکم دادگاه بدوی استان تهران به يک سال حبس به اتهام تبليغ عليه نظام و ۵ سال به اتهام اجتماع و تبانی برای ايجاد اغتشاش محکوم شد. (هم ميهن ۲۷/۷/۸۸)

و) توقيف مطبوعات

۱ ـ روزنامه «فرهنگ آشتی» به مدير مسئولی محمد مهدی امامی ناصری، پس از ۳ ماه انتشار در دوره جديد به دستور هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف شد. (ايلنا ۱۳/۷/۸۸)
۲ ـ روزنامه «آرمان روابط عمومی» به مدير مسئولی هوشمند سفيدی در دوره جديد انتشار که با تيراژ بسيار بيشتر منتشر می شد، به دستور هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف گرديد. (ايلنا ۱۳/۷/۸۸)
۳ ـ امتياز روزنامه «تحليل روز» به مدير مسئولی بهمن حاجات نيا، چاپ شيراز، پس از انتشار ۷۵۶ شماره به دستور هيئت نظارت بر مطبوعات استان فارس با استناد به ماده ۶ قانون مطبوعات لغو گرديد. (ايلنا ۱۴/۷/۸۸)

۸ ـ آبان ۱۳۸۸

الف) اخبار مطبوعات

۱ ـ سيامک پورزند روزنامه نگار و فعال فرهنگی که در اوايل دهه هفتاد توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود و چندين ماه تحت شکنجه های روحی و جسمی برای اجرای پروژه اعتراف گيری قرار داشت به علت وخامت وضع جسمی و روحی به بيمارستان ايران مهر منتقل شد. وی ممنوع الخروج و تحت نظر و مراقبت نهادهای امنيتی، در تنهائی مطلق زندگی می کند. (جرس ۲/۸/۸۸)
۲ ـ انتشارات «باران» به مديريت حسين قليزاده، «اختر» به مديريت صمد آسيابانی از استان آذربايجان شرقی و انتشارات «پيناز» از استان زنجان که سابقه طولانی در نشر کتابهای ترکی آذری دارند، به دستور هيئت ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور در نمايشگاه سراسری کتاب ايران که در شهر اروميه برگزار شد، منع شدند. (ايلنا ۳/۸/۸۸)
۳ ـ عليرضا ملکيان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد طی نامه ای خطاب به مطبوعات و رسانه های گروهی اعلام کرد: با توجه به تحرک گروههای مخالف نظم در آستانه روز ۱۳ آبان و احتمالا برخی جريانهای سياسی داخلی نيز در ادامه مسائل پس از انتخابات قصد بهره برداری سياسی و برهم زدن آرامش جامعه را از اين روز داشته باشند. لذا با توجه به پايان انتخابات رياست جمهوری و تائيد از سوی مراجع حکومتی، از درج هر گونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ايجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آورند. (موج سبز آزادی ۴/۸/۸۸)
۴ ـ عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام رکد: دو خبرنگار آلمانی و يک کانادائی به نام گيلز کاداسکار که در روز ۱۳ آبان توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بودند، پس از احراز هويت آنها از زندان آزاد شدند. در حال حاضر يک خبرنگار ايرانی که برای خبرگزاری فرانسه کار می‎کند همچنان در زندان بسر می برد. (اسنا ۱۶/۸/۸۸ و صدای آمريکا ۱۹/۸/۸۸)
۵ ـ مهسا امرآبادی ، همسر مسعود باستانی اعلام کرد: قاضی صلواتی شعبه ۱۵ هنوز اجازه ندادند آقای شريف روی پرونده مسعود اعلام وکالت کنند ، ما دو هفته است که در خواست تجديد نظر را ارائه داديم و به دست قاضی پرونده نيز رسيده اما آقای صلواتی هنوز پرونده را به شعبه تجديد نظر ارجاع ندادند. وی افزود: در حالی که بسياری از فعالان سياسی و مطبوعاتی، با قرار وثيقه آزاد شده اند اما گويا آقای صلواتی با استنباط شخصی و غير حقوقی خود عمل می کنند و تا کنون تقاضای ما در خصوص آزادی مسعود به قيد وثيقه، تا پيش از برگزاری دادگاه تجديد نظر، مورد موافقت ايشان قرار نگرفته است. (هرانا ۲۴/۸/۸۸)

ب) بازداشت ها

۱ ـ جواد ماهرزاده نويسنده و روزنامه نگار، به حکم دادستان انقلاب تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. وی نويسنده رمان «لبخندت را از من بگير» است. داستان رمان درباره حوادث دهه ۶۰ از نگاه يک نوجوان است. (نوروز ۱/۸/۸۸)
۲ ـ نگار سايه خبرنگار آزاد رسانه‎ها و مسئول ستاد جوانان منطقه ۱۹ ميرحسين موسوی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. (موج سبز آزادی ۵/۸/۸۸)
۳ ـ علی سميع زاده عضو تحريريه روزنامه‎های «ياس نو» و «صدای عدالت»، توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. لازم به ذکر است علی سميع زاده عضو کميته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و رئيس کميته اطلاع رسانی منطقه تهران اين جبهه است. (نوروز ۹/۸/۸۸)
۴ ـ نفيسه آزاد روزنامه نگار توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد . (اميرکبير ۱۳/۸/۸۸)
۵ ـ فرهاد پولادی، خبرنگار «خبرگزاری فرانسه» در تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. خبرگزاری فرانسه با اعلام اينکه وزارت ارشاد اسلامی برای پوشش راهپيمايی ۱۳ آبان به خبرنگاران خارجی مجوز داده بود، گفته است از مقامات اين وزارت خانه خواستار دريافت اطلاعات در مورد دليل و محل بازداشت فرهاد پولادی شده است. از زمان انتشار نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، بسياری از گزارشگران خارجی از کشور اخراج شده اند و دولت برای فعاليت سايرين هم محدوديت های شديدی را به اجرا گذاشته است. رهبران جمهوری اسلامی گردهمايی های اعتراضی نسبت به نتيجه انتخابات را، که به گفته معترضان حاصل تقلب گسترده به نفع محمود احمدی نژاد بوده، ناشی از خبررسانی رسانه های خارجی قلمداد کرده اند. (هرانا ۱۴/۸/۸۸)
۶ ـ مزدک علی نظری روزنامه نگار و سردبير وب‎سايت خبرنگاران صلح توسط مامورين امنيتی بازداشت شد. (صدای آمريکا ۲۲/۸/۸۸)

ج) تمديد قرار بازداشت

ـ فريبا پژوه وبلاگ نويس و روزنامه نگار زندانی که در روز ۳۱ مرداد ۸۸ توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بود، پس از ۶۰ روز بازداشت جهت اعترافات ساختگی، بنا به دستور دادستان تهران، بازپرس شعبه دوم دادگاه انقلاب قاضی بيگی قرار بازداشت موقت وی را تمديد گرديد. لازم به ذکر است فريبا پژوه در حال حاضر ممنوع الملاقات است. (خبرگزاری هرانا ۲/۸/۸۸)

د) محاکمات

۱ ـ مدير مسئول نشريه «علم و نيرو» به اتهام استفاده ابزاری از تصاوير مرد در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران محاکمه شد. (ايسنا ۱۱/۸/۸۸)
۲ ـ هنگامه شهيدی خبرنگار و مشاور بانوان حزب اعتماد ملی و مهدی کروبی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی با هدف اقدام عليه امنيت داخلی کشور از طريق حضور در اغتشاشات، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايرن، توهين به رئيس‌جمهور و اخلال در نظم عمومی مورد محاکمه قرار گرفت.(هرانا ۱۳/۸/۸۸)
۳ ـ حسين مختاريان مدير مسئول روزنامه توقيف شده «آزاد» به اتهام تبليغ عليه نظام، نشر اکاذيب، توهين و نقض مصوبات شورای عالی امنيت ملی با شکايت مدعی‌العموم، ستاد اجرايی فرمان امام، سپاه پاسداران، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان زيبا سازی شهرداری تهران و فضای سبز شهرداری منطقه ‌۳ و سازمان ميادين ميوه و تره‌بار در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران محاکمه گرديد. (ايسنا ۱۷/۸/۸۸)
۴ ـ مازيار خسروی سردبير سايت «هم ميهن» با شکايت رحيم بيلدار به عنوان نماينده حقوقی دانشگاه تهران و به اتهام نشر اکاذيب، تشويش اذهان عمومی و برهم زدن امنيت کشور در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی کارکنان دولت محاکمه شد. لازم به توضيح است، سايت هم ميهن خبر حمله يگانهای ويژه و نيروهای امنيتی به کوی دانشگاه در ۲۵ خرداد را منتشر کرده بود. (جرس ۱۹/۸/۸۸)
۵ ـ عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار کرد زندانی در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج و به قضاوت قاضی بابايی محاکمه شد. عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه‌نگار، عضو تحريريه‌ی هفته نامه‌ی «ئاسو» که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌شد بود که اين هفته نامه در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی توقيف شد. وی در تاريخ ٥ بهمن ماه ۱۳۸۵ دستگير شد و در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهی غير علنی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، جاسوسی و محاربه محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که چندی پيش، پس از سه سال، از حکم اعدام تبرئه شد. (هرانا ۲۱/۸/۸۸)
۶ ـ کامبيز نوروزی دبير کميته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگارارن به اتهام تبليغ عليه نظام، اجتماع و تبانی جهت اقدام عليه امنيت ملی و اخلال در نظم عمومی به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزيری و ۷۶ ضربه شلاق محکوم شد. (ايلنا ۲۷/۸/۸۸)

ه) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ ـ سجاد خاکساری فرزند محمد خاکساری دبير کل انجمن صنفی معلمان ايران و خبرنگار نشريه «قلم معلم» که از ۶ ماه پيش به اتهام اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذيب و تبليغ عليه نظام در زندان به سر می برد از سوی دادگاه عمومی و تجديد نظر از اتهامات وارده تبرئه شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر ۳۰/۷/۸۸)
۲ ـ شکراله عطارزاده مدير مسئول هفته نامه‏ی «ليان» با حضور هيات منصفه مطبوعات به حکم شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران از اتهامات وارده تبرئه شد. (ايسنا ۲/۸/۸۸)
۳ ـ محمدجواد حق شناس مدير مسئول روزنامه‎ی «اعتماد ملی» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع، با شکايت سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران محاکمه و از اتهام مطرح شده تبرئه گرديد. (ايسنا ۲/۸/۸۸)
۴ـ علی بدری زاده مدير مسئول نشريه «موج» به اتهام توهين از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به پرداخت يک ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد. اين نشريه از اتهام نشرمطالب خلاف واقع تبرئه شد. (ايسنا ۲/۸/۸۸)
۵ـ نصراله کاوه مهر مدير مسئول وقت روزنامه‎ی «دنيای فوتبال» به حکم شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به ۴ ماه حبس تعزيری محکوم شد. (ايسنا ۳/۸/۸۸)
۶ـ رضا نوربخش سردبير روزنامه «فرهيختگان» به حکم دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد. (هم ميهن ۱۲/۸/۸۸)

و) توقيف مطبوعات

۱ـ نشريه «دال» به مدير مسئولی پژمان گلچين به اتهام نشر و اشاعه ی مطالب خلاف موازين اسلامی و خلاف عفت عمومی به حکم شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مديرخراسانی يک سال تعطيل شد. (ايسنا ۲/۸/۸۸)
۲ـ روزنامه «سرمايه» به علت تغيير در قطع و روش نشريه بدون اخذ مجوز لازم از سوی هيات نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شد. حسين عبده تبريزی مدير مسئولاين روزنامه اعلام کرد: در طول تمام سالهای انتشار اين روزنامه با شکلی واحد منتشر شده و تغيير هم نکرده است و همواره روزنامه ای اقتصادی- اجتماعی باقی مانده است. بنابراين چنين دليل تراشی هايی معقول به نظر نمی رسد. (ايلنا و کلمه ۱۱/۸/۸۸)
۳ـ هفته نامه «بهار» بروجرد به مدير مسئولی مصطفی فرهاد به علت چاپ يک مطلب طنزآميز به دستور دادستان بروجرد توقيف موقت شد. اين سومين مرتبه است که هفته نامه مذکور به دلايلی توقيف می‎شود. (اعتماد ۲۵/۸/۸۸)

ز) مسدود کردن سايتهای اينترنتی

۱ـ سايت خبری «نوروز»، پايگاه اطلاع رسانی جبهه مشارکت ايران اسلامی پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ۸۸ برای چهارمين بار فيلتر شد. (نوروز ۱۲/۸/۸۸)
۲ـ سايت «خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا)» به دستور کميته فيلترينگ مسدود شد و امکان دسترسی به اين سايت در اکثر نقاط کشور مختل گرديد. (هرانا ۱۶/۸/۸۸)

ح) ضرب و شتم

۱- احمد نقی زاده خبرنگار و وبلاگ نويس اروميه‎ای به هنگام عکسبرداری از پارچه نوشته تبريک برای استاندار جديد آذربايجان غربی در مقابل ساختمان استانداری توسط مامورين انتظامی مستقر در محل مورد ضرب و شتم قرار گرفت. (عصر ايران ۱۱/۸/۸۸) ۹ـ آذر ۱۳۸۸

الف) تهديد و ارعاب

۱- شريفه جعفری مدير انتشارات پندار ساوالان سسی ۱۴/۹/۸۸

ب) بازداشت ها

۱ـ ساسان آقايی، تهران، هرانا ۱/۹/۸۸
۲ـ بدون هويت،خبرنگار سايت خبری بولتن بولتن نيوز ۷/۹/۸۸
۳ـ طاهره رياحی، خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد، پيک ايران ۱۳/۹/۸۸
۴ـ ببيراز بازوبندی، سردبير هفته نامه های مرودشت هرانا ۲۷/۹/۸۸
۵ـ احسان بداغی، سيرجان، ادوار نيوز ۲۲/۹/۸۸

ج) جلوگيری از انتشار کتاب

ـ عرضه و فروش کتاب ترکی آذربايجانی در نمايشگاه کتاب- انتشار پندار ساوالان سسی ۱۴/۹/۸۸

د) تذکر کتبی توسط نهادهای امنيتی ۱ـ روزنامه آفتاب يزد تهران ايسنا ۱۴/۹/۸۸

۲ـ روزنامه حيات نو تهران ايسنا ۱۱/۹/۸۸
۳ـ روزنامه اسرار تهران ايرنا ۱۶/۹/۸۸
۴ـ روزنامه آفتاب يزد ايلنا ۲۱/۹/۸۸
۵ـ نشريه فرهنگ و هنر ايرنا ۲۴/۹/۸۸
۶ـ نشريه نقش آفرينان ايرنا ۲۴/۹/۸۸
۷ـ نشريه آهنگ زندگی ايرنا ۲۴/۹/۸۸
۸ـ روزنامه روزان ايرنا ۲۴/۹/۸۸
۹ـ روزنامه انديشه نو ايلنا ۲۸/۹/۸۸
۱۰ـ روزنامه جهان اقتصاد ايلنا ۲۸/۹/۸۸
۱۱ـ روزنامه اعتماد ايلنا ۲۸/۹/۸۸
۱۲ـ روزنامه مردم سالاری ايلنا ۲۸/۹/۸۸
۱۳ـ نشريه عروسک سخنگو، ايرنا ۲۴/۹/۸۸
۱۴ـ خبرگزاری ايلنا پارلمان نيوز ۳۰/۹/۸۸
۱۵ـ نشريه پنجره ايلنا ۳۰/۹/۸۸
۱۶ـ نشريه تهران ايلنا ۳۰/۹/۸۸
۱۷ـ نشريه آيين ايلنا ۳۰/۹/۸۸
۱۸ـ نشريه بهار زندگی ايلنا ۳۰/۹/۸۸

ه) جلوگيری از فعاليت خبرنگاران

ـ خبرنگاران و عکاسان رسانه های بين المللی در مراسم ۱۶ آذر- تهران دويچه وله ۱۴/۹/۸۸

و) احضار به دادگاه يا نهادهای امنيتی

۱ـ محمود رئوفی، مديرمسئول هفته نامه «جامعه مدنی»، تهران ايسنا ۱۱/۹/۸۸
۲ـ محمد نوری زاد، تهران کلمه ۲۸/۹/۸۸

ز) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ـ ناصر برزگر ۲ سال حبس تعليقی- تهران هرانا ۱۱/۹/۸۸
۲ـ آرش بهمنی استان گيلان سازمان گزارشگران بدون مرز ۱۶/۹/۸۸

ح) توقيف مطبوعات

۱ـ روزنامه خبر ايلنا ۲/۹/۸۸
۲ـ روزنامه همشهری توقيف موقت ايلنا ۲/۹/۸۸
۳ـ روزنامه حيات نو جهان ۱۶/۹/۸۸
۴ـ روزنامه انديشه نو پارلمان نيوز ۳۰/۹/۸۸

ت) محاکمات

۱ـ محمد داوری سردبير سايت سهام نيوز – تهران ايلنا ۲/۹/۸۸
۲ـ فريدون وردی نژاد مديرمسئول روز هرانا ۲۳/۹/۸۸
۳ـ صديق مينائی همکار هفته نامه توقيف شده ئاسو-سنندج موکريان نيوز ۲۶/۹/۸۸

ی) مسدود کردن سايتهای اينترنتی

۱ـ تا آزادی زندانيان سبز تا آزادی زندانيان سبز ۶/۹/۸۸
۲ـ سايت ساوالان سسی ساوالان سسی ۷/۹/۸۸
۳ـ سايت توييتر خبرگزاری فرانسه ۲۷/۹/۸۸

ک) اعلام جرم

ـ مدير مسئول سايت ياران خورشيد ايسنا ۱۹/۹/۸۸

ل) صدور حکم بازداشت

ـ آرش بهمنی رشت ادوارنيوز ۲۱/۹/۸۸

۱۰ـ دی ۱۳۸۸

الف) تهديد و ارعاب

۱ـ روزنامه اعتماد تهديد به تعطيل – تهران پارسينه ۷/۱۰/۸۸
۲ـ مسيح مهاجری مدير مسئول روزنامه جمهوری اسلامی سلام ۱۵/۱۰/۸۸
۳ـ نازيلا فتحی خبرنگار نيويورک تايمز – تهران صدای امريکا ۲۹/۱۰/۸۸

ب) بازداشت ها

۱ـ مصطفی ايزدی تهران ادوارنيوز ۷/۱۰/۸۸
۲ـ ماشااله شمس الواعظين تهران بی بی سی ۸/۱۰/۸۸
۳ـ نسرين وزيری تهران جرس ۸/۱۰/۸۸
۴ـ بدرالسادات مفيدی تهران جرس ۸/۱۰/۸۸
۵ـ کيوان مهرگان تهران جرس ۸/۱۰/۸۸
۶ـ رضا تاجيک تهران جرس ۸/۱۰/۸۸
۷ـ رضا الباشا تهران تابناک ۷/۱۰/۸۸
۸ـ بدون هويت( ۲نفر) تهران تهران امروز ۱۰/۱۰/۸۸
۹ـ بهرنگ تنکابنی سردبير فرهنگ و آهنگ پيک ايران ۱۵/۱۰/۸۸
۱۰ـ کيوان فرزين مديرمسئول فرهنگ و آهنگ پيک ايران ۱۵/۱۰/۸۸
۱۱ـ مصطفی دهقان ادوارنيوز ۲۰/۱۰/۸۸
۱۲ـ بدون هويت (۳ زن) عکاسان آژانسهای خبری خارجی – تهران جرس ۲۴/۱۰/۸۸
۱۳ـ مهدی جليل خانی زنجان هرانا ۳۰/۱۰/۸۸

ج) جلوگيری از انتشار کتاب

ـ عکسهای انقلاب مريم زندی – تهران ايلنا ۲۸/۱۰/۸۸

د) جلوگيری از نمايش فيلم

ـ فيلم پاداش ساخته کمال تبريزی هرانا ۲۷/۱۰/۸۸

ه) عدم پرداخت حقوق

ـ خبرنگاران روزنامه وزارت صنايع تابناک ۳۰/۱۰/۸۸

و) تذکر کتبی

۱ـ روزنامه آرمان روابط عمومی پارلمان نيوز ۲/۱۰/۸۸
۲ـ هفته نامه موج انديشه پارلمان نيوز ۲/۱۰/۸۸
۳ـ روزنامه آفتاب يزد خبرگزاری مهر ۷/۱۰/۸۸
۴ـ خبرگزاری کار ايران، ايلنا ايسنا ۱۳/۱۰/۸۸
۵ـ روزنامه اعتماد فارس ۱۳/۱۰/۸۸
۶ـ روزنامه جمهوری اسلامی ايلنا ۱۴/۱۰/۸۸
۷ـ روزنامه فرهنگ آشتی ايلنا ۱۴/۱۰/۸۸
۸ـ روزنامه کارون ايلنا ۱۴/۱۰/۸۸
۹ـ روزنامه آفتاب يزد ايلنا ۱۴/۱۰/۸۸
۱۰ـ هفته نامه پنجره ايلنا ۱۴/۱۰/۸۸
۱۱ـ روزنامه دنيای اقتصاد ايلنا ۱۹/۱۰/۸۸
۱۲ـ روزنامه بهار ايلنا ۱۹/۱۰/۸۸
۱۳ـ روزنامه ابرار ايسنا ۲۶/۱۰/۸۸
۱۴ـ روزنامه ابتکار ايلنا ۲۷/۱۰/۸۸
۱۵ـ جهان صنعت فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۱۶ـ مردم سالاری فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۱۷ـ روزان فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۱۸ـ توسعه فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۱۹ـ تهران امروز فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۲۰ـ پول فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۲۱ـ آفرينش فارس ۳۰/۱۰/۸۸
۲۲ـ فرهيختگان فارس ۳۰/۱۰/۸۸

ز) احضار به دادگاه يا نهادهای دولتی

ـ مهرداد بذرپاش مدير مسئول روزنامه وطن فارس ۲۲/۱۰/۸۸

ح) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ـ مسعود لواسانی ۸ سال و نيم حبس – تهران هرانا ۲/۱۰/۸۸
۲ـ روزنامه صدای عدالت مجرم شناخته شد- تهران ايسنا ۲۱/۱۰/۸۸
۳ـ نشريه جامعه پرستاری مجرم شناخته شد- تهران ايسنا ۲۱/۱۰/۸۸
۴ـ نشريه بانگ مجرم شناخته شد- تهران ايسنا ۲۱/۱۰/۸۸
۵ـ روزنامه همشهری تبرئه از اتهامات وارده- تهران ايسنا ۲۱/۱۰/۸۸
۶ـ محمدرضا نوربخش سردبير روزنامه فرهيختگان ۳سال حبس کلمه ۲۲/۱۰/۸۸
۷ـ نادر کريمی جونی روزنامه نگار ۱۰ سال حبس هرانا ۲۲/۱۰/۸۸
۸ـ مازيار خسروی مدير سايت هم ميهن ۵۰۰ هزارتومان جريمه ايسنا ۲۲/۱۰/۸۸

ت) لغو امتياز نشريات

۱ـ موج انديشه تهران جهان ۲۸/۱۰/۸۸
۲ـ نشريه همت تهران جهان ۲۸/۱۰/۸۸
۳ـ نشريه فرهنگ آشتی تهران جهان ۲۸/۱۰/۸۸

ی) صدور قرار وثيقه جهت آزادی

۱ـ فريبا پژوه ۵۰ ميليون تومان – تهران هرانا ۲/۱۰/۸۸
۲ـ نفيسه زارع کهن ۱۰۰ ميليون تومان – تهران ايلنا ۲/۱۰/۸۸
۳ـ محمد ناظری ۵۰ ميليون تومان – اصفهان پارلمان نيوز ۱۸/۱۰/۸۸

ک) آزادی از زندان

۱ـ نسرين وزيری خبرنگار ايلنا – تهران ايلنا ۳۰/۱۰/۸۸
۲ـ حمله به مراکز /تفتيش و بازرسی
۳ـ دفتر خبرگزاری ايسنا تهران جرس ۵/۱۰/۸۸
۴ـ دفتر مجله ايران دخت تهران ادوارنيوز ۷/۱۰/۸۸

ل) محاکمات

ـ مدير مسئول نشريه جامعه پرستاری تهران ايسنا ۲۰/۱۰/۸۸

م) مسدود کردن سايتهای اينترنتی

۱ـ سايت آيت اله منتظری جرس ۳/۱۰/۸۸
۲ـ پارلمان نيوز هرانا ۶/۱۰/۸۸
۳ـ سايت هرانا هرانا ۱۴/۱۰/۸۸
۴ـ سايت پارسينه الف ۱۷/۱۰/۸۸
۵ـ شيعه آنلاين نوانديش ۱۷/۱۰/۸۸
۶ـ تابان نيوز نوانديش ۱۷/۱۰/۸۸
۷ـ سايت مجمع روحانيون مبارز پارلمان نيوز ۱۸/۱۰/۸۸
۸ـ بنيان پارلمان نيوز ۱۸/۱۰/۸۸
۹ـ فرارو هرانا ۲۱/۱۰/۸۸
۱۰ـ قطره هرانا ۲۱/۱۰/۸۸
۱۱ـ سايت خبری ملت تابناک ۲۶/۱۰/۸۸
۱۲ـ سايت سلام پارلمان نيوز ۲۷/۱۰/۸۸

ن) اعلام جرم

۱ـ مدير مسئول سايت عصر ايران پارلمان نيوز ۱۷/۱۰/۸۸
۲ـ مدير مسئول سايت پارسينه ايلنا ۲۱/۱۰/۸۸

ذ) ضرب و شتم

ـ بدون هويت خبرنگار خبرگزاری ايسنا هرانا ۵/۱۰/۸۸

۱۱ـ بهمن ۱۳۸۸

الف) مسدود کردن سايتهای اينترنتی

۱ـ پارلمان نيوز (پارلمان نيوز ۱۵/۱۱/۸۸)
۲ـ ندای سبز آزادی (ندای سبز آزادی ۳/۱۱/۸۸)
۳ـ خبر گزاری فارس (جرس ۲۲/۱۱/۸۸)
۴ـ ايرنا (جرس ۲۲/۱۱/۸۸)
۵ـ پرس تی وی (جرس ۲۲/۱۱/۸۸)
۶ـ بيزيم تبريز نيوز (ساوالان سسی ۲۲/۱۱/۸۸)
۷ـ سحام نيوز (سحام نيوز ۲۹/۱۱/۸۸)
۸ـ نو انديش (نوانديش ۲۹/۱۱/۸۸)
۹ـ مدرسه فمنيستی (هرانا ۲۹/۱۱/۸۸)
۱۰ـ امير کبير (هرانا ۱۶/۱۱/۸۸)
۱۱ـ برهان (کلمه ۱۶/۱۱/۸۸)
۱۲ـ خبرگزاری روسی نووستی ( بخش فارسی ) (فردا ۱۷/۱۱/۸۸)
۱۳ـ يوتيوب فارسی (جهان ۱۸/۱۱/۸۸)
۱۴ـ هرانا (هرانا ۱۸/۱۱/۸۸)
۱۵ـ جی ميل (ايلنا ۲۱/۱۱/۸۸)
۱۶ـ واحد مرکزی خبر (جرس ۲۲/۱۱/۸۸)

ب) جلوگيری از انتشار کتاب

۱ـ اليمده اللی بارماق نگارخياوی (ساوالان سسی ۱/۱۱/۸۸)
۲ـ سو پيچی لتيسی مليحه عزيزی (ساوالان سسی ۱/۱۱/۸۸)
۳ـ باهارگلمدی سامان حسن زاده (ساوالان سسی ۱/۱۱/۸۸)
۴ـ ائل ادبياتی (ساوالان سسی ۱/۱۱/۸۸)
۵ـ ديوان اشعار علی سيفی (ساوالان سسی ۱/۱۱/۸۸)
۶ـ از بازرگان تا خاتمی داوود علی بابائی (کلمه ۷/۱۱/۸۸)

ج) تذکر کتبی

ـ خبرگزاری ايرنا (ايرنا ۴/۱۱/۸۸)

د) بازداشت ها

۱ـ ليلی فرهادپور روزنامه نگار – تهران (راديوفردا ۱/۱۱/۸۸)
۲ـ بدون هويت خبرنگار صدای آمريکا – تهران (جهان ۶/۱۱/۸۸)
۳ـ نيلوفر لاری پور خبرنگار نشريه چلچراغ (پارلمان نيوز ۱۳/۱۱/۸۸)
۴ـ علی محمد اسلام پور سردبير نوای وقت کرمانشاه (هرانا ۱۳/۱۱/۸۸)
۵ـ نوشين جعفری خبرنگار روزنامه اعتماد (جرس ۱۵/۱۱/۸۸)
۶ـ اکبر منتجبی تهران (کلمه ۱۸/۱۱/۸۸)
۷ـ زينب کاظم خواه تهران (هرانا ۱۸/۱۱/۸۸)
۸ـ احمد جلالی تهران (هرانا ۱۸/۱۱/۸۸)
۹ـ حسن طهموری تهران (نوروز ۱۹/۱۱/۸۸)
۱۰ـ احسان مهرابی تهران (کلمه ۱۹/۱۱/۸۸)
۱۱ـ وحيد پور استاد تهران (جرس ۲۰/۱۱/۸۸)
۱۲ـ علی مليحی تهران (ادوار نيوز ۲۰/۱۱/۸۸)
۱۳ـ بدون هويت (خبرگزاری راديوو فردا ) تهران (ايسنا ۲۱/۱۱/۸۸)
۱۴ـ فواد صادقی تهران (آينده ۲۳/۱۱/۸۸)

ه) احضار به دادگاه يا نهادهای امنيتی

۱ـ حميد رضا عبداللهی شيراز ( جرس ۲۸/۱۱/۸۸ )

۲ـ محاکمات

۳ـ عيدمراد سلکی مدير مسئول هفته نامه گلستان (ايسنا ۴/۱۱/۸۸)
۴ـ لطف اله ميثمی مديرمسئول نشريه چشم انداز (ايسنا ۴/۱۱/۸۸)
۵ـ محمدجعفر بهداد مدير عامل سابق ايرنا (ايرنا ۴/۱۱/۸۸)
۶ـ حسن ارک روزنامه نگار – تبريز (ساوالان سسی ۱۲/۱۱/۸۸)

و) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ـ روزنامه ايران تبرئه از اتهامات وارده (فارس ۴/۱۱/۸۸)
۲ـ نشريه گزارش جامعه تبرئه از اتهامات وارده (فارس ۴/۱۱/۸۸ )
۳ـ محمد دادفر وبلاگ نويس – ۸ ماه حبس (پيک ايران ۶/۱۱/۸۸)
۴ـ مديرسايت آينده ۵ ميليون ريال جزای نقدی ( آينده ۱۸/۱۱/۸۸ )
۵ـ حمزه کرمی مديريت جمهوريت ۱۶ سال حبس و ۶ ميليارد تومان جريمه نقدی ( کلمه ۲۸/۱۱/۸۸)

ز) صدور قرار وثيقه جهت آزادی

۱ـ ناهيد کوه شکاف تهران (ندای سبز آزادی ۴/۱۱/۸۸)
۲ـ محمدرضا زهدی مديرمسئول روزنامه آريا (پارلمان نيوز ۷/۱۱/۸۸)
۳ـ سام محمودی سرابی ۳۰۰ ميليون تومان تهران (ندای سبز آزادی ۲۷/۱۱/۸۸)
۴ـ عدم اطلاعات از سرنوشت
۵ـ وحيد پوراستاد تهران (نوروز ۲۳/۱۱/۸۸)

ح) آزادی از زندان

ـ مهسا حکمت تهران (کلمه ۱۶/۱۱/۸۸)

۱۲ـ اسفند ۱۳۸۸

الف) بازداشت ها

۱ـ نعيمه دوستدار تهران تا آزادی روزنامه نگاران ۳/۱۲/۸۸
۲ـ هنگامه شهيدی تهران کلمه ۶/۱۲/۸۸
۳ـ ابوالفضل عابدينی اهواز هرانا ۱۲/۱۲/۸۸
۴ـ هوتن ابوالفتحی تهران تا آزادی روزنامه نگاران زندانی ۱۶/۱۲/۸۸
۵ـ علی معظمی تهران کلمه ۱۸/۱۲/۸۸

ب) تذکر کتبی

۱ـ نشريه نسل امروز ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۲ـ نشريه بانوی شرق ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۳ـ نشريه آئينه زندگی ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۴ـ نشريه پيام آور ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۵ـ نشريه چلچراغ ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۶ـ نشريه فوتبال ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۷ـ روزنامه بهار ايلنا ۱۸/۱۲/۸۸
۸ـ نشريه سپيدار کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۹ـ نشريه پيشخوان کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۰ـ نشريه زندگی ايرانی کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۱ـ نشريه مداد رنگی کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۲ـ نشريه زندگی ايده ال کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۳ـ نشريه رويش کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۴ـ نشريه کوه نور کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۵ـ نشريه توحيد کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۶ـ نشريه راه زندگی کيهان ۱۹/۱۲/۸۸
۱۷ـ نشريه سينما امروز کيهان ۱۹/۱۲/۸۸

ج) احکام صادر شده توسط دادگاهها

۱ـ نقی احمدی آذری مقدم ۵سال حبس-تبريز راديو کوچه ۱/۱۲/۸۸
۲ـ هنگامه شهيدی ۶سال حبس-تهران وبلاگ محمد مصطفائی ۸/۱۲/۸۸
۳ـ سعيد ليلاز ۳ سال حبس-تهران کلمه ۱۳/۱۲/۸۸
۴ـ محمدجعفر بهداد ۴ ماه حبس-تهران پيک ايران ۱۵/۱۲/۸۸
۵ـ بهمن احمدی اموئی ۵ سال حبس-تهران وبلاگ تا آزادی روزنامه نگاران زندانی ۱۷/۱۲/۸۸
۶ـ رونامه همشهری تبرئه از اتهامات وارده کيهان ۱۸/۱۲/۸۸
۷ـ روزنامه خبر تبرئه از اتهامات وارده کيهان ۱۸/۱۲/۸۸
۸ـ مدير مسئول روزنامه اقبال ۲۰ميليون تومان جريمه نقدی ايسنا ۲۳/۱۲/۸۸

د) مسدود کردن سايتهای اينترنتی

۱ـ نقطه نظر هرانا ۵/۱۲/۸۸
۲ـ ولوله در شهر هرانا ۵/۱۲/۸۸
۳ـ شناخت بهاءالله هرانا ۵/۱۲/۸۸
۴ـ دست خط های بيت العدل هرانا ۵/۱۲/۸۸
۵ـ معرفی سايتهای بهائی هرانا ۵/۱۲/۸۸
۶ـ سرويس خبری جامعه بهائی هرانا ۵/۱۲/۸۸
۷ـ نگاه هرانا ۵/۱۲/۸۸
۸ـ ۹ سايت جامعه بهائی هرانا ۵/۱۲/۸۸
۹ـ وبلاگ فخرالسادات محتشمی پور پارلمان نيوز ۱۹/۱۲/۸۸
۱۰ـ رهانا رهانا ۲۱/۱۲/۸۸

ه) لغو امتياز نشريات

۱ـ نشريه ايران دخت فارس ۱۰/۱۲/۸۸
۲ـ هفته نامه سينا مهر ۱۰/۱۲/۸۸

ز) توقيف مطبوعات

۱ـ نشريه توپ ورزشی تهران کيهان ۲/۱۲/۸۸
۲ـ ماهنامه رها تهران فارس ۴/۱۲/۸۸
۳ـ روزنامه اعتماد تهران پارلمان نيوز ۱۰/۱۲/۸۸

ح) صدور قرار وثيقه جهت آزادی

۱ـ حسين ظهوری تهران نوروز ۲/۱۲/۸۸
۲ـ احسان مهرابی ۳۰ميليون تومان-تهران پارلمان نيوز ۵/۱۲/۸۸
۳ـ روزبه کريمی تهران هرانا ۹/۱۲/۸۸
۴ـ عبدالرضا تاجيک تهران ايلنا ۹/۱۲/۸۸
۵ـ ماشااله شمس الواعظين تهران ايلنا ۹/۱۲/۸۸
۶ـ بهرنگ تنکابنی تهران ايلنا ۹/۱۲/۸۸
۷ـ علی حکمت تهران نوروز ۹/۱۲/۸۸
۸ـ فؤاد صادقی تهران ايلنا ۱۰/۱۲/۸۸
۹ـ نوشين جعفری تهران بامداد خبر ۱۲/۱۲/۸۸
۱۰ـ کيوان صميمی تهران کلمه ۱۲/۱۲/۸۸
۱۱ـ مرتضی کاظميان تهران پارلمان نيوز ۱۲/۱۲/۸۸
۱۲ـ اکبر منتجبی تهران جرس ۱۶/۱۲/۸۸
۱۳ـ وحيد پور استاد تهران جرس ۱۶/۱۲/۸۸
۱۴ـ رضا نورپخش تهران کلمه ۱۲/۱۲/۸۸

ت) محاکمات

۱ـ مرتضی فلاح مدير مسئول روزنامه اقبال-تهران ايسنا ۱۶/۱۲/۸۸
۲ـ مدير مسئول روزنامه عدالت-تهران ايسنا ۱۶/۱۲/۸۸
۳ـ اکبر آبادی مدير مسئول هفته نامه صور اراک مهر ۱۸/۱۲/۸۸

ی) بازجوئی

ـ مهسا جزينی تهران پارلمان نيوز ۳/۱۲/۸۸