یکشنبه 6 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر منصور اسانلو: بر اثر حمله ماموران، عروس‌ام فرزندش را سقط کرد، روز

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

خانواده منصور اسانلو، خواستار پی گيری قانونی بازداشت و ضرب و شتم عروس جوان اين خانواده شدند. خانم اسانلو، در مصاحبه با روز ضمن اعلام اين خبرهمچنين گفت: عروس من دو ماهه باردار بود و ما اين قضيه کاملا بی اطلاع بوديم.او در اثر اين حمله به شدت دچار خونريزی شده و وقتی پی گيری کرديم متوجه شديم دو ماهه باردار بوده و جنين متاسفانه سقط شد.

پروانه اسانلو همچنين به "روز" گفت: قضيه عروسم، زنگ خطری برای همه ما بود. من از نهادهای بين المللی حقوق بشری ميخواهم کمک کنند و نگذارند چنين اقداماتی در هيچ کجای دنيا اتفاق بيفتد و همين جا اعلام ميکنم که هر يک از اعضای خانواده من جانش به خطر بيفتد و يا اتفاقی برای ما بيفتد مسئولان قوه قضائيه و مسئولان جمهوری اسلامی مقصر هستند.

منصور اسانلو، رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبرسرانی ايران و از سرشناس ترين فعالان کارگری ايران است که با اتهاماتی امنيتی به تحمل ۵ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

اکنون و در حاليکه آقای اسانلو، چهارمين سال زندان خود را پشت سر می گذارد، عروس جوان او براساس اعلام خانواده اش، بازداشت و در مکانی نامعلوم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پس از تهديد برای عدم افشای اين قضيه، در پل سيد خندان رها شده است.

در حاليکه مقامات قضايی و مسئولان امنيتی جمهوری اسلامی تاکنون در اين زمينه سکوت اختيار کرده و از ارائه هر گونه توضيحی خودداری کرده اند، پروانه اسانلو در گفتگو با "روز" از وضعيت جسمی و روحی عروس خانواده و ساير اعضای خانواده آقای اسانلو سخن گفته و اعلام کرده است که خانواده او هيچ گونه امنيتی ندارند و مسئوليت هر اتفاقی برای هر يک از اعضای خانواده آقای اسانلو به عهده مسئولان جمهوری اسلامی است.

اين گفتگو را در ذيل بخوانيد.

خانم اسانلو، طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر بازداشت و ضرب و شتم خانم زويا صمدی منتشر شده است. آيا شما اين قضيه را به صورت قانونی پی گيری خواهيد کرد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بله قطعا پی گيری می کنيم و رسما شکايت خواهيم کرد. متاسفانه وقتی اين اتفاق افتاد شب تعطيلی بود و بعد از آن هم تا سه روز تعطيل بود و ما نتوانستيم کاری صورت بدهيم اما قطعا روز يک شنبه در اين خصوص اقدام خواهيم کرد تا ببينيم آيا برای اولين بار هم که شده در اين گونه موارد رسيدگی خواهد شد يا نه.

فکر ميکنيد چرا چنين برخوردی با يکی از اعضای خانواده شما صورت گرفته است؟
فقط قصد ايجاد رعب و وحشت برای خانواده ما را دارند. می خواهند آقای اسانلو را تحت فشار قرار دهند.

آقای اسانلو که زندان هستند، چرا بايد ايشان را تحت فشار بيشتر قرار دهند؟
اين را بايد خود آقايان پاسخ دهند که چرا از منصور که ۴ سال است در زندان به سر می برد اينقدر می ترسند و چرا با خانواده کسی که هزينه همه فعاليت های صنفی اش را می پردازد، اين چنين رفتار ميکنند.

آيا عروس شما فعاليت سياسی يا اجتماعی خاصی انجام ميدهند؟
نه خير، ايشان مهندس هستند و هيچ گونه فعاليت خاصی انجام نمی دهند. اين مساله کاملا در راستای ايجاد فشار مضاعف برای آقای اسانلو صورت گرفته و عروس بی گناه مرا برده و به شدت به روح و روان و جسم او آسيب زده اند تا آقای اسانلو و ما را بترسانند.

آيا شما ميدانيد اين اتفاق از سوی چه ارگان يا نهادی صورت گرفته؟
نه، زويا چشم بند داشته و نه ميداند او را کجا برده اند و نه ميدانيم که چه کسانی بوده اند.

مشخصا خواسته شان از خانم زويا صمدی چه بوده است؟
از او خواسته بودند برگه تعهدی را امضا کند که براساس آن تعهد دهد آقای اسانلو، بعد از آزادی فعاليتی انجام ندهد و به همراه خانواده اش از کشور خارج شود!

آقای اسانلو در جريان اين قضيه هستند؟ ايشان چه نظری دارند؟
ابتدا تصميم گرفتم چيزی به او نگويم؛ نمی خواستم نگرانی اش بيشتر شود اما خبر را شنيده بود و ناچار شدم همه چيز را به او بگويم. به شدت ناراحت شد و گفت بايد از طريق قانونی موضوع را پی گيری کنيم و من هم به ايشان قول دادم که صد در صد اين موضوع را پی گيری خواهيم کرد.

اين برخوردها با خانواده شما آيا مسبوق به سابقه بوده و تهديداتی دريافت کرده بوديد؟
از يک سال پيش عروسم را بارها به صورت تلفنی تهديد کرده بودند. چند بار به محل کارش رفته بودند و حتی يکبار در خيابان يک کلت کمری را به پهلويش گذاشته و تهديد کرده بودند. يکبار هم به شعبه ۱۴ احضارش کردند و من رفتم اما در آن شعبه گفتند ما احضار نکرده ايم. اما ما هيچ گاه تصور نمی کرديم چنين اتفاقی بيفتد. آقای اسانلو يک فعال صنفی است و هيچ کار غير قانونی و امنيتی انجام نداده است. او هميشه در چارچوب قانون رفتار کرده و عروسم هم بيگناه است او تا کنون تنها يک بار آقای اسانلو را در شب نامزدی اش ديده و حتی تاکنون به ملاقات آقای اسانلو در زندان هم نرفته است وهيچ ارتباطی با فعاليت های آقای اسانلو ندارد؛واقعا چنين برخوردی برای ما غير قابل تصور بود.

در خصوص اين برخوردها و تهديداتی که می گوييد از يک سال پيش در جريان بوده آيا پی گيری خاصی کرده ايد؟
بله بارها به رئيس قوه قضائيه، دادستان تهران و دفتر حقوق شهروندی قوه قضائيه نامه نوشته و همه مسائل را شرح داده ايم اما دريغ از يک پيگيری، نه با ما تماسی گرفتند و نه پی گيری کردند و کار کشيد به همين جا که می بينيد.

در حال حاضر وضعيت جسمی و روحی خانم صمدی چگونه است؟
متاسفانه آسيب فراوانی ديده است. همچنان در حالت شوک است. هنوز تعادل روانی خود را باز نيافته است. غير از خونريزی بينی و لثه و آسيبی که به دندان هايش وارد شده، عروس من دو ماهه باردار بود و ما اين قضيه کاملا بی اطلاع بوديم. به شدت دچار خونريزی شده و وقتی پی گيری کرديم متوجه شديم دو ماهه باردار بوده و جنين متاسفانه سقط شد.

اين روزها برخی شايعات نيز درباره احتمال آزادی آقای اسانلو به گوش ميرسد.
منصور الان ۴ سال است در زندان به سر می برد و يک سال از محکوميت او باقی مانده. اين زمزمه ها را ما نيز شنيده ايم اما هنوز هيچ نشانه ای از آزادی او نه ما ديده ايم و نه خود منصور.

آقای اسانلو اکنون در چه شرايطی هستند؟
منصور الان در اندرزگاه ۳ سالن ۸ زندان رجايی شهر است. متاسفانه هم چشم او نياز به معاينات پزشکی دارد و هم قلب او نياز به آنژيوگرافی دارد، اما توجهی نمی شود.

با اين اوصافی که می فرماييد، شما چه اقداماتی صورت خواهيد داد؟
کاری نمی توانيم بکنيم. ما تنها می توانيم به مراجه قضايی مراجعه کنيم و منتظر بمانيم که پی گيری کنند. ما اصلا احساس امنيت نمی کنيم. هر لحظه امکان دارد برای يکی ديگر از اعضای خانواده چنين مشکلاتی ايجاد کنند؛ قضيه عروسم، زنگ خطری برای همه ما بود. من از نهادهای بين المللی حقوق بشری ميخواهم کمک کنند و نگذارند چنين اقداماتی در هيچ کجای دنيا اتفاق بيفتد و همين جا اعلام ميکنم که هر يک از اعضای خانواده من جانش به خطر بيفتد و يا اتفاقی برای ما بيفتد مسئولان قوه قضائيه و مسئولان جمهوری اسلامی مقصر هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016