یکشنبه 6 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين الملل خواستار رفع اتهام جعفر پناهی و محمدعلی شيرزادی شد، رهانا

سازمان عفو بين الملل در متن منتشره‌ی خود خواستار رفع هرگونه اتهام عليه دو فيلمساز ايرانی، جعفر پناهی و محمد علی شيزادی شد.

خبرگزاری حقوق بشر ايران
رهانا: سازمان عفو بين الملل در متنی که اخيرا منتشر کرد ضمن تاکيد بر فعاليت های مسالمت آميز دو فيلمساز ايرانی، جعفر پناهی و محمد علی شيرزادی که درآستانهء محاکمه قرار دارند، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا ايشان را از اتهامات وارده تبرئه کنند. اين سازمان همچنين اعلام کرد که در صورت بازداشت مجدد و محکوميت ايشان،به اقدامات بيشتری دست خواهد زد.

عفو بين الملل در متنی که منتشر کرد يادآور ميشود که محمد علی شيرزادی فيلمساز ايرانی روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ با قيد وثيقه از زندان اوين آزاد شده است. وی در هفته های آتی قرار است به اتهام فيلمبرداری و مصاحبه ای که حدود دو سال قبل با يکی از مدافعين حقوق بشر(عمادالدين باقی) و يکی از روحانيون مخالف با حاکميت (آيت الله منتظری) محاکمه شود. عفو بين الملل اعلام کرد که در صورتی محکوميت و زندانی شدن وی، او را به عنوان يک زندانی عقيدتی تلقی خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سازمان عفو بين الملل در ادامه ضمن مرور سوابق شيرزادی و نحوهء بازداشت وی مينويسد که او يکی از اعضای کميته دفاع از حقوق زندانيان می باشد که توسط عمادالدين باقی، فعال برجسته حقوق بشر تاسيس شده در حاليکه دفتر اين کميته نيز در سال گذشته توسط مقامات ايرانی بسته شد. اين فيلمساز ايرانی، روز دوشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸ توسط ۵ مرد ناشناس بازداشت شده در حاليکه به مدت ۴۰ روز خانوادهء وی از محل و وضعيت نگهداری او بی اطلاع بودند.

محمد علی شيرزادی به خاطر فيلمبرداری از مصاحبه با عمادالدين باقی و آيت الله منتظری و در پی پخش تلويزيونی اين مصاحبه در بی بی سی فارسی دستگير گرديد.

جعفر پناهی، فيلمساز ديگر ايرانی نيز پيش از اين در چهارم خرداد ۱۳۸۹ و پس از ۲ ماه بازداشت به قيد وثيقه آزاد شده بود.

عفو بين الملل همچنين مقامات ايرانی را به رفع هرگونه اتهامی از محمد علی شيرزادی و جعفر پناهی به خاطر فعاليت های مسالمت آميزشان در رابطه با آزادی بيان، فراخواند.

اين سازمان ضمن اشاره به حوادث پس از انتخابات در ايران که منجر به کشته شدن تعدادی شهروندان و نيز دستگيری هزاران تن که بسياری از آنان در زندان برای اخذ اعترافات اجباری در دادگاه های نمايشی مورد شکنجه و ساير بدرفتاری ها قرار گرفته اند، اضافه ميکند که در صورت بازداشت مجدد جعفر پناهی و محمد علی شيرزادی اقدامات بيشتری را در اين زمينه انجام خواهد داد.

در پايان می افزايد که در جريان محاکمات گروهی سال گذشته صدها نفر از بازداشت شدگان در شرايط ناعادلانه و اغلب بدون دسترسی به وکيل، مورد محاکمه قرار گرفتند که بسياری از آنان به زندان های دراز مدت و برخی نيز به مرگ محکوم شدند، که تاکنون دو نفر از آنها اعدام شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016