سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی عفو بين‌الملل از وضعيت نرگس محمدی و عبدالرضا تاجيک، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: سازمان عفو بين الملل در آخرين سند منتشره خود در رابطه با ايران، با ابراز نگرانی نسبت به وضعيت نامعلوم عبدالرضا تاجيک، از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، خواستار آزادی فوری وی و بازپس گيری تمامی اتهامات منتسب به عبدالرضا تاجيک و نرگس محمدی شد. اين سازمان همچنين خواستار پايان اذيت و آزار مدافعين حقوق بشر در ايران توسط جمهوری اسلامی شد.
نرگس محمدی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در دهم تيرماه ۱۳۸۹ آزاد، و سپس در بيمارستان بستری شد. سرنوشت فعال ديگر، عبدارضا تاجيک، که در ۲۲ خردادماه سال جاری دستگير شده همچنان نامعلوم است و به گفته عفو بين الملل، در خطر شکنجه به سر می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نرگس محمدی نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و مادر دو کودک دوقلوی سه ساله در دهم تيرماه آزاد و متعاقبا در ۱۲ تيرماه در بيمارستان بستری شد. او در بيستم خردادماه سال جاری بازداشت شده بود. چند رو پيش از آزادی حال وی به سرعت رو به وخامت گذاشت. در مصاحبه ای که پس از آزادی وی و در هنگام حضور وی در بيمارستان صورت گرفت و در سايت يوتيوب نيز منتشر شده بود وی گفت که در مدت بازداشت ۱۴ بار سقوط کرده و دچار نوعی فلج موقت شده که توانايی حرکت و يا کنترل دست و پايش را از دست داده. پزشکان گفتند که از تشخيص علت اين مساله ناتوانند. در اين مصاحبه وی تاييد کرد که وی يک مدافع حقوق بشر بوده و يک مادر و اظهار داشت که هنگامی که دور از فرزندان سه ساله اش زندانی بوده احساس ناراحتی می کرده.
در ادامه اين سند عفو بين الملل می گويد در همان روزی که نرگس محمدی بازداشت شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی را شامل توصيه هايی از جمله "افزايش آزادی بيان و آزادی اجتماعات، و حفاظت از تمامی گروه ها، روزنامه نگاران و بويژه مدافعان حقوق بشر" را به تصويب رساند که توسط جمهوری اسلامی پذيرفته شد.
محل نگهداری عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر همچنان نامعلوم است. در مصاحبه ای در تاريخ هفدهم تيرماه، پروين تاجيک، خواهر وی، گفت که وی ملاقاتی با دادستان تهران داشته اما وی هم از محل نگهداری برادرش بی اطلاع بوده. به نظر می رسد که وی در بازداشت انفرادی بسر می برد. پروين تاجيک اضافه کرد که بررسی کرد که آيا نام برادرش در زندان اوين ثبت شده يا خير، اما آنجا هم چيزی از وی ثبت نشده بود. او در ۲۲ خرداد ماه سال جاری و پس از احضار تلفنی او به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات بازداشت شد.
عفو بين الملل معتقد است که تاجيک يک زندانی عقيدتی است که برای فعاليت های مسالمت آميزش در رابطه با آزادی بيان بازداشت شده.
دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دسامبر ۲۰۰۸ به دستور مقامات دولتی بسته شد، هر چند که اعضای آن به فعاليت های حقوق بشری خود ادامه دادند. برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر پس از درگيری های انتخابات رياست جمهوری بازداشت شدند.
عفو بين الملل در پايان از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئيس قوه قضائيه و دبيرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمايندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنيا، خواستار آزادی بی قيد و شرط عبدالرضا تاجيک، و افشای محل نگهداری اين زندانی عقيدتی، و تضمين مقامات مسئول برای حفاظت وی از شکنجه و يا ساير بدرفتاری ها و اعطای دسترسی فوری به وکيل منتخب و خدمات درمانی کافی به وی شوند.
اين سازمان همچنين خواستار اصرار به مقامات برای بازپس گيری تمامی اتهامات بر عليه نرگس محمدی و عبدالرضا تاجيک در رابطه با فعاليت های مسالمت آميزشان درباره حق آزادی بيان و آزادی اجتماعات - که توسط ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که ايران نيز از عضوی از آن است محافظت شده - و همچنين صرف نظر از بستن کانون مدافعان حقوق بشر و پايان اذيت و آزار و ارعاب اعضای اين کانون و ساير مدافعان حقوق بشر در ايران شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016