دوشنبه 4 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشای هزاران سند طبقه‌بندی شده از جنگ افغانستان؛ "ایران متهم به ایجاد بی‌ثباتی"، راديو فردا

افشای بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان خشم مقامات واشینگتن را برانگیخته است. اسنادی که بخش‌هایی از آن به «نقش ایران در بی‌ثباتی افغانستان» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیران وب سایت ویکی‌لیکس که اخبار پشت پرده را افشا می‌کنند، این اسناد را از طریق روزنامه‌های نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان در اختیار عموم قرار دادند.

اسناد منتشر شده حاوی جزئيات دقیق جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ و از جمله نقش ایران در بی‌ثباتی این کشور است .

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه در واکنش به انتشار این اسناد گفت که واشینگتن افشای اطلاعات محرمانه‌ای که می تواند جان آمریکاییان و متحدان این کشور را در معرض خطر قرار دهد و امنیت ملی آمریکا را تهدید کند، به شدت محکوم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنین با غیرمسئولانه خواندن افشای این اسناد گفت که انتشار این اسناد به عزم دولت آمریکا برای تعمیق روابط با افغانستان و پاکستان و شکست دادن دشمن مشترک سه کشور اثری نخواهد گذاشت.

اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که در مورد جنگ افغانستان افشا شده است، انگشت اتهام را در ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تقویت شبه‌نظامیان طالبان به سوی پاکستان و ایران نشانه رفته است.

بر اساس این اسناد، سازمان اطلاعاتی پاکستان به سازماندهی مبارزه ستیزه‌جویان طالبان علیه نیروهای آمریکایی، از طریق ملاقات با مقامات ارشد طالبان، متهم شده‌اند.

همچنین در بخشی از اسناد انتشار یافته آمده است که پاکستان با دریافت کمک‌های خارجی در پیکار با تروریسم،‌ به تقویت گروه‌های تروریستی به خصوص طالبان پرداخته است.

پاکستان و ایالات متحده به شدت گزارش‌های انتشار یافته در این مورد را رد کرده و آن را بی‌پایه خوانده‌اند.

در همین حال آن طور که بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد به نقل از سخنگوی حامد کرزی گزارش کرده است که افغانستان در مورد این اسناد تحقیقات جدی انجام می‌دهد.

نقش ایران در جنگ افغانستان

بخش‌های دیگری از این اسناد که به تازگی در مورد فعالیت ارتش آمریکا در افغانستان فاش شده است، به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزش و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان اشاره می‌کند.

علاوه بر این، آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد در این اسناد که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین انتشار آن در تاریخ ارتش آمریکا بی‌سابقه است گفته شده که ایران به طور مستقیم نیز از شورشیان طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.

در یکی از این اسناد که توسط معاون سفیر آمریکا در کابل نوشته شده، عنوان می‌شود که «دولت ایران گام‌های جدیدی در بی‌ثباتی افغانستان برداشته و نفوذ خود را در این کشور افزایش داده است».

بر اساس همین گزارش دولت ایران با پرداخت رشوه‌های کلان به برخی نمایندگان مجلس افغانستان سعی در برکناری نمایندگان اصلاح‌طلب این کشور دارد.

ایران که از سرنگونی حکومت طالبان به دست نیروهای آمریکایی خشنود است، هرگونه تلاش علیه دولت حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان را رد می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از نیروهای اطلاعاتی ارتش آمریکا آمده است، که در ماه مارس ۲۰۰۹ یک گروه صد نفری از نیروهای غیر افغانی طالبان به منظور انجام عملیات انتحاری از خاک ایران وارد افغانستان شدند.

ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان نیز در ماه مه همان سال با استناد به مدارک ارتش این کشور از ورود نیروهای آموزش دیده طالبان از خاک ایران به افغانستان خبر داده بود.

در بخش دیگری از این گزارش که مربوط به فوریه سال ۲۰۰۵ است، آمده است که رهبران طالبان به منظور آمادگی برای عملیات نظامی علیه نیروهای ائتلاف در ولایات هلمند و اروزگان به طور مرتب بین ایران و افغانستان در تردد بوده‌اند.

همچنین در بخشی از این گزارش آمده است که دولت ایران به رهبران طالبان پیشنهاد کرده تا در ازای کشتن هر سرباز افغان مبلغ ۱۷۴۰ دلار و در ازای کشتن هر مقام دولتی این کشور مبلغ ۳۴۸۰ دلار بپردازد.

این گزارش جنجالی از کمک مالی دولت ایران به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، نیز خبر داده است.

همچنین بر اساس این گزاش گفته می‌شود که برخی خودروهای بمب‌گذاری شده در افغانستان در شهر بیرجند ایران به مواد منفجره مجهز می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این گزارش می‌تواند تلاش‌های حامد کرزای در مخفی نگه داشتن اقدامات ایران در این کشور را به چالش بکشد.

به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین اگرچه بسیاری از این گزارش‌ها ممکن است اخبار جدیدی درباره جنگ افغانستان نباشد اما دشواری‌های جنگ در این کشور را نشان می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016