شنبه 16 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فدراسيون بين المللی حقوق بشر و سازمان جهانی ضد شکنجه خواستار آزادی فوری هفده زندانی سياسی شدند، کمیته گزارشگران حقوق بشر

روز گذشته دو سازمان حقوق بشری؛ فدراسيون بين المللی حقوق بشر (اف آی دی اچ) و سازمان جهانی ضد شکنجه (او ام سی تی)، در يک بيانيه مطبوعاتی مشترک خواستار آزادی هفده زندانی سياسی شدند که در زندان اوين در اعتراض به وضعيت زندان از ۱۲ روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده اند.وضعيت جسمی اين زندانيان هر روز وخيم تر می شود. در اين بيانيه مطبوعاتی تاکيد شده است که مقامات ايرانی طبق قوانين بين المللی موظف به تضمين سلامت و يکپارچگی جسمی و روانی اين زندانيان هستند.


تقاضای آزادی گروه هفده نفره زندانيان سياسی که اعتصاب غذا کرده اند

پاريس، ژنو – ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۹- فدراسيون بين المللی حقوق بشر و سازمان جهانی ضد شکنجه امروز از دولت ايران خواستار آزادی فوری هفده زندانی سياسی شدند که در اعتصاب غذا بسر می برند و در سلول های انفرادی در زندان اوين در تهران در بازداشت هستند.

طبق اطلاعات رسيده، هفده زندانی سياسی در اعتراض به شرايط بازداشت خود از ده روز پيش دست به اعتصاب غذا زده اند. بيشتر اعضای اين گروه از زندانيان، دانشجو و روزنامه نگارند. مجيد توکلی دانشجو و يکی از اين زندانيانی است که در روز ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۸ پس از ايراد سخنرانی در دانشگاه امير کبير که در آن خواستار مقاومت عليه استبداد شده بود، بازداشت شد. مجيد توکلی متعاقبا به ۸ سال زندان محکوم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساير زندانيان اين گروه هفده نفره بهمن احمدی امويی؛ روزنامه نگار، حسين نوری نژاد؛ روزنامه نگار و عضو حزب سياسی اصلاح طلب جبهه مشارکت ايران، عبدالله مومنی؛ دانشجو و سخنگوی سازمان اصلاح طلب ادوار تحکيم وحدت، علی پرويز؛ دانشجو، حميدرضا محمدی؛ فعال سياسی، جعفر اقدامی؛ فعال جامعه مدنی، بابک بردار؛ عکاس خبری، ابراهيم (نادر) بابايی؛ فعال جامعه مدنی و جانباز جنگ ايران و عراق، کوهيار گودزی, مدافع حقوق بشر و وب لاگ نويس، کيوان صميمی؛ روزنامه گار، محمد حسين سهرابی راد؛ فعال سياسی، ضياء نبوی؛ دانشجو، علی مليحی؛ دانشجو، مجيد دری؛ دانشجو، غلامحسين عرشی و پيمان کريمی آزاد از شرکت کنندگان در تظاهرات هستند.

همه اين زندانيان پس از اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شدند. برخی از اين زندانيان بيش از يک سال است که در زندان اوين که مخوف ترين بازداشتگاه ايران است، بسر می برند. اين هفده زندانی سياسی در حال حاضر در سلول های انفرادی در بند ۳۵۰ زندان اوين در بازداشت هستند. سلول های انفرادی دو متر در دو متر که چراغ های آن بطور مداوم روشن است و افراد بازداشتی دراين سلول ها بطور مکرر و بی رحمانه بازجويی می شوند.

وضعيت سلامتی چهار نفر از اين گروه هفده نفره بقدری وخيم بود که آن ها را موقتا به درمانگاهی منتقل کردند و پس از دريافت مراقبت های اوليه پزشکی دوباره به سلول برگردانده شدند. اين چهار نفر همچنان در اعتصاب غذا بسر می برند. وضعيت جسمی اعتصاب کنندگان بسيار ضعيف است و هر روز ضعيف تر می شوند. خانواده اين زندانيان از ملاقات با آن ها منع شده اند.

فدراسيون بين المللی حقوق بشر و سازمان جهانی ضد شکنجه از مقامات ايرانی خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط اين زندانيانی که در شرايط بد جسمی هستند و همچنين ساير فعالان و مدافعان حقوق بشری شدند که پس ازاعتراضات به انتخابات بطور ناعادلانه بازداشت شده اند. فدراسيون بين المللی حقوق بشر و سازمان جهانی ضد شکنجه همچنين يادآوری می کنند که ايران طبق قوانين بين المللی حقوق بشر بويژه ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که از امضا کنندگان آن است، موظف است که سلامت و يکپارچگی جسمی و روانی افرادی را که آزادی آن ها را سلب کرده است، بطور موثر تضمين کند.

علاوه بر همه اين ها، مقامات ايرانی در رعايت اعلاميه جهانی حقوق بشر و ساير اسناد بين المللی حقوق بشر که جمهوری اسلامی ايران ان ها را امضا کرده است، بايد به سرکوب خشونت بار و نقض شديد حقوق بشر عليه معترضين به انتخابات را پايان دهد.

کميته گزارشگران حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016