سه شنبه 2 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام های گسترده در زندان وکيل آباد مشهد، کمپين بين المللی حقوق بشر

- هادی قابل: خانواده قربانيان هنگام تحويل جنازه رقم را درفرمها خوانده اند

يک منبع موثق به کمپين بين المللی حقوق بشردر ايران گفت که مقامات قضايی در زندان وکيل آباد مشهد طی چند ماه گذشته بيش از صد نفر که اکثريت قريب به اتفاق آنها محکومان موادمخدری بوده اند را اعدام کرده اند و اين اعدام ها همچنان ادامه دارد. به گفته اين منبع هر هفته ده ها نفر از محکومان به اعدام که اکثريت قريب به اتفاق آنها جرائم مربوط به مواد مخدر دارند در زندان وکيل آباد مشهد به دار اويخته می شوند: « چهار شنبه گذشته ۶۸ نفر اعدام شدند و طی هفته های آتی هم گفته شده که اعدام ها ادامه خواهد داشت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی اآار محکومان به اعدام در زندان وکيل آبادمشهد در پنج بند ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ و نيز بند قرنطيه بالغ بر صدها نفر می باشد. کمپين از انتشار جزييات اماردريافتی تا تاييد آن توسط منابع ديگر خودداری می کند و از مسوولين قضايی ايران می خواهد درباره خبرهايی که در زمينه اعدام هفتگی دسته جمعی محکومان موادمخدری مطرح شده است پاسخگو باشد و به ارائه اطلاعات دقيق از آنچه که در اين زندان در حال انجام است بپردازد.

منبع ياد شده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که اخيرا صادق لاريجانی نامه ای به آيت الله خامنه ای رهبر ايران نوشته و درخصوص محکومان به اعدام کسب تکليف کرده است.

برای اطلاع گرفتن از صحت و سقم خبرهايی که در خصوص اعدام گسترده زندانيان موادمخدری در مشهد توسط منبع ياد شده به کمپين رسيده است در همين خصوص از احمد قابل، پژوهشگر دينی و از شاگردان آيت الله منتظری که خرداد ماه ۸۹ پس از مراسم تشييع استادش در نيشابور بازداشت و پس از تحمل ۱۷۰ روز زندان در زندان با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد دراين خصوص پرسش کرديم. او در پاسخ به سوال کمپين درخصوص صحت اعدام هايی از اين دست حداقل در زمانی که در زندان وکيل آباد بوده است گفت: «من هيچکدام از زندانی ها را از نزديک نديدم و مثل بقيه از لای پنجره و در سرک نمی کشيدم اما خبر ها را می شنيدم. سربازان زندان هم مثل من و شما انسان هستند و خبرها را به هم منتقل می کنند. طی اخباری که آنها به هنگام هواخوری می دادند ما شاهد اعدام ۵۰ نفر در همان ۱۷۰ روز بوديم.» وی به کمپين گفت خبری از اعدام زير ۱۸ ساله ها ندارد اما به خاطر می آورد که به گفته نگهبانان زندان، دو جوان ۱۸ ساله در بين آن ۵۰ نفر زندانی مشهد وجود داشته اند.

اين پژوهشگر دينی ادامه داد: «بند ۶/۱ جايی که ما بوديم، علاوه بر اينکه محل نگهداری زندانی های دراز مدت بود سوييت هايی هم داشت که اعداميان را چند ساعت قبل از اعدامشان به آنجا می آورند و شرايط چنان تغيير می کرد که همه متوجه می شدند که يک اعدامی در بند است. به طوری که همه درها بسته می شد، اگر زمان تماس تلفنی بود تلفن ها قطع می شدند و حتی تردد ساير مسوولان زندان هم ممنوع می شد چرا که بند ۶/۱ مستقيم زير نظر حفاظت زندان اداره می شد. »

احمد قابل در خصوص خبر منتشر شده در روزهای گذشته مبنی بر اعدام ۷۰ نفر گفت: «من در اين خصوص تحقيق مجزايی نداشته ام و اين خبر را در رسانه ها خوانده ام. متاسفانه به هم بندان پيشينم هم دسترسی ندارم و تنها می دانم که خانواده قربانيان هنگام تحويل جنازه اين رقم را در فرمها خوانده اند اما اين را می دانم که می توان به قاعده آن را پذيرفت و ظاهرا جايی برای انکار وجود ندارد. به هر حال ماموران زندان و ساير زندانيان بخشی از اين جامعه اند و اخبار اين چنينی سينه به سينه پخش می شوند. خصوصا که اتفاقاتی از اين دست در کشور ما کم رخ نداده است.»

احمد قابل درخصوص اينکه آيا چنين تعداد زيادی از زندانيان می توانند در زندان با حکم اعدام وجود داشته باشند به کمپين گفت: « «يک امر بسيار متداولی در زندان وجود دارد که افراد مدتها در زندان به سر می برند در حاليکه حکم اعدام دارند.»

وی افزود:« افرادی که متهم به قتل هستند به اعدام محکوم می شوند اما زمانی به خانواده شان داده می شود تا به دنبال جلب عفو خانواده مقتول باشند و اعدام را با ديه جابجا کنند. همچنين، کسانی هستند که به جرم حمل سلاح غيرقانونی به اعدام محکوم هستند اما يک دوران زندان هم دارند که بايد پيش از اعدام سرکنند. همين الان که با شما صحبت می کنم صدها نفر در زندان هستند که چند سال است حکم اعدامشان صادر شده است. حتی در همان بند ۶/۱ که ما زندگی می کرديم شخصی بود که به مدت ۱۳ سال برای حمل سلاح غيرقانونی زندانی بود و حکم اعدام داشت. مورد ديگر که به هنگام بازگشت از دادگاه ما را به هم دستبند زده بودند فردی بود با جرم داشتن ۷۰ کيلو کريستال که مدتها زندانی بود و در همان زمان حکم اعدام برايش صادر شده بود.»

از سوی ديگر به گفته منبعی که اطلاعات دقيقی را از وضعيت اعدامی های زندان وکيل در اختيار کمپين گذاشته است محل اعدام متهمان محکوم به اعدام در زندان وکيل آباد مشهد بند ۶ است که تحت حفاظت اطلاعات زندان است ومتهمان در دو سری در هر ماه و هر سری تعدادی بين ۳۰ تا چهل نفر به صورت دسته جمعی اعدام شده اند. اين منبع به کمپين گفت: « به عنوان مثال در ماه های مهر ۸۸ تا ارديبهشت ۸۹ تقريبا ۱۵۰ نفر اعدام شده اند ولی تنها يک بار اعلام شده که فقط ۵ نفر اعدام شده اند در تاريخ ۱۹ فرودين ۸۹. در حالی که در اين تاريخ ۳۵ نفر اعدام شدند که هشت تن از آنها زن بودند»

از ديگر اطلاعاتی که در اين زمينه به کمپين رسيده است می توان به تعداد دفعات اعدام دسته جمعی اشاره کردکه در يک ماه اخير از دو بار در ماه به چهار بار درماه افزايش پيدا کرده است. گفته می شود تعداد افرادی که اعدام شده اند رقمی بين ۶۰ تا ۷۰ نفر بوده است: «صدها محکوم به اعدام نيز در صف اعدام زندان وکيل آباد مشهد به سر می برند»

به گفته منبع ياد شده در روزهايی که قراراست اعدام های دسته جمعی صورت گيرد تلفن های زندان وکيل آباد قطع می باشد. بند۱-۶ نيز تلفن عمومی ندارد و زندانی ها هر هفته يک يا دوبار به مدت کوتاه اجازه تلفن دارند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نگرانی عميق خود را از وضعيت مبهم اعدام ها و آمارو ارقامی که توسط منابع مختلف محلی مطرح شده با آنچه توسط مقامات مطرح می شود ابراز می دارد و خواستار پاسخگويی و اطلاع رسانی شفاف درباره اعدام های گسترده در زندان وکيل آباد و ديگر زندان های کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016