سه شنبه 2 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک فعال حقوق بشر در مشهد: ۲۱۰۰ محکوم به اعدام در انتظار اجرای حکم؛ ۳۰۰ حکم اجراشده به صورت پنهانی، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک فعال حقوق بشر در مشهد در مصاحبه با کمپين بين المللی حقوق بشر درايران از اعدام های دسته جمعی و پنهانی صدها زندانی در زندان وکيل آباد مشهد بدون اطلاع خانواده ها ووکلای آنها خبر داد. به گفته وی حدود ۲۱۰۰ محکوم به اعدام در اين زندان وجود دارند که در انتظار اعدام های سريع، پنهانی ودسته جمعی به سر می برند.

به دنبال انتشارخبر اعدام های گسترده در زندان وکيل آباد که روز گذشته منتشر شد، يکی از فعالان حقوق بشر درشهرمشهد که طی هفته های گذشته با خانواده برخی اعدام شدگان ونيز زندانيان آزاد شده از اين زندان گفت وگو کرده و اطلاعاتی را درخصوص اعدام های ياد شده از زندان وکيل آباد مشهد کسب کرده است، جزييات بيشتری از اين اعدام ها را با کمپين بين المللی حقوق بشر در ميان گذاشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين فعال حقوق بشر درشهرمشهد که به دلايل امنيتی خواست نامش فاش نشود، در چند ماه اخير دست کم ۳۰۰ زندانی که عمدتا متهم به فروش مواد مخدر بوده اند ، در زندان وکيل آباد مشهد اعدام شده اند و صدها تن ديگر در آستانه اعدام ميباشند. به گفته وی اکثر افراد اعدام شده و محکومان در صف اعدام از متهمان پرونده های مربوط به مواد مخدر و تعداد کمی نيز از محکومان به قصاص ميباشند.

اين فعال حقوق بشر با ذکرجزيياتی دراين خصوص گفت: « در زندان وکيل آباد مشهد بيشتر از۲۱۰۰ متهم محکوم به اعدام وجود دارند که بيشتر آنها در سالن های مختلف بند ۵ اين زندان نگهداری ميشوند. اعدام های دسته جمعه در دسته های ۳۰ تا ۷۰ نفره به صورت پنهانی و در بند ۶.۱ زندان وکيل آباد مشهد انجام ميگيرد.»

وی ادامه داد: » گفته ميشود اين اعدام ها با دستور و بخشنامه محسنی اژه ای دادستان کل کشور صورت گرفته است. و با توجه به فشار نهاد های حقوق بشری به صورت پنهانی و در زندان های شهرستان ها صورت ميگيرد.»

اين منبع همچنين از بی خبری کامل زندانيان و خانواده آنها از اجرای حکم اعدام خبر داد: «حتی خود زندانی ها نيز از اجرای حکمشان بی خبر بوده اند و تنها چند ساعت قبل از اجرای اعدام زندانی ها را به بهانه های مختلف از بند خارج کرده و در فاصله کوتاهی بعد از آن و بدون اطلاع و حضور خانواده و وکلايشان اعدام کرده اند… به عنوان مثال در روز ۱۹ فرودين امسال ۳۵ زندانی به صورت پنهانی اعدام شده اند ولی منابع رسمی فقط از اعدام ۵ متهم خبر داده اند. در اکثر موارد اين اعدام های دسته جمعی و پنهانی هيچ اعدامی به صورت رسمی گزارش نميشود.»

اين فعال حقوق بشری از اعدام پنهانی دست کم ۱۵۰ زندانی در شش ماه پايانی سال گذشته خبر داد و افزود: ” در يک ماه اخير تعداد اعدام ها افزايش چندين برابری داشته است. و به عنوان نمونه در چند هفته اخير هر چهارشنبه يا پنجشنبه تعدادی بين ۶۰ تا ۷۰ نفر به صورت پنهانی اعدام شده اند.”

اين منبع همچنين افزود: ” تنها در چهارشنبه گذشته ۲۷ مرداد ماه ۶۷ نفر در بند ۶.۱ زندان وکيل آباد مشهد اعدام شده اند. و سه هفته قبل از آن هم در يک اعدام دسته جمعی ۷۰ تن اعدام شده بودند. آمار متهمان محکوم به اعدام فقط در بند ۵ زندان وکيل آباد به اين شرح است:
سالن ۱۰۱ بند ۵: حدود ۸۰۰ نفر
سالن ۱۰۲ بند ۵: بيش از ۶۰۰ نفر
سالن ۱۰۳ بند ۵: بيشتر از ۱۰۰ نفر
سالن ۱۰۴ بند : بيشتر از ۲۰۰ نفر
در يک ماه اخير تعداد دفعات اعدام دسته جمعی و تعداد اعدام ها در هر بار افزايش چند برابری داشته. دفعات اعدام ها از دو بار درماه به چهار بار در ماه و عمدتن چهارشنبه يا پنجشنبه هر هفته افزايش يافته است. و تعداد کسانی که در هر مرتبه اعدام شده اند نيز به رقمی بين ۶۰ تا ۷۰ نفر افزايش يافته است. به عنوان مثال در روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۶۸ نفر اعدام شده اند و گفته ميشود صد ها متهم ديگر در صف اعدام در چهارشنبه های آتی در زندان وکيل آباد مشهد می‌باشند.»

وی همچنين گفت: « در هفته جاری و هفته های آينده نيز صدها زندانی قرار است اعدام شوند. و اين اعدام های دسته جمعی و هفتگی دست کم به صورت منظم هر چهارشنبه ماه رمضان در بند ۶.۱ که متعلق به حفاظت اطلاعات زندان وکيل آباد مشهد است ، ادامه خواهد داشت .» وی در نهايت از همه فعالان حقوق بشر در تمام دنيا خواست که برای نجات جان افرادی که مجازاتشان هيچ تناسبی با جرمشان ندارد هر کاری که ميتوانند انجام دهند.

کمپين بين المللی حقوق بشر درايران بار ديگر از مسوولين قضايی ايران درخواست می کند که درخصوص روند اعدام های صورت گرفته در زندان وکيل آباد مشهد به ارائه اطلاعات مقتضی بپردازد و مشخص سازد که اعدام های ياد شده در چه ابعادی بوده و تحت چه شرايطی صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016