چهارشنبه 17 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر محرم چگينی: می گويند سنگ قبر همسرت بايد ساده باشد، کمپين بين المللی حقوق بشر

همسر محرم چگينی يکی از کشته شدگان بعد از انتخابات به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت مقامات مسوول از پرداخت ديه به خانواده همسرش سرباز می زنند. او گفت درجواب درخواستش مبنی براينکه قاتل همسرش را می خواهد گفته شده که منتظرنباشد قاتل همسرش را به او معرفی کنند.

معصومه چگينی به کمپين گفت: « من هم چنان دنبال اين هستم که قاتل شوهرم را پيدا کنم. من هنوز ديه را نپذيرفتم. من گفتم ديه را نمی خواهم به خاطر اين که فاقد فرزند هم هستم، ديه همسرم به من تعلق نمی گيرد، ولی همان روز هم که به من پيشنهاد ديه دادند، گفتم ديه نمی خواهم. من قاتل همسرم را می خواهم. گفتند قاتل همسرت را به تو معرفی نمی کنند، منتظر اين نباش که به تو قاتل نشان بدهند، ولی پدر ومادرش قبول کردند که ديه بگيرند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر محرم چگينی گفت: « ولی به آن ها چيزی داده نشد و اصلا پيگير نشدند. اصلا جوابی به ما ندادند. من فقط آخرين باری که دادسرا رفته بودم، پدر و مادرش ديگر تصميم داشتند که ديه را بخواهند. نزديک دو سه ماه گذشته هنوز جوابی راجع به ديه هم ندادند. اصلا ديه ای به مانمی دهند فقط قاضی برگشت گفت هر چه قدر ديه مرد باشد می دهند، من نمی دانم چه قدر است. ولی هر چه قدر ديه مرد باشد. گفتند به والدينش تعلق می گيرد. پدر و مادرش گفتند ديه را می خواهيم. الان دو ماه است قرار بوده به ما زنگ بزنند بگويند به شما ديه می دهيم. آن هم را به ما ندادند. برگشتند گفتند اين ها چند نفرند پرونده هاشان در دادگاه انقلاب است، بايد آن جا بررسی بشود تا تصميمی بگيرند به شما بدهند. ما هم گفتيم خوب باشد. بعد گفتند زنگ می زنيم، ما هم گفتيم بگذاريم آن جا بررسی کنند، ببينيم چه به ما می خواهند بدهند؟»

وی همچنين گفت که پس از مراجعه به به بهشت زهرا متوجه شده استکه تابلوی مزار وی کنده شده است: « پنج شنبه رفتيم بهشت زهرا ديدم تابلوی مزار همسرم را کنده و برده اند. وقتی به بهشت زهرا مراجعه کرديم، گفتند که ما اين کار را نکرديم. بعد که پی جويی کرديم، ديدم دزد برده است. گفتند اين اتفاق چند جای ديگرهم افتاده است. قطعه ۲۵۸ اين مورد اتفاق افتاده است…. تابلو يک قطعه آلمينيوم بود. من نمی دانم چه قدر ارزش داشته که کندن بردند. ۲۰۰ هزار تومان آن را خريده بوديم. نمی دانم برای آن ها چه قدر ارزش داشته که آن را بريدن و بردند.»

به بنياد شهيد مراجعه کرديم، گفتند:” می توانيد دوباره بگذاريد. تابلو را ما دوباره داديم بسازند. رفتيم گفتيم شما که اين فرد را خودتان شهيد اعلام کرديد، شهيد خودتان بوده، آمديد به ما پيشنهاد داديد، حالا چه دليل دارد برويد تابلوش را بکنيد؟ گفتند:” اين کار ما نبوده؛ چون شهيد بوده، اگر می خواهيد می توانيد تابلو را دوباره بگذاريد.»

معصومه چگينی به کمپين گفت گمان می کند شعرسرقبر وی ممکن است خوشايند برخی نباشد: « … واقعا جوابی به من ندادند. انگار سر شعر روی سنگ مزار اقای چگينی را شما نديديد شعرش جوری است که انگار به مزاج اين ها نمی چسبد. من حالا نمی دانم فکرمی کنم به خاطر اين که ما روی سنگ چگينی نوشتيم به کدامين گناه کشته شد؟ آن ها می­گويند شعری که نوشتيد به شهيد نمی خورد بايد سنگ اش ساده باشد و شعری باشد که ما بخواهيم.»

وی به کمپين گفت: « من از حرف های بنياد شهيد متوجه شدم… چون گفتند سنگ اش هم بايد ساده باشد. فقط مشخصات اش بايد باشد. آن شعر به شهيد نمی خورد. من فکرمی کنم شايد اين جور که می گويند سنگ اش هم بردارند. دوست ندارند آن سنگ هم روی قبرش باشد. از کسانی که شهيد خودشان اعلام کردند يکی بهمن جنابی است که در قطعه شوهرم است، يکی هم ميثم عبادی است. آن ها سنگ ساده انداختند فقط اسم شان را نوشتند. الان دنبال اين هستم، مطمئن شوم و چه کسی تابلوی مزار شوهرم را برداشته؟ من فقط می خواهم قاتل شوهرم را به من معرفی کنند.»

معصومه چگينی گفت بر سرمزار همسرش محرم چگينی شعر زير نوشته شده است:

«بر سر سنگ مزارم بنويس/ زير اين سنگ جوانی خفته است/ با هزار حيف و دو چندان افسوس/ بنويس اين جوان در حسرت ديدن ياری ماندن ات/ جلوی روز وفاتم بنويس/ روز قربان شدن عاطفه ها در چشم نگار/ روز پژمده شدن گل در فصل بهار/ روز اعدام جنون بر سر دار»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016