شنبه 27 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفاعيه ۳۸ نفر از موکلان از وکيل‌شان: ستوده شايسته تقدير است نه تهديد و بازداشت، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری - گرچه فشار بر وکلای مدافع حقوق بشر به اشکال گوناگون – از انحلال کانون های مدافع حقوق بشر گرفته تا لغو پروانه های وکالت و بازداشت آنها – ماجرای تازه ای نيست، گرچه در اين سال ها به ويژه يک سال و نيم اخير، خبر به بند کشيدن آنان که جرمی جز عشق بزرگ شان به انسانيت ندارند، بخشی از اخبار روزمره شده است؛ اما در اين ميان خبر بازداشت نسرين ستوده تکان دهنده بود. بازداشت ستوده که شجاعت، جسارت و صداقتش در دفاع از حقوق متهمان ستودنی است نه تنها اقدامی غير قانونی که نشانه بارز نقض حقوق بشر در ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نسرين ستوده حتی در سال هايی که از دريافت پروانه وکالت محروم بود، با فعاليت های رسانه ای و انتشار مقالات در ترويج گفتمان حقوق بشر در ايران می کوشيد. پس از دريافت پروانه وکالت نيز سطح فعاليت های حقوق بشری اش را در سطح گسترده ای ارتقا داد. اين فعال جنبش زنان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله وکلای حق طلبی است که هم دفاع از حقوق شهروندی را به موکلان خود آموزش دادند و هم با فعاليت داوطلبانه و رايگان شان فرهنگ حقوق بشری را که نادر وکلايی چون او پيشه می کنند درجامعه ارتقا دادند.

او از فعالان حقوق کودک و از پيشگامان مبارزه با اعدام کودکان زير ۱۸ سال در ايران است، هنوز هم در گوشه و کنار ايران می توان بسياری از اين قربانيان خاموش فقر و قوانين ناعادلانه را يافت که وقتی در هزارتوی مشکلات شان حتی از ياد خانواده های خود نيز رفته بودند، ستوده به يادشان بود و برای نجات جانشان کوشيد.

ستوده از وکلای پيشگام در دفاع از حقوق کنشگران جنبش زنان و ديگر فعالان مدنی در بند بوده است، آن هم در شرايطی که هر روز دامنه اختيار وکلا را محدودتر می کنند و چه بسيار که به اتهامات واهی به بند می افکنند! بسياری از موکلان و نزديکان نسرين ستوده، تلاش های پيگرانه او در جهت استيفای حقوق کنشگران جنبش های اجتماعی را – حتی در شرايط بارداری يا هنگامی که کودک شيرخواری در آغوش داشت – همواره به خاطر دارند. دلنگرانی و پی گيری های مدام او در پرونده های متهمان مدنی و سياسی دادگاه انقلاب در ذهن همه ما موکلان و دوستداران او نقش بسته است.

نه تنها ما که ديوارهای دادگاه های انقلاب در بسياری از شهرهای ايران از ياد نخواهند برد زن کوچک اندامی که راهروهای دادگاه را بارها و بارها بی وقفه می پيمود تا شايد بتواند حقی از حقوق موکلان خود را بستاند. ما جمعی از موکلان و دوستداران نسرين ستوده که نه تنها موکل او، که همگام او در جنبش زنان يا ديگری فعاليت های حقوق بشری بوده ايم، در دفاع از وکيل مان به بازداشت و نقض حقوق اين مدافع حقوق بشر اعتراض داريم و خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط او هستيم.

امضای موکلان نسرين ستوده :

آرش نصيری اقبالی - آسيه امينی- آيدا سعادت - امير يعقوبعلی -بهارا بهروان- بهروز علوی-پرستو فروهر - پريسا کاکائی- پروين اردلان-جلوه جواهری- خديجه مقدم -دلارام علی-رها عسگری زاده - رضوان مقدم- ريحانه جديدفرد - زارا امجديان – زهره اسدپور - زينب پيغمبرزاده - سلمان سيما- شيرين عبادی-طلعت تقی نيا- علی اکبر خسروشاهی – علی عبدی - فرناز سيفی -کاوه رضايی - کاوه مظفری- محبوبه حسين زاده - مريم حسين خواه - منصوره شجاعی - مهرنوش اعتمادی- ناهيد جعفری - ناهيد کشاورز - نجيبه اسدپور- نسيم خسروی مقدم - نفيسه آزاد – نوشين احمدی خراسانی - نيلوفر گلکار-هما مداح


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016