سه شنبه 4 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاييد حکم يک سال حبس قطعی و ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری برای ‍ژيلا بنی يعقوب، تا آزادی روزنامه نگاران زندانی

تا آزادی روزنامه نگاران زندانی - حکم يک سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری برای ژيلا بنی يعقوب ، روزنامه نگار و فعال جنبش زنان در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران تاييد شد.

به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» حکم بدوی اين روزنامه نگار که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پير عباس صادر شده بود عينا در دادگاه تجديد نظر استان تهران تاييد شد که به موجب آن ژيلا بنی يعقوب به جز تحمل يک سال حبس قطعی به ۳۰ سال محروميت از حرفه روزنامه نگاری هم محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی اين حکم سنگين تنها برای احمدزيد آبادی و ژيلا بنی يعقوب صادر شده است.

بنی يعقوب درست يک هفته پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته هم به همراه همسرش در منزل مسکونی شان بازداشت و پس از دو ماه ،با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.

بهمن احمدی امويی، همسر ژيلا بنی يعقوب نيز به دليل فعاليتهای رسانه ای و روزنامه نگاری اش اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين زندانی است و دوران محکوميت ۵ ساله خود را می گذراند.

فريده غيرت ،وکيل اين روزنامه نگار در باره صدور چنين حکمی آن هم برای يک روزنامه نگار مستقل اظهار تعجب می کند:

«حکم صادره به هيچ وجه حق موکل من نيست. فعاليت های خانم بنی يعقوب در راستای شغلش يعنی روزنامه نگاری بوده است .او پيش از اين نيز با دلايل مشابه و به خاطر فعاليت های شغلی اش بازداشت و محاکمه شده بود که يکبار از سوی شعبه ۱۵ و بار ديگر نيز از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب از اتهامات وارده تبرئه شد. و از آنجا که در اين سالها در روش و منش حرفه ای موکلم تغييری حاصل نشده است و بنابراين طبق اصل حقوقی اعتبار امر مختوم با توجه به صدور رای برائت که قبلا برای وی صادر شده ، بايدحکم برائت برای موکلم صادر می شد و من هم در لايحه تجديد نظر همين درخواست را برای او کردم.»

وی همچنين با اشاره به محروميت سی سال از حرفه روزنامه نگاری برای موکلش می گويد :" قوانين جمهوری اسلامی برای کسی که محارب شناخته و حتی مجازات قطع عضو نيز برای او صادر شده ،پنج سال محروميت از حقوق اجتماعی را در نظر گرفته است .بنابراين پرسش من اين است که چطور به موکل من سی سال محروميت شغلی داده اند و حتی به اين فکر نکرده اند که وقتی تنها تخصص موکل من روزنامه نگاری است ،گذران زندگی او چگونه خواهد بود ؟»

به گزارش سايت ازادی روزنامه نگاران زندانی ،اين روزنامه نگار مستقل طی سالهای اخير چند جايزه بين المللی در حوزه روزنامه نگاری را از آن خود کرده است .که آخرين آن ها جايزه شجاعت در روزنامه نگاری ، جايزه بين المللی آزادی بيان و جايزه بهترين وبلاگ نويس گزارشگران بدون مرز بوده است.

ژيلا بنی يعقوب، هم اکنون سردبير وب سايت کانون زنان ايرانی است و سابقه همکاری با بسياری از روزنا مه های کشور از جمله روزنامه های همشهری، صبح امروز، نوروز و ياس نو را در کارنامه خود دارد .روزنامه هايی که هر کدام پس از مدت زمانی کوتاه از انتشارشان، توقيف شدند .دبيری سرويس اجتماعی و زنان روزنامه سرمايه نيز آخرين سابقه کار ی وی در روزنامه های کشور محسوب می شود

در بيانيه بنياد بين المللی روزنامه نگاران زن که جايزه شجاعت در روزنامه نگاری را به ژيلا بنی يعقوب اهدا کرده ، آمده است :« اين روزنامه نگار بارها به کشورهای منطقه خاورميانه از جمله عراق و افغانستان ولبنان سفر کرده است و در مورد زندگی زنان و پناهندگان در زمان جنگ گزارشهايی نوشته است.

سارمانهای اهدا کننده ،علت اهدای اين جايزه ها را " شجاعت فوق العاده اين روزنامه نگار برای تهيه گزارش ها در شرايط دشوار اعلام کرده بودند. يکی از دلايل اعطای جايزه شجاعت در روزنامه نگاری که از سوی بنياد بين‌المللی رسانه‌های زنان به وی داده شد ،تهيه گزارش های ميدانی اين روزنامه نگار زن در هنگام جنگ افغانستان و عراق از اين کشورها بوده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016