پنجشنبه 6 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهره واقعی رژيم تهران: سرکوب بی وقفه مطبوعات! گزارشگران بدون مرز

در ايران سرکوب آزادی مطبوعات ادامه دارد.

يک روزنامه‌نگار برای دومين بار در طی يک سال گذشته بازداشت، دو روزنامه‌نگار و همسر روزنامه‌نگاران زندانی به زندان محکوم شده‌اند.

واکنش جمهوری اسلامی ايران دو روز پس از انتشار نهمين رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که در آن در رده ١٧٥ قرار گرفته است، تائيد اين جايگاه با حمله به خانه و بازداشت محمدرضا مقيسه روزنامه‌نگار و شاهد جنايات انجام شده در طی سال گذشته، و محکوم کردن ژيلا بنی‌يعقوب به يکسال زندان و سی سال ممنوعيت فعاليت مطبوعاتی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اقدامات نشانگر ادامه سياست سرکوب بی وقفه و تبعيض‌آميز عليه مطبوعات در اين کشور است.

در تاريخ ٢ آبان محمدرضا مقيسه روزنامه‌نگار و سردبير مجله بيست ساله‌ها، و عضو کميته پيگيری امور بازداشت شدگان و آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات، در پی حمله ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافت. اين روزنامه‌نگار برای دومين بار است که در مدت يکسال بازداشت می‌شود. وی در ٢٢ مهر ماه ١٣٨٨ بازداشت و بيش از ١٥٠ روز بسر بردن در سلول انفرادی در تاريخ ١١ اسفند ماه با سپردن وثيقه‌ای سنگين تا برگزاری دادگاه تجديدنظر آزاد شد. محمدرضا مقيسه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شده بود.

در همين تاريخ، حکم يک سال زندان و ٣٠ سال ممنوعيت فعاليت مطبوعاتی ژيلا بنی‌يعقوب، وبلاگ نويس و روزنامه‌نگار از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجديد نظر تهران تاييد شد. در تاريخ ١٨ خرداد اين روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به يک سال زندان و سی سال محروميت از فعاليت‌های مطبوعاتی محکوم شده بود. ژيلا بنی‌يعقوب و همسرش بهمن احمدی امويی در تاريخ ٣٠ خرداد به همراه ده‌ها روزنامه‌نگار ديگر در تهران و در پی اعتراضات مردمی به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به رياست جمهوری اسلامی ايران، دستگير شدند. وی در تاريخ ٢ شهريورماه با سپردن وثيقه آزاد اما بهمن احمدی امويی به پنج سال زندان محکوم و در زندان اوين زندانی است. در ٢٤ فروردين، وبلاگ "ما روزنامه نگاريم" ژيلا بنی‌يعقوب، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان، برنده جايزه ويژه آزادی بيان گزارشگران بدون مرز در ششمين دوره مسابقه بين‌المللی بهترين وبلاگ‌های دويچه‌وله بود.

همچنين مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار روزنامه توقيف شده اعتماد ملی در تاريخ ٢٢ مهرماه از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به يکسال زندان محکوم شد. اين روزنامه‌نگار دو روز پس از انتخاب مجدد محمود احمدی در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ٢٠٠٨ بازداشت و تا تاريخ اول مهرماه همان سال در زندان بسر برد و با سپردن ٢٢٠ ميليون تومان وثيقه آزاد شد. مسعود باستانی همسر اين روزنامه‌نگار روزنامه فرهيختگان همچنان در زندان رجايی‌شهر بسر می‌برد. وی در تاريخ ١٢ تيرماه ١٣٨٨ بازداشت شد و مرداد ماه همان سال در دادگاه استالينی محاکمه و از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شده است.

از سوی ديگر حيدر کريمی روزنامه‌نگار هفته نامه توقيف شده سينا در تاريخ ٢٩ مهر ماه پس از چهار ماه بازداشت با سپردن ٢٢٠ ميليون وثيقه تا برگزاری دادگاه بطور موقت آزاد شد. اين روزنامه نگار در ١٩ خرداد در خيابان دستگير وسپس همراه ماموران به منزلش برده شد و پس از بازرسی منزل زندان خوی منتقل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016