چهارشنبه 19 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان عفو بين الملل: وکيل حقوق بشر در اعتصاب غذای خشک، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: در پی تداوم بازداشت غير قانونی نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال حقوق بشر، و محدوديت های ايجاد شده توسط مقامات قضايی جمهوری اسلامی برای ملاقات اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر با اعضای خانواده اش، سازمان عفو بين الملل خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط وی که صرفا به خاطر فعاليت های مسالمت آميزش زندانی شده است گرديد.

نسرين ستوده وکيل حقوق بشر ايرانی که در اعتراض به بازداشت خودسرانه اش و شرايط بازداشت از روز نهم آبان ماه اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است، از زمان دستگيری در سيزدهم شهريور ماه سال جاری، با تماس گاه و بيگاهی با اعضای خانواده اش، در زندان اوين تهران و در سلول انفرادی بسر می برد.

به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، امنستی اينترنشنال يادآوری می کند که «وی زندانی عقيدتی ای است که صرفا به خاطر فعاليت های مسالمت آميزش، از جمله فعاليتش به عنوان يک وکيل دادگستری، برای آزادی بيان و آزادی تجمعات زندانی شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته سازمان عفو بين الملل نسرين ستوده بطور علنی در مورد ناکارآمدی دستگاه قضايی جمهوری اسلامی صحبت می کرده است و وکالت بسياری را، از جوانان محکوم به مرگ تا شيرين عبادی برنده جايزه نوبل بر عهده داشته است. پس از بازداشت وی به ندرت موفق به تماس با خانواده خود و وکيلش (احتمالا تنها يک بار) گشته است. آخرين تماس همسر وی در روز نهم آبان ماه صورت گرفته است. نسرين ستوده در دوازدهم آبان ماه مادر، خواهر و دو فرزند خود را ملاقات کرد، اما از ملاقات رضا خندان همسر اين وکيل زندانی با وی جلوگيری به عمل آمد.

در مطلب سازمان عفو بين الملل آمده است: «جلوگيری از ملاقات رضا خندان همسر نسرين ستوده با وی، ظاهرا به تلافی فراخوان عمومی وی درباره پرونده اين وکيل دادگستری صورت گرفته است.»

دوازدهم آبان ماه گيتی ستوده، خواهر نسرين ستوده پس از ملاقات با اين وکيل دادگستری اظهار کرد که در آخرين ملاقات، خواهرش بسيار ضعيف بوده و صورتش هم سياه شده بود و بچه ها هم مدام گريه می کردند. رضا خندان در مورد ملاقات خواهر و فرزندان نسرين ستوده و وضعيت ناگوار روحی ايشان پس از ملاقات با وی، از آن به عنوان بدترين روز عمرش ياد کرد.

روز نهم آبان ماه و در پی ملاقات دادستان تهران با نسرين ستوده در زندان اوين تهران، وی اعتصاب غذای يک ماهه خود در اعتراض به شرايط نگهداری و روند پرونده اش را که چهارم آبان ماه پايان داده بود مجددا، اما اينبار به صورت خشک از سر گرفت.

در دادگاه وی که روز بيست و چهارم آبان ماه برگزار خواهد شد، وی با اتهام اقدام عليه امنيت ملی، تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر (CHRD) - که شيرين عبادی موسس اين کانون هم از احتمال شکنجه وی در بازداشت اظهار نگرانی کرده است - مواجه خواهد بود.

در خاتمه، سازمان عفو بين الملل از همگان خواست تا با ارسال فوری نامه به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی، رئيس قوه قضائيه، رئيس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، و همچنين نمايندگی های جمهوری اسلامی در خارج از ايران، خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط نسرين ستوده، و تضمين حفاظت وی از شکنجه و ساير بدرفتاری ها در ايام بازداشت و اعطای حق دسترسی فوری و مرتب به وکيل و همسر و خانواده اش شوند و به مقامات جمهوری اسلامی يادآور گردند که اصول بنيادين سازمان ملل متحد در مورد نقش وکلا، نه تنها می گويد که وکلا می بايستی دسترسی بدون ارعاب، مانع تراشی، اذيت و آزار و يا دخالت های نادرست، به انجام کارهايشان داشته باشند، بلکه آنها همچنين مستحق آزادی بيان که شامل حق شرکت در بحث های عمومی در موضوعات مربوط به قانون، دستگاه قضايی و همچنين ارتقاء و حفاظت از حقوق انسانی است می باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016