جمعه 21 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اهدای جايزه دانشگاه سانتاکلارا به شادی صدر، شادی صدر جايزه خود را به نازنين خسروانی و نسرين ستوده اهدا کرد

"جستجوی عدالت، بدون تقسيم کردن تاريخ و بدون اولويت بندی، وظيفه تاريخی نسل من است"

عصر روز گذشته، طی مراسمی با حضور اساتيد دانشکده حقوق دانشگاه سانتاکلارا، دانشجويان اين دانشگاه و فعالان جامعه مدنی ايرانی، جايزه سال ۲۰۱۰ اين دانشگاه به شادی صدر، وکيل حقوق بشری و فعال جنبش زنان اعطا شد. وی در ابتدای سخنرانی خود، افتخار جايزه دانشگاه سانتاکلارا را به نازنين خسروانی، روزنامه نگار شجاع و فعال حقوق مدنی و نسرين ستوده، وکيل حقوق بشری پيشرو تقديم کرد. شادی صدر ضمن اينکه از حضار درخواست يک دقيقه سکوت با آرزوی آزادی و امنيت برای اين دو زن فعال که هر دو تحت شديد ترين فشارها و محروم از ابتدايی ترين حقوق خود در زندان هستند کرد، سخنرانی خود را که گوشه هايی از آن در زير آمده است ايراد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخشی از سخنرانی خود، با اشاره به سه پرونده تجاوز در زندان در دهه ۶۰، ۷۰ و پس از انتخابات و سرنوشت سه زندانی زن، نيلوفر تشيد، زهرا کاظمی و ترانه موسوی، گفت: "از نظر تاريخی، ترانه موسوی تداوم زهرا کاظمی است و زهرا کاظمی، تداوم نيلوفر تشيد. اما ما در ايران با تجارب تاريخی منقطع روبه رو هستيم. با بيش از يک قرن مبارزه برای دموکراسی و آزادی، هنوز از خيلی جهات در نقطه صفر قرار داريم. سال گذشته، ما ديديم که حکومت چگونه به بسياری از کسانی که مثل خود ما در اعتراضات مسالمت آميز پس از انتخابات شرکت داشتند، غير منصفانه و ناعادلانه، اتهام محاربه که معنايش، اقدام مسلحانه عليه حکومت و مجازاتش مرگ است، وارد کرد، اما نتوانستيم بين اين شکل سيستماتيک قلب واقعيتها در نظام قضايی ايران و آنچه در گذشته اتفاق افتاده، ارتباطی برقرار کنيم. ما نتوانستيم اين موضوع را درک کنيم که اگر تجاوز و شکنجه جنسی در زندانها پس از انتخابات اتفاق افتاد، اين صرفا اتفاقی تازه و بی سابقه نبود، بلکه اتفاقی بود که چون روايت نشده بود، چون حقيقت در مورد آن روشن نشده بود و چون عدالت در مورد عاملان و آمران آن برقرار نشده بود، باز هم تکرار شد.

از نظر ما، افکار عمومی، همه زندانيان سياسی که پس از انتخابات اعدام شدند، قربانيان نقض حقوق بشر بودند؛ ما از همه آنها و همه اتهامهای واهی که به آنها زده شده بود، اعاده حيثيت کرديم بی آنکه روند اعاده حيثيت را در مورد قربانيان نقض حقوق بشر در گذشته تاريخی مان آغاز کنيم. به نظر می رسد اگر نسل گذشته در روايت تاريخ خود و انتقال آن به نسل ما موفق نبوده و نسل ما، تحت تاثير سانسور شديد دولتی، در معرض روايتهای معتبر قرار نگرفته، امروز وقت آن است که يک بار برای هميشه، تکه های مختلف تاريخمان را به هم بدوزيم و از آن، مجموعه ای يکپارچه يا دست کم مورد توافق اکثريت جامعه فراهم آوريم. در غير اينصورت، همه ترس من اين است که نسل دختر من، نسل سوم پس از انقلاب ايران، ده سال ديگر همانطور که امروز ما نيلوفر تشيد و هزاران تن مثل او را به خاطر نمی آوريم و عدالت را برای او و خانواده اش طلب نمی کنيم، ترانه موسوی و هزاران تن مثل او را به خاطر نياورد، زيرا عدالتی برقرار نشده است. بدتر از آن، وقتی امروز که زخمهايمان تازه است، به زخمهای کهنه ديگران احترام نمی گذاريم، نسل بعد هم به زخمهای ما که به مرور زمان کهنه خواهند شد، احترام نخواهد گذاشت. جستجوی عدالت، بدون زمان بندی، بدون تقسيم کردن تاريخ و بدون اولويت بندی، وظيفه تاريخی نسل من است."

جايزه ۳۰ هزار دلاری دانشگاه سانتاکلارا هر سال به يک وکيل اعطا می شود که از مهارت حقوقی خود برای کاهش بی عدالتی و نابرابری استفاده کرده است.

در بخشی از بيانيه ای که "دانلد پلدن"، رييس دانشکده حقوق دانشگاه سانتاکلارا از طرف هيات داوران قرائت کرد آمده است: اين جايزه به شادی صدر، "برای به رسيمت شناختن شجاعت بی امان و از خود گذشتگی عظيم وی، تلاش برای بهبود زندگی کسانی که به کمک احتياج دارند، با افتخار به کار او در صحبت کردن از طرف کسانی که صدايی برای صحبت کردن درباره خود ندارند و برای قدردانی از تعهد او در قلب و ذهنش برای کم کردن بی عدالتی و نابرابری در جهان" اعطا می شود.

علاوه بر اساتيد و دانشجويان دانشگاه سانتاکلارا، در ميان حضار، بسياری از فعالان جنبش زنان در شمال کاليفرنيا و همچنين چهره هايی مانند شهرنوش پارسی پور حضور داشتند.

برای توضيحات بيشتر درباره اين جايزه، اين صفحات را ببينيد:
http://law.scu.edu/alexanderprize/
http://law.scu.edu/news/pr/iranian-womens-rights-advocate-to-receive-katharine-and-george-alexander-law-prize-from-santa-clara-university-school-of-law.cfm
http://intlawgrrls.blogspot.com/2010/11/go-on-shadi-sadr-to-speak-on-human.html

برای دیدن عکس های بیشتر از این مراسم به این آدرس مراجعه کنید:
http://gallery.me.com/apoloii84#100478&view=grid&bgcolor=black&sel=0

عکس ها از: صنم صالحيان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016