دوشنبه 24 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: به زودی دادسرای "فرهنگ و رسانه" آغاز به کار می‌کند، مرخصی کسانی که فتنه‌گری کنند لغو می‌شود، ايسنا

- درباره مرخصی‌ها به «جنتی» توضيح دادم
- زمان اجرای قصاص "شهلا جاهد" تعيين شده است


دادستان تهران در گفت‌وگويی تفصيلی با ايسنا ضمن اعلام آغاز به کار دادسرای فرهنگ و رسانه در آينده نزديک، آخرين وضعيت پرونده‌های مفاسد اقتصادی بيمه، متهمان کهريزک، بازداشت ۵ وکيل، شهلا جاهد، حادثه سعادت‌آباد، مهدی هاشمی و مرخصی به زندانيان حوادث پس از انتخابات را تشريح کرد.


دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اعلام کرد: برای رسيدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی به زودی دادسرای "فرهنگ و رسانه" آغاز به کار می‌کند. هدف از تاسيس اين دادسرا رسيدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی، تعامل بيشتر با مطبوعات و استفاده از ظرفيت رسانه‌ها برای حمايت از ارزش‌های انقلاب است. دادستانی تهران خوشحال خواهد شد که مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی در مورد اين اقدام دادستانی اظهار نظر کنند تا آغاز کار اين دادسرا با قوت بيشتری صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: امروزه نبرد رسانه‌ای عليه جمهوری اسلامی يکی از سياست‌های مهم آمريکا و رژيم صهيونيستی ست. در کنار سياست‌های مهار و نافرمانی مدنی، پررنگ تر شده است. اميدواريم اين دادسرا بتواند به مسائل مطبوعات، کتاب، هنر، موسيقی و فرهنگ و کليه‌ امور مربوط به فرهنگ و رسانه اقدامات موثری داشته باشد.


برای ۵۴ متهم پرونده بيمه کيفرخواست صادر شده است

دادستان تهران در ادامه با اشاره به‌ آخرين وضعيت پرونده‌ بيمه، اظهار کرد: روز شنبه برای ۵۴ نفر از متهمان اين پرونده، کيفرخواست صادر شده و پرونده‌ آن‌ها به دادگاه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: چهار نفر از متهمان که کارمند دولت هستند در بازداشت به سر می‌برند. اتهام اين چهار نفر اختلاس توام با جعل است. ميزان اختلاس از اموال دولتی، در حدود ۸ ميليارد تومان است. اين افراد در بيمه کرج شروع به فعاليت کردند‌ و با بيمه‌نامه‌های جعلی و پرونده‌های ساختگی تصادفات، وجوهی را از بيمه دريافت کرده و به نفع خود برداشت می‌کردند.

جعفری دولت‌آبادی، اتهام۵۰ نفر ديگر را معاونت در اختلاس اعلام کرد و افزود: اين افراد نيز تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.

دادستان تهران گفت: اتهام متهمان، اختلاس، جعل و تحصيل مال نامشروع است و اين پرونده با توجه به نوع اتهامات به دادگاه کيفری استان ارسال خواهد شد.


پرونده بيمه يک متهم اصلی دارد که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد

وی تصريح کرد: از چهار متهم اصلی اين پرونده، يکی از آن‌ها رييس سابق بيمه و ديگری معاون سابق اداری مالی و دو نفر ديگر کارمند بودند. اين پرونده بخشی از يک پرونده‌ بزرگ مفاسد اقتصادی است و چند متهم ديگر نيز دارد که پرونده‌ آن‌ها به محض تکميل، به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادستان تهران در گفت‌وگو با ايسنا يادآور شد: اين پرونده يک متهم اصلی دارد که در وقت مناسب در مورد آن اقدام و اطلاع‌رسانی خواهد شد. در حقيقت اين پرونده سه بخش دارد که بخش اول اين پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و تا ساير پرونده‌ها تکميل نشود در خصوص متهم اصلی اقدام نخواهد شد.


قرار مجرميت متهم به قتل حادثه سعادت‌آباد صادر شد

جعفری دولت آبادی درباره‌ پرونده قتل در‌ سعادت‌آباد به ايسنا اظهار کرد: در پرونده قتل سعادت آباد در مورد قاتل و متهمه زندانی به عنوان معاونت در قتل قرار مجرميت و کيفرخواست صادر شده و پرونده متهمان با توجه به نوع اتهام متهم، به دادگاه کيفری استان ارسال خواهد شد.


۴ مامور در پرونده سعادت‌آباد بازجويی شده‌اند

دادستان تهران گفت: در اين حادثه چهار مامور نيروی انتظامی بازداشت شده‌اند که ظرف چند روز گذشته پس از تکميل تحقيقات آزاد شده‌اند و اين پرونده با توجه به نوع اتهامات مامورين به دادسرای نظامی تهران ارسال خواهد شد.

دادستان تهران ادامه داد: پرونده قتل بايد در اولين فرصت در دادگاه کيفری استان مطرح شود و متهمان محاکمه شوند تا انشاءالله پس از صدور حکم و قطعيت آن، سريعا اجرا شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: محاکمه قاتل مطالبه‌ اصلی جامعه است و اين بدين معنا نيست که ما از کنار حادثه بگذريم، زيرا حادثه‌ بسيار تلخی بود و اينکه متهم با آن وضعيت در آن صحنه حاضر شود قابل دفاع نيست.

وی افزود: پرونده حادثه قتل و اتهام ماموران نيروی انتظامی دو پرونده مجزا هستند و اين امر بدين معنا نيست که اگر پرونده قتل به دادگاه برود، رسيدگی به پرونده ماموران متوقف خواهد شد.


ماموران ورزيده بايد در محيط جرم حاضر می‌شدند

جعفری دولت‌آبادی در خصوص دلايل نيروی انتظامی در اين پرونده، اظهار کرد: پليس معتقد است که زمان ۴۵ دقيقه‌ای واقعيت ندارد و در ساعت ۹:۵۶ دقيقه با پليس تماس گرفته شده و ماموران پليس در ساعت ۱۰ در محل جنايت حاضر شده‌اند.

دادستان تهران ياد آور شد: به اين ادعاها رسيدگی خواهد شد. در اينکه بايد ماموران ورزيده و آماده در محل جنايت حاضر می‌شدند و اقدامات لازم را انجام می‌دادند، ترديدی نيست. ماموران پليس نيز دفاعياتی دارند که بايد در پرونده ماموران بررسی شود.


صرف محکوميت، راهگشا نيست

دادستان تهران در مورد اظهارات برخی افراد مبنی بر اينکه "نبايد به زندانيان فتنه‌گر مرخصی داده شود"، به ايسنا توضيح داد: يکی از وظايف دستگاه قضايی اصلاح مجرمان است. قسمت اخير بند ۵ ماده ۱۵۶ قانون اساسی يکی از تکاليف قوه قضائيه را اصلاح مجرمين می‌داند؛ بنابراين در هر مورد که قوه قضائيه مسيرهای اصلاحی را بپيمايد و به نتيجه برسد، آن راه‌ها مطابق قانون است. اين يک اصل مترقی است که صرف محکوميت، راهگشا نيست. افراد هنگامی که جرم مرتکب می‌شوند ممکن است دچار اشتباه شده باشند و اظهار ندامت و پشيمانی کنند، بنابراين ما نبايد راه اصلاح را مسدود کنيم.


مرخصی به محکومان امنيتی نادم، می‌تواند متهمان را از جريان فتنه جدا کند

جعفری دولت‌آبادی تصريح کرد: سياست دادستانی تهران درمورد اعطای مرخصی بر اساس قوانين و دستورالعمل‌های قوه قضائيه و بر اين مبنا است که درخواست مرخصی ‌کنند، رفتارشان بررسی می‌شود. ما برای اينکه اقدامات اصلاحی را به نتيجه برسانيم بايد رفتار متهمان را بررسی کنيم. به طور مثال آيا به تعهدی که داده‌اند عمل کرده‌اند؟ زمانی که احراز شود فردی يا افرادی به چرخه اصلاح بازگشته‌اند و بيان ‌کنند که اين مسير اشتباه بوده است، دادستان می‌تواند به آنها کمک کند و در اين مسير بيشتر گام بردارند. بنابراين مرخصی به زندانيان به‌ويژه محکومان امنيتی به خصوص افرادی که در مسير ندامت و اصلاح قرار گرفته‌اند، نه تنها مغاير با قوانين نيست، بلکه سياستی است که می‌تواند متهمان را از جريان فتنه و ضدانقلاب جدا کند.


از برخی زندانيان برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود

دادستان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر از برخی زندانيان به عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود و ما می‌توانيم با جدا کردن اين بدنه از جريان فتنه، طرح آنها را خنثی کنيم. اگرچه ممکن است در تشخيص مصداق‌ها اشتباهاتی رخ دهد اما به کسانی که مرخصی داده‌ايم به محض اينکه برخلاف تعهداتشان عمل کنند مرخصی آن‌ها لغو خواهد شد و اين مرخصی‌ها همانطورکه بارها تاکيد شده است، برای رسيدگی به زندگی شخصی و عمل در مسيری است که آنها را به جامعه بازگرداند.


درباره مرخصی زندانيان به آيت‌الله جنتی توضيح دادم

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: روز گذشته در اين رابطه با آيت‌الله جنتی ديداری داشتم و توضيحاتی خدمت ايشان دادم که اعطای مرخصی‌ در چارچوب‌های مشخص در قوه قضائيه تعريف شده است و مرخصی‌ها بر اساس فرآيندی مشخص، تعريف، تصويب و اجرا می‌شوند و ابهام ايشان نيز برطرف شد و از اين امر اظهار خشنودی کردند که ما اين اطمينان را داده‌ايم.


مرخصی کسانی که فتنه‌گری کنند لغو می‌شود

وی تاکيد کرد: مطمئنا کسانی که در ايام مرخصی برخلاف تعهداتشان عمل کنند، جلسه تشکيل دهند، بيانيه صادر کنند، به دنبال کارهای حزبی باشند و به خاطر همان اتهاماتی که محکوم شدند ادامه فعاليت دهند، مرخصی آنها لغو خواهد شد و به طور قاطع اعلام می‌کنم که اينگونه مرخصی‌ها وجود ندارد.


زندانيان و خانواده‌هايشان مسير اصلاح را نبندند

دادستان تهران تاکيد کرد: اما حساب عوامل اصلی، محرکين و کسانی که مسبب اين حوادث بودند از کسانی که مسير را اشتباه رفته‌اند و اظهار پيشمانی ‌کنند، جداست. عوامل اصلی به مرخصی نخواهند رفت و اين افرادی که اکنون در مرخصی به سر می‌برند اگر فعاليت مجدد کنند و مرتکب جرم شوند مطمئن باشند که به زندان باز خواهند گشت و ما اجازه نخواهيم داد کسانی که در بيرون فتنه‌گری می‌کنند، از مرخصی استفاده کنند. اميدواريم اين سياست همانند گذشته ادامه يابد؛ از خانواده‌ها و خود زندانيان می‌خواهم که در اين زمينه کمک کننده که اين مسير اصلاح بسته نشود. محکومين زندانی و خانواده‌هايشان مهمترين عامل حفظ اين سياست هستند. اگر قرار باشد اين اقدام به شيوه و سياستی عليه انقلاب و آرمان‌های آن تبديل شود به طور طبيعی اين سياست متوقف خواهد شد.

جعفری دولت آبادی در گفت‌گو با ايسنا گفت: اکثر کسانی که از مرخصی استفاده کرده‌اند به تعهداتشان عمل کرده و سر موعد نيز خود را به زندان معرفی کرده‌اند و در مواردی نيز تذکرات لازم داده شده است.


۲۰ متهم حوادث پس از انتخابات در زندان، منتظر محاکمه‌اند

دادستان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد متهمان زندانی که منتظر محاکمه هستند ۲۰ نفرند، اين افراد کسانی هستند که در جريان قضايای پس از انتخابات دستگير شده و اکنون در زندان هستند. احکام زيادی در حال اجرا است و تعدادی نيز در شرف اجرا است.


ملاقات دادستان با محکومان امنيتی به معنای تبعيض نيست

جعفری دولت‌آبادی در خصوص سياست ملاقات با زندانيان اظهار کرد: يکی از وظايف دادستان نظارت بر زندان و رسيدگی به امور زندانيان است. ايرادی که برخی مطرح می‌کنند اين است که چرا دادستان فقط با زندانيان امنيتی ملاقات می‌کند. در پاسخ بايد گفت که اين امر به دليل گستردگی شهر تهران و تعداد متهمان زندانی است و دادستان نمی‌تواند به تنهايی به وضعيت همه متهمان رسيدگی کند بنابراين تقسيم کار صورت گرفته است؛ درمورد زندانيان عادی اين اقدام در حوزه معاون نظارت بر زندان‌های دادستانی انجام می‌گيرد و دادياران ناظر بر زندان روزانه با تعداد زيادی از زندانيان ملاقات کرده و درخواست‌های آنها را بررسی و پيگيری می‌کنند.

دادستان تهران يادآور شد: در خصوص متهمان امنيتی به لحاظ اينکه ضرورت دارد در مورد عفو، آزادی، مرخصی و اجرای محکوميت‌های آنها تصميم گيری شود لذا دادستان بايد شخصا ورود داشته باشد، اين رويه به معنای تبعيض نيست.


مسائل مربوط به محکومان امنيتی در دادسرای تهران متمرکز است

وی يادآور شد: مرخصی، عفو، ملاقات و پيگيری‌های مربوط به محکومين امنيتی را در دادسرای تهران متمرکز کرده‌ايم، گرچه اين کار برای ما زحمت دارد اما اين امر باعث شده است که ملجأيی برای خانواده‌های اين افراد پيدا شود و افرادی به ناحق ورود نکنند و بخواهند به نام زندانيان تصميم‌گيری کنند. بر همين اساس دادستان تهران به طور هفتگی با متهمان و محکومان امنيتی و خانواده‌های آنها ملاقات دارد و اين ملاقات‌ها در چارچوب وظايف دادستان است و آثار خوبی نيز به دنبال داشته است.


مهدی هاشمی در صورت مراجعت، دستگير و محاکمه می‌شود

جعفری دولت آبادی همچنين در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دستگيری مهدی هاشمی در صورت ورود به ايران، اظهار کرد: پرونده مهدی هاشمی در دادسرای شهيد مقدس مفتوح است و در صورت مراجعت به ايران قطعاً دستگير و محاکمه خواهد شد.


تحقيق از سه قاضی پرونده کهريزک ادامه دارد

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد پرونده متهمان کهريزک نيز گفت: سه قاضی پرونده از سمت تعليق شده‌اند و پرونده آنها در يکی از شعب در دادسرای کارکنان دولت تحت رسيدگی است و تحقيقات ادامه دارد.


زمان اجرای مجازات شهلا جاهد تعيين شده است

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص پرونده‌ شهلا جاهد نيز به ايسنا گفت: در حال حاضر پرونده به دادسرای امورجنايی اعاده شده و اگر موانع قانونی مثل گذشت شاکی رخ ندهد، اين حکم در آينده‌ای نه چندان دور اجرا خواهد شد و برای اجرای حکم نيز تعيين وقت شده است.


هفت متهم به جاسوسی در نوبت محاکمه‌اند

جعفری دولت آبادی همچنين در مورد متهمان به جاسوسی، تصريح کرد: همانطور که پيش از اين مطرح شد، اخيرا پرونده‌ی هفت نفر از متهمان به دادگاه ارسال شده است و در نوبت محاکمه قرار دارد. پيش از اين نيز درمورد ۲۰ نفر حکم‌ صادر شده است که در حال سپری کردن محکوميت‌شان هستند.


تاييد خبر بازداشت ۵ وکيل

دادستان تهران در پايان، خبر بازداشت پنج وکيل را تائيد کرد و گفت: سه وکيل در فرودگاه و دو وکيل ديگر در تهران بازداشت شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016