چهارشنبه 17 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا خندان، همسرنسرين ستوده: به او برای اعتصابش حق می دهم چون رفتار ناشايستی با او می شود، کمپين بين المللی حقوق بشر

همسر نسرين ستوده به دنبال برگزاری دادگاه وی به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت در اين دادگاه پنج ساعته به سخنان وکيل و همسرش توجهی نشده و به تعبير وی «بوی تبرئه: از اين پرونده نمی ايد.

رضا خندان ، همسر نسرين ستوده درمورد اعتصاب غذای خشک اخير وی در زندان اوين به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «خانم ستوده در جلسه دادگاهش گفت طبق قولی که رييس دادگاه به او دادند که تا هفته بعد در بازداشتش بازنگری می شود ايشان فعلا اعتصاب غذای خود را می شکند.اما هفته بعد رای دادگاه اعلام نشد و ما از ايشان خواهش کرديم که تا رای دادگاه منتظر بمانند که متاسفانه دو روز پيش اعلام شد که قرار بازداشت ايشان تمديد شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به دنبال تمديد قرار بازداشت نسرين ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر او در اعتراض به اين شرايط اعتصاب غذای خشک خود را از دو روز گذشته شروع کرده است.او که همچنان در انفردای به سرمی برد به همسر خود درتماس تلفنی گفته است تا تغيير شرايطش همچنان در اعتصاب می ماند. نسرين ستوده از ۹۵ روز بازداشت خود بيش از ۵۰ روز در اعتصاب غذای خشک و تر بوده است.

رضا خندان در خصوص واکنش نسرين ستوده به تمديد قرار بازداشتش به کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: «خانم ستوده دو روز پيش با منزل تماس گرفت و وقتی از من شنيد که قرار بازداشتش تمديد شده است خيلی از اين موضوع ناراحت و شوکه شد، اصلا انتظار نداشت که قرار بازداشتش تمديد شود و گفت به دليل اين شرايط غير عادی قراری که برای اعتصاب غذای خشک داشتم را شروع می کنم. درحالی اين اتفاق می افتد که سه هفته از آخرين اعتصاب او می گذرد و او ۵۰ روز از بازداشتش را در اعتصاب بوده و آنقدر از لحاظ جسمی تضعيف شده است که فکر می کنم تا دو روز هم نتواند اين وضعيت را تاب بياورد.»

رضا خندان اما درخصوص اولين دوره اعتصاب غذای نسرين ستوده می گويد که هيچکس از آن خبر نداشته است: « در روز دادگاهش فهميدم که در روزهای اول بازداشتش در اعتراض به اينکه وسايل شخصی من و کامپيوترها را برداشته اند و به نوعی زندگی ما لنگ مانده بود دست به اعتصاب غذا زده است تا وسايل ما برگردانده شود که تجهيزات را هم به همين دليل ظرف چند روز برگرداندند. او در آن دوره هيچ حرفی به ما نزد که ناراحت نشويم و فقط می خواست که به زندگی مان برسيم. من آن روز در دادگاه متوجه شدم که نسرين سه دوره اعتصاب غذا داشته است که فقط ما از دو دوره آن باخبر شديم.»

همسر اين وکيل مدافع حقوق بشر به کمپين گفت: « خانم ستوده ۹۵ روز است که در انفرادی است ، در نظر بگيريد که او مادر دو بچه است و در اين ۹۵ روز فقط يکبار برای چند دقيقه و در وضعيت خاص توانسته است بچه هايش را ببيند. به او برای دوره تازه اعتصابش حق می دهم چون رفتار ناشايست و ناحقی با او می شود. شرايط ايشان نگهداری ايشان کاملا ويژه است، من نمی گويم فقط ايشان اين شرايط را در زندان دارند اما من نشنيدم که از روز اول کسی در انفرادی باشد و همچنان بعد از دو جلسه دادگاه نيز دوباره به انفرادی برگردانده شده است. او مادر دو بچه است.»

رضا خندان با غيرقانونی دانستن روند بازداشت او گفت: «ايشان از هما ن روز اول با عنوان بازداشت موقت به زندان رفتند و تا به حال حکمی هم برايشان صادر نشده، طبق قانون تنها دليل بازداشت موقت اين است که تصور می رود اگر فرد آزاد باشد تبانی کند ، فرار کند و يا خلاصه کار خلافی انجام دهد در حاليکه وقتی پرونده ايشان در دو جلسه دادگاه بررسی شد ايشان به جز مصاحبه کردن با رسانه ها که عمدتا منظورشان رسانه های خارجی است و اتهام عضويت در کانون وکلا هيچ چيز ديگر در پرونده اش مطرح نبود. حالا کسيکه اتهامش مصاحبه کردن است چه کار خلافی می تواند بيرون زندان انجام دهد. ايشان با پای خودشان به دادگاه رفتند و خودشان را معرفی کردند اگر می خواستند فرار کنند يک هفته فرصت داشتند که تا قبل از معرفی خودشان اين کار را انجام دهند. و اگر ايشان آنقدر اسراری دارد که به خاطرش او را در انفرادی نگه می دارند که دو ماه ونيم است مرحله تحقيق و بازپرسی تمام شده يعنی اساسا ماهيت اسرارها از دست رفته و نگهداری او همچنان در زندان غيرقانونی است. ايشان را می توانند با قرار وثيقه آزاد کنند تا مراحل دادگاه طی شود ، حکم صادر شود و وقتی تجديد نظر رفت و قطعی شد حکمش اجرا شود. به نظرم تنها دليل نگهداری ايشان آن هم در انفردای صرفا اعمال فشار است.»
رضا خندان گفت: «الان نزديک چهار ماه از بازداشت او می گذرد و باورمان نمی شود که کار به اينجا کشيد که او همچنان در انفرادی باشد. تنها دليل ادامه بازداشت او آن هم در انفرادی صرفا اعمال فشار است.»

نسرين ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر از روز ۱۴ شهريور ماه امسال به اتهام اقدام بر عليه امنيت ملی و تبليغ بر عليه نظام بازداشت و به زندان اوين منتقل شد. او در اين مدت در بند انفردای بوده و بيش از ۵۰ روز را در اعتصاب غذای خشک و تر به سر برده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016