یکشنبه 5 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهروندان لواش نخورند؛ سنگک بخوريد، پس انداز کنيد، مهر

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: آناليز افزايش قيمت نان سنگک نسبت به گذشته و سهم آن در سبد مصرفی خانوار نشانگر اين است که اگر شهروندان، نان سنگک را در سفره‌های خود جايگزين کنند، علاوه بر سلامتی، يارانه بيشتری را نيز پس انداز خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، اين روزها مردم با دريافت يارانه‌ها و آگاهی از افزايش قيمتها، حساسيت ويژه ای در چگونگی هزينه‌کرد مبلغ واريزی از سوی دولت به حساب آنها دارند و تلاش دارند تا حداکثر پس انداز را از اين مبلغ داشته باشند.

آنها که خودرو دارند، بخش عمده ای از اين پول را برای هزينه بنزين که بيشترين افزايش را داشته است، کنار گذاشته اند و بيشتر آنهايی که نه خودرويی دارند و نه بنزينی مصرف می کنند، دغدغه نان را در اولويت ‌اول خود قرار داده اند، چراکه رقم قبض آب، برق و گاز را می توانند به نوعی با به کار بستن تجهيزات کاهنده و يا اندکی کنترل در مصارف، پايين آورند اما نان از کنترل مردم خارج است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سنگک، نانی مقرون به صرفه

بر همين اساس، آناليز قيمت انواع نان با رقمهای مصوب می توانند يکی از آلارم های نشانگر راه باشد؛ چراکه مردم می توانند با اين آناليز قيمت، نقشه راه خريد نان و تعيين نوع نان در سبد مصرفی خود را با قيمتهای فعلی مشخص کنند. بر اين اساس، آناليز قيمتی انواع نان نشانگر اين است که با توجه به وزن چانه، قيمت و مباحث مرتبط با سلامت، نان سنگک در رتبه اول مقرون به صرفه بودن قرار دارد.

اگر وزن و قيمت هر چانه نان سنگک به ترتيب ۷۰۰ گرم و ۴۰۰ تومان، بربری ۶۰۰ گرم و ۳۰۰ تومان، تافتون ۳۰۰ گرم و ۲۰۰ تومان و لواش ۱۷۰ گرم و ۱۰۰ تومان باشد، آنگاه محاسبات سرانگشتی نشان می دهد که صرفه اقتصادی برای هر خانوار استفاده از نان سنگک است.

آناليز قيمت سنگک و پس انداز بيشتر برای مردم

بر اين اساس، اگر هر خانوار به طور متوسط ۴ نفر در نظر گرفته شود، بررسی ها نشان می دهد که نان سنگک مقرون به صرفه‌تر از ساير انواع نان برای اين خانوار است، البته اگر نرخ هر نان سنگک را قبل از اجرای قانون ۲۰۰ تومان و بعد از اجرای آن ۴۰۰ تومان در نظر بگيريم:

يارانه واريزی از سوی دولت برای خانوار ۴ نفره در ماه= ۱۶ هزار تومان

متوسط تعداد نان برای خانوار ۴ نفره در هر روز= ۲ عدد

متوسط نرخ روزانه نان سنگک با قيمت جديد برای خانوار ۴ نفره= ۸۰۰ تومان

متوسط نرخ ماهانه نان سنگک با قيمت جديد برای خانوار ۴ نفره= ۲۴ هزار تومان

متوسط نرخ ماهانه نان سنگک با قيمت قديم برای خانوار ۴ نفره= ۱۲ هزار تومان

پس انداز خانوار= ۴ هزار تومان

حال اگر اين محاسبات را برای همين خانوار در مورد نان لواش داشته باشيم، نتايج به شرح زير است، البته اگر نرخ هر نان لواش را قبل از اجرای قانون ۳۵ تومان و بعد از اجرای قانون ۱۰۰ تومان در نظر بگيريم:

يارانه واريزی از سوی دولت برای خانوار ۴ نفره در ماه= ۱۶ هزار تومان

متوسط تعداد نان برای خانوار ۴ نفره در هر روز= ۸ عدد

متوسط نرخ روزانه نان لواش با قيمت جديد برای خانوار ۴ نفره= ۸۰۰ تومان

متوسط نرخ روزانه نان لواش با قيمت قديم برای خانوار ۴ نفره= ۲۸۰ تومان

متوسط نرخ ماهانه نان لواش با قيمت قديم برای خانوار ۴ نفره= ۸۴۰۰ تومان

متوسط نرخ ماهانه نان لواش با قيمت جديد برای خانوار ۴ نفره= ۲۴۰۰۰ تومان

پس انداز خانوار= ۴۰۰ تومان

بنابراين محاسبات نشان می دهد که نان سنگک اگرچه قيمت به ظاهر بالاتری را دارد، ولی به لحاظ ارزش غذايی تاييد شده، بوه و پس انداز بيشتری را برای خانوارها به دنبال دارد. در اين راستا می توان پيش بينی کرد که با توجه به گفته های قديم مسئولان، دولت در نظر دارد تا کم کم به سمت توسعه استفاده از نانهای با ارزش غذايی بالا و به نوعی نانهای کامل پيش رود و نانهای با آرد سبوس گرفته شده را از سبد خانوارها حذف کند.

دولت چه می گويد؟

در اين راستا، حميد عليخانی معاون وزير بازرگانی به خبرنگار مهر گفت: البته مردم را نمی توان به استفاده از يک نوع نان محدود کرد؛ چراکه ذائقه ها متفاوت است. البته ارزش غذايی نانهای سبوس دار به مراتب بالاتر از ساير نانها است.

وی افزود: ميانگين قيمتی به نوعی در نظر گرفته شده است که مصارف نان کاهش يابد، چراکه هم اکنون سرانه مصرف نان در ايران ۱۶۰ کيلوگرم اعلام می شود که نسبت به ميانگين جهانی بسيار بالا است. بر همين اساس، قطعا در آينده نه چندان دور، مصرف نان در کشور کنترل می شود.

عليخانی معتقد است، بيش از آنکه مردم به افزايش قيمت توجه داشته باشند، بايد به وزن چانه های نان توجه کنند، ضمن اينکه کيفيت نيز بايد ارتقا يابد و مردم بايد کيفيت را در برابر افزايش قيمت مطالبه کنند.

وی گفت: به نظر می رسد ظرف ماههای آينده، کيفيت نان ارتقای قابل توجهی داشته باشد.

مردم بر اين باورند...

"مريم. م" يکی از شهروندان تهرانی معتقد است: با اعلام اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها و بالا رفتن قيمت نان، وزن چانه هر قرص نان بالاتر رفته است و اين موضوع می تواند، افزايش قيمت نان را مقرون به صرفه کند.

وی به خبرنگار مهر گفت: تجربه نشان داده است که همواره در روزهای ابتدايی افزايش قيمت نان، کيفيت بالا می رود ولی پس از گذشته کمتر از يک ماه که مردم به قيمت عادت کردند، کيفيت به حالت سابق برمی گردد و ضايعات بالا می رود.

اين شهروند معتقد است که قيمت نان لواش بسيار بالا است و برای مردم، خريدش صرفه اقتصادی ندارد. يا شايد دولت نمی‌خواهد خريد اين نان برای مردم بصرفد تا سياستهای خود را اجرا کند.

"محمدعلی. د" که در غرب تهران نانوايی دارد، می گويد: به نظر می رسد اقبال مردم نسبت به خريد از نانوايی های دولتی‌پز کاهش می يابد، چراکه تاکنون فاکتور قيمت تمايز ميان نانوايی های آزادپز و دولتی‌پز بود اما هم اکنون قيمت نان در همه جا يکسان است.

وی می افزايد: اين قضيه به ضرر نانوايی ها است و دولت می خواهد بساط برخی نانوايی ها را برچيند.

"حسن.ع" می گويد: افزايش قيمت نان سبب شده تا بسياری از خانوارها دغدغه داشته باشند که بايد مبلغی اضافه تر از گذشته در سبد هزينه ای داشته باشند؛ در حالی که محاسبات نشان می دهد که بايد لواش را از سبد خانوار حذف کرد. مقرون به صرفه نيست.

"فاطمه. ع" معتقد است که افزايش قيمت نان تجربه ای است که مردم را به مديريت هزينه ها وامی دارد، بنابراين بعد از اين راضی نخواهند شد که هم قيمت بالاتری بپردازند و هم نان غيرکيفی دريافت کنند. نانوايی هم برای بقای خود بايد نان کيفی دست مردم بدهد.

وی می افزايد: در يک هفته اخير به دليل گران شدن قيمت نان، خريد روزانه نان را از ده عدد به ۵ عدد کاهش داده ايم تا بتوانيم از عهده افزايش قيمت برآييم. البته خريد نان تازه باعث کاهش ضايعات هم می شود، چراکه تا پيش از اين، هر هفته کيسه ای از نان خشک برای نان‌خشکی‌ها داشتيم.

يکی ديگر از شهروندان می گويد: کيفيت بهتر شده است ولی هنوز در حد انتظار نيست و ضايعات باز هم وجود دارد، البته بايد نانواها نان خوب به دست مردم بدهند تا مردم هم به افزايش قيمت راضی باشند. دولت بايد نظارت کند تا نان کيفی به دست مردم برسد، در غير اين صورت اگر کيفيت به حالت سابق باشد، باز هم همان آش و همان کاسه.

به هرحال بايد ديد که دولت چگونه می خواهد ضايعات سالانه ۷۰۰ ميليارد تومانی نان را کاهش دهد و از سوی ديگر، با افزايش کيفيت، تقاضای به حق مردم را برای دليل افزايش قيمت پاسخ دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016