پنجشنبه 16 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل زهرا بهرامی، متهم به اعدام: قضيه خطرناک است، مدرک تنها اقرار موکلم است که آن ها را پس گرفت، کمپين بين المللی حقوق بشر

ژينوس شريف رازی وکيل زهرا بهرامی، شهروند ايرانی – هلندی يکی از بازداشت شدگان روز عاشورا که خبر محکوميت وی به اعدام طی روزهای گذشته منتشر شد در خصوص پرونده متهمش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «خانم بهرامی دارای دو اتهام است که بخش اول آن به دستگيری او در روز عاشورا در خيابان های تهران برمی گردد اما بخش ديگر به داشتن مواد مخدر در خانه اش مربوط می شود. که در حال حاضر فقط به پرونده مواد مخدرش رسيدگی شده و از آنجا که مقدار کشف شده در خانه اش زيادتر از حد قانونی بوده به اعدام محکوم شده است. حالا حکم دادگاه بدوی به دادستانی رفته و ما منتظريم تا ببينيم نظر دادستانی چيست ؟ آيا حکم را تاييد می کند يا رد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زهرا بهرامی که در روز عاشورا درتهران دستگير شد پس از مدتی علاوه بر اتهام اغتشاش در اين روز محکوم به نگهداری مواد مخدر در منزلش شد. او براساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام نگهداری مواد مخدر، محکوم به اعدام و مصادره اموال، خانه ، خودرو و پول نقد شده است در حاليکه هنوز به اتهام اول او يعنی حضور در مراسم عاشورا و متهم شدن به محاربه رسيدگی نشده است.

ژينوس شريف رازی، وکيل زهرا بهرامی با اشاره به اينکه حکم اعدام خانم بهرامی ده روز پيش به او ابلاغ شده است درباره روند قانونی اين حکم نيز به کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: « پرونده های مواد مخدر در يک مرحله به آنها رسيدگی می شود و حالتی فوری دارند. به اصلاح پروسه خودش را دارد. وقتی دادگاه بدوی حکم بدهد اين حکم به دادستانی می رود و دادستان حکم را تاييد يا رد می کند. اما ديگر پرونده های مربوط به مواد مخدر به دادگاه تجديد نظر نمی روند.»

شريف رازی در باره اينکه آيا بدون رسيدگی به حکم ديگر اين زندانی می توانند حکم اعدام را صادر کرده و اجرا کنند، گفت: «بله . چون ميزان مواد مخدری که ايشان داشته اند طبق قانون حکمش اعدام است. حتی اگر از اتهام اغتشاش در روزعاشورا تبرئه شود که فکر نمی کنم تبرئه شود. داشتن آن ميزان مواد مخدر می تواند به تنهايی حکم اعدام را به اجرا در آورد. »

ژينوس شريف رازی که پس از بازداشت نسرين ستوده ، وکالت اين زندانی را به عهده گرفته است با اظهار اينکه خيلی دير وارد جريان پرونده شده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « من حدود دوماه است که وارد اين پرونده شدم. فقط می توانم بگويم برايم خيلی پرونده عجيبی بود. بخصوص که خانم بهرامی در اولين جلسه دادگاه تمام اتهامات و اعترافاتش را در خصوص مواد مخدر انکار کردند. قضيه خيلی پيچيده و خطرناک است و تنها اميدم اين است که او مورد عفو و بخشش و مورد رافت اسلامی قرار بگيرد. تنها اميدم همين است.»

اين وکيل همچنين درباره گمانه زنی ها مبنی بر اينکه اتهام داشتن مواد مخدر ، اتهامی واهی و پرونده سازی است نيزگفت: «من واقعا نمی توانم در اين مورد چيزی بگويم چون خيلی دير وارد جريان پرونده شدم و نه در زمان بازداشت بودم و نه در زمان بازجويی. و چون هيچ ادله ای ندارم نمی توانم در اين باره هم اظهار نظر کنم. فقط می توانم بگويم خانم بهرامی نيز در جلسه اول دادگاه همين مسئله پرونده سازی را مطرح کردند و داشتن مواد مخدر را انکار کردند که کاملا اين حرف با اقرارهای قبلی شان مغايرت داشت.»

وکيل بهرامی با اشاره به اينکه موکلش پس از انتخابات چند بار در سفرهای کوتاه مدت به ايران آمده، درخصوص اتهام ارتباط اين زندانی با انجمن پادشاهی ايران گفت : « اين اتهام فقط بر اساس اقرار خودشان بوده وهيچ مدرک ديگری جز اقرار خود خانم بهرامی در پرونده در اين باره وجود ندارد. اما خودش هم اقرار کرده است که سالها پيش با اين گروه در لندن ارتباط داشته که پس ازمدت کوتاهی متوجه می شود آنها کلاهبردارند چون ايشان کمکی مالی به آنها کرده بوده و پس از مدتی متوجه کلاهبرداری آنها می شود اما بعد تمام تلاشش را می کند تا اين گروه را به ديگران بشناساند و حتی به سفارت ايران درلندن هم می رود و اين قضيه را گزارش می دهد که ظاهرا ترتيب اثری نمی دهند.»
براساس پرونده در منزل زهرا بهرامی، زندانی دستگير شده در روز عاشورا ،۴۰۰ گرم کوکائين و ۴۰۰ گرم ترياک پيدا شده است که بر اساس قانون نگهداری بيش از ۳۰ گرم هروئين، حکم اعدام دارد. در مورد ترياک اما نگهداری بيش از ۲۰ کيلو ترياک حکم اعدام دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016