دوشنبه 11 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با پافشاری مردم جشن سده امسال از ممنوعيت دولتی گريخت، گفت‌وگو با معصومه شهرياری روزنامه‌نگار مسائل اجتماعی، راديو بين‌المللی فرانسه

بيژن برهمندی - امسال اين مراسم با سالهای گذشته متفاوت بود و تحت فشار ادارات دولتی قرار داشت. به همه گفته شده بود که اين مراسم مجوزی برای انجام شدن ندارد. با اين حال مردم حتی با پای پياده هم که شده خودشان را به اين جشن رسانيدند ودرمجموع حدود دوهزار نفردراين مراسم شرکت کردند
شب گذشته به همت شهروندان زردشتی استان يزد، جشن سنتی سده در دهکده " چم" با حضور جمعيت کثيری از مردم سراسر کشور برگزار شد. اين در حالی است که از بامداد ديروز، مقامات مسئول از ممنوعيت آن سخن می گفتند و نه فقط به برگزار کنندگان جشن بلکه حتی به آژانس های مسافرتی ابلاغ کرده بودند که امسال برگزاری مراسم ممنوع است و کسی نبايد در آن شرکت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين باره در گفتگوئی با خانم معصومه شهرياری روزنامه نگار مسائل اجتماعی در تهران گفتگوئی کرده ايم که در آن خانم شهرياری از استقبال روز افزون شهروندان ايرانی از اين مراسم کهن ايرانی پرده بر می دارد.
معصومه شهرياری که خود شب گذشته در اين جشن شرکت داشته است در توضيح حوادث اين مراسم می گويد که اکنون چند سالی است که جشن سده در استان يزد در يک زيارتگاه بسيار محقر و کوچک در کنار روستای " چم " برگزار می شود که بسياری از ايرانيان ، چه درداخل و يا خارج از کشور، ازنقاط مختلف بقصد شرکت دراين مراسم به يزد - و گروهی نيز به کرمان – سفر می کنند.
به روايت او، امسال اين مراسم با سالهای گذشته متفاوت بود و خيلی ساده تر از هميشه و تحت فشار ادارات دولتی قرار داشت. تا صبح دهم بهمن که روز برگزاری اين جشن است، به همه گفته شده بود که اين مراسم مجوز ی برای انجام شدن ندارد.
با اين حال مردم حتی با پای پياده هم که شده خودشان را به اين جشن رسانيدند و درمجموع حدود دوهزار نفر در اين مراسم شرکت کردند.
خانم شهرياری می گويد با وجود آنکه ورود به اين زيارتگاه هيچ وقت کارت ورود لازم نداشته است و هيچ کس از کسی دين اش را نمی پرسيد، ولی امسال جلوی افراد را گرفتند ، بايد حتماً کارت نشان داده ميشد و بر وابستگی به دين زردشتی تاکيد ميشد تا مجوز ورود به اين روستا صادر می گرديد.
گفته می شود که در آخرين مرحله از کارشکنی ها، ازورود اتوبوس ها و اتومبيل مسافران مناطق مختلف کشوربه منطقه جلوگيری شد و با اين حال مسافران با پارک کردن ماشين ها در کنار جاده با پای پياده به سوی محل برگزاری مراسم حرکت کردندو خود را به زحمت به محل برگزاری مراسم رسانيدند.

[گفت‌وگو با معصومه شهرياری را بشنويد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016