پنجشنبه 14 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبير جشنواره کن: جايزه ويژه کن ۲۰۱۱ به جعفر پناهی تعلق می گيرد، فرهنگسرای پويا

کنفرانس مطبوعاتی پاريس در حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف

«تيری فره مو» دبير فستيوال جهانی کن در کنفرانس مطبوعاتی پاريس که در سينماتک فرانسه در حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف برگزار شد، گفت:
« از هم اکنون اعلام می کنم، جايزه ويژه فستيوال جهانی کن سال دو هزار و يازده به جعفر پناهی فيلمساز مشهور ايرانی به خاطر توجه اش به سينمای انسانی تعلق خواهد داشت. اين جايزه تا کنون به کارگردانان مشهوری چون نانی مورتی ، کلينت ايستوود و ديويد کروننبرگ اهدا شده است، ضمن اينکه از اين پس جعفر پناهی عضو هيئت داوران تمام فستيوالهای فيلمی خواهد بود که در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد و جايگاه خالی از او در نظر گرفته خواهد شد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کنفرانس مطبوعاتی سينماتک فرانسه، فستيوال جهانی کن و انجمن مولفين و کارگردانان سينمای فرانسه با حضور مطبوعات و شخصيتهای مطرح سينمايی عصر چهارشنبه در سينماتک فرانسه در پاريس برگزار شد.

مراسم با نمايش فيلم کوتاه «فرش» ساخته جعفر پناهی و سپس سخنان گوستاگاواراس رئيس سينماتک فرانسه در حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف آغاز شد.

گوستاگاواراس رئيس سينماتک فرانسه خالق آثار سينمايی «زد» و «اعتراف» اعلام کرد: « ما اقداماتی را جهت نشستی با سفير ايران در پاريس انجام داديم، متاسفانه بی پاسخ مانديم. بی شک بی توجهی مسئولين دولتی ايران مانعی در راه تلاشهايی بزرگتری که ما برای اعضای خانواده سينما می کنيم، ايجاد نخواهد کرد. اين حکم حيرت آور و غيرمنطقی است و ما خود را موظف به پشتيبانی از دو سينماگر ايرانی ميدانيم».

کريستف ژه رار معاون شهردار و مسئول بخش فرهنگی شهرداری پاريس بعنوان دومين سخنران کنفرانس مطبوعاتی بيان داشت: «طی چند ماه آينده شهر پاريس بعنوان سمبل انساندوستی و حقوق بشر در جهان اعلام خواهد شد. اين يک اتفاق خوشايند است که امروز آقای جعفر پناهی شهروند افتخاری شهر پاريس است. ما همزمان با نصب عکسهای دو سينماگر ايرانی در سينماهای فرانسه تصاوير جعفر پناهی و محمد رسول اف را بر سر در شهرداری پاريس نصب خواهيم کرد».

لوران هی من رئيس انجمن مولفين و کارگردانان سينمای فرانسه بيان داشت: « به نمايندگی امضای پنجاه و دو هزار عضو انجمن مولفين و کارگردانان فرانسه را به جعفر پناهی هديه ميکنيم و آرزو داريم هر چه زودتر شاهد آزادی سينماگران ايرانی باشيم.»

سرژ توبيانا دبير اجرايی سينماتک نيز اعلام کرد: «قصد داريم تا بزودی با تهيه يک تيزر تبليغاتی در حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول در آغاز نمايش تمام فيلمهای سينمايی و همچنين نصب عکسهای اين دو سينماگر بر سر در سينماهای فرانسه اعتراض و انزجار خودمان را نسبت به اين حکم ناعادلانه اعلام کنيم.»

عباس بختياری مدير فرهنگسرای پويا ضمن تشريح وضعيت دردناک سينماگران ايرانی در ماههای گذشته و خشونت آشکار عليه آنان، بيان داشت: «در ايران سينماگران را به دو بخش تقسيم کرده اند، سينماگران خودی و غيرخودی. خوديها همواره از تسهيلات و امکانات فراوانی برخوردارند و غيرخودی ها که پرچمدار سينمای مستقل و غير سياسی هستند بدليل عدم تمکين همواره با سرکوب و سانسور مطلق روبرو هستند. جعفر پناهی سينماگری غيرسياسی است که از بطن توده جامعه به قلب سينما راه يافته تا تنها تصويرگر زندگی روزمره مردم کشورش باشد، آفسايد، آکردئون ، فرش و ساير فيلم هايش حقيقت گفته های ما را اثبات می کند.

فرهنگسرای پويا – پاريس – ۳ فوريه دو هزار و يازده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016